weer nieuwe autofiscaliteit, dus duurder voor porsche

Home Forum Porsche Talk weer nieuwe autofiscaliteit, dus duurder voor porsche

  • Maker
    Discussie
  • net even de (peze) wever zijn startakkoord voor de nieuwe vlaamse regering gelezen, quote
    “Van een kilometerheffing is geen sprake meer, maar vervuilende wagens zullen zwaarder belast worden. Zo hoopt N-VA dat mensen vanzelf kiezen voor groenere wagens ”
    je voelt de bui al komen, hoe ouder uw Porsche, hoe meer co2 en hoe meer centjes je mag afgeven … benieuwd waar ze gaan eindigen …

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • Niemand houdt van fake , ook de fed belastingen niet 😀

        Fiscale aftrekbaarheid hybrides: de officiële lijst met “fake hybrids”

        De afgelopen jaren heeft de overheid de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens stevig veranderd, vooral om de wildgroei van zware en dure plug-inhybrides tegen te gaan die op de zaak werden ingeschreven, maar die nooit aan de stekker gingen en dus in de praktijk veel meer CO2 uitstootten dan ze afficheerden. De overheid gaf die auto’s de term “fake hybrid” mee.

        Sinds 1 januari 2020 wordt de fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybride bedrijfswagens die werden gekocht, gehuurd of geleased vanaf 1 januari 2018 op de volgende manier berekend:
        Formule 120% – (0,5 x coëfficiënt x g/km CO2)
        De coëfficiënt in de formule is een brandstofcoëfficiënt, en bedraagt 1 voor dieselmodellen, 0,95 voor benzinemodellen en 0,9 voor CNG-modellen met maximum 11 fiscale pk. Voor hybrides en plug-inhybrides telt dezelfde coëfficiënt. Een plug-inhybride benzine heeft dus bijvoorbeeld coëfficiënt 0,95.

        Om de correcte CO2-uitstoot in de formule te gebruiken, moet je eerst nog een andere berekening maken en bepalen of je plug-inhybride een ‘echte’ of een ‘valse’ hybride is. Daarvoor moet de batterij een capaciteit hebben van minstens 0,5 kWh per 100 kilogram gewicht van de auto (het rijklaar gewicht inclusief chauffeur). De plug-inhybride mag ook niet meer dan 50 g/km aan CO2 uitstoten.
        Voldoet je plug-inhybride aan beide voorwaarden, dan mag je de officiële CO2-uitstoot van de constructeur nemen. Haalt je auto (een van) beide voorwaarden niet, dan moet je de CO2-uitstoot nemen van de niet-hybride versie van je auto. Bestaat die versie niet, dan moet je de CO2-uitstoot vermenigvuldigen met 2,5. Voor de CO2-uitstoot hanteert de overheid nog steeds de (gecorreleerde) NEDC-meetmethode.

        Officiële lijst
        Voor je met je rekenmachine aan de slag gaat: de FOD Financiën heeft een officiële lijst opgesteld met alle modellen die het als “fake hybrid” beschouwt. Om het je helemaal makkelijk te maken heeft de overheid er de niet-hybride versie bijgezet met CO2-uitstoot. Als die niet bestaat, werd het rekenwerk met factor 2,5 al voor je gedaan. Let op: de lijst is een momentopname en kan dus steeds worden aangepast. De volledige lijst vind je op de website van de FOD Economie.

        123

          Een 2.0 liter turbodiesel wordt straks een zeldzame verschijning, want de BIV stijgt van 767 euro naar 1.170 euro.

          Pff, who gives a crap.. das nog geen 400 euro extra, als je dat afschrijft over de gebruiksjaren van de auto is da niks.

          Het zal wel zwaarder doorwegen op de diverse naft modellen van + 2.5 liter of meer.

            Autobelasting dreigt fors duurder te worden door nota-De Wever

            Als de nieuwe Vlaamse regering de autofiscaliteit aanpast zoals in de startnota van Bart De Wever wordt aangegeven, stijgt de factuur voor de automobilist. Dat blijkt uit een raming van sectorfederatie Febiac.
            In de nota van Vlaams informateur Bart De Wever is het maar een klein zinnetje, maar als het wordt omgezet in een regeerakkoord, zal dat mensen die een nieuwe auto kopen, een serieuze duit kosten. Als het van De Wever afhangt, worden auto’s vanaf volgend jaar namelijk belast volgens de nieuwe verbruiks- en emissietest WLTP. Op die manier moet het wagenpark vergroenen: vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijke wagens goedkoper.

            Uit een simulatie van automobielfederatie Febiac blijkt dat de nieuwe test grote gevolgen heeft voor de fiscaliteit. Uitgaande van een gemiddelde stijging van de CO2 met 20 procent, gaan zowel de jaarlijkse rijtaks als de belasting op de inverkeerstelling (BIV), die eenmalig wordt betaald, omhoog. ‘Terwijl de jaarlijkse verkeersbelasting slechts beperkt stijgt, is de stijging aanzienlijk bij de BIV’, aldus Joost Kaesemans van Febiac.

            Voor een kleine stadswagen met benzinemotor stijgt de BIV van 114 euro naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse stijgt de BIV zelfs van 357 euro naar 850 euro. Dat is meer dan een verdubbeling. Bij de aankoop van een hybrideauto is de stijging beperkt. De BIV stijgt van 52 naar 88 euro.

            Diesel

            Febiac maakte ook een simulatie voor een aantal dieselmodellen. Ook daar een beeld van hogere BIV. Een 2.0 liter turbodiesel wordt straks een zeldzame verschijning, want de BIV stijgt van 767 euro naar 1.170 euro. Opvallend is dat een diesel die ongeveer evenveel CO2 uitstoot als een vergelijkbare benzinemotor, ruim drie keer duurder is aan BIV.

            De verhoging van de BIV en rijtaks gelden voorlopig alleen voor particulieren. De fiscaliteit voor leasingwagens is namelijk federale materie.

            Wagenpark

            Ook Joost Kaesemans van Febiac is verrast door de forse verhoging van de BIV. ‘De BIV stijgt zeer fors. Niet enkel voor minder zuinige wagens, maar over de hele lijn. Vooral voor benzinewagens zal heel wat meer betaald moeten worden. De verhogingen zijn van die aard dat ze niet aanvaardbaar zijn voor de consument en contraproductief zullen werken op de uiteindelijke doelstelling, namelijk de consument doen kiezen voor schonere en zuinigere voertuigen.’

            Mocht de nieuwe CO2-uitstoot in de berekening van de fiscaliteit worden overgenomen, dan verwacht Febiac dat meer mensen langer met hun oude en vervuilende auto zullen blijven rijden, wat lijdt tot de veroudering van het wagenpark. Met andere woorden: in plaats van het wagenpark te vergroenen, wordt het juist vuiler.

            Als de herziening er komt, is dat allicht voor auto’s die vanaf volgend jaar worden ingeschreven, hoewel dat in theorie ook zou kunnen voor auto’s die nu worden ingeschreven.

            WLTP

            Het is u allicht ook al opgevallen: u koopt een nieuwe auto en na verloop van tijd blijkt dat die auto in werkelijkheid meer verbruikt dan in de folder. Meestal bedraagt de afwijking 1 tot 2 liter, maar soms kan de afwijking oplopen tot 40 procent.

            De afwijking heeft verschillende oorzaken: de omstandigheden, uw rechtervoet, maar toch vooral de NEDC-meetcyclus, de New European Driving Cycle. Sinds de jaren 70 wordt het verbruik en dus de CO2-uitstoot gemeten op een rollenbank, dus zo nieuw was hij niet. De meetcyclus was echter hopeloos verouderd en lag vooral de laatste jaren onder vuur van milieu- en consumentenorganisaties.

            De Europese Commissie onderhandelde jarenlang met de industrie over een nieuwe test en vanaf 1 september 2017 is er de WLTP-test, de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. De test werd geleidelijk ingevoerd, geeft een veel realistischer beeld van het verbruik en de CO2-uitstoot en geldt vanaf 1 september 2018 voor alle nieuwe auto’s.

            De test heeft voor de consument echter een potentieel nadeel. De CO2-uitstoot ligt in de nieuwe test immers gemiddeld zo’n 20 procent hoger dan in de vorige test, en aangezien de verkeersbelastingen berekend worden op de CO2-uitstoot, is een belastingverhoging onvermijdelijk. De vorige Vlaamse regering durfde het nog niet aan, de volgende mogelijk wel.

              Nadat er meer en meer electro of hybride zullen zijn, zal men hierop ook wel iets vinden om daar extra tax op te gaan heffen. Eerst moet men daar goed op stimuleren zodanig er genoeg van zijn. Dan effe een wetswijziging doorvoeren voor extra belasting/tax hierop en ploef, we zijn weer vertrokken.

              De ontbrandingsmotor zal meer en meer belast worden tot deze voor de burger te duur of onpraktisch zal zijn om nog enigszins deze kost/uitgave te verantwoorden. Prijzen zullen dan nog meer onder druk komen.

              Het ene land is hier wat sneller in om tax te heffen als het andere. In Spanje zijn we op auto gebied nog bespaard van dit gegeven. De autos zijn nieuw wel duurder door een co2 heffing die meteen in de aankoopprijs zit. Een 981 was een 7000euro duurder als in Belgie bvb. Maar zodra je naar een occasie wagen gaat met een zwaardere motor ga je op rijtaks wel beter af zijn. De aankoop zal duurder liggen maar de totale kost na betalen van biv en rijtaks zal in Belgie dan weer een pak hoger liggen.
              Onlangs nog gekeken naar een occasie range rover 4.4tdv8. In Belgie was er een biv/rijtaks van een +-6000euro op de koopprijs toe te voegen. Jaarlijks 3k ofzoiets. Spanje was de wagen wel 5000euro duurder maar incl. op naamstelling. Dus om te beginnen duurder maar na inschrijving 1.000euro goedkoper. Het tweede jaar een +-300euro rijtaks…. Dit zal ook niet blijven duren natuurlijk.

                Volgende maand intro Taycan. Mogelijk ideale daily driver. Geen fiscale afstraffing. Benieuwd.

                  +1

                  Rij al 2 weken met de 928 als dagelijkse wagen, fantastisch gewoon
                  Wel 40 euro tax per jaar :puke: 😀

                    Niet zeuren, genieten….
                    We kunnen er toch niks aan doen.

                      Het is toch handig als ze min of meer hun waarde behouden, je weet nooit of je ze om een of andere reden van de hand moet doen…

                      @ Ollie
                      Nope, januari ’94… 🙁

                        Godspeed, is die van jou geen oldtimer?

                        123

                          bah, gewoon houden … en er mee rijden… als je ze koopt voor de herverkoopwaarde kun je beter huizen kopen.

                          als de verkoop prijzen zakken koop ik mij er gewoon een paar bij voor trackdays 😛

                            Daar zal inderdaad minder animo voor zijn. Maar zelfs al is het enkel van toepassing op nieuwe inschrijvingen, zoals de aanpassing van enkele jaren terug, dan nog wordt de (Belgische) herverkoopwaarde fors beïnvloed…

                            123

                              belasting voor bestaande inschrijvingen kunnen ze toch niet veranderen dacht ik?

                                Een koe kan je niet oneindig melken… Heb al een funcar verkocht, als ze me voor die 3.000km per jaar nu ook nog verder gaan pesten dan is het spelletje helemaal gedaan…

                                  de auto = de eeuwige melkkoe. Betalen we nog niet genoeg aan wegentaks, inschrijving, BTW, accijnzen op brandstof, milieuheffingen bij onderhoud etc ? Op zich geen probleem, ware het niet dat we er als automobilist te weinig voor in de plaats krijgen. Echt deftige wegen, uitbreiding van het wegennet, slimme afstelling van verkeerslichten etc. Ja, andere weggebruikers hebben ook recht op veiligheid en deftige infrastructuur, maar België zou als transitland toch over een deftige infrastructuur mogen beschikken, niet ? Enfin, terug naar het issue van Dert : yep, we zullen opnieuw gepest worden door extra taksen….

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.