Wat is dit ?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Wat is dit ?

• Maker
    Discussie
  • Ben bezig met het demonteren van de ophanging van mijn 911SC.

Probleem is dat de ball joint niet los te krijgen is uit de veerpoot (en ja, het pinnetje dat de ball joint vasthoudt is er reeds uit.)

Nu heb ik op PelicanParts gelezen dat dit gereedschap soelaas zou kunnen bieden.

Nu de vraag: hoe heet dit in het Nederlands en waar kan ik zoiets vinden ?

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • HEY?
      STUUR MAAR ?ALS IK KAN HELPEN?WAAROM NIET………………..PORSCHMANNEN ZIJN ER OM ELKAAR TE HELPEN………..ZO GOEDKOOP MOGELIJK.[quote=”tvanbroekhoven”:1wvk0wjm]Franky

Bedankt voor je reply, maar zoals je in mijn (voor)laatste berichtje kan zien heb ik het zootje reeds losgekregen gebruik makend van good old violence 🙂

Het terug monteren was trouwens bijzonder makkelijk! Dit terzijde 🙂 )

Niettemin, Franky, denk ik dat ik je nog wel eens een PBtje stuur mbt andere spullen die ik nodig zou kunnen hebben, alst mag natuurlijk 🙂 [/quote]

Ik kan het fotootje niet zien, maar heb je het over een ‘ball joint extractor’ ?

De meeste mensen proberen die omgekeerd uiteen te halen, namelijk door op de pin te timmeren tot ze en ons wegen. De ‘truuk’ is echter om de bal en de stang ‘open te spannen’ en dan op hetgeen over de pin zit te timmeren.

Of een ball joint extractor van Land Rover gebruiken, die zijn nogal fors.

Peter

Franky

Bedankt voor je reply, maar zoals je in mijn (voor)laatste berichtje kan zien heb ik het zootje reeds losgekregen gebruik makend van good old violence 🙂

Het terug monteren was trouwens bijzonder makkelijk! Dit terzijde 🙂 )

Niettemin, Franky, denk ik dat ik je nog wel eens een PBtje stuur mbt andere spullen die ik nodig zou kunnen hebben, alst mag natuurlijk 🙂

Hallo,dit is gekend bij mij.Ik werk in een firma van autoonderdelen en dit is te koop van het merk stahlwille.Moest je interesse hebben laat iets weten,ik mail je dan de prijs.groeten franky

De oplossing was:

– het zootje warm stoken (met acetyleending => had ik al)
              – de wedge-pin die de ball joint op zijn plaats houdt er terug langs de ANDERE kant er in meppen (met de nodige smering), waardoor de pin (vd balljoint) een beetje roteert en de binding verbroken wordt.
              – met een hamer (en ‘beitel’) op de ball joint meppen en alles kwam er vrij makkelijk uit.

Aan de passagierskant = 3 dagen werk
              Aan de bestuurderskant = 3 uur werk (ervaring he) 🙂 )

Wim

Het beste is om een acetyleen brandertje te gebruiken, wat op korte tijd veel warmte in aan de buitenkant geeft.
                Met een gewone brander gaat het te langzaam en trekt de warmte ook in de Ball joint, en dat moet je voorkomen.
                Lukt dat niet even de ophanging eronderuit halen, dan kun je hem omdraaien en op steunen of aambeeld met gat in eruit slaan. 💡
                Is extra werk maar sosm beter dan nog een dag staan klooien.

Klopt Wim

Als ik eindelijk aan het hermonteren kan beginnen zal er wel wat koperpasta bij aan te pas komen ! 🙂 )

Hoe warm is warm genoeg ?

Het is was echt ‘smoking’ hot gisteren 😕

Wim

Daarom schreef ik ook met monteren goed in het vet zetten, je weet maar nooit. 😉
                    Rest je nu nog om met een brander met gerichte vlam alles goed warm te stoken, zodat buiten kant iets uitzet en je hem er zo kan uitslaan. 💡

Wel, het vreemde is dat de moer er reeds uit is en het zootje nog steeds vast zit 🙄

Heb het ondertussen al met een chalumeaux , een busje freeze , een beitel , een dikke hamer, een koevoet en een lange reeks spitvondige beledigingen proberen overtuigen om los te komen van de veerpoot maar helaas 😥

Dus: alle hints zéér welkom!

svm

Ik heb de mijne ook vervangen op mijn SC en zat met hetzelfde probleem. De moer zat eveneens muurvast. Niet los te krijgen met hamer en doorslag of speciaal gereedschap. Ik heb de boel moeten goeiend heet stoken en achteraf met een hamer en bijtel vrij makkelijk kunnen loskloppen. Misschien heb je er wat aan ? Veel succes.

Wim

bedankt ! Dan weet ik dat ik niet naar de winkel moet spurten om zoiets te kopen 🙂 .

Dus kort samengevat: zoek een goeie doorslag, dikke hamer en meppen maar (op de onderste ring) 🙂

Wim

Wij hebben er zo een liggen. 😉
                            Heb hem gekocht bij een auto handel in gereedschap.
                            De benaming is een stuurkogelvork.

Maar ik heb deze nog nooit gebruikt voor de ball joint, gaat er n.l niet omheen.
                            Ik lees ook dat je het pinnetje verwijderd hebt, maar heb je ook de schroef onderaan al los gemaakt.
                            Deze zit meestal zo vast dat je die moet losslagen met een doorslag.
                            Als deze los is neem je hem er zo uit. 💡
                            Voor bevestigen goed in het vet zetten, ring terug monteren en borging vast zetten.
                            Ik hoop dat je er zo wat aan hebt en succes.

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.