Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Wat na 999 ?
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 18 jaren geleden door jeansprint.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
@ jokke, de ducati typeaanduidingen voor hun hypersport motoren is doodgewoon de cylinderinhoud van het gebruikte blok, ze zijn begonnen bij de 851 als ik me niet vergis er volgde de 888, 916, 996, 998 enz…. laat we eveneens de 947 (mijn lieveling) niet vergeten! bij porsche gaat het om de interne code die ze geven aan een nieuw project, janneman
[quote=”jokke”:3rwy20xj]Bij ducati ging het van type 916 naar 996,dan de 998 en het nieuwe model voor 2007 wordt 1098.
Aan dat tempo wordt de carosserie nog te smal om die getallen erop te schilderen.[/quote]Nog even ingaan op het zijsprongetje van Ducati, hier gaat het gewoonweg om de cylinderinhoud van het L-twin blok. Tussen 916 en 996 zat onder andere nog een 955. Ze lieten de cylinderinhoud groeien om aan de nodige pk’s voor het SBK te geraken.
Anoniem10 november 2006 om 16:07Gelezen in één van mijn Porsche boekskes dat die nummers interne opdrachtnummers (auftrage nummers of zoiets) zijn, nog daterende van Mr Porsche (de grootvader) himself. De nummering startte bij 7 in 1930 voor hun eerste opdracht, omdat men naar buiten toe niet wou laten merken dat het om de eerste opdracht ging. In de geschiedenis van het merk lopen de nummers gewoon verder op, maar er zijn inderdaad gaten geweest in de nummering, zelfs grote sprongen om specifieke redenen. Later zijn sommige nummers ook de type nummers van bepaalde auto’s geworden, zoals de 901 die model 901 werd…maar dankzij Peugeot werd veranderd in 911…
Volgens deze redenering zou de nummering dus gewoon doorlopen, na 999 komt 1000…Deze lijst heb ik ook al eens op het nederlandse forum gezet:
901 Het originele 911 prototype
902 4-versnellingsbak voor de 911
903 Prototype automatische koppeling voor de 911
904 Sport GT met glasfiber carrosserie
905 Sportomatic versnellingsbak
906 1966 Carrera 6 coupé
907 1967 race auto
908 1968-1971 race auto
909 1968 expirimentele “hillclimb” auto
910 1967 race auto
911 GT auto met 6-cilinder motor
912 GT auto met 4-cilinder motor
913 Niet toegewezen
914 VW-Porsche middenmotor auto
915 5-versnellingsbak voor de 911
916 1967: dubbele bovenliggende nokkenassen, 6-cilinder
—– 1968: 908 6-versnellingsbak
—– 1972: middenmotor race auto met 6-cilinder motor
917 1969 race auto
918 Onbekend
919 Onbekend
920 4-versnellingsbak voor de 917
921 Onbekend
922 Onbekend
923 6-cilinder motor voor de 912E
924 2.0L 4-cilinder auto
925 Sportomatic versnellingsbak voor de 911T/E
926 Onbekend
927 Onbekend
928 4.5L V8 auto
929 Onbekend
930 Eerste generatie 911 Turbo
931 924 Turbo
932 924 Turbo (rhd)
933 Onbekend
934 Groep 4 productie race auto
935 Groep 5 GT race auto
936 1976 prototype race auto
937 1980 924 Carrera GT
938 1980 924 Carrera GT (rhd)
939 1980 924 Carrera GT Le Mans
940 Onbekend
941 Onbekend
942 Onbekend
943 Onbekend
944 1982 2.5L 4-cilinder auto
945 1982 2.5L 4-cilinder auto (rhd)
946 Onbekend
947 Onbekend
948 Onbekend
949 Onbekend
950 Onbekend
951 944 Turbo
952 Onbekend
953 4×4 Parijs-Dakar auto gebaseerd op de 911
954 911SC/RS rally auto
955 Cayenne
956 1982 Groep C prototype race auto
957 Onbekend
958 Onbekend
959 1986 beperkte productie auto
960 Onbekend
961 1986 959 race auto
962 1984 Groep C/IMSA race auto prototype
963 Onbekend
964 1989 model van de 911
965 1991 model van het 964-type 911 Turbo
966 Onbekend
967 Onbekend
968 1991 4-cilinder auto
969 Onbekend
970 Onbekend
971 Onbekend
972 Onbekend
973 Onbekend
974 Onbekend
975 Onbekend
976 Onbekend
977 Onbekend
978 Onbekend
979 Onbekend
980 Carrera GT
981 Onbekend
982 Onbekend
983 Onbekend
984 Onbekend
985 Onbekend
986 1996 model van de Boxster
987 2005 model van de Boxster
988 Onbekend
989 Prototype 4 persoonsauto begin jaren ’90
990 Onbekend
991 Onbekend
992 Onbekend
993 1994 model van de 911
994 Onbekend
995 Research voertuig
996 1997 model van de 911
997 2005 model van de 911
998 Onbekend
999 OnbekendEventuele onvolkomenheden kunnen zijn ontstaan doordat deze lijst is gepubliceerd in de 911 & Porscheworld uit januari en februari van 2001. Voor op of aanmerkingen gewoon even een PB’tje sturen zodat ik de lijst aan kan passen.
[quote=”Double G”:k09z88j0][quote=”Setakira”:k09z88j0]964 omdat het model van 911 van 1964 werd hertekend.
993 is makkelijkste, ze zijn aan de 993 begonnen in 1993.
Rest geen idee[/quote]
Dit is niets anders dan toeval! De nummers hebben niets te maken met de jaartelling. Waarom zou men in 1989 een pas een nummer gaan gebruiken dat terug verwijst naar 1964 😕 [/quote]
964 is de laatste die de oer-body gebruikt…oude Porsche kunnen allemaal omgebouwd worden naar 964 look mits weinig aanpassing (dat wist jij natuurlijk ook)
993 zoals SeTa zei
996..omdat ze er in 96 aan begonnen zijn zeker??
997…996 + 1 omdat ze ook zien dat ze anders gauw in de miserie zitten qua nummering:-)de volgende noemt volgens mij 998 om op het elan door te gaan
[quote=”Setakira”:30gfu1re]964 omdat het model van 911 van 1964 werd hertekend.
993 is makkelijkste, ze zijn aan de 993 begonnen in 1993.
Rest geen idee[/quote]
Dit is niets anders dan toeval! De nummers hebben niets te maken met de jaartelling. Waarom zou men in 1989 een pas een nummer gaan gebruiken dat terug verwijst naar 1964 😕
Al de rest ?
Wel, het begon met de noodzaak aan een nieuw type nummer.
Aangezien er in het begin nauw met VW werd samengewerkt kreeg men van VW het eerste vrije begin-nummer voor onderdelen: 901
Door patent van Peugeot op alle nummer van drie cijfers met een nul in het midden mocht Porsche in Frankrijk dus geen 901 uitbrengen en werd het 911…996 weet ik ook niet… is pas in 98 uitgebracht. Misschien omdat die in 96 getekend is ?
Bij de 997 hebben ze gewoon het volgende nummer genomen denk ik…[quote=”jokke”:kzjitw4n]Bij ducati ging het van type 916 naar 996,dan de 998 en het nieuwe model voor 2007 wordt 1098.
Aan dat tempo wordt de carosserie nog te smal om die getallen erop te schilderen.[/quote]Er is ook een Ducati 999 hé
[quote=”Setakira”:28zhj61d]964 omdat het model van 911 van 1964 werd hertekend.
993 is makkelijkste, ze zijn aan de 993 begonnen in 1993.
Rest geen idee[/quote]
OK, dan dacht ik toch juist bij beiden, maar het leek me te logisch 😉 )
Maar al de rest dan?
Bij ducati ging het van type 916 naar 996,dan de 998 en het nieuwe model voor 2007 wordt 1098.
Aan dat tempo wordt de carosserie nog te smal om die getallen erop te schilderen.964 omdat het model van 911 van 1964 werd hertekend.
993 is makkelijkste, ze zijn aan de 993 begonnen in 1993.
Rest geen idee
Ja, dat heb ik mij toch al dikwijls afgevraagd… misschien weten jullie dat wel: Ik weet wel ongeveeeer waar die nummering vandaan komt (de interne type nummers) maar vroeger zat er een zekere logica in. Wie kan mij uitleggen vanwaar de huidige typenummers komen?
Waarom kwam na 964 de 993, dan 996 en nu klein sprongetje naar 997? Waarom was de 993 vb geen 992? En wat met de Boxsters? Nog een paar modellen verder en we komen aan… 986, 987,988,… 993???
Ok, ik overdrijf hier een beetje uiteraard maar ‘k vind het gewoon ff interessant 😉 )Anybody? 🙂 )
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.