Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › waarschuwing check engine en stottenrende motor
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 3 maanden geleden door mcklusky.
-
MakerDiscussie
-
24 oktober 2010 om 18:02
hoikes beste porsche liefhebbers,
Vandaag heb ik volgend probleem vastgesteld.
Plotseling brande het lichtje check engine ( flikkeren)
auto ( motor) vermoed ik, gaf een schokkend gevoel (sputteren) motor, zeker vanaf het moment dat er meer gas gegeven werd.
Kan iemand me meer info geven over wat het probleem zou kunnen zijn?
als ik de motorkap open en luister naar motor hoor ik:
zo precies een geluid van af en toe een plofje( luchtbel zo lijkt het) tijdens het stationair draaien.type cayenne 3.2
Groetjes Danny -
MakerDiscussie
-
zoals ik dus al eerder in mijn post gemeld had…, je kan beter een aantal bobijnen in je wagen leggen als reserve, dit is een vaker voorkomend probleem, en de bobijnen van BERU zijn de ergste. Die met t porsche logo op zijn de beste (ook al komen die soms ook van Beru) de check engine gaat aan omdat je door de slechte ontsteking of de missfires een verkeerde meting krijgt in je katalysator, ten gevolge daarvan raakt je mengverhouding van de inspuiting verstoord en word het gestotter van je motor nog in de hand gewerkt en krijg je nog meer missfires… ik heb hier al wat ervaring mee intussen
😉beste leden,
Bedankt voor de info.
Auto uitgelezen en uiteraard zoals reeds gemeld door iemand van het forum bobine stuk op cil 2, vandaag vervangen en rijd weer perfect.
thx voor alle info 😀Ik begrijp de speculaties niet goed en het kosten maken van een uitleesapparaat dat waarschijnlijk niet optimaal is voor een Porsche.
Had het al eerder aangegeven, waarom eens niet met Porsche bellen dan weet je 100% zeker waarvoor deze melding staat bij je Cayenne en dat kost niets !
Als ik zoiets voor heb neem ik direct de telefoon en weet waaraan en waaraf.
Misschien bougies of slechte bobijnen maar ik zou eerst de luchtmassameter eens vervangen.
Hallo,
heb me vandaag aageschaft een uitleesapparaat maxscan gs 500 en deze geeft volgende foutcode weer
p0300 = algemene code en specifiek verder p0302 =
misfire cil 2
en als ik verder ga zoeken komt ook nog cil6 cil4 en cil3graag verder uitleg indien mogelijk,
groetjes,
dannyCheck engine light kan van alles betekenen,gewoon cpu laten uitlezen en stoppen met speculeren das de enige metode.
Ik hoop dat de melding “check engine” bij een Cayenne niet hetzelfde betekend dan bij een 996.
Indien dit bij een 996 brand mag je er 99% zeker van zijn dat de nokkenasverstelling om zeep is, 1% kans op de lamdasonde. Ik heb dit begin dit jaar nog meegemaakt en hiervoor moest de motor worden uitgebouwd, element nokkenasverstelling vervangen en inbouwen. Kostprijs 3000 euro bij Porsche Antwerpen.
Zeker niet meer rijden was de boodschap van de dealer toen ik vroeg of deze melding verscheen om verder motorschade te voorkomen, staat trouwens ook in het handleidingsboekje van de 996.
Vlgs. Mcklusky is het een bobijn, hopelijk heeft hij gelijk.
Ik zou zeker eens met Porsche bellen dan weet je 100% zeker waarvoor deze melding staat bij je Cayenne.Heb je geen boekje van je Cayenne? Anders wil ik wel eens kijken maar dan moet je wel wachten tot morgen.
Hallo,
ik zou etieke volgen… Handelaars en garantie is altijd moeilijk. En als ze de letter volgen, dan is je garantie foetsie, indien je elders gaat. Stel dat de kost om het prbleem op te lossen 100 euro is, dan zal de verkoper niet moeilijk doen. Als het in de 1000 den euros komt, dan zal het een ander verhaal worden.
De 2 dehands automarkt is al zo scherp geprijsd, en zeker voor de moderne Porsches.
ik zou hen het probleem laten oplossen.groet
ergens anders binnenbrengen =garantie foetsie zeker als je em tweedehands gekocht hebt
sint niklaas hasselt = 40 minkan er iemend een cayenne uitlezen in de buurt van Sint-Niklaas?
de auto is nog in garantie maar garage waar ik deze kocht is in Hasselt, daarom deze vraag kan ik eventueel de foutcode doorgeven aan garage.
Alvast bedankt,
DannyDanny, er is maar één ding mis en dat is dat er een bobijn moet vervangen worden, dat zijn de dingen die op je bougies zitten, bij de cayenne zit er per bougie een spoel op , die geven regelmatig al eens de geest met de door jou opgegeven effecten tot gevolg, dus even ergens aan de computer laten hangen en dan weet je meteen welke bobijn het is, of je kan ze natuurlijk ook allemaal gaan vervangen, ik heb er nog een aantal goede gebruikte liggen aangezien ik mij een deel reserve bobijnen gekocht heb, wetende dat dit een regelmatig terugkerend probleem is.
Je kan er nog mee rijden maar weet dat die plofjes ongezond zijn voor je motor, dat zijn backfires die je plastic luchtinlaten op de motor kunnen laten kapotspringen, als er dan zo een stukje in je motor valt is het einde verhaal…Anoniem27 oktober 2010 om 12:40Rijd jij met K&N luchtfilter?
Ik heb mij al enkele malen laten vertellen dat de olie die in die filters zit het meet draadje van de LMM kan doorbranden.idem hier, was bij mijn Boxster S ook de LMM… die overigens op geen zak trekt, want nog voor de garantie van de vervanging voorbij was, was die ook al weer stuk!
Ik kan je echter niet helpen wat de kostprijs betreft, want OPC Knokke heeft destijds een heel mooie geste gedaan om die eerste op hun kosten te nemen omdat het zo vlak na de aankoop was, terwijl het eigenlijk een wagen was die voor hun klant verkocht werd (!), en de tweede maal was het sowieso nog in garantie, die ik heb hem nooit dienen te betalen… Applaus voor OPC Knokke!! 😛
Geen idee voor een Cayenne…..maar als je dat wil weten geeft een p-dealer je zo wel antwoord…maar dan ben je natuurlijk nog niet zeker dat dit het probleem is bij jouw auto eh!! Zoals hoger gemeld eerst eens laten uitlezen, ben je zeker.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.