Welk gereedschap

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Welk gereedschap

  • Maker
    Discussie
  • Ik ben momenteel bezig een wagen te demonteren waar een oud (pré70) 6 cilinder blokje in ligt. Bij de demontage van de cardans ben ik op een probleem uit gekomen, ik krijg 4 van de in totaal 8 bouten op de cardans niet los. Kan iemand mij zeggen welke maat van Torque sleutel ik hiervoor nodig heb ? ik heb het geprobeerd met een T40 maar hij blijft doorschieten.
    Ik heb het ook geprobeerd met een inbus maar … hetzelfde resultaat … iemand tips ?

    een ander probleem zit hem bij de warmtewisselaar, aan passagierszijde zit er een schroef om de wisselaar vast te zetten waar ik gewoon niet bij kan om hem los te maken, het betreft de eerste schroef aan de buitenzijde van het blok, met welke sleutels maken ze dit los ? ik vermoed een speciaal hiervoor gevormde porsche sleutel ? De dop is een 13 maar ik raak er met niks bij, zelfs niet met steek of ringsleutel, ik kan me moeilijk voorstellen dat ik de cilinderkoppen er moet afhalen om erbij te kunnen ?

    elke hulp of tips zijn welkom

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • [quote=”porschke”:153liwju]
      wat is er verandert aan de 2.7 injectie (k-jet of mfi) ?[/quote]

      wat er aan de injectie veranderd is weet ik niet, maar het is een 2.7 injectie die op een “non 2.7” motor staat, het carter is namelijk veel ouder, aan het motortje is heel wat gewijzigd al weet ik niet wat (hij is er nog niet uit) hij gaat wel als een raket !
      wat opvalt : turbo kleppendeksels, niet origineel oliekoelcircuit met extra externe koeler, de rest van de zoektocht komt als we het motortje optisch gaan opfrissen, want mechanisch en technisch is het echt perfect…

        [quote=”Kustom creations”:lxu7jmgm]Jaarke sponsering gratis is goed eh david 😈 😈 😈 [/quote]

        Delete :mrgreen:

          ‘imbus’ is wel degelijk inbussleutel 😉

          wat is er verandert aan de 2.7 injectie (k-jet of mfi) ?

            David is ondertussen gesteld met zijn 12 kant 😀

            Jaarke sponsering gratis is goed eh david 😈 😈 😈

            Wim

              Heb nog even gekeken of ik die sleutel kon vinden, maar dit lukte niet 123, alles zit nog in dozen met de verhuizing van mijn maat zijn spullen en naar Timo zijn werkplaats.

              Bedankt verder voor de uitleg van de imbus, weet ik weer tenmiste dat dit weer een modeficatie, begon al aan mijn eigen te tweifelen. 😉

                [quote=”cabrio wim”:1zkvkbb2]Even nog een vraagje over de cardanas bouten, heb ik zelf nog niet gezien op Porsche’s, altijd imbus. Is dit nadien dan veranderd of zijn die tot bepaalde leeftijd bij de oudjes gebruikt. Zijn nu aan een 2.2 bezig en heeft ook gewone zeskant. 🙄 [/quote]

                Ja Wim idd bij de meeste oude waar ik de cardans van verwijderd heb was het ook gewoon imbus, de wagen waar ik nu echter aan bezig ben is compleet gemodifieerd om races te rijden, het zijn ook andere cardans dan de oude types, de motor is een pré70 carter maar er staat wel een aangepaste 2.7 injectie op enz, enz… niks is dus nog origineel…

                Als ik me niet vergis is dit type 12kant torque bouten ook gebruikt op de 964, of ben ik mis ?

                Wim

                  Sleutel die ik daar voor gebruikt heb is een oude 12 kant, heb je geen groot vlak verschil om hem erover te doen, en moet je dan zelf wat krommen en buigen, en daarna kun je nog maar een maximale slag van ong. 2cm maken.

                  Even nog een vraagje over de cardanas bouten, heb ik zelf nog niet gezien op Porsche’s, altijd imbus. Is dit nadien dan veranderd of zijn die tot bepaalde leeftijd bij de oudjes gebruikt. Zijn nu aan een 2.2 bezig en heeft ook gewone zeskant. 🙄

                    mckluskyn[quote]heb de schroeven die ik eraf gehaald heb eens bekeken, veel kleine tandjes, geen imbus (inbus ?), ik wist dat een torque sleutel moest zijn, maar het is dus geen gewone T40 torque, Luc van rsr wist me te vertellen dat ik daarvoor geen zeskant torque t40 moet hebben maar een 12kant.

                    [quote]

                    een inx dop is dat. neem een bout mee voor de juiste maat. Maar verschiet niet van de prijs.

                      heb de schroeven die ik eraf gehaald heb eens bekeken, veel kleine tandjes, geen imbus (inbus ?), ik wist dat een torque sleutel moest zijn, maar het is dus geen gewone T40 torque, Luc van rsr wist me te vertellen dat ik daarvoor geen zeskant torque t40 moet hebben maar een 12kant.

                      die ga ik dus één van de dagen in de shop moeten gaan halen, hopelijk is het dan opgelost…

                      @ Wim, thx voor de tips, heb jij een foto of uitleg over die speciale sleutel ?

                      Wim

                        Is altijd imbus 8, zelfs bij de oude motoren, maar het volgende probleem zit hem hierin. 💡
                        Imbussen komen vol te zitten met vuil, dus gaat niet diep genoeg meer in opening, wat tot gevolg heeft slechte grip en door draaien.
                        Probeer imbus eens met een kleine schroeven draaier goed schoon te maken, en gebruik dan een lange imbus 10cm waar een ratel op past, deze eerst even met hamerlichtjes aantikken zodat hij op maximale diepte erin gaat.
                        Lukt dit niet, dan de Dremel gebruiken en afslijpen.

                        Op warmte wisselaar is dus een moer 😉 van 13mm, en moet je inderdaad zelf een sleutel voor maken, en dan is het nog pielen om hem los te krijgen.

                        Succes verder en hoop dat je wat aan de tips hebt.

                          als dat dezelfde is als de cardans als ne 944 dan is dat nen inx dop.

                          Trekt hard op nen torque maar is het niet

                          Zal morgen eens kijken naar de juiste maat.

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.