waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s

Home Forum Porsche Talk waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s

  • Maker
    Discussie
  • Vanaf 2020 zullen strengere CO2-regels gelden in de EU voor de automobielsector en verschillende constructeurs geven nu al aan dat ze die mogelijks niet halen. Met torenhoge boetes als gevolg.

    De focus mag tegenwoordig dan wel op NOx liggen (dankjewel, Dieselgate) voor de EU is het duidelijk; jaarlijks komt 12 procent van de opgewekte CO2-emissie in Europa van de automobiel en daar wil het iets tegen doen. Door automerken verplichte emissiestandaard op te leggen, bijvoorbeeld. Een goede zaak zou je denken. Alleen worden die stelselmatig zo strikt dat verschillende automerken nu vrezen dat bij de volgende ronde – in 2020 – er koppen dan wel bedrijven zullen rollen. Maar waarom wordt er nu zo vaak over 2020 gesproken?

    Wel, moest het je niet zijn opgevallen, elk Europees automerk zal tegen 2020 plots met een hoop elektrische wagens op de markt komen. Niet omdat ze overtuigd zijn dat de markt er klaar voor is, wel door die Europese emissiestandaard die weer een tikkeltje strenger zal worden. Daarbij moeten automakers een gemiddelde waarde halen, uitgedrukt in CO2. Die bestaat nu ook al maar zal in 2020 verstrengd worden tot 95 g/km C02.
    [size=4]
    Elektrische doorbraak omdat het moet, niet omdat ze er in geloven[/size]

    Wel, moest het je niet zijn opgevallen, elk Europees automerk zal tegen 2020 plots met een hoop elektrische wagens op de markt komen. Niet omdat ze overtuigd zijn dat de markt er klaar voor is, wel door die Europese emissiestandaard die weer een tikkeltje strenger zal worden. Daarbij moeten automakers een gemiddelde waarde halen, uitgedrukt in CO2. Die bestaat nu ook al maar zal in 2020 verstrengd worden tot 95 g/km C02.
    Je zou dan kunnen zeggen dat elke nieuwe auto in 2020 maximaal 4,1 l/100 km benzine (3,6 liter diesel) mag verbruiken maar dat is niet helemaal waar. Want de EU kijkt naar de vlootwaarde van een automerk. Met andere woorden; je mag een dikke sportwagen met V8 en 700 pk verkopen als je aan de andere kant van het spectrum een zuinige compacte hatchback aan de man weet te brengen.

    Dat is nu ook al het geval, want de opgelegde limiet is sinds 2015 130 g/km CO2. Alleen is dus die opstap (of duikvlucht) van 130 naar 95 een serieus verschil. Eentje die automerken eigenlijk niet kunnen halen zonder een vorm van elektrificatie. Dat begrijpen ze bij de Europese Unie ook waardoor ze met een rits spelregels op de proppen komen.
    Te beginnen met de overgangsperiode in 2020. Dat houdt in dat 95% van de vloot moet voldoen aan die 95 g/km C02 in 2020. Waardoor automerken serieuze vervuilers nog één jaar buiten schot kunnen houden (lees: verkopen). Vanaf 2021 is het evenwel 100% van de vloot die in rekening zal gebracht worden. Dan is er nog de eco-bonus. Die wordt uitgereikt voor innovatieve tech die een impact heeft op de C02-uitstoot maar niet meteen aangetoond kan worden tijdens de testprocedure. Denk maar aan het 48-volt systeem dat overal de kop op duikt, de zogenaamde mild hybrid. Daarmee krijgen automerken credits waarmee ze de vloot-uitstoot mogen verlagen tot 7 gram per jaar.

    Al zijn er heus nog spelregels en uitzonderingen in het boekje van het grote Europees CO2-gezelschapspel. Zoals de Super Bonus. Nee, we verzinnen dit niet … Auto’s die minder dan 50 g/km CO2 uitstoten worden vanaf 2020 geteld als 2 wagens. Of in mensentaal; voor elke XC90 T8 die Volvo verkoopt (plug-in met 49 CO2/km) mag het merk zeggen dat het er twee van verkocht heeft. Waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot natuurlijk een stuk zal dalen van de vloot.
    Dreig je dan nog bankroet te gaan, dan mag je samen hokken met een medespeler om zo aan de normwaarde te komen. Een groep vormen zeg maar. Of het toeval is dat Opel plots door GM van de hand wordt gedaan en bij PSA komt te liggen? Heus niet. Denk dus PSA, FCA, de Volkswagen groep maar ook Geely dat Volvo, Lotus en Lynk & Co in handen heeft.

    Tenslotte heeft de EU uiteraard niet de intenties om de boeman te zijn in heel dit verhaal. Waardoor kleine volumedraaiers grotendeels buiten schot blijven (vaak fabrikanten van sportieve en dus ‘meer vervuilende’ wagens).
    Bouw je minder dan 1.000 auto’s per jaar, dan val je sowieso buiten de regelgeving (Koenigsegg, Bugatti, etc). Bouw je jaarlijks tussen de 1.000 en 10.000 auto’s, dan mag je zelf een voorstel doen hoe je de CO2 terug gaat dringen binnen je bedrijf.
    Bouw je tot 300.000 auto’s per jaar, dan mag je een fikse reductie eisen op je gemiddelde CO2-uitstoot, tot 45% om aan die 95 g/km CO2 uit te komen.

    Wat er gebeurt als een automaker niet aan de spelregels kan voldoen? Dan moet je een boete betalen aan de spelleider (de EU dus). Die bedraagt vanaf 2020 (eigenlijk 2019) 95 euro per CO2 eenheid dat je boven de norm zit. Niets onoverkomelijk zou je denken. Alleen… moet het merk dan 95 euro betalen per CO2 uitstoot die ze boven de norm zitten maal het aantal auto’s dat ze verkocht hebben.

    Een voorbeeld? Stel dat XXX Automotive in 2021 500.000 auto’s verkoopt en uitvalt op een vlootgemiddelde van 97 g/km, dan zal deze (2×95=) 190 x 500.000 = 95 miljoen euro boete moeten betalen. Begrijp je nu waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s? 2020 heeft alles in zich om een slagveld teweeg te brengen.

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 154)
      • [quote=”Yellow Submarine” post=275740]London’s Ultra Low Emission Zone: what you need to know

        Bovenop de gekende £11,50 Congestion Charge komt er vanaf maandag 8 april £12,50 ULEZ charge:
        *benzine ouder dan Euro 4 (2006)
        *diesel ouder dan Euro 6 (sept 2015!!)

        Voor bussen en vrachtwagen gaat het zelfs om £100![/quote]

        In 2021 wordt de zone fiks uitgebreid. Voor vrachtwagens en bussen is er volgend jaar zelfs een “LEZ” die even groot is als een Vlaamse provincie (pakweg de hele zone binnen de M25 ring rond groot Londen) maar geen idee hoeveel dat grapje gaat kosten.

        kaartje:

          Hallucinant als dat waar is. Niet alleen wordt het doel van de CO2 taks, namelijk auto’s met minder CO2 uitstoot promoten, ook wordt hier een pak Europees geld zomaar over de Oceaan geflitst en verdwijnt zo uit onze economie.

          Die Italianen kunnen nog geen deuk in een pakje boter boksen.

            Fiat Chrysler telt de uitstoot van alle Tesla’s op bij zijn eigen vloot om te voldoen aan de aangescherpte uitstootnormen van de Europese Unie

            https://www.demorgen.be/economie/fiat-chrysler-koopt-co2-uitstoot-van-tesla-om-honderden-miljoenen-aan-boetes-te-ontlopen-b7dbd0e7/?fbclid=IwAR09t4JTFxsdVFPL7pjLTPd9WVtL4HwkGY-9aUYOPAjkdpaQ8gQbhshMOP0

              London’s Ultra Low Emission Zone: what you need to know

              Bovenop de gekende £11,50 Congestion Charge komt er vanaf maandag 8 april £12,50 ULEZ charge:
              *benzine ouder dan Euro 4 (2006)
              *diesel ouder dan Euro 6 (sept 2015!!)

              Voor bussen en vrachtwagen gaat het zelfs om £100!

                Juist terug van een dagje Geneve Motorshow. In een notendop:

                Die Polestar lijkt nogal cheap afgewerkt. Banaal van lijn ook. Geen idee hoe Volvo in het plaatje past. Ik zou maar vast bang zijn als ik voor Volvo Gent werkte… Peugeot heeft nochtans een heel leuke concept laten zien.

                Er stonden een hele resem elektrische supercars. Ik ben het eens met Harry Metcalfe dat dat als concept vrij nutteloos is. Een GT is bedoeld om er in snelheid mee door Europa te vlammen. Beetje sneu als je dan weet dat elektrische auto’s helemaal niet houden van hoge snelheid. Zeer slecht voor de levensduur van de batterijen.

                EV stadsauto’s, dat is een beter idee. Ik ben de naam vergeten, Sbarro of Rinnspeed, maar die stelden zelfs een systeem voor met pods! Je had dus een netwerk waarin pods reden die opgebouwd waren als een sandwich met batterijen en twee wieltreinen aangehecht. Daarop kon men dan ofwel een passagierskooi of een vrachtkooi plaatsen. Ik neem aan dat je een rit dan Uber-gewijs kunt bestellen. Interessanter dan een bus want die stopt niet bij jou thuis.

                De enige mooie foto die ik in de Polestar santenboetiek kon maken.

                    Volkswagen gaat zijn MEB-platform delen

                    Waarom zelf nog auto’s maken als je dat door derden kan laten doen?

                      Cadeautip voor de ex-werknemers van de VW groep die afvloeien omdat er aan elektrische wagens nu eenmaal stukken minder arbeid is.

                        Tegen 2030 is er al lang een alternatief – hopelijk waterstof – voor de oh zo foute elektrieken hype

                          [hide]”We are constantly monitoring the situation and can react accordingly”

                          Dat zal best zijn
                          Wat hij wil zeggen is: tegen dat iedereen stillekes aan begint te beseffen dat elektrische wagens geen deftig / realistisch alternatief zal zijn, leveren wij terug vollenbak benzine wagens[/hide]

                            The Gas-Powered Macan Won’t Die When the Electric Version Is Released

                            Is turning the most popular new Porsche out there into an EV-only affair a smart move? Well, it won’t be a sudden transition, according to Porsche. A spokesperson told the gas-powered Macan isn’t going away just yet.

                            “The petrol-engine Macan will continue to be produced alongside the new electric PPE-based Macan in Leipzig,. There will be a transition time, but just how long that will be has not yet been determined.”

                            “The move to a fully electric model line-up is suitable for certain markets but, due to a lack of infrastructure and other hurdles, it is yet not possible in other markets. We are constantly monitoring the situation and can react accordingly.”

                              Porsche AG heeft al eerder vermeldt dat vanaf 2027 nagenoeg elke Porsche 100% elektrisch zal zijn. In 2030 geldt dit voor iedere Porsche.

                              En geloof me. Tegen die tijd vindt iedereen het de gewoonste zaak van de wereld.

                                15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 154)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.