Weggedrag bij hoge snelheden

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Weggedrag bij hoge snelheden

  • Maker
    Discussie

  • Anoniem

      Heren,

      Dit lijkt misschien een rare vraag, maar ik ga ze toch stellen.

      Overlaatst heb ik voor de eerste keer eens wat gas gegeven met mijn wagen. Er was niemand op de baan en heb hem eens tot tegen de 220km/u laten gaan. Wat merk ik nu dat vanaf 180km/u de wagen precies ‘met zijn gat’ begint te ‘schuiven’ of te ‘draaien’ over de weg. De weg was droog en er was niet veel wind. Bij 220km/u was dit zeer goed voelbaar. Ik heb toen een afgespraak gemaakt om het ‘spoor’ van mijn Cayman na te kijken en dit was perfect in orde.
      Zou dit aan de winterbanden kunnen liggen? Ik heb pas nieuwe Vredestein GiuGiaro Wintrac Extreme 255/40/18 99W M+S op de achterste as liggen.
      Met de zomerbanden had ik deze snelheden nog niet gehaald.

      Iemand ervaring mee?

    12 reacties aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
      • Vooraan kan een 997 Carrera wel eens onstabiel worden… Cayman weet ik niet.

        Maar een Cayman die achteraan onstabiel wordt is raar en abnormaal

          [quote=”Monza” post=189086]… ik denk ook dat het wat eigen is aan *porsche 😳 dit met de gewichtsverdeling ??[/quote]

          niet bij een 987 :happy:

            Tijdens de transit van mijn 981c vanuit Duitsland heb ik even 235 km/u gepiekt toen ik 2 baanvakken vrij had (want je weet nooit dat iemand zonder kijken van vak verandert voor je neus). Reed als op rails!

              Winterbanden wat warm geworden ? Zou kunnen met deze niet winterse temperaturen.

                Ik zou niet afgaan met u winterbanden :coolness: dit geeft een vals gevoel zeker met de bandendruk spelen met zeer hoog naar zeer laag dan ga je direct het verschil voelen en in welke richting je moet zoeken. :drink:
                zelf ook lang aan het zoeken geweest en al een stuk beter gekregen volgende stap is de rubber van de draagarmen vervangen door iets beter :first: dan zal het weg zijn denk ik :happydance: ik denk ook dat het wat eigen is aan *porsche 😳 dit met de gewichtsverdeling ??

                PDS

                  Ik had het vanaf 220 ook nogal met de gt3.
                  Na de uitlijning door Monza was het beter, maar nog niet weg.

                  Ik heb echter een beetje moeten zoeken naar de goede bandendruk.

                  :up:

                    Lijkt mij het bekende crabbing.
                    Dit kan door bumpsteer.
                    Wellicht gaat de auto dieper in zijn veren bij hogere snelheid en dat kan dan
                    de uitlijning beinvloeden.
                    Waar is de auto uitgelijnd?
                    Lijkt mij een goed idee om eens een 2de uitlijning te doen.
                    De stabilisator stangen hebben die verschillende gaten ter montage van de droplinks?
                    Mischien zitten ze links er rechts verschillend.
                    Je mag gerust bij mij eens op de brug komen Jelle kunnen we samen eens kijken.
                    Groeten William 😉

                      Misschien een stomme opmerking van mij maar zou het ook aan de staat van het wegdek kunnen liggen? Spoorvorming en bredere banden geven mij ook geen stabiel gevoel bij de Boxster en dat al bij lagere snelheden.
                      Het zou mij ook enorm verbazen dat een *porsche onstabiel wordt bij +180 :think:

                      Anoniem

                        Nu bij mij is dat zelden of nooit dat ik deze snelheden haal en voor de rest heeft de wagen een geweldige wegligging. Dus ik maak er mij geen zorgen over, maar je denkt Porsche is toch een wagen gemaakt voor de iets wat hogere snelheden. Dus vond ik het raar dat ik me niet om mijn gemak voelde bij deze nog niet zo extreme snelheden. 😀

                          ik had dit ook met de 997, heb nooit echt vertrouwen gehad in die wagen, bij de 993 en de 964 heb ik dat gevoel niet en is één van de hoofd redenen waarom ik slechts 12 maanden met de 997 gereden heb

                          Anoniem

                            Stabilisatie stangen zijn voor de keuring in november alle 4 vervangen door de vorige eigenaar, dit heb ik gecontroleerd op de brug. Dit waren nieuwe.

                            Dus moeten we nog eens verder zoeken…

                              zo’n wegligging is absoluut niet normaal, ook niet met winterbanden. je hebt de uitlijning van de auto al laten checken, daarmee zou ik ook gestart zijn.
                              je kan om zeker te zijn je zomerbanden eens terug leggen en de proefrit herhalen (er wordt 10°C voorspeld, dus je kan met een gerust hart richting Autobahn vertrekken) maar ik ben 95% zeker dat het daar niet aan de banden zal liggen. ze hebben snelheidsindex W dus 270 km/h.

                              volgende op het lijstje is het nalopen van alle rubbers van de ophanging rondom, incl stabilisatiestangen en droplinks.

                            12 reacties aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.