Wagen uitschrijven winterstalling…nieuwe BIV bij herinschrijving?

Home Forum Porsche Talk Wagen uitschrijven winterstalling…nieuwe BIV bij herinschrijving?

  • Maker
    Discussie
  • Er is al veel over geschreven maar wil even duidelijkheid.
    Sinds 01-01-2016 is zoals geweten de BIV vergroend.

    Als je nu een wagen, die ingeschreven is geweest vóór 2016, uitschrijft + platen terugstuurd en hem binnen de 6 maanden terug inschrijft op de zelfde eigenaar, moet deze eigenaar dan:

    1) geen BIV betalen bij herinschrijving zoals voorheen?
    2) de volledige nieuwe vergroende BIV betalen (alsof het zijn allereerste inschrijving was)?
    3) het verschil betalen tussen de vernieuwde vergroende BIV en de oude BIV die hij indertijd bij eerste inschrijving heeft betaald?

    mss iemand ervaring ermee die deze winter zijn wagen heeft uitgeschreven die voor de eerste maal ingeschreven was vóór 2016…?

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 50)
    • +1.
      Het is jammer dat ze dat niet inzien…. Maar ik ga ook niet afwachten.
      Inderdaad beter weg, en neem maar van mij aan dat het in meer landen in Europa beter is dan hier…
      Uiteraard overal is wel iets….maar hier….triest.

      @ Taffy: Was “oud” kenteken uit UK. Ik heb die auto daar persoonlijk zelf gehaald ( en ja…LHD) :mrgreen:

        [quote=”Daddycool” post=248146]Daarom mijn keuze om deze wagen in Spanje te rijden…
        – de Spaanse BIV: € 160,00 😀
        – jaarlijkse verkeersbelasting: € 201,00 😀

        Tja, 1 Europa hè… 😉

        Mvg. Herman[/quote]Idem hier. In de nabije toekomst zal het enkele reis richting Spanje worden. En ik ken nog enkele mensen die nog dit jaar een eigendom gaan kopen. 1ne heeft zijn zaak verkocht en is nu zijn gezin aan het overhalen om mee te verhuizen. Maar desnoods gaat hij alleen. Zijn broer woont er al vele jaren en heeft er opnieuw een succesvol bedrijf opgestart. Een ander iemand heeft vorig jaar ook zijn zaak stopgezet en alles verkocht. 19 mensen zonder werk en dit dankzij vadertje staat. De heksenjacht van de fiscus en het pubergedrag van zijn personeel deden hem beslissen dat hij beter zijn nabije pensioen in een warm land en zonder de stress van een zaak te runnen kan beleven. En een 3e iemand overweegt om zijn handel te sluiten en dit zou 37 mensen zonder werk zetten. Hij heeft al in Spanje een eigendom en zit te rekenen of hij daar rustig kan gaan leven. Nu rustig, met een assortiment aan exotische bolides in zijn garage?

        Maar het is een feit : de politiek is van België een armoedeland en economisch kerkhof aan het maken. Ik ben zeker geen racist maar vandaag lijkt het “alles voor allochtonen en de autochtonen moeten werken, zwijgen en afdokken”.

          @993, Neen, de basisregel is dat je enkel in je thuisland (= het land waar je fiscaal resident bent) mag rijden met een wagen voorzien van een nummerplaat van dat thuisland. Enige uitzondering: huur- (lease-?) wagens.
          Zoals ik al zei; lekker 1 Europa… Mvg. Herman

            Hallo The Frits,

            jij rijdt precies met Luxemburgse platen ??? Reden ??

              Is het dan niet mogelijk om een auto in Spanje in te schrijven en er hier mee rond te rijden?

                Belachelijk gewoon…. wat een apenland. Ik ga verhuizen….
                Net zoals veel multinationals…nog 10 jaar en alle grote bedrijven en mensen met wat geld zijn weg hier.
                Misschien ook maar het beste….want dan is dit land failliet.

                  Daarom mijn keuze om deze wagen in Spanje te rijden…
                  – de Spaanse BIV: € 160,00 😀
                  – jaarlijkse verkeersbelasting: € 201,00 😀

                  Tja, 1 Europa hè… 😉

                  Mvg. Herman

                    150 % gelijk Patrick, dit landje blinkt uit in chaos, rechtsonzekerheid en een overheidsapparaat dat niet meer weet waar het noorden is. Wat men wel kan is de werkende burger najagen met de zoveelste verdoken belasting, iemand moet toch het leger politici betalen, de beloftes die men niet houdt etc etc. Mijn advies : stop geen cent in wat de staat je allemaal belooft want die raak je zo ook nog kwijt.

                      Heb hetzelfde aan de hand gehad, vorige 996 uitgeschreven in Nov. 2015 en terug ingeschreven in Apr. 2016 verkeersbelasting ging van 1250 naar 1950 Euro. Had een klacht ingediend daar zelfde wagen, zelfde bestuurder, maar neen hoor, nieuwe taks betalen! Werd gestraft omdat ik 4 maanden geen CO2 uitstoot….Onnozel land met onnozele ministers zoals Mr Weyts, leg een normaal denkende mens ook maar eens uit waarom een auto met uitstoot van 300g CO2/km die 5000 KM per jaar rijdt en dus met een jaar uitstoot van 1.500KG zit en daar ongeveer 2000 Euro voor moet betalen waar ene zogezegde groene auto met 100g CO2/km die er 30.000KM per jaar rijdt slechts 150 Euro moet betalen waar zijn CO2 uitstoot over het ganse jaar 3.000KG is… onbegrijpelijk deze groene auto zou dan eigenlijk 4000 Euro moeten betalen…… Idioten zijn het. Eerlijk en correct zou zijn dat iedereen hetzelfde betaald per gr uitstoot, in deze tijd moet het toch perfect mogelijk zijn om het aantal KM per jaar te weten te komen.

                        Wat een belachelijke regel….en volgens mij mag dit wettelijk helemaal niet.
                        Voor dezelfde “dienst” verschillende tarieven vragen.
                        Voor de BIV snap ik dat wel…..

                          Wat je vroeger betaalde blijft zoals het is, geen meerprijs, geen herziening, maar uitschrijven en terug inschrijven na de nieuwe regelgeving = meer betalen.
                          Vb, Je hebt bvb altijd 500 euro betaald dan blijf je dit voor altijd betalen, dit wordt niet herzien, maar je schrijft hem uit en terug in = nieuwe vergroende rijtaks bvb 1000 euro.

                          In uw geval, diegene die al 10 jaar met een 993 rijd betaald beduidend minder rijtaks dan diegene die nu eenzelfde 993 inschrijft.

                          We zitten hier wel in België hé. :think:

                            [quote=”Ollie” post=248033]Hou er wel rekening mee dat je na herinschrijving ook valt onder de ‘vergroende’ verkeersbelasting.

                            In het geval van een 993 is deze een stuk hoger dan hetgeen je ervoor betaalde,[/quote]

                            Begrijp ik hier goed uit, dat ze met verschillende tarieven werken voor de verkeersbelasting ?!?
                            Ik neem toch aan dat iemand die een 993 10 jaar geleden heeft ingeschreven en iemand die dat vandaag doet
                            dezelfde verkeerstax betaald ?!?

                              Tja, in België wordt nu eenmaal het bezit van een wagen belast, of je er nu 1.000km of 50.000km/jaar mee rijdt…. blijft even duur!
                              En veel van die “exclusieve” wagens worden gebruikt als hobbywagen, niet als DD…. zo wordt een hobby natuurlijk een heel stuk duurder….
                              Mijn advies, een winterstalling ‘uit verkeer’ heeft voor en nadelen…. je betaald minder rijtaks, maar je kan ook niet meer rijden als het dan eens beter weer is… ik spreek uit ervaring, vroeger ging mijn Harley ook ‘uit verkeer’ tijdens de periode oktober/maart…. met als gevolg dat ik 6 maanden niet kon rijden, ook al was het tot midden december deftig weer. De laatste jaren beginnen onze winters later (als ze al beginnen) en duren ze niet zo lang…. (oh nostalgie, waar zijn de winters van vroeger?????).
                              Uit verkeer halen is niet meer de moeite….

                                heb ook nog een BMW M6 E63… daar betaal ik nu 2500 euro wegentaks op per jaar, vergroende wegentaks 3700 euro!! Als er dan iets wijzigt id wetgeving van uitschrijving, wat in BE schering en inslag is, zou het wel eens kunnen zijn dat je serieus gesjosd zijt…

                                  Klopt + misschien niet belangrijk maar ook een nieuwe nummerplaat. Dus 30 euro aan BPost en nog eens een nieuwe nummerplaat laten bij maken (ongeveer 15 euro). Verzekering moet weer wat administratie doen en soms durven ze bij wijziging van nummerplaat wel eens hun tarieven een beetje omhoog afronden. En ik weet niet hoe juist met het inschrijvingsformulier dat je dan wel of niet nodig hebt? Want je moet toch naar de jaarlijkse keuring gaan. En zonder nummerplaat?

                                  IK wist wel niet dat de wegentaks na vergroening zo hard omhoog gaat :bounce:

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 50)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.