Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Wat tanken jullie ?
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 9 maanden geleden door rjf.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Grappige (?) anekdote over Makro, heb daar nooit durven tanken maar de Esso express achter de hoek heeft dezelfde prijzen voor Diesel.
Nu onlangs met de Boxster daar gaan tanken (98) omdat ik dacht dat ook de benzine prijzen daar wel ongeveer gelijk zouden zijn. Viel dat dus even tegen toen bleek dat er enorm verschil zit tussen de 98 van Esso en Makro… 👿Ik tank alleen bij Esso en Texaco en moet zeggen dat ik de 911 wel iets beter voel presteren in hogere toeren met 98. Het kan natuurlijk ook tussen mijn 2 oren zitten 😉
ik heb het hier ooit al eens geschreven; een onderzoek toonde aan dat er relatief snel kwaliteitsverlies optreedt bij benzine in de opslagtanks van de stations.(en dan spreken we nog niet van echter problemen, zoals waterinsijpeling, condensvocht,…) Het resultaat van een vrij groot onderzoek op vermogensbanken met een M5 toonde aan dat 95 vanuit een groot station met een serieuze afzet (tanks dus zeer regelmatig heropgevuld met nieuwe benzine) uiteindelijk soms beter presteerde dan 98 vanuit heel kleine tankstations, die weinig afzet hebben, en zeer lang met dezelfde voorraad in hun tanks blijven zitten. Euro 95 vanuit bvb de Makro kan op die manier soms beter zijn dan 98 in een klein boerenholletje achter de hoek! And by the way: het verschil tussen de slechtst presterende benzine en de beste was uiteindelijk toch 14 pk.. laar sommige 95’s deden het zoals gezegd soms beter dan sommige 98’s… 😯
Laat het ons eens simpel houden, alle wagens van voor 1989 tanken best 98 of meer en alle wagens na 1989 kunnen kiezen vanaf 95.
Een hoger octaan gehalte is altijd beter,zoals reeds vermeld is voorkomt dit pingelen of detonatie,dus met 105 rijden kan zeker geen kwaad,spijtig dat deze enkel in Duitsland te verkrijgen is.
Voor opgevoerde turbomotoren word er tegenwoordig veel gebruik gemaakt van een water methanol kit omdat deze het octaangehalte ook met een paar éénheden verhoogd zodat je eigenlijk altijd met plus minus 105 rijd (methanol heeft een octaangehalte van 133) en het water dat bij ingespoten word zorgt voor een verlaging van de uitlaatgas temperaturen met 100 tot 200 graden.
Ik heb ook een Opel GT 2.0 turbo waar ik juist een water methanol kit heb op gemonteerd en mijn uitlaatgastemp. zijn gezakt met 100 graden en mijn computer detecteerd automatisch het hoger octaangehalte waardoor de motor beter gaat presteren…Ik heb destijds het eens getest .
Langere tijd op 95 gereden en dan op 98 (met een andere wagen) .
Ik vond dat er idd een verschil voelbaar is .
Welliswaar klein , maar het is er .
Vandaar dat voor de daily waar ik gewoon mee rijdt 95 voldoende is maar de P 98 krijgt .[quote=”danny”:21ktp60x]Tank ook 98 in mijn Boxster 2.5 bj 99 aanbevolen door Porsche .
Vorig jaar in Italie ook 95 getankt omdat er geen 98 is te vinden maar voelde geen verschil .
Kan het kwaad dat je 99 of in Italie 100 (shell?) tankt ?
Is het nadelig voor de motor ?
Wat doet het octaan gehalte ?
Zit al een tijdje met deze vragen , als er iemand een uitleg heeft laat maar horen .[/quote]Octaan gehalte is voor de klop vastheid van de benzine, dus tegen pingelen.
Moderne motoren hebben daarom de z.g pingel sensor, die past zijn eigen aan het octaan gehalte aan.
Bij echt oude motoren (zonder) is het dan belangrijk dat de vervroeging van de ontsteking iets terug gezet word, en dus het pingelen voorkomen word.En is het schadelijk om met 95 te rijden ipv 98. Ik tank nu wel altijd 98, maar wat als het er niet meer zal zijn zoals in Nederland op veel plaatsen het geval is.
mvg
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat er een kleine vermogenswinst is bij een hoger octaangehalte.
Dit zou ongeveer neerkomen op een toename van het vermogen van omen bij de 1,5%-2%, als je 98 vergelijkt met 95Ik weet niet meer waar ik dit vandaan haal, dus ik kan het niet direct bewijzen. 😉
GrtzTank ook 98 in mijn Boxster 2.5 bj 99 aanbevolen door Porsche .
Vorig jaar in Italie ook 95 getankt omdat er geen 98 is te vinden maar voelde geen verschil .
Kan het kwaad dat je 99 of in Italie 100 (shell?) tankt ?
Is het nadelig voor de motor ?
Wat doet het octaan gehalte ?
Zit al een tijdje met deze vragen , als er iemand een uitleg heeft laat maar horen .Tot nu toe 98 maar vraag me af of het prijs verschil (20ct/liter) het wel waard is als je bij een grote naam gaat tanken…
Gewoon 95, hier is bijna geen 98 meer te verkrijgen.
En als er een pomp is die het verkoopt, doe ik er wel 98 in, maar moet zeggen dat er geen verschil in zit. 💡Ik heb even de Poll toegevoegd .
91 toegevoegd daar je in het buitenland meestal geen 98 hebt en de 99 toegevoegd vanwege dat ene merk dat dit verkoop 😉Ik gooi in de P enkel 98
In het werkpaard enkel 95Ik vermoed dat je bedoeld wat we in de Porsche tanken dus heb ik dat aangeduid 🙄 😆
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.