Wat na 999 ?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Wat na 999 ?

  • Maker
    Discussie
  • Voor de 911 zijn er nog twee modellen te gaan: de 998 en de 999…

    en dan ???

    GEEN 911 meer bouwen is niet denkbaar, dus welke creative oplossing zullen ze bij Porsche bedenken ? Of reeds bedacht hebben…

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • @ jokke, de ducati typeaanduidingen voor hun hypersport motoren is doodgewoon de cylinderinhoud van het gebruikte blok, ze zijn begonnen bij de 851 als ik me niet vergis er volgde de 888, 916, 996, 998 enz…. laat we eveneens de 947 (mijn lieveling) niet vergeten! bij porsche gaat het om de interne code die ze geven aan een nieuw project, janneman

        [quote=”jokke”:3rwy20xj]Bij ducati ging het van type 916 naar 996,dan de 998 en het nieuwe model voor 2007 wordt 1098.
        Aan dat tempo wordt de carosserie nog te smal om die getallen erop te schilderen.[/quote]

        Nog even ingaan op het zijsprongetje van Ducati, hier gaat het gewoonweg om de cylinderinhoud van het L-twin blok. Tussen 916 en 996 zat onder andere nog een 955. Ze lieten de cylinderinhoud groeien om aan de nodige pk’s voor het SBK te geraken.

        Anoniem

          Gelezen in één van mijn Porsche boekskes dat die nummers interne opdrachtnummers (auftrage nummers of zoiets) zijn, nog daterende van Mr Porsche (de grootvader) himself. De nummering startte bij 7 in 1930 voor hun eerste opdracht, omdat men naar buiten toe niet wou laten merken dat het om de eerste opdracht ging. In de geschiedenis van het merk lopen de nummers gewoon verder op, maar er zijn inderdaad gaten geweest in de nummering, zelfs grote sprongen om specifieke redenen. Later zijn sommige nummers ook de type nummers van bepaalde auto’s geworden, zoals de 901 die model 901 werd…maar dankzij Peugeot werd veranderd in 911…
          Volgens deze redenering zou de nummering dus gewoon doorlopen, na 999 komt 1000…

            Deze lijst heb ik ook al eens op het nederlandse forum gezet:

            901 Het originele 911 prototype
            902 4-versnellingsbak voor de 911
            903 Prototype automatische koppeling voor de 911
            904 Sport GT met glasfiber carrosserie
            905 Sportomatic versnellingsbak
            906 1966 Carrera 6 coupé
            907 1967 race auto
            908 1968-1971 race auto
            909 1968 expirimentele “hillclimb” auto
            910 1967 race auto
            911 GT auto met 6-cilinder motor
            912 GT auto met 4-cilinder motor
            913 Niet toegewezen
            914 VW-Porsche middenmotor auto
            915 5-versnellingsbak voor de 911
            916 1967: dubbele bovenliggende nokkenassen, 6-cilinder
            —– 1968: 908 6-versnellingsbak
            —– 1972: middenmotor race auto met 6-cilinder motor
            917 1969 race auto
            918 Onbekend
            919 Onbekend
            920 4-versnellingsbak voor de 917
            921 Onbekend
            922 Onbekend
            923 6-cilinder motor voor de 912E
            924 2.0L 4-cilinder auto
            925 Sportomatic versnellingsbak voor de 911T/E
            926 Onbekend
            927 Onbekend
            928 4.5L V8 auto
            929 Onbekend
            930 Eerste generatie 911 Turbo
            931 924 Turbo
            932 924 Turbo (rhd)
            933 Onbekend
            934 Groep 4 productie race auto
            935 Groep 5 GT race auto
            936 1976 prototype race auto
            937 1980 924 Carrera GT
            938 1980 924 Carrera GT (rhd)
            939 1980 924 Carrera GT Le Mans
            940 Onbekend
            941 Onbekend
            942 Onbekend
            943 Onbekend
            944 1982 2.5L 4-cilinder auto
            945 1982 2.5L 4-cilinder auto (rhd)
            946 Onbekend
            947 Onbekend
            948 Onbekend
            949 Onbekend
            950 Onbekend
            951 944 Turbo
            952 Onbekend
            953 4×4 Parijs-Dakar auto gebaseerd op de 911
            954 911SC/RS rally auto
            955 Cayenne
            956 1982 Groep C prototype race auto
            957 Onbekend
            958 Onbekend
            959 1986 beperkte productie auto
            960 Onbekend
            961 1986 959 race auto
            962 1984 Groep C/IMSA race auto prototype
            963 Onbekend
            964 1989 model van de 911
            965 1991 model van het 964-type 911 Turbo
            966 Onbekend
            967 Onbekend
            968 1991 4-cilinder auto
            969 Onbekend
            970 Onbekend
            971 Onbekend
            972 Onbekend
            973 Onbekend
            974 Onbekend
            975 Onbekend
            976 Onbekend
            977 Onbekend
            978 Onbekend
            979 Onbekend
            980 Carrera GT
            981 Onbekend
            982 Onbekend
            983 Onbekend
            984 Onbekend
            985 Onbekend
            986 1996 model van de Boxster
            987 2005 model van de Boxster
            988 Onbekend
            989 Prototype 4 persoonsauto begin jaren ’90
            990 Onbekend
            991 Onbekend
            992 Onbekend
            993 1994 model van de 911
            994 Onbekend
            995 Research voertuig
            996 1997 model van de 911
            997 2005 model van de 911
            998 Onbekend
            999 Onbekend

            Eventuele onvolkomenheden kunnen zijn ontstaan doordat deze lijst is gepubliceerd in de 911 & Porscheworld uit januari en februari van 2001. Voor op of aanmerkingen gewoon even een PB’tje sturen zodat ik de lijst aan kan passen.

              [quote=”Double G”:k09z88j0][quote=”Setakira”:k09z88j0]964 omdat het model van 911 van 1964 werd hertekend.

              993 is makkelijkste, ze zijn aan de 993 begonnen in 1993.

              Rest geen idee[/quote]

              Dit is niets anders dan toeval! De nummers hebben niets te maken met de jaartelling. Waarom zou men in 1989 een pas een nummer gaan gebruiken dat terug verwijst naar 1964 😕 [/quote]

              964 is de laatste die de oer-body gebruikt…oude Porsche kunnen allemaal omgebouwd worden naar 964 look mits weinig aanpassing (dat wist jij natuurlijk ook)
              993 zoals SeTa zei
              996..omdat ze er in 96 aan begonnen zijn zeker??
              997…996 + 1 omdat ze ook zien dat ze anders gauw in de miserie zitten qua nummering:-)

              de volgende noemt volgens mij 998 om op het elan door te gaan

                [quote=”Setakira”:30gfu1re]964 omdat het model van 911 van 1964 werd hertekend.

                993 is makkelijkste, ze zijn aan de 993 begonnen in 1993.

                Rest geen idee[/quote]

                Dit is niets anders dan toeval! De nummers hebben niets te maken met de jaartelling. Waarom zou men in 1989 een pas een nummer gaan gebruiken dat terug verwijst naar 1964 😕

                  Al de rest ?

                  Wel, het begon met de noodzaak aan een nieuw type nummer.

                  Aangezien er in het begin nauw met VW werd samengewerkt kreeg men van VW het eerste vrije begin-nummer voor onderdelen: 901
                  Door patent van Peugeot op alle nummer van drie cijfers met een nul in het midden mocht Porsche in Frankrijk dus geen 901 uitbrengen en werd het 911…

                  996 weet ik ook niet… is pas in 98 uitgebracht. Misschien omdat die in 96 getekend is ?
                  Bij de 997 hebben ze gewoon het volgende nummer genomen denk ik…

                  [quote=”jokke”:kzjitw4n]Bij ducati ging het van type 916 naar 996,dan de 998 en het nieuwe model voor 2007 wordt 1098.
                  Aan dat tempo wordt de carosserie nog te smal om die getallen erop te schilderen.[/quote]

                  Er is ook een Ducati 999 hé

                    [quote=”Setakira”:28zhj61d]964 omdat het model van 911 van 1964 werd hertekend.

                    993 is makkelijkste, ze zijn aan de 993 begonnen in 1993.

                    Rest geen idee[/quote]

                    OK, dan dacht ik toch juist bij beiden, maar het leek me te logisch 😉 )

                    Maar al de rest dan?

                      Bij ducati ging het van type 916 naar 996,dan de 998 en het nieuwe model voor 2007 wordt 1098.
                      Aan dat tempo wordt de carosserie nog te smal om die getallen erop te schilderen.

                        964 omdat het model van 911 van 1964 werd hertekend.

                        993 is makkelijkste, ze zijn aan de 993 begonnen in 1993.

                        Rest geen idee

                          Ja, dat heb ik mij toch al dikwijls afgevraagd… misschien weten jullie dat wel: Ik weet wel ongeveeeer waar die nummering vandaan komt (de interne type nummers) maar vroeger zat er een zekere logica in. Wie kan mij uitleggen vanwaar de huidige typenummers komen?
                          Waarom kwam na 964 de 993, dan 996 en nu klein sprongetje naar 997? Waarom was de 993 vb geen 992? En wat met de Boxsters? Nog een paar modellen verder en we komen aan… 986, 987,988,… 993???
                          Ok, ik overdrijf hier een beetje uiteraard maar ‘k vind het gewoon ff interessant 😉 )

                          Anybody? 🙂 )

                            het model blijft 911 noemen, volgens mij gaan ze gewoon de typenummers (996-997 etc.) laten verdwijnen, maar tegen dat we zover zijn… zijn we al een paar jaar verder 😉

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.