Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › warm draaien 996
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 2 maanden geleden door svandamme.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
omweggetjes rijden… of accepteren dat uw motor sneller zal slijten dan de motor van iemand die elke rit voor minstens 20 of 30 km vertrekt..
hoe groter de motor inhoud, hoe meer er moet opwarmen, en korte ritjes zonder echt goed op te warmen zijn nefast voor voor het sleet op die motor…
nu ja, 10 km is al beter dan een een klein toerke van een 2km in ‘t stad
zoals mijn moeder elke dag deed.. ik zweer het, die Saab turbo liep altijd stukken beter nadat ik er eens mee was gaan blazen… 😀[quote=”beltar”:t7iymotf]alles geleidelijk aan laten warm komen door direct te rijden!
Bij stationair draaien verzamelt er zich veel condens in de uitlaten, de versnellingsbak, ophanging en al de rest blijven koud.
De eerst 10 km rustig aan. Bij een waterkoker is het water direct warm, maar de olie niet.
Door na een 7-8km je koppeling eens in te duwen zie je de oliedrukmeter zakken.
Als die +/- 1kg druk aanduid is de motor warm. Bij een koude motor blijft ie stionair rond 3-4 kg hangen.
Vanaf de 997 is er gelukkig weer een olietemperatuurmeter.
dan moet je je daar op richten, als de olietemp +90 is : gaan met die banaan.
Normaal heeft een porsche toch 10km nodig om warm te worden.[/quote]Na 10 kilometer ben ik op mijn bestemming. ‘s Morgens 10 kilometer heen en ‘s avonds 10 kilometer terug. Ook raar, mijn oliedrukmeter gaat nooit onder de 2 staan ❓
Ik let ook idd zelden op de watertemperatuur maar steeds op de olietemperatuur
alles geleidelijk aan laten warm komen door direct te rijden!
Bij stationair draaien verzamelt er zich veel condens in de uitlaten, de versnellingsbak, ophanging en al de rest blijven koud.
De eerst 10 km rustig aan. Bij een waterkoker is het water direct warm, maar de olie niet.
Door na een 7-8km je koppeling eens in te duwen zie je de oliedrukmeter zakken.
Als die +/- 1kg druk aanduid is de motor warm. Bij een koude motor blijft ie stionair rond 3-4 kg hangen.
Vanaf de 997 is er gelukkig weer een olietemperatuurmeter.
dan moet je je daar op richten, als de olietemp +90 is : gaan met die banaan.
Normaal heeft een porsche toch 10km nodig om warm te worden.Je motor laten warm draaien op stationair toerental moet zeker niet gebeuren en je krijgt dan ook een onvoldoende smering als de motor te lang staat te draaien en zeker koud. Nu is het wel waar dat je pas mag door trekken als de motor op bedrijfstemperatuur is, dus in u geval als de motor op temperatuur is mag je deze door trekken tot 6000 toeren.
Luc
staat ongetwijfeld ook zo in het boekje : rijden , niet stil laten warmlopen
[quote=”911-lover”:2j4dct7x]Ik weet niet of het waar is , maar mij heeft men stilstaand warm draaien steeds afgeraden als zijnde niet gezond voor het blok[/quote]
Alleen van de watergekoelde blokken, of ook de luchtgekoelde “oudere” 911 – modellen?
Ik weet niet of het waar is , maar mij heeft men stilstaand warm draaien steeds afgeraden als zijnde niet gezond voor het blok
waarom laten warm draaien ??
als je denkt dat je dan direkt kan wegscheuren heb je het eigenlijk fout motor is wel warm oke maar de versnellingsbak olie niet dus lijkt me verstandiger om rustig aan te vertrekken
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.