waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s

Home Forum Porsche Talk waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s

  • Maker
    Discussie

  • deepee
    Deelnemer

      Vanaf 2020 zullen strengere CO2-regels gelden in de EU voor de automobielsector en verschillende constructeurs geven nu al aan dat ze die mogelijks niet halen. Met torenhoge boetes als gevolg.

      De focus mag tegenwoordig dan wel op NOx liggen (dankjewel, Dieselgate) voor de EU is het duidelijk; jaarlijks komt 12 procent van de opgewekte CO2-emissie in Europa van de automobiel en daar wil het iets tegen doen. Door automerken verplichte emissiestandaard op te leggen, bijvoorbeeld. Een goede zaak zou je denken. Alleen worden die stelselmatig zo strikt dat verschillende automerken nu vrezen dat bij de volgende ronde – in 2020 – er koppen dan wel bedrijven zullen rollen. Maar waarom wordt er nu zo vaak over 2020 gesproken?

      Wel, moest het je niet zijn opgevallen, elk Europees automerk zal tegen 2020 plots met een hoop elektrische wagens op de markt komen. Niet omdat ze overtuigd zijn dat de markt er klaar voor is, wel door die Europese emissiestandaard die weer een tikkeltje strenger zal worden. Daarbij moeten automakers een gemiddelde waarde halen, uitgedrukt in CO2. Die bestaat nu ook al maar zal in 2020 verstrengd worden tot 95 g/km C02.
      [size=4]
      Elektrische doorbraak omdat het moet, niet omdat ze er in geloven[/size]

      Wel, moest het je niet zijn opgevallen, elk Europees automerk zal tegen 2020 plots met een hoop elektrische wagens op de markt komen. Niet omdat ze overtuigd zijn dat de markt er klaar voor is, wel door die Europese emissiestandaard die weer een tikkeltje strenger zal worden. Daarbij moeten automakers een gemiddelde waarde halen, uitgedrukt in CO2. Die bestaat nu ook al maar zal in 2020 verstrengd worden tot 95 g/km C02.
      Je zou dan kunnen zeggen dat elke nieuwe auto in 2020 maximaal 4,1 l/100 km benzine (3,6 liter diesel) mag verbruiken maar dat is niet helemaal waar. Want de EU kijkt naar de vlootwaarde van een automerk. Met andere woorden; je mag een dikke sportwagen met V8 en 700 pk verkopen als je aan de andere kant van het spectrum een zuinige compacte hatchback aan de man weet te brengen.

      Dat is nu ook al het geval, want de opgelegde limiet is sinds 2015 130 g/km CO2. Alleen is dus die opstap (of duikvlucht) van 130 naar 95 een serieus verschil. Eentje die automerken eigenlijk niet kunnen halen zonder een vorm van elektrificatie. Dat begrijpen ze bij de Europese Unie ook waardoor ze met een rits spelregels op de proppen komen.
      Te beginnen met de overgangsperiode in 2020. Dat houdt in dat 95% van de vloot moet voldoen aan die 95 g/km C02 in 2020. Waardoor automerken serieuze vervuilers nog één jaar buiten schot kunnen houden (lees: verkopen). Vanaf 2021 is het evenwel 100% van de vloot die in rekening zal gebracht worden. Dan is er nog de eco-bonus. Die wordt uitgereikt voor innovatieve tech die een impact heeft op de C02-uitstoot maar niet meteen aangetoond kan worden tijdens de testprocedure. Denk maar aan het 48-volt systeem dat overal de kop op duikt, de zogenaamde mild hybrid. Daarmee krijgen automerken credits waarmee ze de vloot-uitstoot mogen verlagen tot 7 gram per jaar.

      Al zijn er heus nog spelregels en uitzonderingen in het boekje van het grote Europees CO2-gezelschapspel. Zoals de Super Bonus. Nee, we verzinnen dit niet … Auto’s die minder dan 50 g/km CO2 uitstoten worden vanaf 2020 geteld als 2 wagens. Of in mensentaal; voor elke XC90 T8 die Volvo verkoopt (plug-in met 49 CO2/km) mag het merk zeggen dat het er twee van verkocht heeft. Waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot natuurlijk een stuk zal dalen van de vloot.
      Dreig je dan nog bankroet te gaan, dan mag je samen hokken met een medespeler om zo aan de normwaarde te komen. Een groep vormen zeg maar. Of het toeval is dat Opel plots door GM van de hand wordt gedaan en bij PSA komt te liggen? Heus niet. Denk dus PSA, FCA, de Volkswagen groep maar ook Geely dat Volvo, Lotus en Lynk & Co in handen heeft.

      Tenslotte heeft de EU uiteraard niet de intenties om de boeman te zijn in heel dit verhaal. Waardoor kleine volumedraaiers grotendeels buiten schot blijven (vaak fabrikanten van sportieve en dus ‘meer vervuilende’ wagens).
      Bouw je minder dan 1.000 auto’s per jaar, dan val je sowieso buiten de regelgeving (Koenigsegg, Bugatti, etc). Bouw je jaarlijks tussen de 1.000 en 10.000 auto’s, dan mag je zelf een voorstel doen hoe je de CO2 terug gaat dringen binnen je bedrijf.
      Bouw je tot 300.000 auto’s per jaar, dan mag je een fikse reductie eisen op je gemiddelde CO2-uitstoot, tot 45% om aan die 95 g/km CO2 uit te komen.

      Wat er gebeurt als een automaker niet aan de spelregels kan voldoen? Dan moet je een boete betalen aan de spelleider (de EU dus). Die bedraagt vanaf 2020 (eigenlijk 2019) 95 euro per CO2 eenheid dat je boven de norm zit. Niets onoverkomelijk zou je denken. Alleen… moet het merk dan 95 euro betalen per CO2 uitstoot die ze boven de norm zitten maal het aantal auto’s dat ze verkocht hebben.

      Een voorbeeld? Stel dat XXX Automotive in 2021 500.000 auto’s verkoopt en uitvalt op een vlootgemiddelde van 97 g/km, dan zal deze (2×95=) 190 x 500.000 = 95 miljoen euro boete moeten betalen. Begrijp je nu waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s? 2020 heeft alles in zich om een slagveld teweeg te brengen.

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 154)
    • XXX

        Wing, ik was net hetzelfde aan het denken.
        DeePee zal te weinig gerust hebben vrees ik…

          Das zowat de langste post die ik ooit gelezen heb…

              Nog eens een staaltje Brusselse hypocrisie

              Wel de lusten maar een ander de lasten, Dat moet Europees commissaris voor de interne markt Breton gedacht hebben. Hij wil namelijk dat onze fabrikanten blijven leveren aan landen die zich buiten de Europese Unie bevinden en die niet meegaan in het 100% elektrische verhaal.

               

                Het rijbereik zit al in de buurt van een aloude diesel. Nu nog afkomen van het opel GT kontje.

                 

                   

                    Duitsland zegt ‘neen’ tegen Europa en wil verbrandingsmotoren redden

                    Duitsland heeft zopas ‘neen’ gezegd tegen de Europese Commissie die de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 wil verbieden. Het land is echter wel van plan om, met de hulp van de industrie, oplossingen te implementeren om de ecologische voetafdruk van de transportsector aanzienlijk te verkleinen. Een overzicht.

                    Duitsland, verworpen. Het land weigert met andere woorden om tegen die datum compleet over te schakelen op volledig elektrische auto’s[color=#212529]. Dit werd bekendgemaakt door minister van transport Volker Wissing, die zei “dat we verbrandingsmotoren ook na 2035 willen toestaan”.

                    De uitspraak komt natuurlijk niet als een gigantische verrassing. De Duitse automobielindustrie is bijzonder machtig en haar[/color] lobby en het is ergens logisch dat ze die kapitaalinjecties niet zomaar in lucht willen zien opgaan. De bedoeling is dat ze nog een tijdje rendabel blijven.
                    Bij de ‘neen’ horen evenwel een aantal toegevingen. Als Duitsland na 2035 toch door zou gaan met de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren, dan zullen die niet op diesel of benzine maar op synthetische brandstof rijden, dat naar verluidt voor een pak minder CO2 uitstoot en met bepaalde voorzorgsmaatregelen zelfs volledig CO2-neutraal is. Kortom, synthetische brandstoffen zijn een mogelijke oplossing om verbrandingsmotoren in leven te houden.Volker Wissing is ook van mening dat “we voor de toekomst niet alleen op elektrische mobiliteit of waterstof kunnen vertrouwen”. Hij verwijst naar onder andere een gebrek aan elektrische auto’s die, zoals we allemaal weten, bovendien een pak duurder zijn bij de aankoop. Hun beschikbaar- en toegankelijkheid moet volgens de man groter worden, maar dat zal enige tijd duren.

                    Het Duitse besluit ligt in lijn met de ‘njet’ van Tsjechië en Italië. Ook deze landen willen haalbare overgangsoplossingen. Men denkt daarbij ook aan het nog steeds toelaten van plug-in hybride modellen, onder meer voor de legendarische sportwagenmerken Ferrari en Lamborghini.Vanuit Italië verklaarde ook Roberto Cingolani, verantwoordelijk voor de ‘ecologische overgang’, dat de toekomst van de auto “niet uitsluitend 100% elektrisch mag zijn” en “dat we in de tussentijd moeten kunnen profiteren van een generatie ultramoderne hybrides.” De vraag is hoe de leiders van Europa op deze verontwaardiging gaan reageren.

                    https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie/duitsland-zegt-neen-tegen-europa-en-wil-verbrandingsmotoren-redden

                          https://www.hln.be/buitenland/blamage-voor-britten-tijdens-klimaattop-dirty-diesel-verstoot-elektrische-trein-vanwege-dure-stroom~a4545055/

                          Doe zo als de Britten, gewoon nog nen oude diesel bijhouden voor wanneer de electriciteit opgewekt door gascentrales te duurt wordt …

                          KAFKA, ik zeg het toch
                           

                            Ik heb de artikels over de synthetische brandstof van Porsche wat gevolgd en het viel mij toch op dat de beloofde hoeveelheden brandstof van de fabriek in Chili erg klein zijn. Vermoedelijk is het ondoenbaar om dat op voldoende grote schaal te produceren om een significant aandeel auto’s te laten rijden?

                            Toch een lichtpuntje: De autosector heeft bij de Vlaamse regering nog een slag binnengehaald. Hij wil per se de opening laten voor andere fossielvrije aandrijftechnologieën voor auto’s, zoals auto’s op waterstof of synthetische gassen. De Vlaamse regering spreekt nu alleen over een verplichting van fossielvrije aandrijftechnologie. Dat hoeven dus niet alleen elektrische wagens te zijn.

                            Zoals we weten mikt men nu op 2029 (en niet 2027 zoals minister Peeters voorstelde) om enkel nieuwe “niet-fossiele” wagens toe te laten. En van verbod op inschrijven van tweedehands (sprake van 2030) is geen sprake meer, oef! 

                            Maar goed ook want de verkoop van nieuwe auto’s krijgt nu al klappen, niet enkel wegens de chiptekorten maar ook door de onzekerheid. Wat moet je kopen als nieuwe auto? Elektrisch is veel te duur voor de gemiddelde koper en als je niet thuis kan laden is het miserie. Je kunt beter een tweedehands kopen die je binnen 5-6 jaar kan oprijden.

                              Waarom hoor je eigenlijk zo weinig over synthetische brandstoffen/E-fuels?? Zou toch veel makkelijker zijn, geen batterijen, laadpalen etc…. En toch co2 neutraal ..

                                [quote=”Luke post=287285″]… dat is het ambitieuze voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), dat momenteel op tafel ligt van de Vlaamse regering. “Vanaf 2025-2026 zal een elektrische wagen ongeveer dezelfde kostprijs hebben als een wagen op benzine of diesel.”…

                                 [/quote]
                                Van wie kwam dit briljant idee ?? Oh ja, van de slimste uit het halfrond, Lydia Peeters (VLD) die 600.000 eigenaren van zonnepanelen gedurende 15 jaar een terugdraaiende compteur beloofde. Goed wetend dat de Raad van State bezwaren had tegen deze regeling.
                                https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiJ7936mvrzAhVIDOwKHS5qC4IQFnoECAIQAQ&url=https%3A%2F%2Fdocs.vlaamsparlement.be%2Fpfile%3Fid%3D1645758&usg=AOvVaw3rsXX3w34dR6h7iUbUVT5H

                                  KAFKA

                                  27/09/21
                                  https://www.hln.be/economie/china-kampt-met-grote-stroomtekorten-fabrieken-moeten-productie-staken~a424af30/

                                  08/10/21
                                  https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/china-bestrijdt-energietekort-met-fors-meer-steenkool/10337552.html

                                  98.000.000.0000 kg extra steenkool zodanig dat ze ginder de Tesla fabriek open kunnen houden…

                                  En ons hier maar schuldgevoel aanpraten en met de gekste ‘oplossingen’ aankomen om het milieu te redden op kap van de werkende vlaming

                                  98.000.000.000kg steenkool = 431.200.000.000 kg CO2 = 2.156.000.000km met een wagen die 200gr uitstoot ….
                                   

                                    En dit is nog het frappantst van al in het voorstel van la Peeters:

                                    Verder zou je in haar voorstel vanaf 2030 ook geen tweedehandswagens meer mogen inschrijven, die deels of volledig op fossiele brandstoffen rijden. Wie een hybride- of andere wagen heeft, kan die dus ten laatste verkopen in 2029 – op de Vlaamse tweedehandsmarkt althans. 

                                    Redelijk van de pot gerukt. Want op dit ogenblik zijn de EV’s véél te duur. daarom worden ze in alle buurlanden betoelaagd, zelfs tot 10000€ in Italïe! Verder is niet iedereen in de mogelijkheid om zijn/haar plug-in of EV thuis op te laden, er zijn véél te weinig publieke laadpalen. Mijn madam woont in een appartement (met aangrenzend parkeergebouw) maar moet haar 320e plug-in buiten opladen. Als er plaats is tenminste. Dikke miserie, zou niet aan mij besteed zijn. De 100000 beloofde laadpalen voor 2030, daar zijn we vandaag niet vet mee!

                                    En binnen 9 jaar zal die dan rijp zijn voor de schroothoop??? Enfin, je mag dus een niet-EV kopen tot einde 2026, maar 3 jaar en één dag later mag je die niet meer als tweedehands verkopen?? 

                                    En wat met onze Porsches? In één pennetrek worden die ook allemaal verbannen van de tweedehandsmarkt?

                                    De komende 5 jaar koopt men best geen auto, want
                                    – diesel mag je vanaf 2030 niet meer mee in de steden (worden dus onverkoopbaar naarmate 2030 dichter komt)
                                    – benzine wordt waardeloos naarmate 2030 nadert
                                    – plug-in: idem
                                    – EV: wordt waardeloos wanneer er na 2025 betere batterijen gebruikt worden, wie zal die oude (huidige) batterijen dan nog willen met hun beperkte range en trage laadsnelheid?

                                     

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 154)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.