Home › Forum › Porsche Talk › wat nu met onze oldtimers ????
- Dit onderwerp bevat 59 reacties, 25 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 1 maand geleden door XXX.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
het gaat mij ook niet over het absoluut bedrag maar eerder om het principe.
in de politiek zitten alleen graaiers, ten bewijze onderstaande opsomming van de prijsevolutie in 40jr (1980-2020):
-loon x4.0
-brood x4,4
-benzine x2,2
-autoverzekering x2.6
-stookolie x7
-elektriciteit x6.3
-autobelasting x19
-personenbelasting x77
-drinkwater x163conclusie: het is de belgische staat (en de EU) die het leven schandalig duur maken.
hier heb je wel een punt moet ik zeggen, ze kunnen de spelregels niet veranderen tijdens het spel, punt…
Volgens mij gaat het niet over hoeveel rijtaksen je al dan niet moet betalen, het gaat over het veranderen van de spelregels tijdens het spel.
Ja kan vandaag perfect nakijken hoeveel taks je moet betalen op een nieuwe wagen die je vandaag koopt.
Wil je een Cayman en daar 1550€ rijtaksen voor betalen, dat is je eigen keuze…. dat wist je op voorhand!
Wil je een pickup met alle voor en nadelen daar aan verbonden, en daar 148.5€ rijtaks voor betalen, dat is de regel
Wil je een oldtimer, dan is de regel dat daar 38,64€ rijtaks voor betaald wordt.Dat is een keuze die je zelf kan maken VOOR je die wagen koopt!
Ik ga er van uit dat je die keuze gemaakt hebt met een aantal feiten/data (voor en tegen) in het hoofd en met een zicht op de toekomst. Wil ik die rijtaks betalen, kan ik die rijtaks betalen, is die wagen het mij waard om zoveel te betalen voor hetgeen ik er wil mee doen?….
Als de regeltjes veranderen met terugwerkende kracht (dus ook voor reeds ingeschreven voertuigen) dan veranderen die data/feiten waarop je een keuze gemaakt hebt.
Had je dat op voorhand geweten, had je misschien een andere keuze gemaakt?
Ik lig ook niet wakker van die mogelijks 100€ rijtaks, ik lig wakker van de manier waarop opnieuw spelregels veranderd worden terwijl het spel bezig is…. wat is het de volgende keer?Andere voorbeelden: zonnepanelen, LEZ, oldtimerkeuring, motokeuring, nutsbestemmingsweizigingen van gronden, de gemeente Doel, …..
btw, er wordt al jaren gesproken om de regeling voor ‘lichte vrachtwagens’ aan te passen, bij de laatste voorstellen werd duidelijk gezegd dat de nieuwe regeling enkel zou gelden voor nieuw ingeschreven voertuigen (onduidelijkheid hier: nieuwe wagens, of nieuwe inschrijving?), dwz zonder terugwerkende kracht.
Op die manier veranderen de regels wel, maar niet voor de mensen die reeds een keuze gemaakt hebben…. en dat is in mijn ogen wel een eerlijk systeem.Vergelijkbaar met de vernieuwde BIV en rijtaks, zolang je wagen ingeschreven blijft, betaal je de ‘oude’ rijtaks, haal je hem uit verkeer en schrijf je opnieuw in, betaal je de nieuwe regeling…. is dat eerlijk? Neen, maar je hebt zelf de keuze!
Tsja, daar zou ik nou ook niet direct van wakker liggen ….
Wat is correct? Lichte vrachtbusjes of 4×4 die 50.000 km per jaar doen aan max 125 euro/jaar, elektrische of hybride misbaksels die 100 % fiscaal voordeel krijgen, firma wagens,(waaronder dure Porsches), die enkel privé gebruikt worden maar toch op de zaak ingeschreven worden, enz… Is dit dan allemaal zo correct?
Waarschijnlijk krijg ik nu de volle laag maar “I don’t give a shit”.
Tja, het is niet omdat het jaren peanuts was, dat het daarom correct was. Wat dat ook moge betekenen.
100 euro is nog altijd haast niets, en dus nog steeds een ‘voordeeltarief’.
Wij Vlamingen kunnen zo altijd over alles blijven zagen. Laat ons in de plaats gewoon genieten van onze bolides.Het gaat gewoon om principe dat is meer dan een verdubbeling, ik de mijne ook van 911 gts 762€
62 euro meer betalen zeg! Woooowww, hoe zot is dat! Allen op de barricades!!! Geef toe, als je een oldtimer Porsche kan onderhouden, gaan we toch niet klagen over 62 euro?
Ik heb net mijn taks ontvangen van mijn Cayman, 1550 euro…
Anders moeten we gewoon even wisselen van overschrijvingsformuliertje…Er is nog altijd niet gezegd dat die verhoging er komt…. er is gezegd dat dit een mogelijk voorstel is, een denkpiste die momenteel overwogen wordt, er is nog niets definitief!
Laat ons hopen dat de betrokken belangenverenigingen voldoende invloed kunnen uitoefenen om hier een stokje tussen de wielen te kunnen steken….Een klein stukje van de septemberverklaring van Vlaams minister-president Jan Jambon (NV-A) heeft de aandacht getrokken van de BEHVA (Belgian Historic Vehicle Association). In zijn verklaring, die gericht was op budgettair evenwicht als prioriteit, werd namelijk het idee geopperd om de verkeersbelasting op oldtimers te verhogen.
De beslissing moet nog worden besproken in het parlement. Ter herinnering: in Wallonië betaal je vandaag voor een oldtimer ouder dan 30 jaar nog steeds een verkeersbelasting van 38,64 euro.Vlaamse regering verhoogt verkeersbelasting voor oldtimers
De Belgian Historic Vehicle Association (BEHVA), een organisatie die zich inzet voor het behoud, de bescherming en de promotie van historische voertuigen, is niet te spreken over de beslissing van de Vlaamse regering om de verkeersbelasting voor oldtimers te verhogen. De organisatie noemt die verhoging “niet aanvaardbaar” en vraagt een gesprek met minister van Financiën en Begroting.
In de zoektocht naar 900 miljoen euro besparingen tegen 2024 heeft de Vlaamse regering ook beslist de verkeersbelasting voor oldtimers te verhogen. Nu betalen eigenaars van oldtimers zo’n 38 euro per jaar aan verkeersbelastingen. In de beslissing van de Vlaamse regering gaat dat naar 100 euro per jaar. Een ingreep die 8,7 miljoen euro moet opbrengen.
Een oldtimer is een eerder zeldzaam en daardoor aantrekkelijk object. Onderweg zit je in een echte blikvanger en dat is normaal, want oldtimers vertegenwoordigen niet eens 2% van het Belgische wagenpark.Deze parameter verklaart waarom deze auto’s door het publiek automatisch worden gezien als ontoegankelijke, elitaire goederen, die dus voor de rijksten gereserveerd blijven. Een situatie die er ook toe leidt dat men denkt dat reparaties of verzekeringskosten snel astronomisch hoog uitvallen en dat zelf een oldtimer herstellen of restaureren niet is weggelegd voor Jan-met-de-pet.Je moet weten dat de oldtimers een groeiend fenomeen zijn. Lange tijd was er vrijwel niemand in geïnteresseerd, op een paar zonderlingen na. In de afgelopen 30 jaar werd het oldtimergebeuren echter een echte economie, die zich heeft ontwikkeld rond rally’s, ruilbeurzen, gespecialiseerde garages, shows en gespecialiseerde rubrieken in de pers.Natuurlijk bevestigen veilingen, waar de prijzen soms recordhoogten bereiken, alleen maar de ideeën die over deze sector bestaan.
Uiteraard bestaat de markt voor oldtimers niet alleen uit Ferrari 250 GTO’s en dat is heel goed nieuws. Er zijn inderdaad een aantal zeer betaalbare modellen waarmee je plezier kan beleven en de kaart van de originaliteit kan uitspelen. Wist je dat 80% van de zogenaamde oldtimers minder dan € 15.000 waard zijn? We zijn hiermee dus ver verwijderd van de sleeën van miljoenen euro’s die de media halen.
Het spreekt voor zich dat er oldtimers van alle soorten zijn. Zo’n wagen met een O-nummerplaat moet 30 jaar oud zijn, of zelfs iets minder als je geïnteresseerd bent in youngtimers, een klasse die de wind in de zeilen heeft en de auto’s van de late jaren ‘90 en begin 2000 omvat.Die laatsten genieten niet van de belastingvoordelen, maar het zijn oldtimers in wording die tegen zeer redelijke prijzen van de hand gaan en vaak mensen verleiden die jong waren toen deze voertuigen op de markt kwamen. Het past in de vintage sfeer, zeg maar.Het spectrum van oldtimers is daarom zeer breed en strekt zich uit van het einde van de 19de eeuw tot het begin van de jaren ‘90 voor wie graag een O-plaat wil bekomen. Het biedt een ruime keuze, maar ook mogelijkheden voor alle beurzen.Alles hangt af van het gebruik dat je van je voertuig wil maken: deelnemen aan een festival, een clubritje of een romantische trip maken, of er alleen op uit trekken?
Sommige iconische auto’s zijn niet waanzinnig duur. Op Autoclassic.be powered by Gocar.be vind je snel en gemakkelijk een 2PK tussen 5000 en 10.000 euro.Voor zeldzamere versies of een lage kilometerstand zal je uiteraard meer (ongeveer € 20.000) moeten neertellen. En als je de voorkeur geeft aan een cabriolet, hoef je niet noodzakelijk meer te betalen: 10.000 is ook de gemiddelde prijs voor een Mercedes SL, een Alfa Romeo Spider, een prachtige MX-5 of een Peugeot 304.Volgens dezelfde logica is ook luxe op vier wielen betaalbaar omdat een Rolls-Royce uit de jaren ’80 voor ongeveer hetzelfde bedrag van de hand gaat.Andere voorbeelden zijn een Renault 4L vanaf ongeveer 5.000 euro en een R5 turbo rond 15.000 euro, wat dezelfde prijs is als een authentieke 4CV of een Toyota Supra uit de jaren ’80. Daarnaast zijn er tal van andere leuke bolides beschikbaar op de oldtimermarkt: een BMW 3 Reeks E36 kan je kopen voor 3.000 euro, net als een Audi 80 of een 100. En voor een Mercedes S of SL moet je ongeveer 9.000 euro rekenen.
Vergeet echter niet dat een te aanlokkelijke prijs vaak een synoniem is voor veel werk of herstellingen. Een oldtimer kopen, wil zeggen de voor- en nadelen afwegen, de aandachtspunten afwerken en… je goed informeren.Voor dit laatste beschik je vandaag over voldoende middelen: het internet zal je eerste bondgenoot zijn, maar ook de andere liefhebbers kunnen je raad en advies geven en zijn vaak zeer actief in de clubs. Zij delen meestal graag hun kennis.Een tip: betaal de juiste prijs voor een degelijke auto, waardoor je aanschaf door de jaren heen zijn waarde kan behouden en je dus geen verlies lijdt, en vergeet niet dat een oldtimer moet worden gestald, bij voorkeur op een overdekte en droge plaats, wat mogelijk extra kosten met zich meebrengt.Een oplossing is met enkele andere liefhebbers samen een grotere geschikte plek te kopen of te huren, waardoor de kosten voor iedereen beperkt blijven. Uiteindelijk is dit gewoon het coöperatieve principe dat op de oldtimers wordt toegepast. Hiermee is dus duidelijk dat de oldtimers niet voorbehouden blijven aan de allerrijksten.
Voor elk probleem bestaan er oplossingen. Maar het is natuurlijk niet slim om zo’n dingen in detail op een publiek forum te posten.
Old timers zullen steeds mogen rijden,maar je zal er veel voor moeten betalen!! om hem op de baan te brengen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.