waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s

Home Forum Porsche Talk waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s

  • Maker
    Discussie

  • deepee
    Deelnemer

      Vanaf 2020 zullen strengere CO2-regels gelden in de EU voor de automobielsector en verschillende constructeurs geven nu al aan dat ze die mogelijks niet halen. Met torenhoge boetes als gevolg.

      De focus mag tegenwoordig dan wel op NOx liggen (dankjewel, Dieselgate) voor de EU is het duidelijk; jaarlijks komt 12 procent van de opgewekte CO2-emissie in Europa van de automobiel en daar wil het iets tegen doen. Door automerken verplichte emissiestandaard op te leggen, bijvoorbeeld. Een goede zaak zou je denken. Alleen worden die stelselmatig zo strikt dat verschillende automerken nu vrezen dat bij de volgende ronde – in 2020 – er koppen dan wel bedrijven zullen rollen. Maar waarom wordt er nu zo vaak over 2020 gesproken?

      Wel, moest het je niet zijn opgevallen, elk Europees automerk zal tegen 2020 plots met een hoop elektrische wagens op de markt komen. Niet omdat ze overtuigd zijn dat de markt er klaar voor is, wel door die Europese emissiestandaard die weer een tikkeltje strenger zal worden. Daarbij moeten automakers een gemiddelde waarde halen, uitgedrukt in CO2. Die bestaat nu ook al maar zal in 2020 verstrengd worden tot 95 g/km C02.
      [size=4]
      Elektrische doorbraak omdat het moet, niet omdat ze er in geloven[/size]

      Wel, moest het je niet zijn opgevallen, elk Europees automerk zal tegen 2020 plots met een hoop elektrische wagens op de markt komen. Niet omdat ze overtuigd zijn dat de markt er klaar voor is, wel door die Europese emissiestandaard die weer een tikkeltje strenger zal worden. Daarbij moeten automakers een gemiddelde waarde halen, uitgedrukt in CO2. Die bestaat nu ook al maar zal in 2020 verstrengd worden tot 95 g/km C02.
      Je zou dan kunnen zeggen dat elke nieuwe auto in 2020 maximaal 4,1 l/100 km benzine (3,6 liter diesel) mag verbruiken maar dat is niet helemaal waar. Want de EU kijkt naar de vlootwaarde van een automerk. Met andere woorden; je mag een dikke sportwagen met V8 en 700 pk verkopen als je aan de andere kant van het spectrum een zuinige compacte hatchback aan de man weet te brengen.

      Dat is nu ook al het geval, want de opgelegde limiet is sinds 2015 130 g/km CO2. Alleen is dus die opstap (of duikvlucht) van 130 naar 95 een serieus verschil. Eentje die automerken eigenlijk niet kunnen halen zonder een vorm van elektrificatie. Dat begrijpen ze bij de Europese Unie ook waardoor ze met een rits spelregels op de proppen komen.
      Te beginnen met de overgangsperiode in 2020. Dat houdt in dat 95% van de vloot moet voldoen aan die 95 g/km C02 in 2020. Waardoor automerken serieuze vervuilers nog één jaar buiten schot kunnen houden (lees: verkopen). Vanaf 2021 is het evenwel 100% van de vloot die in rekening zal gebracht worden. Dan is er nog de eco-bonus. Die wordt uitgereikt voor innovatieve tech die een impact heeft op de C02-uitstoot maar niet meteen aangetoond kan worden tijdens de testprocedure. Denk maar aan het 48-volt systeem dat overal de kop op duikt, de zogenaamde mild hybrid. Daarmee krijgen automerken credits waarmee ze de vloot-uitstoot mogen verlagen tot 7 gram per jaar.

      Al zijn er heus nog spelregels en uitzonderingen in het boekje van het grote Europees CO2-gezelschapspel. Zoals de Super Bonus. Nee, we verzinnen dit niet … Auto’s die minder dan 50 g/km CO2 uitstoten worden vanaf 2020 geteld als 2 wagens. Of in mensentaal; voor elke XC90 T8 die Volvo verkoopt (plug-in met 49 CO2/km) mag het merk zeggen dat het er twee van verkocht heeft. Waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot natuurlijk een stuk zal dalen van de vloot.
      Dreig je dan nog bankroet te gaan, dan mag je samen hokken met een medespeler om zo aan de normwaarde te komen. Een groep vormen zeg maar. Of het toeval is dat Opel plots door GM van de hand wordt gedaan en bij PSA komt te liggen? Heus niet. Denk dus PSA, FCA, de Volkswagen groep maar ook Geely dat Volvo, Lotus en Lynk & Co in handen heeft.

      Tenslotte heeft de EU uiteraard niet de intenties om de boeman te zijn in heel dit verhaal. Waardoor kleine volumedraaiers grotendeels buiten schot blijven (vaak fabrikanten van sportieve en dus ‘meer vervuilende’ wagens).
      Bouw je minder dan 1.000 auto’s per jaar, dan val je sowieso buiten de regelgeving (Koenigsegg, Bugatti, etc). Bouw je jaarlijks tussen de 1.000 en 10.000 auto’s, dan mag je zelf een voorstel doen hoe je de CO2 terug gaat dringen binnen je bedrijf.
      Bouw je tot 300.000 auto’s per jaar, dan mag je een fikse reductie eisen op je gemiddelde CO2-uitstoot, tot 45% om aan die 95 g/km CO2 uit te komen.

      Wat er gebeurt als een automaker niet aan de spelregels kan voldoen? Dan moet je een boete betalen aan de spelleider (de EU dus). Die bedraagt vanaf 2020 (eigenlijk 2019) 95 euro per CO2 eenheid dat je boven de norm zit. Niets onoverkomelijk zou je denken. Alleen… moet het merk dan 95 euro betalen per CO2 uitstoot die ze boven de norm zitten maal het aantal auto’s dat ze verkocht hebben.

      Een voorbeeld? Stel dat XXX Automotive in 2021 500.000 auto’s verkoopt en uitvalt op een vlootgemiddelde van 97 g/km, dan zal deze (2×95=) 190 x 500.000 = 95 miljoen euro boete moeten betalen. Begrijp je nu waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s? 2020 heeft alles in zich om een slagveld teweeg te brengen.

    15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 154)
      • [quote=”Mushroom” post=265721]Je denkt toch niet dat ze bij kilometerheffing geen rekening gaan houden met het vermogen van de auto? Of de uitstoot? :sarcastisch

        Draai het of keer het zoals je wil: met dikke auto’s ben je altijd gepo*pt. ___ALTIJD___ :salut:[/quote]

        Ik spreek je niet tegen. :popcorn:

        In De Standaard was er twee weken geleden zelfs ene die vond dat de kilometerheffing “sociaal gecorrigeerd” moest worden. Dus die werkschuwe kieszak met zijn stinkende roetbak mag gratis de boel opstoppen.

          [quote=”floere” post=265705]En waar gaan ze het geld halen die onze melk koe (auto) nu levert? Gaan ze den elektriek dan maar zot belasten? In het artikel in HLN leest men dat 12 procent van de vervuiling door het wagenpark komt. Waar komt de overige 88 procent vervuiling dan vandaan? Rest my case, floere.[/quote]
          Das zoals 10% van de ongevallen gebeurd door dronken bestuurders dus 90% door nuchtere . :happy:

            Je denkt toch niet dat ze bij kilometerheffing geen rekening gaan houden met het vermogen van de auto? Of de uitstoot? :sarcastisch

            Draai het of keer het zoals je wil: met dikke auto’s ben je altijd gepo*pt. ___ALTIJD___ :salut:

              Simpel: kilometerheffing.

                En waar gaan ze het geld halen die onze melk koe (auto) nu levert? Gaan ze den elektriek dan maar zot belasten? In het artikel in HLN leest men dat 12 procent van de vervuiling door het wagenpark komt. Waar komt de overige 88 procent vervuiling dan vandaan? Rest my case, floere.

                  Ik heb deze week 3 VW’s met CNG sticker gespot. Blijkbaar zetten ze wel op aardgas in. In verbruik kost dit maar zoveel als een auto elektrisch opladen. Dus de helft van benzine. Terwijl de meerprijs bij aankoop niet erg veel is.

                  Ik kreeg daarnet nog een mail binnen van BMW met onder andere een “”aanbod” voor een 530e. Dat is dus de hybride versie, die 100% fiscaal aftrekbaar is. Kost nu “slechts” 63000 ipv 73000. Voor een 4-cilinder!. :first:

                  123

                    DIV is toch geen Vlaamse bevoegdheid het valt onder FOD mobiliteit.
                    enkel de belasting is al overgeheveld en de keuring.

                    Dus hoe kunnen ze dat nu al beslissen op vlaams niveau zonder de Walen of Brusselaars.
                    (ik ga er vanuit dat die wel zullen volgen natuurlijk het is de trend)

                    Hoedanoon zie ik niet in hoe ze het verkocht krijgen dat je de bestaande auto’s in the field ook zal verbieden.
                    rete duur belasten misschien, maar verbieden lijkt me lastig.

                    Maar als ze A zeggen moeten ze ook B zeggen.
                    En zorgen dat er mogelijkheden bestaan om oude benzine of diesel wagens te converteren naar iets op eletriek of waterstof ontploffingsmotoren..
                    diesel of naft moteur eruit en powerpack erin.

                      Alle stadscentra moeten tegen 2050 vrijgemaakt worden van diesel- en benzinewagens. Dat staat in een voorstel van de Europese Commissie. ‘Transport 2050’, heet het stappenplan.

                      Wagens op conventionele brandstoffen moeten tegen 2050 volledig uit de stad verdwijnen. De effecten van die keuze zou al veel eerder duidelijk moeten worden. Binnen 20 jaar moet het aandeel van de wagens al met de helft gezakt zijn. Transport in de stad moet zo op termijn ‘CO2-vrij’ worden.

                      “De commissie wil vooral inzetten op elektrische en hybride wagens,” zegt Helen Kearns, woordvoorster van commissaris Kallas aan brusselnieuws.be. Kearns erkent wel dat ze de Europese lidstaten niet kan verplichten dat cijfer te halen. “We kunnen niet expliciet verbieden dat er in 2050 nog benzinewagens rondrijden in de stad, maar we hopen dat we dat doel bereiken via een groot aantal randmaatregelen.”

                      Daarnaast zegt het voorstel ook dat er tegen 2050 bijna geen dodelijke slachtoffers meer mogen vallen op de weg. Het plan is om tegen 2050 een eengemaakte transportzone te hebben in Europa. Die moet de verschillende netten op elkaar afstemmen en integreren.

                      Snel spoor
                      Voor de reizen tussen verschillende steden moet er overgeschakeld worden op de trein. Tegen 2050 moet meer dan de helft van alle verplaatsingen boven de 300 km via het spoor gaan. In 2030 moet dat aandeel al 30 procent bedragen. “Nu zijn er nog te veel knelpunten,” zegt Kearns. “Het doel is om alle obstakels voor bijvoorbeeld hogesnelheidslijnen op het spoor weg te nemen. Kijk naar de lijn Brussel-Parijs: als je een goede en snelle verbinding via het spoor aanbiedt dan gaan mensen die gebruiken. Het probleem is dat er in Europa nu nog te veel bottlenecks zijn.”

                      Het autoverkeer door benzine- en dieselwagens levert de staat vandaag een aardige duit aan belastinggeld op. De EU wil dan ook ook werken aan de toepassing van ‘gebruiker en vervuiler betalen’-principes om inkomsten te genereren en toekomstige investeringen te financieren.

                      Ook de luchtvaart en scheepvaart moeten inspanningen doen. Een en ander moet tegen halfweg deze eeuw de CO2-uitstoot met 60 procent doen dalen.
                      [size=2]
                      bron: bruzz.be[/size]

                        Het Vlaams Parlement heeft quasi unaniem beslist dat diesel- en benzinewagens niet meer op Vlaamse bodem zullen mogen rijden na 2050.

                        Vanaf 1 januari 2017 wordt in Vlaanderen al een algemene snelheidsbeperking van 70 km/h opgelegd buiten de bebouwde kom, en nu heeft het Gewest beslist om auto’s met een verbrandingsmotor te verbieden tegen… 2050. Het Vlaams Parlement heeft een langetermijns klimaatplan opgesteld. Daarin staat onder meer dat de parlementariërs ervoor kiezen om de auto met verbrandingsmotor in diverse stappen te elimineren. Tegen 2030 moet de helft van de auto’s op het grondgebied elektrisch rijden. In 2035 zou de verkoop van modellen met een benzine- of dieselmotor verboden moeten zijn en vanaf 2050 mogen ze ook niet meer rondrijden. Vanaf 2019 zullen trouwens alle bussen van de Lijn al ofwel elektrisch, ofwel hybride, ofwel waterstofgestookt zijn.

                        Belastingen en netwerk

                        De overgang naar elektrische auto’s moet verder via fiscale stimuli verlopen. Op dit moment zijn de enige alternatieven met het gebruikscomfort van een traditionele verbrandingsmotor de hybride oplossingen en CNG (aardgas). We zullen dus een aangepast belastingsstelsel mogen verwachten. Het Vlaams Gewest wil verder een kilometerheffing introduceren, en er staan nog andere wegen open om de vervuiling van de atmosfeer tegen te gaan. Zo moet de huidige bouwwoede, die 6 hectare per dag vult, worden afgeremd naar 3 hectare per dag, en tegen 2025 zelfs naar 0 hectare per dag. Ook warmtepompen zouden worden bevoordeeld.

                        Technologie

                        2050, dat is pas over 33 jaar. Politiek gezien is dit dus een langetermijnstrategie, die ongetwijfeld nog zal wijzigen. De parlementsleden kijken vooral naar de auto-ingenieurs om de technologie van vandaag te verbeteren, vooral dan qua batterijen, laadtijd en rijbereik van de elektrische auto. Ook waterstof staat op de planning, maar de meest rationele weg lijkt vandaag die van de volledig elektrische auto die met “groene” stroom wordt bijgeladen. Bovendien zou dit wagenpark zich omvormen tot een gigantisch batterijpark waarmee het stroomnetwerk kan worden ontlast, vooral bij grote klimatologische of geologische gebeurtenissen.

                        bron: autogids.be

                        123

                          Ik ga de laad capaciteit testen om 3 dagen te gaan camperen in Le Mans Classic en dan door de Normandie te gaan karren.
                          tent, zeil, booze, supplies, zal leuk worden.

                          Al zal het denk ik niet kunnen toppen aan mijn oude 944 qua laad capaciteit, dat ding was gewoon een beest.
                          ganse motor blokken heb ik er mee rond gereden.

                            12… Wie doet beter? :engeltje:

                            Verbazend toch dat er in een met 2 personen en de bagage gevulde Cayman nog zoveel bij kunnen. Enkele stonden achter de zetels op de bodem. Wie zeer lange benen heeft kan dit niet…

                            123

                              wie had er de meeste flessen Scotch mee op de retour?

                                [quote=”Yellow Submarine” post=265489]…Over hetzelfde traject en aan dezelfde snelheid gereden, verbruikt de 718 van Rollie inderdaad EXACT evenveel als mijn 981. Vorig jaar in Schotland vastgesteld.[/quote]
                                … en verbruikt de 986 nog beduidend minder terwijl die op papier de hoogste CO2 uitstoot :think:

                                123

                                  das ook logisch want die 2 auto’s wegen ongeveer evenveel, en hebben hetzelfde traject, aan mind of meer dezelfde snelheden gereden in de zelfde richting, op de zelfde dag, in het zelfde weer.

                                  Dan kun je onmogelijk veel verschil hebben bij moderne autos.

                                    Wel, in dat opzicht is er sprake van om de verkeersbelasting te vervangen door een kilometerheffing. Hierover is vorige week nog geleuterd in de pers. Daar kwam ook onder andere de reactie op dat de kilometerheffing “sociaal” gecorrigeerd diende te worden. Het is immers veel minder erg dat de wegen verstopt worden door arme drommels met een Dacia dan door rijke stinkers met een Porsche, toch?

                                    Wat de 4-cilinder betreft: Over hetzelfde traject en aan dezelfde snelheid gereden, verbruikt de 718 van Rollie inderdaad EXACT evenveel als mijn 981. Vorig jaar in Schotland vastgesteld.

                                  15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 154)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.