waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s

Home Forum Porsche Talk waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s

  • Maker
    Discussie

  • deepee
    Deelnemer

      Vanaf 2020 zullen strengere CO2-regels gelden in de EU voor de automobielsector en verschillende constructeurs geven nu al aan dat ze die mogelijks niet halen. Met torenhoge boetes als gevolg.

      De focus mag tegenwoordig dan wel op NOx liggen (dankjewel, Dieselgate) voor de EU is het duidelijk; jaarlijks komt 12 procent van de opgewekte CO2-emissie in Europa van de automobiel en daar wil het iets tegen doen. Door automerken verplichte emissiestandaard op te leggen, bijvoorbeeld. Een goede zaak zou je denken. Alleen worden die stelselmatig zo strikt dat verschillende automerken nu vrezen dat bij de volgende ronde – in 2020 – er koppen dan wel bedrijven zullen rollen. Maar waarom wordt er nu zo vaak over 2020 gesproken?

      Wel, moest het je niet zijn opgevallen, elk Europees automerk zal tegen 2020 plots met een hoop elektrische wagens op de markt komen. Niet omdat ze overtuigd zijn dat de markt er klaar voor is, wel door die Europese emissiestandaard die weer een tikkeltje strenger zal worden. Daarbij moeten automakers een gemiddelde waarde halen, uitgedrukt in CO2. Die bestaat nu ook al maar zal in 2020 verstrengd worden tot 95 g/km C02.
      [size=4]
      Elektrische doorbraak omdat het moet, niet omdat ze er in geloven[/size]

      Wel, moest het je niet zijn opgevallen, elk Europees automerk zal tegen 2020 plots met een hoop elektrische wagens op de markt komen. Niet omdat ze overtuigd zijn dat de markt er klaar voor is, wel door die Europese emissiestandaard die weer een tikkeltje strenger zal worden. Daarbij moeten automakers een gemiddelde waarde halen, uitgedrukt in CO2. Die bestaat nu ook al maar zal in 2020 verstrengd worden tot 95 g/km C02.
      Je zou dan kunnen zeggen dat elke nieuwe auto in 2020 maximaal 4,1 l/100 km benzine (3,6 liter diesel) mag verbruiken maar dat is niet helemaal waar. Want de EU kijkt naar de vlootwaarde van een automerk. Met andere woorden; je mag een dikke sportwagen met V8 en 700 pk verkopen als je aan de andere kant van het spectrum een zuinige compacte hatchback aan de man weet te brengen.

      Dat is nu ook al het geval, want de opgelegde limiet is sinds 2015 130 g/km CO2. Alleen is dus die opstap (of duikvlucht) van 130 naar 95 een serieus verschil. Eentje die automerken eigenlijk niet kunnen halen zonder een vorm van elektrificatie. Dat begrijpen ze bij de Europese Unie ook waardoor ze met een rits spelregels op de proppen komen.
      Te beginnen met de overgangsperiode in 2020. Dat houdt in dat 95% van de vloot moet voldoen aan die 95 g/km C02 in 2020. Waardoor automerken serieuze vervuilers nog één jaar buiten schot kunnen houden (lees: verkopen). Vanaf 2021 is het evenwel 100% van de vloot die in rekening zal gebracht worden. Dan is er nog de eco-bonus. Die wordt uitgereikt voor innovatieve tech die een impact heeft op de C02-uitstoot maar niet meteen aangetoond kan worden tijdens de testprocedure. Denk maar aan het 48-volt systeem dat overal de kop op duikt, de zogenaamde mild hybrid. Daarmee krijgen automerken credits waarmee ze de vloot-uitstoot mogen verlagen tot 7 gram per jaar.

      Al zijn er heus nog spelregels en uitzonderingen in het boekje van het grote Europees CO2-gezelschapspel. Zoals de Super Bonus. Nee, we verzinnen dit niet … Auto’s die minder dan 50 g/km CO2 uitstoten worden vanaf 2020 geteld als 2 wagens. Of in mensentaal; voor elke XC90 T8 die Volvo verkoopt (plug-in met 49 CO2/km) mag het merk zeggen dat het er twee van verkocht heeft. Waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot natuurlijk een stuk zal dalen van de vloot.
      Dreig je dan nog bankroet te gaan, dan mag je samen hokken met een medespeler om zo aan de normwaarde te komen. Een groep vormen zeg maar. Of het toeval is dat Opel plots door GM van de hand wordt gedaan en bij PSA komt te liggen? Heus niet. Denk dus PSA, FCA, de Volkswagen groep maar ook Geely dat Volvo, Lotus en Lynk & Co in handen heeft.

      Tenslotte heeft de EU uiteraard niet de intenties om de boeman te zijn in heel dit verhaal. Waardoor kleine volumedraaiers grotendeels buiten schot blijven (vaak fabrikanten van sportieve en dus ‘meer vervuilende’ wagens).
      Bouw je minder dan 1.000 auto’s per jaar, dan val je sowieso buiten de regelgeving (Koenigsegg, Bugatti, etc). Bouw je jaarlijks tussen de 1.000 en 10.000 auto’s, dan mag je zelf een voorstel doen hoe je de CO2 terug gaat dringen binnen je bedrijf.
      Bouw je tot 300.000 auto’s per jaar, dan mag je een fikse reductie eisen op je gemiddelde CO2-uitstoot, tot 45% om aan die 95 g/km CO2 uit te komen.

      Wat er gebeurt als een automaker niet aan de spelregels kan voldoen? Dan moet je een boete betalen aan de spelleider (de EU dus). Die bedraagt vanaf 2020 (eigenlijk 2019) 95 euro per CO2 eenheid dat je boven de norm zit. Niets onoverkomelijk zou je denken. Alleen… moet het merk dan 95 euro betalen per CO2 uitstoot die ze boven de norm zitten maal het aantal auto’s dat ze verkocht hebben.

      Een voorbeeld? Stel dat XXX Automotive in 2021 500.000 auto’s verkoopt en uitvalt op een vlootgemiddelde van 97 g/km, dan zal deze (2×95=) 190 x 500.000 = 95 miljoen euro boete moeten betalen. Begrijp je nu waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s? 2020 heeft alles in zich om een slagveld teweeg te brengen.

    15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 154)
          • Naar aanleiding van dit in HLN Eerste elektrische Porsche kan definitieve Tesla-killer worden dankzij razendsnelle oplaadtijd (foute foto van de concept maar soit)

            … even Tesla website bekeken…

            Bij de Tesla model 3, die 2 motoren heeft, ik citeer:
            De all-wheel drive van Tesla bestaat uit twee onafhankelijke motoren. In tegenstelling tot conventionele all-wheel drive-systemen, regelen deze twee motoren digitaal het koppel naar de voor- en achterwielen, voor een aanzienlijk betere handling en tractiecontrole. Uw auto kan ook met één motor rijden, dus hoeft u niet bang te zijn dat u stil komt te staan. Wanneer een van de motoren uitvalt, kunt u veilig met de andere motor doorrijden naar uw bestemming.

            Dus: het mag wel rommel zijn, onze motoren, maar je krijgt er wel twee :loser:
            Daarvoor wordt dan 58.800€ gerekend, terwijl die versie in USA maar 42k$ kost!!
            De basis met één motor en mindere batterij kost daar 36k$ maar blijkbaar wil Tesla die niet invoeren omdat het vreest dat u niet ter bestemming zou raken :happy:

              Dat busje ziet er inderdaad retekoel uit. En die EV rijden toch allemaal hetzelfde want de bulk zit onderaan tussen de assen, dus daarom moet je het ook niet laten.

                Die van ons zit al 10 jaar op het nieuw VW busje te wachten
                La ma komen

                123

                  RWD ??? da tenminste een selling point.. als BMW de volgende 1 een FWD maakt.
                  Als ze nu nog eens zoiets in 2 deurs coupe konden maken.

                    Volkswagen I.D. Neo: de eerste info

                    Volgend jaar is deze al te koop. Goedkoper dan wat er nu op de markt is blijkbaar. Wie gaat er dan nog een Golf kopen…

                    Motor en aandrijving achteraan (!)

                    In 2022 in 27 varianten verkrijgbaar: Audi, Skoda, Seat, VW… busjes, 4-deurs…

                      Zonet op Wiso, ZDF. Er is hoop dat we met een verbrandingsmotor kunnen blijven bollen.
                      En dat kan imo.ook niet anders want Elektrisch is NIET de oplossing.

                      Reportage WISO

                      123

                        Die 0,5 per 100 kilo zouden ze ook anders kunnen bekijken
                        En gewoon veel kleinere en lichtere hybrides maken.

                        Ik hoef helemaal geen SUV
                        Ik hoef helemaal geen achterbank
                        Maak de autos gewoon kleiner.

                        Als je spreekt van Hybride heb je de facto geen manuele transmissie.
                        Dus kun je de cockpit smaller maken, geen transmissie tunnel meer nodig (minder lucht weerstand
                        Geen achterbank, dus korter
                        Dus lichter, dus minder Kwh nodig, nog eens minder gewicht dus.

                        Als Porsche de 919Hybrid techniek in een kleine Mid engine kan steken
                        Voorwielen op triek voor stads verkeer, achter op motor voor snelwegverkeer
                        Beide voor als het vooruit moet gaan.

                        1200 kilo (x1.35 gewicht) en 6Kwh (3.5 x meer dan 919)

                            We moeten massaal aan de zonnecollectoren.

                              Kan goed zijn, maar die regel van 95g is natuurlijk de reden dat de 718 binnen een paar jaar zal verdwijnen voor een ander, 100% EV type. Op de 718 wordt immers niet genoeg winst gemaakt, in tegenstelling tot de 911.

                              Zijn we in elk geval van die 4-cilinder verlost! 😈

                              Ik lees hier juist nog een stukje over de Ford Mondeo Clipper hybride. Heeft een batterij van 1,5 kWh aan boord. Belachelijk klein dus als je weet dat mijne EV tweewieler er één van 1 kWh zal hebben. Dat zijn dus fake hybrides, die ook geen enkel fiscaal voordeel meer opleveren.

                                https://www.hln.be/auto/kwart-groene-auto-s-tankt-grijze-stroom~aabe77b7/

                                ….
                                Los van de discussie welke energiebron te verkiezen is, benadrukt de autospecialist dat je de impact van de energiemix op de milieubalans van de elektrische of hybride auto niet mag onderschatten. In Polen bijvoorbeeld, wordt het merendeel van de energie opgewekt met bruinkool, “waardoor de reële CO2-uitstoot over de hele levenscyclus van een elektrische auto niet zo heel veel beter is dan die van de huidige generatie verbrandingsmotoren”.

                                  Binnen dit en 3 jaar mag een auto maar gemiddeld 95g CO2 uitstoten. Eind 2017 was het nog 118,5g. En nu zal het nog meer zijn met de nieuwe testmethode en de anti-diesel beweging.

                                  Merken die de 95g niet halen, betalen 95€ per g teveel x aantal auto’s geproduceerd. Bijvoorbeeld 5g teveel x 1.000.000 auto’s x 95€ = 475 miljoen euro. Ford verkoopt +/- dat aantal auto’s in EU en kan nooit de 95g nog halen.

                                    een Belgiscche PVDA-er dan nog wel heeft het deze week opgepikt en herhaald: we gaan ons groene taksen !
                                    de politiek heeft het licht gezien en denkt dat er plots een breed draagvlak ontstaan is, maar binnenkort staan de ouders van de brossers in BXL te janken met een fluo-geel frakske aan.

                                  15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 154)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.