welke autoverzekering voor hobbytimer

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen welke autoverzekering voor hobbytimer

• Maker
    Discussie

• JoeBar_S2
    Deelnemer

Klein vraagske voor iedereen…

Als ik zo hoor betaal ik veel (VEEL) te veel voor mijn verzekering.

Dus ik ben eens aan het rondshoppen,

Maar kom meestal op hetzelfde uit…

en dat is, “ja meneer, wij kunnen uw Porsche verzekeren aan Hobbytimer voorwaarden (ongeveer 50% van de prijs)
      Maar dan moet je bij ons nog een wagen laten verzekeren voor dagelijks gebruik aan de volle prijs.”

Mijn reactie is dan heel simpel, “sorry dat kan ik niet want ik rijd met een firmawagen (d’Ieteren lease)”

Dan krijg ik veelal hetzelfde antwoord, “geen probleem meneer, dan zou u uw brandverzekering en familiale bij ons moeten nemen en dan kan je nog steeds genieten van dit hobbytimer tarief.”

Waarop ik dan moet antwoorden, “jamaar, als ik mijn brandverzekering bij jullie neem, dan gaat mijn maandelijkse hypothecaire aflossing omhoog, omdat ik korting krijg bij mijn bank omda tik mijn brandverzekering daar heb”

En dan blijft het stil 🙁 (

Zijn er hier mensen die me iets kunnen aanraden, (mag ook via PB)

Ik zoek een verzekering voor mijn 944S2

geen kilometer beperking (99,99% kand gaat hij NOOIT meer dan 10000 km rijden per jaar) maar ik wil geen beperking.
      de wagen gaat alleen buiten komen bij goed weer! Aangezien het in Belgie zoveel goed weer is wil ik er bij goed weer (SOMS!) mee naar werk rijden.

hiervoor wil ik dus een BA verzekering, en ik wil er ook rechtsbijstand bij. (ga binnenkort de wagen laten taxeren, en zou ook willen dat de verzekering met dat taxatie rapport rekening houdt? eventueel een soort omnium?)

pechverhelping is leuk, maar anders neem ik die er gewoon wel bij.

Ik heb voor het ogenblik nog 2 mogelijkheden hangende…

ik vind het gewoon niet fair dat ik de volle prijs moet betalen voor een auto die (in vergelijking) nauwelijks buiten gaat komen.

MAw ik zou graag horen wat jullie ervaringen hier zijn, welke maatschappij of welke agent er oren heeft naar hobbywagens…

en ja “Erard” heb ik al gecontacteerd.:-) )

alvast bedankt,

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
      • Beste Karel ,welkom op dit forum .
        Leuk dat je ons met info wil helpen ,even graag zouden wij een korte voorstelling van jou op prijs stellen .
        Funny

naast het goed beveiligen van je auto, helpt ook het vergelijken van alle maatschappijen…

Bedankt voor je antwoord, ik zit bij Argenta Assuranties (ARAS, niet ARAG, excuses). Ik zit in de laagste BM graad, ben niet verhuisd, ben sinds vorig jaar helaas alleen maar ouder geworden en heb nog nooit een schadegeval gehad. En ik ben vader geworden, wat bij sommige maatschappijen ook tot een lagere premie want verantwoordelijker gedrag leidt.

Het was net geen verdubbeling, nl. een stijging van 789,44 naar 1451,58 EUR om precies te zijn. De reden aan de telefoon die werd gegeven, is de invoering van de zones.

Ik heb ondertussen prijs gevraagd bij Erard (hebben me nog niet teruggebeld) en mijn goede ouwe lokale KBC agent. Ik heb ook van een forumlid een tip gekregen die ik ga opvolgen, bedankt hiervoor trouwens!

Groeten

Kristof

[quote=”993owners”:1bi2n0j5]Vandaag mooie verrassing in de bus gekregen van ARAG. Tarief verdubbelt zo even (BA + Brand & Diefstal) van +/- 700 naar +/- 1400 EUR omdat ze sinds 1/12/2009 een zone-opdeling gebruiken. Ik woon in één van de veiligste wijken van Brussel maar word eventjes over dezelfde kam geschoren als Luik en Charleroi (no effense, guys).[/quote]
              Een verdubbeling van uw premie lijkt me toch wel sterk hoor.
              Tevens vraag ik me ook af of je wel bij ARAG zit want die bieden alleen maar rechtsbijstand aan en geen BA?

Een premiesamenstelling hangt van diverse factoren af, er zijn geen twee verzekeringsinstellingen die dezelfde regels en dezelfde premies hanteren. Het loont dus zeer zeker de moeite de respectievelijke premies met elkaar te vergelijken.
              Met name deze vier bepalen de hoogte van de premie: leeftijd van de bestuurder, zijn plaats op de bonus-malusschaal, zijn woonplaats en zijn voertuig.

Als u dus in een landelijke gemeente woont, betaalt u een lagere premie dan wanneer u in een drukke stad woont hetgeen te begrijpen is.
              Het risico dat u in het hectische stadsverkeer loopt is immers veel groter dan op rustige landelijke wegen. Brussel behoord tot de risicogroep vandaar de hogere premie maar een verdubbeling lijkt me zeker overdreven.

Zelf woon ik in een randgemeente van Antwerpen en toch val ik in de risicogroep van de woonplaats Antwerpen en mijn premie is maar lichtjes verhoogt.

De enige verklaring die ik kan bedenken voor jouw verdubbeling kan zijn naast leeftijd/aantal jaren rijervaring een slechte BM. Doorgaans worden bestuurders ouder dan 35 jaar, beschouwd als ‘goede risico’s’. Dat vertaalt zich uiteraard in lagere premies.
              Daarnaast spelen leeftijd van uw voertuig, PK, vermogen, brandstof, type voertuig,… een belangrijke rol bij het bepalen van uw premie.
              En vanzelfsprekend is ook het type voertuig waarmee u rijdt, van belang. Het maakt nogal verschil of u met een sportwagen dan wel een gezinswagen rijdt.

De premiesamenstelling lijkt soms een onontwarbaar kluwen. Omdat verzekeraars bovendien geen gestandaardiseerde premie hanteren, is het geen sinecure om de verschillende polissen met elkaar te vergelijken.

Vandaag mooie verrassing in de bus gekregen van ARAG. Tarief verdubbelt zo even (BA + Brand & Diefstal) van +/- 700 naar +/- 1400 EUR omdat ze sinds 1/12/2009 een zone-opdeling gebruiken. Ik woon in één van de veiligste wijken van Brussel maar word eventjes over dezelfde kam geschoren als Luik en Charleroi (no effense, guys).

Ik rij nog geen 5000km per jaar, de auto staat altijd in een gesloten box in een ondergrondse parking van een afgesloten privé-gebouw en ik heb sinds ik mijn rijbewijs gehaald heb in 1995 niet 1 schadegeval gehad. Ik ben dus ook vragende partij voor een andere verzekering!! Heb drie maand om op te zeggen en ga dat ook doen, alleen al voor de reden dat ik die nieuwe factuur in de bus krijg zonder enige communicatie of verwittiging.

Overigens voor de rest ZEER tevreden van mijn lokaal Argenta kantoor maar die verzekeringsmannen… Door de snelheid waarmee de telefoniste me suggereerde mijn verzekering op te zeggen, voelt het een beetje aan als een poging om zich te ontdoen van alle klanten in een zogenaamde risicozone volgens de statistieken.

Greets

Kristof

Hee das nu eens een duidelijk antwoord 🙂 )

mijn reactie was, als ik hem dan jaarlijks laat taxeren zit ik ‘safe’ tenzij daar de kosten/(eventuele) baten analyse negatief wordt.

Maar zoals zoveel gezegd hier op het forum is Porsche rijden niet allen cijfers, ook passie en emoties waardoor de baten dikwijls hoger worden ingeschat dan dat ze werkelijk zijn.

[quote=”JoeBar_S2″:3iytjapn]Wel mijn vraag naar de verzekering toe was (maar antwoord is nog hangende)

stel ik heb auto X-jaar oud en waarde in de boek 7500 euro
                    ik heb taxatie rapport dat mjn wagen, door goede staat en onderhoud en andere zaken zeker 11000 waard is…

een andere partij rijdt tegen mij (op gelijk welke manier zoddt ik zeker niet een deel van de schuld heb, bijvoorbeeld terwijl ik geparkeerd sta of voor het rode licht sta) en blijkt dat de schade oploopt tot 9000 euro dus total loss volgens boekje en niet volgens taxatie rapport.

Wordt de wagen hersteld of niet?[/quote]
                    Jouw vraag is duidelijk, een wagen met een rest waarde van 7500 euro en jij hebt een overeenkomst met de verzekering door taxatie van een waarde van 11.000 euro. Bij een ongeval zoals je voorbeeld met een schade van 9000 euro zit je duidelijk met een totaal verlies. Dan zal de maatschappij een berekening maken van de datum waarop je taxatie rapport is afgesloten en de datum waarop het ongeval zich heeft voorgedaan. Jij gaat geen werkelijke waarde meer krijgen maar een aangenomen waarde die berekend wordt in functie van de hierboven vermelde parameters. Vanaf de eerste dag dat je uw verzekering hebt afgesloten (met taxatiewaarde) zit je dus al met een min waarde, die degressief zakt per maand. Hierdoor zijn vele mensen soms ontgoocheld als ze horen wat ze nog maar krijgen voor hun wagen ondanks de taxatie. Een taxatie is uiteindelijk maar een moment opname en geen vast gegeven in tijd, dit wordt dikwijls vergeten.

Ik heb een vriend met een BMW 328 waarvan er maar 464 zijn gemaakt, dus een zeldzame oldtimer in perfecte staat. Hij laat jaarlijks een taxatie rapport uitvoeren omdat het hier een zéér dure wagen betreft en om geen risico’s te lopen bij een eventueel ongeval.

Wel mijn vraag naar de verzekering toe was (maar antwoord is nog hangende)

stel ik heb auto X-jaar oud en waarde in de boek 7500 euro
                      ik heb taxatie rapport dat mjn wagen, door goede staat en onderhoud en andere zaken zeker 11000 waard is…

een andere partij rijdt tegen mij (op gelijk welke manier zoddt ik zeker niet een deel van de schuld heb, bijvoorbeeld terwijl ik geparkeerd sta of voor het rode licht sta)

en blijkt dat de schade oploopt tot 9000 euro
                      dus total loss volgens boekje
                      en niet volgens taxatie rapport.

wordt de wagen hersteld of niet?

[quote=”JoeBar_S2″:2qpi4e7h]@ALL: bedankt voor de reacties
                        @ Porsche: bedankt voor de nuchtere samenvatting enhet goede voorstel. is misschien zeker iets dat kan bekeken worden.
                        ik heb via een forum lid een agent aangeraden gekregen die me toch al serieus wat profijt zou geven…
                        de enige vraag die nog openstaat is of ze daar rekening houden met een taxatierapport.
                        gr,[/quote]
                        Je taxatierapport heeft alleen maar zin als je een soort omnium overweegt, want voor een BA wordt een degressieve formulering toegepast.
                        In een omnium formule heb je dan 3 mogelijkheden, mini, aangenomen waarde, werkelijke waarde.
                        Voor dat laatste kom je al niet in aanmerking, de mini beperkt zich meestal tot brand, diefstal en glasbraak.
                        De aangenomen waarde kan uitgewerkt worden voor jouw wagen aan de hand van het taxatierapport en met goedkeuring van beide partijen.

Zelf zie ik er niet direct het voordeel van in als het een “hobbytimer” betreft omdat je verzekeringskosten hierdoor vrij hoog zullen blijven in verhouding met het aantal kilometers. Voor een “oldtimer” is het natuurlijk een ander verhaal, maar dan heb ik het over een echte “oldtimer”.

@ALL: bedankt voor de reacties
                          @ Porsche: bedankt voor de nuchtere samenvatting enhet goede voorstel. is misschien zeker iets dat kan bekeken worden.

ik heb via een forum lid een agent aangeraden gekregen die me toch al serieus wat profijt zou geven…
                          de enige vraag die nog openstaat is of ze daar rekening houden met een taxatierapport.

gr,

Deze topic geeft geen duidelijkheid aan de oorspronkelijke vraagsteller van deze topic “JoeBar_S2” en dat kan ook niet. Je kan wel allemaal opsommen wat jij maar betaald maar daar is de persoon in kwestie niet mee gebaat.

Uiteindelijk is de vraag om een aantrekkelijke auto verzekering (in dit geval Porsche) zéér persoonlijk, persoons en plaats afhankelijk, algemene toestand enz. en, hierdoor kan je nooit vergelijkingen maken.

Je leeftijd is belangrijk, de plaats waar je woont is belangrijk, wat is de prijs en leeftijd van je wagen, hoeveel verzekeringen heb je lopen bij een bepaalde verzekering / makelaar. Je hebt makelaars die met diverse maatschappijen werken, die kunnen al wat vergelijken, andere makelaars geven de voorkeur aan één bepaalde maatschappij, dikwijls en meer uit eigenbelang, i.p.v. het belang van de klant want, hoe meer polissen er verkocht worden hoe mooier de reizen in het vooruitzicht en andere voordelen.

De diverse online maatschappijen die reklame maken dat ze voordeliger zijn dan anderen zijn geen optie want, als je hun offerte aanvraag invuld dan krijg je op het einde steeds dezelfde melding, “uw wagen komt niet in aanmerking” of “uw wagen is te oud”.
                            Ja, als je met een bak van 100.000 euro kan rijden dan betaal je maar volle pot zal hun achterliggende reden zijn.

Jaren geleden toen ik lid was van een onafhankelijke Porsche club heb ik eens een voorstel gedaan samen met mijn makelaar om een aantrekkelijke groepsverzekering uit te werken. Uiteindelijk werd dit voorstel mooi terzijde geschoven omdat het eigenbelang van bepaalde personen primeerde i.p.v. het belang van de leden en dat is altijd een spijtige zaak.

Bij de officiële Porsche club blijkt dit probleem niet te bestaan en wordt dit veel zakelijker benaderd, resultaat is dat het systeem daar wel werkt, dus het kan.

Misschien een tip aan de forumverantwoordelijken en/of leden om daar eens over na te denken en een voorstel tot groepsverzekering te overwegen door reacties van forumleden te polsen op een onafhankelijke manier.
                            Hierdoor valt leeftijd, hoeveel verzekeringen enz. volledig weg en kan men aantrekkelijke voorwaarden aanbieden.

Dit is naar mijn mening de enige manier om voor iedereen aantrekkelijke voorwaarden te bedingen die je individueel nooit zal krijgen.

Anoniem

Ik heb geinformeerd bij mijn makelaar (DVV) zou 240 euro betalen voor een 930 turbo van 1986.
                              Ik heb bij hem wel al mijn verzekeringen

is trouwens ook weer zo iets typisch verzekeringen: toen ik de 964 kocht was ik 29 jaar en 5 maanden. Omdat ik dus overduidelijk nog geen 30 was 😈 betaalde ik toen voor die full omnium op die 964 voor 22500 euro aangekocht iets van een 2000 euro per jaar, BA inbegrepen. Toen ik die 993, voor 52.000 euro aangekocht, wou laten verzekeren hield ik mijn hart vast voor de prijs, doch het was iets van een 1500 euro per jaar??? Toen ik vroeg of dat geen fout was, zei ze dat dat lag aan het feit dat ik ondertussen al de 30 gepasseerd was. Toen ik opmerkte dat ik dus ondertussen al enkele jaartjes de 30 gepasseerd was, en vroeg waarom ik tot dan toe dat zelfde bedrag voor de 964 had betaald… was er een pijnlijke stilte aan de andere kant van het bureautje… 🙄

veel hangt natuurlijk af van de leeftijd van de verzekerde! Voor mijn fameuze kl*** 993 4S (de perte totale met gefoefelde papieren en keuringspapieren) betaalde ik bij dezelfde verzekeraar voor een full omnium (eigen schade ook verzekerd!) op een aankoopprijs van 52000 euro minder (!) dan voor de 22.500 euro van mijn 964 C2… omdat ik net 30 geworden was!

Ik betaal voor mijn P ook maar iets van een 480 euro, alles inbegrepen (BA + rechtsbijstand, gewone verzekering zonder kilometerbeperking). En als enigste wagen (nadien wel één bijgekomen maar op het moment van aanvraag enige wagen).

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.