waarop letten bij aankoop 928?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 waarop letten bij aankoop 928?

  • Maker
    Discussie

  • Wim Belmans
    Deelnemer

      Hallo Allemaal,
      Sinds een jaartje ben ik aan het rondneuzen naar de ‘perfecte’ maar betaalbare Porsche 🙂 Mijn eerste voorkeur ging uit naar de 944, maar dat is ondertussen overgegaan op de 928.
      Ik ga straks kijken naar een 928 S4 (aut) van 1986 met 178.000km waarvan de verkoper mij vertelt dat er geen historiek is. Op de website waar hij te koop staat, staat de verkoper als particulier maar op 1 van de 3 foto’s is er wel een Z-plaat op de 928.
      Iemand enkele tips waarop ik zeker moet letten? Want, hoewel ik technieker ben, heb ik helemaal geen ervaring wat auto-techniek betreft.
      Vraagprijs is 16.000€, wat denken jullie daarvan?
      Dank bij voorbaat!
      Groeten,
      WBke

    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
      • Toch straf. In 1997 ging een quasi fonkelnieuwe 928 S4 met amper 30.000 km op de teller rond de 600-800.000 BEF (15.000 – 20.000 euro). En nu vragen ze dat nog steeds voor wrakken.

        Waar je zeker moet op letten is dat bij vervanging van de benzinefilter de leidingen met speciaal Porsche gereedschap wordt vast gezet. Ik verkochte destijds mijn wagen, de koper liet direct een groot onderhoud bij een “specialist” uitvoeren en 14 dagen later vloog het ding in brand. Losgesprongen benzineleiding aan filter maar niet te bewijzen. Ondertussen is die specialist al vele jaren verdwenen en staat er nu een colruyt in de plaats. Verder hebben ze mij altijd verteld dat officieel onderhoud en onderdelen heel duur zijn. Ik heb er maar een 7000 kilometer mee gedaan en in die periode geen probleem gehad. Buiten bij aankoop dat bij koud starten enorm lang starten voor de motor aansloeg, bij warm starten direct in gang = retourklep van benzine stuk dus leiding liep steeds leeg = blijkbaar gekend probleem (zeiden ze mij tien toch).

            David Hemmings heeft een interessant boekje geschreven: Porsche 928 The Essential Buyers Guide. Succes!

              Hedl slim om het eerst hier te bevragen

                Bedankt voor de tips! Ze zullen zeker en vast dienen voor een volgende keer.
                Mijn bezoekje was spijtig genoeg niet om over naar huis te schrijven.
                Een hoek van de motorkap zat een stukje hoger dan de rest, krassen, doffe vlekken enbarsten in de lak. Benzinegeur in da auto, airco defect en constant warme lucht uit de verwarmingsroosters en nog wel wat andere dingen.
                Voor het budget dat ik heb weet ik dat ik geen perfecte 928 S4 kan hebben, maar in deze wagen had ik totaal geen vertrouwen door de boven vernoemde punten en het gebrek aan elke vorm van historiek.
                We kijken verder 😀
                Bedankt nogmaals!!

                  Copy paste is gemakkelijk he :engeltje:

                    oei, straks is uwen inkt op 😀

                      Dit lijstje werd onlangs gepost op het nederlandse Porsche forum ivm een check-up van een wagen welke jaren had stilgestaan, maar kan u misschien op weg helpen.

                      Benzine gerelateerd
                      – Tank demonteren, spoelen en opnieuw monteren
                      – Benzinepomp vervangen
                      – alle rubberen benzine leidingen vervangen
                      – alle filters vervangen (Benzine, olie, lucht)
                      Stroom gerelateerd
                      – Nieuwe Accu
                      – Nieuwe bougies
                      – Nieuwe bougiekables
                      – Nieuwe rotor
                      – Nieuwe verdeelkap
                      – Zekeringkast nalopen voor oxidatie
                      – massa punten nalopen
                      – nieuwe lampjes (optioneel)
                      Airco gerelateerd (als de airco het niet doet)
                      – Airco pomp mogeljik reviseren
                      – Droger vervangen
                      – condensor en verdamper nalopen en mogelijk vervangen
                      – Laten afvullen
                      – Conversie van oude gas naar nieuwe type (R12 naar R134a)
                      Remmen gerelateerd
                      – Alle klauwen reviseren
                      – nieuwe remblokken
                      – mogelijk nieuwe remschijven
                      – rembekrachtiger nalopen en mogelijk reviseren
                      – Slave cylinder reviseren
                      – nieuwe remvloeistof
                      Motor gerelateerd
                      – Motor gangbaar maken en hopen dat er geen vocht in de blok is gekomen. NIET STARTEN alvorens je de distributieriemen hebben vervangen
                      – olie verversen
                      – Distributieriem, spanrollen en waterpomp vervangen
                      – alle overige riemen vervangen
                      – Nokkenaskettingen nalopen en waar nodig vervangen + geleiders
                      Stuur gerelateerd
                      – Vloeistof dreinen
                      – stuurhuis demonteren, spoelen en nagaan op lekkage en werking (mogelijk reviseren)
                      – stuurhuis monteren
                      – Niewe vloeistof vullen
                      Overig
                      – versnellingsbak dreinen, spoelen en vullen
                      – Poetsen en polijsten
                      – interieur reconditioneren
                      – Nieuwe banden
                      – APK
                      – Grote beurt voor zover nog niet hierboven gedaan
                      – rubbers van de ophanging nalopen en vervangen waar uitgedroogd

                      Voor zover ik weet zijn de belangrijkste
                      – distributie / waterpomp zou best recent (zowel kms als jaartal) vervangen zijn en motor moet natuurlijk mooi / rookvrij draaien en droog staan; revisie van zulke motor is pokkeduur
                      – versnellinsgbak (revisie hikt al snel tegen de 5k)
                      – electronica & radiator zijn gekende zwakke punten

                      Voor de rest: de gewone punten welke voor alle 30 jaar oude Porschekes gelden zekers….

                      16k lijkt mij een eerder scherpe prijs, als ie werkelijk in orde staat, doen
                      Maar het is niet verkeerd op een 5-6k achter de hand te houden voor ‘onverwachte’ kosten

                      XXX

                        Ga zeker eens kijken bij Jeroen van Vintage Garage in Londerzeel.

                        Heeft er enkele te koop staan waaronder deze voor 16K met historiek
                        http://www.vintagegarage.be/porsche-928-s-1983-15750e/

                        Veel meer kan ik u over de 928 niet vertellen, heb daar niet veel ervaring mee.
                        Als je zijn wagens van rond de 20K gaat bekijken geeft hij zelfs een jaar garantie op motor en versnellingsbak, ben je ineens een stuk geruster.

                        Succes !

                      9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.