wat is er mis/tegen tiptronic

Home Forum Zeverhoekje wat is er mis/tegen tiptronic

  • Maker
    Discussie

  • Wim

      Even afgesplitst, want voel dat er best eens over gediscussieerd mag worden.

      Wat hebben jullie (de meeste dan) tegen tip tronic. 🙄

      Ik heb er al eens in gereden, en heb zelf het Selespeed op de Alfa (vergelijkbaar) en ik vindt dit fantastisch rijden. :popcorn:

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 46)
      • [quote=”WES-RS” post=121061](met Tip heb ik geen ervaring),[/quote]

        Daarom zou je er echt EERST eens in moeten gaan rijden Wes. Pas daarna kun je je een mening vormen die ergens op gestoeld is.

        Mijn ervaring en mening:

        Ik heb een tip gehad en was op het circuit met die knoppen op het stuur vaak sneller dan menigeen. Bovendien in de vette regen sneller dan GT3 want het aangrijpen per versnelling gebeurt veel soepeler dan met je linkervoetje.

        M.i. is het gewoon een korte pikken onderwerp en alleen maar stoer om een tip niets te vinden. Als die handpook zo goed zo zijn, waarom rijden de formule wagens er dan niet mee? TipTronic is gewoon betere techniek. Nu vervangen door nog betere techniek: PDK.
        Je bent er gewoon sneller mee. En het is toch een sportwagen of niet dan?

        Over een tig aantal jaar bestaat een handgeschakelde alleen nog in klassiekers. Of ze bouwen handgeschakelde wagens alleen nog in opdracht van verstokte aanhangers. Type ouwe Muppet mannen zeg maar.

        Tip is imho best of both worlds.

        zo. Veel plezier met het welles nietes onderwerp. 😀

          [quote=”Funny” post=121179]Bij normaal wegrijden vertrok de tiptronic op de 9964s steeds vanuit second gear ! :cry:[/quote]

          Daarvoor dient dat knopje aan het stuur hé, om hem in 1ste te zetten 😆

            Bij normaal wegrijden vertrok de tiptronic op de 9964s steeds vanuit second gear ! 😥

              Met koude motor verplicht de T-tronic tot rustig opwarmen. Hoop dat dit een normaal fenomeen is. De mijne blijft een tijdje in z’n 2 hangen. Is eigenlijk niet storend, behalve als je dadelijk een drukke baan opmoet. Dan is het even tippen aan het stuur om sneller op te schakelen.

              PB

                Dat is een klusje van 2 keer niks en zeker zelf te doen, heb ik op The Misses der P.
                ook zelf gedaan, was iets van een 300€ d8 ik.

                EDIT: Op een 5tal minuten is het zeker gefikst. :coolness:

                  enig idee omtrent een richtprijs, installatie inbegrepen?

                  PB

                    Een goede tuner kan dit ook voor je doen. :mrgreen:
                    Voor de sprintbooster heb je een E-gaspedaal nodig, dus ik vrees voor je 964. 😎

                      Kan je dit ook op een 964 zetten?
                      Of kan je de automaat anders laten programeren in drive schakeld deze
                      veel te vlug naar zijn 4de. :mrgreen:
                      Tiptronic vind ik ok bij 964

                      PB

                        idd, een Sprintbooster.

                        Deze zet eigenlijk je TipTronic steeds in KickDown-modus,
                        het schakelen gaat pakken sneller, zowel manueel als automatisch.
                        Bij het terugschakelen scheelt het echt enorm. :mrgreen:

                        En de laatste versie van deze Sprintbooster heeft de mogelijkheid om uit 3 standen te kiezen.

                        Standaard, sportiever en Sportief. :coolness:

                          Wim,
                          Wat je schrijft over die stoplichtsprintjes kan ik bevestigen. Met een Tiptronic ben je sneller weg dan een handbak.

                          Maar anderzijds, als je terugschakelt met een tip dan duurt het even vooraleer hij in de gewenste versnelling zit. Kan je vergelijken met een turbo-lag (1..2…3…JA daar is ie )

                          PatrickB had daar wel een oplossing voor dacht ik 😉

                          Wim

                            [quote=”porsche914orange” post=121113]( Te traag reageren (grootste ergernis bij een P )
                            [/quote]

                            Ik heb eens mogen rijden in een tip-tronic van een klant, dus doe je normaal met een ander zijn spullen, en beviel wel met de toen rijdende stijl van mij. 😳

                            Maar met de Alfa, en ik weet niet of dit 100% vergelijkbaar is met tip-tronic, kun je gewoon met de hand niet zo snel schakelen en koppelen als je sportief rijdt.
                            Plus geeft bij terug schakelen altijd mooi een dotje tussen gas, en reageert precies op je rijstijl.
                            Dus doe je rustig aan, schakelt de bak ook rustig.

                            Mooie van Selespeed is dat je aan de stoplichten gewoon alles los kunt laten en in de eerste versnelling staat zonder dat de auto kruipt, als een automaat.
                            Is het groen, dan vloeren en gaan met die banaan, en dan moeten ze van goede huize komen met een automaat of schakel om te volgen, want er is niemand die zo snel reageert met koppeling en gas.

                            Dus als tip-tronic traag is zoals je schrijft, wat ik dan helaas niet kunnen testen heb, zou dit jammer zijn.

                              Ik rij dagelijks met een S-tronic op mijn audi. Als DD kan mij dit wel bekoren.

                              Op de 996TT had ik ook tiptronic, een dikke NEE.
                              – Te traag reageren (grootste ergernis bij een P )
                              – Als ik er sportief mee reed miste ik het schakelen

                                [quote=”cabrio wim” post=121026]Even afgesplitst, want voel dat er best eens over gediscussieerd mag worden.

                                Wat hebben jullie (de meeste dan) tegen tip tronic. 🙄

                                Ik heb er al eens in gereden, en heb zelf het Selespeed op de Alfa (vergelijkbaar) en ik vindt dit fantastisch rijden. :popcorn:[/quote]
                                n
                                Hey Wim, naast Porschist ook Alfist? Ik heb ook niet kunnen weerstaan aan de prachtige Italiaanse lijnen van Guigiaro voor mijn DD.

                                  [quote=”bully” post=121088]Een ouderwetse auto-maat kan je niet vergelijken met een tiptronic en die kan je weer niet vergelijken met een DSG-bak. [/quote]

                                  Inderdaad – maar ondanks dat vond ik de Cayman S met hand+voet-bak beter/leuker rijden dan die met PDK 😉

                                  Ook ‘n 964 Tiptronic gereden en viel niet eens echt tegen (je kan er namelijk toch ook mee schakelen) [i]… ondanks dat geniet een hand+voet geschakelde bak nog steeds mijn voorkeur
                                  [/i]

                                    rij graag met tiptronic , maar bij sportwagens heeft schakelen toch voorkeur , kan me meer uitleven :driver:

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 46)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.