wat nu met onze oldtimers ????

Home Forum Porsche Talk wat nu met onze oldtimers ????

  • Maker
    Discussie

  • tenne
    Deelnemer

      Als je naar het nieuws luistert ,
      zal je zien , van wat al dat lager is dan EURO 4 zal binnen enkele jaren niet meer op de weg mogen.
      of Europa zal een grote taks hanteren om op de openbare weg te mogen rijden.

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 59)
    • XXX

        In alle stilte beslist in een financieel zeer belastende periode.
        De gewone Belg die super fier is op zijn oldtimer met emotionele waarde, die wordt droog gepakt.
        Hij die een 2PK als jeugdherinnering terug aangeschaft heeft en (door Corona en andere) er amper 500km per jaar mee rijdt, wordt schandelijk genaaid.

        Maar ja, er zijn ergere zaken waar we momenteel door onze professionele ministers en andere politiekers mee geconfronteerd worden 
         

          awel….

            Waarom vraagt nooit niemand nog naar de aanpassing van het absurd hoge bedrag van de partijfinanciering, die wordt ook betaald uit die begroting? Een grote bende zeikerds zijn het, allemaal. 

               

              Beetje onduidelijk te lezen.
              vanaf 2023 is het nu zo goed als zeker 100 i.p.v. 37€ wegentax per oldtimer. 

               

                Einde van de verbrandingsmotor in 2035: wat met oldtimers?

                Na de goedkeuring door het Europees Parlement op woensdag 8 juni 2022, baart het einde van de verbrandingsmotor ook de eigenaars van oude auto’s zorgen. Kunnen ze binnenkort nog wel met hun juweeltjes rijden? Eigenaars van oldtimers en youngtimers vragen zich namelijk af of ze hun wagen ook na 2035 nog kunnen gebruiken, de datum die de Europese overheid heeft bepaald om de verkoop van verbrandingsmotoren te stoppen, op bepaalde uitzonderingen na.

                Natuurlijk heeft de tekst momenteel alleen betrekking op personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen (nog geen vrachtwagens omwille van het zeer schaarse aanbod van elektrische alternatieven) en tot nu toe is het verbod alleen van toepassing op de verkoop van nieuwe auto’s, maar niet op wagens die op deze deadline nog in omloop zijn. Dat betekent dat deze benzine- en dieselauto’s (en…) gewoon verder kunnen blijven rijden.

                De vraag die zich echter opdringt, is welk standpunt de autoriteiten daarna zullen innemen, omdat we weten dat hun doel is om alle auto’s met een verbrandingsmotor tegen 2050 te elimineren. De autoriteiten rekenen op een vervangingstijd van 15 jaar voor een auto, wat betekent dat de ‘vervuilende’ vloot vanzelf zal uitsterven. Maar wellicht zal de situatie niet meer hetzelfde zijn als nu, omdat steden en regio’s hoogstwaarschijnlijk steeds meer verkeersbeperkingen zullen invoeren, vooral door steeds groter en duurder wordende lage-emissiezones (LEZ’s).
                Men kan zich terecht afvragen wat er zal gebeuren met klassieke auto’s die talrijk blijven en waarvan de marktwaarde de afgelopen jaren sterk is gestegen. Zullen ze nog mogen rijden?
                In het begin wel. Daarna is het afwachten welke houding de autoriteiten zullen aannemen. En de vraag kan uit de regio’s komen en niet noodzakelijkerwijs uit Europa. Brussel is inderdaad van plan om tussen 2030 en 2035 de verbrandingsmotoren te bannen, terwijl Vlaanderen dat al in 2029 heeft gepland en geen van de regeringen heeft zich al uitgesproken over het lot van de oldtimers.
                Als collector’s item denken we dat deze nog gebruikt kunnen worden, maar er zullen ongetwijfeld steeds strengere regels komen. We kunnen ons bijvoorbeeld een jaarlijks aantal toegestane kilometers voorstellen, of zelfs een tol per kilometer voor elke rit, wat natuurlijk een klap zou zijn voor eigenaars van oude auto’s.

                Vooralsnog is het allemaal nog niet duidelijk en is het te hopen dat de overheden zich snel over de kwestie buigen om de twijfels weg te nemen van de liefhebbers, eigenaren en wie de aankoop van een oldtimer plant. Europa heeft een uitzondering gemaakt voor luxeauto’s waarvan minder dan 1.000 eenheden per jaar worden geproduceerd. Het zou dus normaal zijn als dit ook geldt voor oldtimers, die toch de autogeschiedenis vormen. Maar dat is helemaal nog niet zeker…

                bron: gocar.be/nl/autonieuws/classic-cars/einde-van-de-verbrandingsmotor-in-2035-wat-met-oldtimers

                    04/11/2021 LAAT AVOND UPDATE

                    Na de goedkeuring van het Vlaams klimaatplan vernamen we dat oldtimers buiten schot zullen blijven van de eventuele beperkingen vanaf 2030.
                    Dit werd ons via onze contactpersoon bevestigd door het kabinet van Lydia Peeters (oVLD).

                    En het kabinet van Matthias Diependaele bevestigde ons eerder dat de verhoging van het forfaitair tarief van verkeersbelasting pas ingaat in 2023. Dit geeft naar verluid extra tijd om compenserende maatregelen in te voeren

                    #reddeoldtimer

                      Centrale ligging > meer forumleden aanwezig

                        Tja Mart,
                        Recente nieuwsberichten melden owv langdurige ballingschap door covid een overrompeling aan jeugdige patiënten in de kabinetten van psychologen en psychiaters.
                        De remedie is reeds aangehaald: we halen onze old-, -young en andere -timers van stal om vast te stellen dat we met ouder ook wijzer worden en er oog in oog wel in slagen om een deftig gesprek te voeren zonder blauwe tenen.
                         

                          Tsja jongens, zo wordt het natuurlijk nooit meer wat hey met de ouwerwetse gezelligheid!!!

                          Vind ik wel heeeeeeel jammerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr hoorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!

                          Niet alleen de overheden jagen de bezoekers weg uit Bels, maar zelfs dus ook alom forumgenoten die forumgenoten wegjagen. Wat is er toch met de Belgische vrijheid, respect, gemoedelijkheid, verdraagzaamheid en vriendschappelijkheid aan de hand?

                            Mijn excuses  aan BCCcars ,  was typfout moest  BCC  zijn 
                            Dat ander woord ( afkorting) is mij niet bekend en hoort ook niet tot mijn taalgebruik en dergelijke. 

                             

                              [quote=”ZUFF-65 post=287080″]
                              Dat klopt volledig BBC ; je kan niet goed doen voor iedereen,volledig met je eens!  

                               [/quote]

                              Een BBC is een xxxxxxxx !  Bedankt voor deze xxxxxxxx bejegening.

                                [quote=”bccars post=287077″]Ik zou zeggen, laat Rollie nu gewoon zijn ding doen.  Want als hij moet gaan rekening houden met ieders wensen, dan komt er weer niks van, want je kan niet voor ieder goed doen.  En als het voor sommigen wat ver is, hetgeen normaal is, dan lijkt me dat een mooie incentive voor die personen om zelf in eigen streek eens een C&C te organiseren ?[/quote]
                                Dat klopt volledig BBC ; je kan niet goed doen voor iedereen,volledig met je eens!  
                                Boom was enkel maar als een tip vermeld, niet meer ,niet minder.
                                Enkel ik begrijp je tweede opmerking hierboven niet ivm “met ver en incentive om zelf wat te organiseren “als je zelf anderhalfuur rijden voor 2x 10min karten, reeds ver vindt , niet waar? 

                                Fijn werkweek nog verder aan iedereen  
                                 

                                tip 2 : de LEZ  zones van Apen Gent en Brussel  in kaart gebracht: zoals men kan zien blijft er nog plek genoeg voor de Oldies 

                                 

                                 

                                 

                                 

                                  @DeePee, in Boom is er nog geen LEZ, en er zijn in België nog plaatsen behalve Antwerpen waar ze ‘de Kaai’ hebben…. ik snap je misverstand…. 🙂

                                    Ik zou zeggen, laat Rollie nu gewoon zijn ding doen.  Want als hij moet gaan rekening houden met ieders wensen, dan komt er weer niks van, want je kan niet voor ieder goed doen.  En als het voor sommigen wat ver is, hetgeen normaal is, dan lijkt me dat een mooie incentive voor die personen om zelf in eigen streek eens een C&C te organiseren ?

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 59)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.