warmlopen motor

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 warmlopen motor

  • Maker
    Discussie
  • sinds een tijdje merk ik dat mijn motor 2.7 1977 warm loopt. Dwz te warm wordt, zelfs bij niet al te grote belasting. Wat kan hier de oorzaak van zijn volgens jullie? Ik keek al eens met een endoscoopcamera naar de oliekoeler of er zich geen vuil had aangezogen, niet het geval dus. Ik ga de warmtesensor eens vervangen maar denk niet dat daar het probleem zit, de meter heb ik ook al eens vervangen door een donor om miswijzing uit te sluiten. Motor draait mooi rond anders. Kan het mengen van 2 oliemerken maar zelfde viscositeit een oorzaak zijn? Was Castrol 10W40 en nu Mobil 2000 extra 10W40. Of werkt de oliepomp niet goed meer? Of moet ik het bij de oliekoeler zoeken of de thermostaat die niet goed werkt? Ik durf niet goed meer rijden omdat ik geen schade aan de motor wil aanbrengen, jullie input en ervaring hierover? Hoe kan ik de storing bepalen, opzoeken?

    Grts Paul

9 reacties aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
    • Iets rijker zetten met benzineCO scheelt een hoop. Dat schreef Wim ook al 😉

      Wim

        Ik zag dat onze zoon Timo op het Nederlandse forum gereageerd had en zelfs een foto geplaatst heeft.
        Ik lees daar wel eens, maar kom er niet meer op het forum.
        Dus nu weet je ook dat er nooit een koeler gezeten heeft in die auto, want er zitten zelfs geen gaten in die carrosserie voor bevestiging.

        En zoals Erwin al schreef niet echt zorg wekkend en als je twijfelt de thermostaat achter op blok even eruit en testen. 💡
        Maar de oudere motoren (de huilers) hadden deze koelers niet en werden zelf warmer bij zware belasting.

        Wim

          Zijn beide goede oliën, maar ik vind alles normaal van temperatuur. 💡

            Kan ook dat de andere olie een minder goeie werking heeft, meer wrijving, dus meer warmte-ontwikkeling.

            Wim

              Aha, de oude van Gosthrider (Jan) die wij toen gedaan hebben.

              @Pablo, dan komen de waardes toch mooi uit met wat in de boeken staat.
              Kan ook zijn dat hij iets te arm staat en dat resulteert dan ook in een hogere temperatuur, want de meeste vergeten dat benzine ook verkoelend werkt. 💡

                Temperaturen liggen momenteel ook wat hoger dan normaal. Het is klikhierop deze 2.7 Wim 😉 Wat ik me herinner is dat het blok gereviseerd was dus denk niet dat het daar aan ligt. Misschien verkeerde bougies of olie. Zou er gewoon eens een flink eind mee gaan rijden en de meters in de gaten houden, dat boven horizontaal komt wel vaker voor.

                  Wim, hij geeft 230 tot 240°F aan dat is 110 tot115°C bij belasting van rond de 3000 rpm Ik heb de indruk dat dat vorig jaar niet zo hoog was. de wijzer kwam dan horizontaal te staan iets boven 210°F en nu staat ie hoger dan horizontaal…
                  En dan weet ik niet als ik op de autostrade 4500 rpm doe wat dat gaat geven.
                  BTW ik heb geen oliekoeler vooraan.

                  Wim

                    Heb nog even de boeken erop nageslagen, maar hoe warm word hij ???

                    Want een 2.7 mag onder belasting 120 tot 130 graden worden.
                    Normale bedrijfstemperatuur ligt tussen de 100 en 110 graden bij normale belasting, en praten ze over een 3500 tr/m.

                    Wim

                      @Paul, als je een oliekoeler vooraan hebt zou ik zeker de thermostaat in de wielkast verdenken.
                      Dit kun je simpel testen door de motor warm te rijden en daarna aan de olieleidingen voorscherm voelen of deze warm zijn.
                      Zo niet is het simpel. 😉

                    9 reacties aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.