waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s

Home Forum Porsche Talk waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s

  • Maker
    Discussie
  • Vanaf 2020 zullen strengere CO2-regels gelden in de EU voor de automobielsector en verschillende constructeurs geven nu al aan dat ze die mogelijks niet halen. Met torenhoge boetes als gevolg.

    De focus mag tegenwoordig dan wel op NOx liggen (dankjewel, Dieselgate) voor de EU is het duidelijk; jaarlijks komt 12 procent van de opgewekte CO2-emissie in Europa van de automobiel en daar wil het iets tegen doen. Door automerken verplichte emissiestandaard op te leggen, bijvoorbeeld. Een goede zaak zou je denken. Alleen worden die stelselmatig zo strikt dat verschillende automerken nu vrezen dat bij de volgende ronde – in 2020 – er koppen dan wel bedrijven zullen rollen. Maar waarom wordt er nu zo vaak over 2020 gesproken?

    Wel, moest het je niet zijn opgevallen, elk Europees automerk zal tegen 2020 plots met een hoop elektrische wagens op de markt komen. Niet omdat ze overtuigd zijn dat de markt er klaar voor is, wel door die Europese emissiestandaard die weer een tikkeltje strenger zal worden. Daarbij moeten automakers een gemiddelde waarde halen, uitgedrukt in CO2. Die bestaat nu ook al maar zal in 2020 verstrengd worden tot 95 g/km C02.
    [size=4]
    Elektrische doorbraak omdat het moet, niet omdat ze er in geloven[/size]

    Wel, moest het je niet zijn opgevallen, elk Europees automerk zal tegen 2020 plots met een hoop elektrische wagens op de markt komen. Niet omdat ze overtuigd zijn dat de markt er klaar voor is, wel door die Europese emissiestandaard die weer een tikkeltje strenger zal worden. Daarbij moeten automakers een gemiddelde waarde halen, uitgedrukt in CO2. Die bestaat nu ook al maar zal in 2020 verstrengd worden tot 95 g/km C02.
    Je zou dan kunnen zeggen dat elke nieuwe auto in 2020 maximaal 4,1 l/100 km benzine (3,6 liter diesel) mag verbruiken maar dat is niet helemaal waar. Want de EU kijkt naar de vlootwaarde van een automerk. Met andere woorden; je mag een dikke sportwagen met V8 en 700 pk verkopen als je aan de andere kant van het spectrum een zuinige compacte hatchback aan de man weet te brengen.

    Dat is nu ook al het geval, want de opgelegde limiet is sinds 2015 130 g/km CO2. Alleen is dus die opstap (of duikvlucht) van 130 naar 95 een serieus verschil. Eentje die automerken eigenlijk niet kunnen halen zonder een vorm van elektrificatie. Dat begrijpen ze bij de Europese Unie ook waardoor ze met een rits spelregels op de proppen komen.
    Te beginnen met de overgangsperiode in 2020. Dat houdt in dat 95% van de vloot moet voldoen aan die 95 g/km C02 in 2020. Waardoor automerken serieuze vervuilers nog één jaar buiten schot kunnen houden (lees: verkopen). Vanaf 2021 is het evenwel 100% van de vloot die in rekening zal gebracht worden. Dan is er nog de eco-bonus. Die wordt uitgereikt voor innovatieve tech die een impact heeft op de C02-uitstoot maar niet meteen aangetoond kan worden tijdens de testprocedure. Denk maar aan het 48-volt systeem dat overal de kop op duikt, de zogenaamde mild hybrid. Daarmee krijgen automerken credits waarmee ze de vloot-uitstoot mogen verlagen tot 7 gram per jaar.

    Al zijn er heus nog spelregels en uitzonderingen in het boekje van het grote Europees CO2-gezelschapspel. Zoals de Super Bonus. Nee, we verzinnen dit niet … Auto’s die minder dan 50 g/km CO2 uitstoten worden vanaf 2020 geteld als 2 wagens. Of in mensentaal; voor elke XC90 T8 die Volvo verkoopt (plug-in met 49 CO2/km) mag het merk zeggen dat het er twee van verkocht heeft. Waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot natuurlijk een stuk zal dalen van de vloot.
    Dreig je dan nog bankroet te gaan, dan mag je samen hokken met een medespeler om zo aan de normwaarde te komen. Een groep vormen zeg maar. Of het toeval is dat Opel plots door GM van de hand wordt gedaan en bij PSA komt te liggen? Heus niet. Denk dus PSA, FCA, de Volkswagen groep maar ook Geely dat Volvo, Lotus en Lynk & Co in handen heeft.

    Tenslotte heeft de EU uiteraard niet de intenties om de boeman te zijn in heel dit verhaal. Waardoor kleine volumedraaiers grotendeels buiten schot blijven (vaak fabrikanten van sportieve en dus ‘meer vervuilende’ wagens).
    Bouw je minder dan 1.000 auto’s per jaar, dan val je sowieso buiten de regelgeving (Koenigsegg, Bugatti, etc). Bouw je jaarlijks tussen de 1.000 en 10.000 auto’s, dan mag je zelf een voorstel doen hoe je de CO2 terug gaat dringen binnen je bedrijf.
    Bouw je tot 300.000 auto’s per jaar, dan mag je een fikse reductie eisen op je gemiddelde CO2-uitstoot, tot 45% om aan die 95 g/km CO2 uit te komen.

    Wat er gebeurt als een automaker niet aan de spelregels kan voldoen? Dan moet je een boete betalen aan de spelleider (de EU dus). Die bedraagt vanaf 2020 (eigenlijk 2019) 95 euro per CO2 eenheid dat je boven de norm zit. Niets onoverkomelijk zou je denken. Alleen… moet het merk dan 95 euro betalen per CO2 uitstoot die ze boven de norm zitten maal het aantal auto’s dat ze verkocht hebben.

    Een voorbeeld? Stel dat XXX Automotive in 2021 500.000 auto’s verkoopt en uitvalt op een vlootgemiddelde van 97 g/km, dan zal deze (2×95=) 190 x 500.000 = 95 miljoen euro boete moeten betalen. Begrijp je nu waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s? 2020 heeft alles in zich om een slagveld teweeg te brengen.

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 154)
      • Teveel elektrische auto’s. Verkoop EV’s gaat sneller dan ontwikkeling van netwerk van oplaadpunten.
        Hadden we dit niet zien aangkomen?

        https://gocar.be/nl/autonieuws/actualiteit/worden-er-te-veel-elektrische-autos-verkocht

          Juist, dat is algemeen geweten. En wat liet Van Ranst nauwelijks 2 dagen eerder ook optekenen … alsof hij als expert nog niet wist wat toen al aan de hand was in China?
          En nu terug on topic aub.

            Quote uit je eerste link van vrt

            “Jezelf beschermen tegen luchtweginfecties is sowieso moeilijk”, benadrukt Van Ranst. “Net omdat het overgedragen wordt via druppeltjes.

              [quote=”Yellow Submarine” post=280733]…de man in de straat (of op het forum…) die het allemaal erg overdreven vond en de persmensen van paniekzaaierij beschuldigde.[/quote]

              of was het omgekeerd …

              https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/25/coronavirus/
              https://www.hln.be/in-de-buurt/veurne/az-west-ziet-geen-reden-tot-paniek-door-coronavirus-maar-heeft-wel-isolatiebox~a9e2c234/
              https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/algemeen/paniek-is-gevaarlijker-dan-het-coronavirus/10205549.html
              https://www.tvl.be/nieuws/infectioloog-jessa-over-coronavirus-in-belgie-absoluut-geen-reden-tot-paniek-92602
              https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200204_04834179/eerste-geval-van-coronavirus-in-belgie-gerepatrieerde-belg-uit-wuhan-test-positief

              [quote=”Yellow Submarine” post=280733]…Politici liegen nu éénmaal,…[/quote]
              en historici hebben nadien natuurlijk altijd gelijk, waarmee ik bedoel dat het gemakkelijk is om met de kennis van vandaag je gelijk te bewijzen op een post van 5 weken geleden.

                Om te weten wat er zal gebeuren is het soms leerzaam om naar het verleden te kijken. Politici liegen nu éénmaal, dus daar moet je de waarheid niet altijd zoeken.

                Bij mijn weten is het de eerste keer dat de moderne geglobaliseerde wereld met een dergelijke ziekte geconfronteerd wordt. In 1918 was de wereld ook “globaal” betrokken in de Groote Oorlog want er vochten ook Amerikanen en andere mee. Precies dàt zorgde er voor dat de Spaanse griep zich zeer snel globaal kon verspreiden.

                Ook Corona is zeer besmettelijk maar niet iedereen wordt ziek en een kleine minderheid van meestal oude mensen sterft. Dus men verspreidt de ziekte zonder het zelf te weten. Zoals die skiërs die Corona na de krokus bij ons binnenbrachten vanuit Tirol. Daarna even oma bezoeken en die heeft het zitten…Het is overal in de wereld ondertussen binnengedrongen. Net als de Spaanse griep.

                Het is futiel te denken dat we Corona echt kunnen tegenhouden.

                  en wat wil je nu met de achterafwetenschap bewijzen?

                    Mja, Wuhan was al in lockdown. De pers berichtte er continue over. Het was eerder de man in de straat (of op het forum…) die het allemaal erg overdreven vond en de persmensen van paniekzaaierij beschuldigde.

                    Maar net zoals de Spaanse griep van 1918 zal Corona de wereld helemaal rondgaan. Het verschil is dat die eerst en vooral jongvolwassenen trof, vermoedelijk doordat hun sterk immuunsysteem al te sterk reageerde op de Spaanse griep. Eerst kregen soldaten in Amerika het begin 1918, die dan naar Europa kwamen wegens de Grote Oorlog. Er stierven dan in Europa bijna evenveel Amerikaanse soldaten aan de griep (43k) dan er sneuvelden aan het front (50k). Na de wapenstilstand eind 1918 gingen al die ondertussen besmette soldaten terug naar hun land, waardoor heel de wereld besmet raakte. Australië ging in lockdown maar werd dan in 1919 toch nog getroffen… wel minder want het griepvirus was al verzwakt ondertussen.

                    Van Ranst was trouwens gekant tegen het sluiten van scholen…

                      [quote=”Yellow Submarine” post=280722][quote=”DeePee” post=280172]
                      Een Chinees griepje legt hun groene droom in één maand compleet stil [/quote]

                      :censored:[/quote]

                      Wat werd hier vijf weken geleden over corona gezegd in de pers?

                        [quote=”DeePee” post=280172]
                        Een Chinees griepje legt hun groene droom in één maand compleet stil [/quote]

                        :censored:

                            Heavy batteries stall plan for electric Porsche 718 Cayman and Boxster

                            Dr Michael Steiner said:[i] ‘We are running several electrified Boxsters to gain expertise and knowledge to see how an electric car performs as a two-door. But there is no final decision yet.'[/I]

                            [i] ‘But the additional weight for a sports car, we are not satisfied with today. This is one of the reasons why our next electric car will be a small SUV not a two-door sports car.'[/I]

                            Next year’s new Macan crossover will be a full EV in some territories, while other markets will stick with internal combustion engines.

                              Productie elektrische auto’s stopgezet wegens batterijtekort. Wanneer gaan ze in het Berlaymont het 💡 zien?
                              Een Chinees griepje legt hun groene droom in één maand compleet stil terwijl de verkoopcijfers van de constructeurs achterop hinken en monsterboetes dreigen omdat ze hun opgelegde CO2 reductie niet halen.

                              https://www.auto55.be/nieuws/32372-productie-jaguar-i-pace-stopgezet-wegens-batterijtekort?fbclid=IwAR0xtmJpbshozO-e3_05HBSdBUrAnLNVYioTsUXCIzIJ2O3tlMXuii2m1vQ

                                [quote=”bccars” post=275287]Tegen 2030 is er al lang een alternatief – hopelijk waterstof – voor de oh zo foute elektrieken hype[/quote]

                                China gaat het voortouw nemen.

                                https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/china-waterstof.html

                                  [i]”According to Autocar, the next generation of 718 will use Porsche’s new PPE architecture, just like the Taycan. Reportedly, the current 718 architecture can only house enough batteries to support a maximum pure electric range of 186 miles. That wasn’t enough for Porsche, so the company intends to add some sort of hybrid drivetrain option when the current-gen car is refreshed, before the next-gen EV appears. “[/I]

                                  Dus zover we nu weten zal de huidige generatie 981/982 niet één maar anderhalve generatie meegaan en rond 2023 vervangen worden door een Taycan-achtige batterijwagen. De 718 facelift (982.2) zou (in 2020?) dan ook een hybride variant krijgen. En het zou kunnen dat deze 982.2 nog verder verkocht wordt naast de batterijwagen.

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 154)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.