Home › Forum › Porsche Talk › Waarom Porschisten gaan voor bepaalde type, kleur, enz ?
- Dit onderwerp bevat 33 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 10 maanden geleden door ppp 356.
-
MakerDiscussie
-
2 januari 2007 om 12:40
Hallo,
Vooreerst een gezond, gelukkig en zalig Porsche jaar !
Als ik zo rond zie welke types en kleur van Porsches rondrijden, dan vraag ik mij soms af waarom bepaalde heren/dames kiezen voor deze wagen ? Gaat dit samen met hun persoonlijkheid, smaak, zich te differentieren, enz.
Ikzelf heb 15 jaar met een 365A in botergeel rondgereden en nu de laatste maanden een 911-964 in schieffergrijs. De eerste had ik gekozen omdat ik midden 20 was en de 365 vanuit TopGun me bekoorde en een bepaalde vrijheid gaf. Jaren gaan voorbij en nu in de 40 (geen midlife keuze 🙂 ) , geruild voor een 911 in een iets minder opvallende wagen/kleur en meer koos voor het geluid en meer voor echte Porsche ging, daar de 365A iets luchtig en te kinderlijk was geworden in mijn ogen, en gebrek aan het echte Porsche geluid had. Sommige zeggen me ook dat een 356 niet echt het gevoel een ‘real Porsche’ te zijn, en dat is ook zo. Wie weet het ik spijt na een aantal jaren…Maar nu beleef ik toch meer plezier aan de design en power.
Voila, een beetje achtergrond…Anderen die hun aankopen/keuzes willen mededelen ?
Porsche. There is no substitute 😉
-
MakerDiscussie
-
[quote=”filip vanbrabant”:2ajpo02o]Ik had ook een Echte 356. Ik zeg maar dat er op het eerste zicht geen verschil is met een replica.[/quote]
Op het zicht misschien niet, maar het rijden “lees gevoel” is totaal anders 😉
En op zicht, kijk even naar de rand van het kofferdeksel, en je weet al genoeg. 😉Ik ben nogal standvastig wat smaak betreft, iets dat ik mooi vind, blijf ik meestal mooi vinden. Het gebeurt me wel dat er zaken zijn die ik eerst niet mooi vind, en naarmate dat ik er meer naar kijk, het toch mooi begin te vinden.
De BMW 1 bv, vond ik eerst een verschrikkelijk gedrocht, tegenwoordig begin ik het een leuke auto te vinden om naar te kijken.
[quote=”ppp 356″:ipne1jvs][quote=”filip vanbrabant”:ipne1jvs]Sommige zeggen me ook dat een 356 niet echt het gevoel een ‘real Porsche’ te zijn, en dat is ook zo.
[/quote][quote=”PPP-356″:ipne1jvs]Sorry, maar de 356 verwijten dat hij niet het echte Porsche gevoel geeft
Ik kan zeggen dat ik weet waarover ik praat, en als er ooit keuzes moeten worden gemaakt, zal het zeker de 356 zijn die blijft, en dan vooral om het Porsche gevoel. [/quote]
[quote=”filip vanbrabant”:ipne1jvs]Had een echte en een replica 365. [/quote]
Als je natuurlijk het Porschegevoel gaat beschrijven aan de hand van een Replica.
Ik heb helemaal niets tegen replica’s, maar verwacht niet dat ze hetzelfde rijden als een echte 356 🙄 🙄 [/quote]Ik had ook een Echte 356. Ik zeg maar dat er op het eerste zicht geen verschil is met een replica. Maar dat ik nu een 911 heb toch dit me het echte porsche gevoel geeft. Heb van het weekend met andere porschisten gesproken en zeiden me ook dat een 356 mooie uitstraling, enz. heeft…maar toch opteren voor een 911. Ik geef ze gelijk en meer blij met de 911 dan de 356, ik blijft het natuurlijk een mooie wagen vinden maar smaken veranderen nu eenmaal in de tijd; maar dit 911 geluid is toch wel prachtig 😉
je tip is inderdaad heel aanbevelenswaardig!
Ik wou enkel nog maar eens benadrukken hoe gevaarlijk het is om op de looks af te gaan, en de verkoperspraatjes te geloven, en wil eenieder aanraden de nodige voorzichtigheid, misschien zelfs arwaan aan te wenden. Jouw tip past hier perfect in.
Ik heb uiteindelijk voor de Boxster gekozen omdat die verkocht werd met de zekerheid van een officieel dealer, en misschien is het wel nodig dat ik er tevens bij vermeld dat zij die wagen niet zelf aangeboden hebben als alternatief, maar dat ikzelf (tijdens het wachten 🙂 ) eens stond te snuisteren tussen hun tweedehandswagens…
Maar ik denk wat we beiden op dezelfde golflengte zitten: hoe groot onze passie ook, het kost veel geld, teveel geld om enkel de passie te laten beslissen! En zo lang er veel geld mee te verdienen is, zolang zullen er mensen rondlopen die geen enkele twijfel zullen voelen om een ander er op te leggen, voor hun profijt…
[quote=”filip vanbrabant”:34jdllnj]Sommige zeggen me ook dat een 356 niet echt het gevoel een ‘real Porsche’ te zijn, en dat is ook zo.
[/quote][quote=”PPP-356″:34jdllnj]Sorry, maar de 356 verwijten dat hij niet het echte Porsche gevoel geeft
Ik kan zeggen dat ik weet waarover ik praat, en als er ooit keuzes moeten worden gemaakt, zal het zeker de 356 zijn die blijft, en dan vooral om het Porsche gevoel. [/quote]
[quote=”filip vanbrabant”:34jdllnj]Had een echte en een replica 365. [/quote]
Als je natuurlijk het Porschegevoel gaat beschrijven aan de hand van een Replica.
Ik heb helemaal niets tegen replica’s, maar verwacht niet dat ze hetzelfde rijden als een echte 356 🙄 🙄[quote=”porschky”:2k1jcyal]Ook de eerstvolgende 993 waar ik naar ging gaan kijken, was zogezegd een perfecte auto. Ik ben ermee naar Porsche Knokke gegaan, en voor amper 53 euro hebben die mensen daar een grondige diagnose gedaan… met als resultaat voor zowat 300.000 fr kosten, en de vaststelling dat de wagen toch een ongeval gehad had! De Boxster S was toen te koop bij hen, van de eerste eigenaars: een koppel renteniers dat de helft van het jaar in Bel Air woont, en de rest van het jaar in Knokke… echte dutsjes waarschijnlijk… 😉
De wagen is sindsdien inderdaad perfect gebleken, net als hun service. Ik ben dan ook een tevreden klant gebleven aldaar, uit ‘dankbaarheid’…
[/quote]En toch stel ik hier mijn vragen.
Ik zou een aankoopkeuring laten doen door een specialist die GEEN Porsches verkoopt om juist een onpartijdig oordeel te krijgen.
Wat heb je nu gehad. Een wagen van garage A wordt slecht bevonden door garage B , die dan zelf een “goede” wagen aanbieden die je dan wel gekocht hebt.
Ben je met de wagen van garage B naar een andere Porscheverkoper geweest om te zien of deze echt super is ❓
Ikzelf heb het ook meegemaakt met een eigen wagen die ik verkocht. Deze was perfect in orde . Een klant wilde die laten checken in een merkengarage. Ikzelf had niets te verbergen , dus doen. Gevolg , de wagen was ineens vreselijk slecht , ongevalwagen etc (waar niets van klopte) en de garage had ieens een soortgelijke wagen staan die wel goed was ❓ ❓ ❓ voor 1500€ maar (de kosten op de mijne zou bijna 5000€ bedragen althans die garage. De klant heeft zich dus laten “bezeiken” en heeft die wagen dan maar gekocht.
Smerige truukjes dus. Een keuring moet je steeds op een objectieve locatie laten uitvoeren (iemand die dus GEEN wagens verkoopt) waardoor het oordeel echt eerlijk is.Tja, ik heb een lesje geleerd… een heeeel duur lesje!!
Ik heb mij laten bedotten door de looks, door het (fake) onderhoudsboekje, de garage die er impressionant uitzag (garage in Anderlecht die Porsche en Ferrari doet)… het zag er allemaal goed uit… te goed. De wagen zelf was een droom; 993 4S in Sealgrau, muisgrijs lederen interieur met de carbon sportzetels, Turbo S achterspoiler, RS93 velgen…60.000 km… mijn hart bloedt nog als ik er aan denk of naar de foto’s kijk… helaas mijn bankrekening ook! 🙁 onmiddellijk uit het verkeer genomen. Verkoper ontkent in alle talen, en de procedureslag is begonnen. Ik denk niet er ooit nog iets van terug te zien… de verkoper heeft ondertussen zijn matten opgerold…!
Ik koop sindsdien zelfs geen rolschaats meer zonder diagnose… en maar best ook. Ook de eerstvolgende 993 waar ik naar ging gaan kijken, was zogezegd een perfecte auto. Ik ben ermee naar Porsche Knokke gegaan, en voor amper 53 euro hebben die mensen daar een grondige diagnose gedaan… met als resultaat voor zowat 300.000 fr kosten, en de vaststelling dat de wagen toch een ongeval gehad had! De Boxster S was toen te koop bij hen, van de eerste eigenaars: een koppel renteniers dat de helft van het jaar in Bel Air woont, en de rest van het jaar in Knokke… echte dutsjes waarschijnlijk… 😉
De wagen is sindsdien inderdaad perfect gebleken, net als hun service. Ik ben dan ook een tevreden klant gebleven aldaar, uit ‘dankbaarheid’…
Anyway, toen ik las van de man die zijn 928 in goede staat wou wegdoen voor een oudere 911 waarvan de historiek niet gekend was, heb ik mijn hart vastgehouden. Laat iedereen van (ook) mijn fouten leren: wat er goed uitziet is niet persé een goede koop! De kosten die je maakt om een en ander uit te zoeken, kunnen je zo veel kosten besparen achteraf!!! Believe me…
Amai Porschky, zeer spijtig te horen van je 993 en hoop dat je nu meer geluk heb met je Boxster S !
Inderdaad, ze kijken soms met afgunst als je in bezit bent v/e Porsche….die blik zegt soms genoeg….en ben soms bang de wagen achter te laten voor vandalisme.
Ik zou zeggen aan iedereen hier “don’t bother…rather us than them…we deserve it…and enjoy to be a Porschist !”
Porsche…there is no substitute 😆
voor de mensen die interesse hebben in de 356 speedster replica van Filip:
zowel uit wat MichM3 als Filip zeggen, kunnen we nogmaals afleiden dat er heel wat ongewenste en afgunstige reacties kunnen komen op onze speeltjes… en helaas doet een opvallende of onopvallende kleur niet zo veel uit! Zelf had ik als eerste een zwarte 964 carrera 2 van 10 jaar oud gekocht… voor een bedrag waar je amper een deftige nieuwe Golf mee kocht in 2000… en toch! In alle eerlijkheid; ik heb toen zelfs (achteraf) moeten vernemen dat men in het ziekenhuis waar ik toen werkte achter mijn rug zelfs een vergadering gehouden had om te beslissen “of ze nog tegen mij gingen spreken, aangezien ik een Porsche gekocht had”!! Zelfs na al die jaren, sta je er soms toch nog versteld van hoe erg de afgunst kan zijn… Maar dat je soms het dubbele aan uren werkt in de week om je zo iets te kunnen permiteren… dat telt niet mee natuurlijk…
Hoe dan ook, om terug te komen op de oorspronkelijke vraag; mijn kleurkeuze is deels ook uit gemak bepaald! Mijn zwarte 964 was zeer mooi als hij net gekuist was… maar drie straten verder, en het mooiste was er al weer vanaf. Mijn tweede was een 993 4S in een prachtkleur: Sealgrau… maar helaas. Het bleek een perte totale te zijn, verkocht met valse papieren en keuring!! Dada 2 miljoen frankjes, amper 17 dagen plezier van gehad!! En mijn huidige Boxster S heb ik in Artic zilver gekocht, niet enkel omdat het een flatterende kleur is, die ook zeer goed doorverkoopt, maar het is ook een zeeeeer makkelijke kleur wat onderhoud betreft, want je ziet er amper vuil op… en dat is ook mooi meegenomen, als je geen tijd hebt om continu je autootje te kuisen! 😀
leuk om dit allemaal eens te lezen
amaai filip, je hebt precies het één en ander voor gehad…
zelfs zo erg dat er geen wielen onder de wagen stonden…hopelijk heb je meer suc6 met je 964!
groeten
Had een echte en een replica 365. 🙂
Problemen gehad oa. proberen thuis te stelen, emblemen gestolen, enz. Deze wagen hadden te veel aandacht gekregen in mijn omgeving, op het werk in de zomer, VTM was op de hoogte daar ze hem wouden voor promotie, enz. Dus wagens in de garage zonder wielen, op slot en grendel, nooit uit het zicht parkeren. Plezier en miserie was uit evenwicht dus verkopen, en zo snel mogelijk. Echte tegen 50Keuro en de replica 14Keuro en beiden binnen 24 uur verkocht.
Ik kreeg ook voortdurende de vraag “en is dit ene echte ?”; het stoorde me niet maar toch zit er bij vele in dat er meer replica’s rondrijden dan echten.
Replica’s is nu een miserie geworden qua keuring; wordt bijna niet meer gekeurd. Was gekontakteerd hoe het kwam met zo’n replica kon rondrijden terwijl ik er een echte/copij had; blijkbaar geen verschil op het zicht. Mensen met replica’s zitten nu met een probleem als ze hem in Belgie willen verkopen; zie ook op dit en andere forum’s.
Nu een 964 in het schieffergrijs, lekker niet opvallend maar toch distinct 😉
Ik zou zeggen aan alle echte 356A’s owners “enjoy as long as you can”; aan de replica’s bevraag u als u van plan bent om ooit te verkopen 😕
Anoniem5 januari 2007 om 00:51[quote=”filip vanbrabant”:c5nrbfua]Verkocht voor een appel en een ei; wou hem zo snel mogelijk weg omdat ik een 911 op het oog had.
De meesten zeiden dat ik zot was om aan die prijs te verkopen 🙄 [/quote]
….als er hier ook eens mensen zitten die een 356 voor een appel en een ei kwijt willen laat maar iets horen hé. Zou hier niet mis staan in de garage. 8)
( of een 911 speedster, alles aanbieden)[quote=”MichM3″:3c438oud][quote=”Setakira”:3c438oud][quote=”ppp 356″:3c438oud]Zelfs als je wrak van een Speedster verkoopt, heb je nog genoeg eurootjes om een perfecte 964RS te kopen 😉 [/quote]
Ah dus MichM3 z’n 964RS heeft de waarde van een wrak 😈 [/quote]
…geen nood…want zelfs met een wrak van een 964RS kan je nog ruim op een 993 cabrio inruilen… 😆 😉 [/quote]
Bingo 😆 😆 😆 😆 😆
[size=42:3c438oud]-en begin nu niet dat je met de prijs van een 993 cabrio wrak een 968CS kan kopen hé-[/size]
[quote=”MichM3″:1fu1r0gd][quote=”Setakira”:1fu1r0gd][quote=”ppp 356″:1fu1r0gd]Zelfs als je wrak van een Speedster verkoopt, heb je nog genoeg eurootjes om een perfecte 964RS te kopen 😉 [/quote]
Ah dus MichM3 z’n 964RS heeft de waarde van een wrak 😈 [/quote]
…geen nood…want zelfs met een wrak van een 964RS kan je nog ruim op een 993 cabrio inruilen… 😆 😉 [/quote]
Zelfs 996 Cabrios kosten niets meer tegenwoordig 😉
[quote=”Setakira”:4wpn8ao5][quote=”ppp 356″:4wpn8ao5]Zelfs als je wrak van een Speedster verkoopt, heb je nog genoeg eurootjes om een perfecte 964RS te kopen 😉 [/quote]
Ah dus MichM3 z’n 964RS heeft de waarde van een wrak 😈 [/quote]
…geen nood…want zelfs met een wrak van een 964RS kan je nog ruim op een 993 cabrio inruilen… 😆 😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.