Home › Forum › Porscheforum Technisch › Porsche Verzekeren › wanneer oldtimer
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 2 maanden geleden door Nico.
-
dus als ik het goed begrijp,
Mijn porsche is van 1995 , en als ik een O-plaat aanvraag kan krijg ik die als hij 25 jaar is.
Maar als ik een gewone plaat aanvraag is hij maar oldtimer als hij 30 jaar is !!!
ben ik juist?
wat ik begrijp die overgang niet zo goedO-plaat kan vanaf 25 jr
verminderde verkeersbelasting vanaf 30 jr en zowel met gewone plaat als O-plaatWat is dan het voordeel van een O-plaat bij een wagen van 25 jaar? Dat je geen woon-werkverkeer meer mag?
[quote=”DeePee” post=282531]O-plaat kan vanaf 25 jr
verminderde verkeersbelasting vanaf 30 jr en zowel met gewone plaat als O-plaat[/quote]alles tem 92 is minimum taks en biv
alles vanaf 93 moet 30jaar oud zijn om onder minimum taks en belasting te vallenKlopt. Gevolg van overgangsregeling bij het invoeren van de 30-jaar regel in 2007. Toen was het 25 jaar, maw 1992 was oldtimer. Daarom is tm 1992 oldtimer gebleven, zelfs al zijn die geen 30 jaar. Dus tegen 2023 is de overgang voorbij en zit alles op 30 jaar.
De belasting is op basis van bouwjaar, ongeacht of je met een O-plaat rijdt of niet. Met een gewone plaat betaal je evenveel als met een O-plaat. Waarom dan eventueel toch kiezen voor O-plaat?
– in bepaalde LEZ (Brussel) is er vrijstelling vanaf 30 jaar, maar moet je een O-plaat hebben
– bepaalde oldtimerverzekeringen willen een O-plaat, omdat er dan gebruiksbeperkingen gelden waardoor het verzekerd risico kleiner wordt
– jaarlijkse keuring is vanaf 30 jaar (in Vlaanderen) tweejaarlijks met een O-plaat, terwijl met gewone plaat dat jaarlijks is
– voor een O-plaat is geen gelijkvormigheidsattest nodig als het om een wagen gaat die in Europa al ingeschreven was (bv invoer uit Duitsland)
– de keuring zou ook aangepast zijn aan de leeftijd van de wagen als het een O-plaat is, terwijl met een gewone plaat het een normale keuring is. Met een O-plaat zouden bepaalde keuringscentra ook wat toleranter zijn inzake afkeur, zeker als het niet om echte veiligheidsissues gaat (bv co2)
– de oldtimerlobby richt zich ook sterk op de O-plaat als element voor afwijkende (lees: minder strenge) regels, zoals bvb rekenigrijden in functie van CO2-uitstoot. Zou wel eens kunnen zijn dat een O-plaat wel een voorwaarde wordt die fiscaal wel een verschil geeftWaarom toch eventueel een gewone plaat:
– geen gebruiksbeperking inzake woon/werk of woon/school verkeer, vroeger waren er meer beperkingen (bv enkel tijdend de dag, max 50 km van je deur, met uitzonderingen voor toeristische manifestaties)
– met O-plaat geen commercieel gebruik (bvb verhuur), wat bvb voor verhuur van een speedster replica een probleem kan zijn, want ingeschreven op basis van oorspronkelijk vw kever chassis zonder gelijkvormigheidsattest
– behoud van nummer bij het oldtimer worden (kan eventueel om praktische redenen zijn of om nostalgische redenen zijn)Als er geen redenen van verzekering of gelijkvormigheidsattest zijn, zijn er effectief weinig voordelen om een wagen van 25 jaar in te schrijven met een O-plaat. Tot zijn dertigste moet je toch evenveel naar de keuring als met een gewone plaat, terwijl je beperkt bent in gebruik.
Voordeel is wel dat als je vanaf zijn dertigste minder naar de keuring wil, je de wagen dan niet moet herinschrijven als oldtimer.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.