Welke banden en velgen op 911 1976 ?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Welke banden en velgen op 911 1976 ?

• Maker
    Discussie
  • De restauratie van mijn 911 targa (2.7L) van 1976 is op zijn einde. Nog wat prutserijen en dan naar de keuring. Echter moet ik nu een keuze maken voor banden en velgen. Er liggen nu origineel ATS velgen 6Jx15 op. Vooraan zitten daar de Pirelli P6000 195/65-15 op, achteraan eigenaardig genoeg 225/60-15, op dezelfde velgen. Die achterste banden zijn duidelijk te breed voor die velgen, als hij laag staat (achterkant is instelbaar) dan komen de velgen bijna tegen de carosserie. Bovendien zou ik willen overstappen op fuchs velgen.
    Ik moet wel zorgen dat ik geen last heb bij de autokeuringd die ik binnenkort, na 17 jaar stilstand, ga doen. Dus zou ik zeker moeten zijn dat de velgen/banden enerzijds door de keuring gaan en anderzijds dat de banden niet tegen de carosserie komen.
    Ik heb nagevraagd bij Porsche in Drogenbos: volgens hun zou volgende combinatie de (optioneel) originele moeten zijn: Voor 205/55-16 op 6Jx16 (ET36), achteraan 225/50-16 op 7J-16 (ET23,3) velgen. Ik heb even gebeld naar Vankessel in NL (waar ik veel onderdelen koop), en volgens Mario zou die achterste set te breed zijn voor een smallbody 911 en moet daar ook die 6J versie in 205/55 op.
    Dus nu weet ik dus helemaal niet meer: volgens Porsche wel, volgens Vankessel niet, zelf stel ik vast dat 225 in 15″ duidelijk te breed is.
    En wat ze op de keuring zouden zeggen als ik, in tegenstelling tot wat Porsche zegt, zowel voor als achter de 6J velgen zou nemen (met 205/55 banden) ? hebben ze daar die info ? Via mijn PVG nummer vind ik ook al geen info terug.
    Is er iemand die hier meer van weet of ervaring mee heeft om me in de goeie richting te helpen ?

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • zeker laten uitlijnen, zijn er heel gevoelig aan, en camber en sporing is voor + achter regelbaar

0

Ok thanks, misschien inderdaad een mogelijkheid. Banden worden einde van de week geplaatst bij de lokale bandencentrale. En dan afspraak maken voor technische controle. Spannend….na al die jaren… (laatste TC was in 2003)

0
        123

uitlijnen… Carnewal heeft bank en doet dat normaal wel .

Ik zou er eerlijk gezegd gewoon mee rijden.. kijken of het wel een beetje baan houd
          Zoja. blijven rijden en banden slijtage bekijken…

Zoveel uitlijnen is er niet aan de oudjes..

0

Ondertussen Bridgestone S-02 (N3) besteld, vooraan 205×55-16, achteraan 225×50-16. In principe zouden die perfect moeten passen op de nieuwe fuchs die ik besteld heb (6J en 7J). Volgens onderstaande berichten en ook volgens Porsche Classic in Drogenbos.
            Volgende week laten monteren en dan moet de wagen worden uitgelijnd….en dan EINDELIJK naar de schouwing…na 17 jaar stilstand/restauratie.
            Daarom volgende vraag: heeft iemand een adres waar dat met kennis van zaken (aan onze oudjes) kan uitgevoerd worden ? En kers op de taart zou zijn moest het ergens in de buurt van zuid-oost vlaanderen zijn. Ben zo niet geneigd om eerste beste bandencentrale daarvoor binnen te stappen. Of toch ?

0

Oei, schreef ik km/u ? Ik bedoelde mph natuurlijk 😀
              Moet nog afwachten hoe ik dat beestje ga vertrouwen, heb redelijk wat ervaring met “moderne” 911’s, ttz vanaf bouwjaar 1992 en later, maar nog niet met zo’n oudje. We zullen mekaar moeten leren kennen en betrouwen, en dat zal tijd nemen.

0
              123

ET idd..

allez kom 100 is niks eh, dat doet em in 3e zonder toeren te maken
                dan hang je tussen de camions

0

Wat bedoel je juist met early offset ? Is dat de ET waarde waar je naar refereert ?
                  Ik denk niet dat ik met die wagen ooit sneller zal durven rijden dan 100 (km/u) 😉

0
                  123

N goedkeuring zou ik me nie teveel aantrekken op eentje uit 76.
                    Uw auto is na 43-44 jaar weinig te vergelijken met al de rest van dat jaar.
                    Ze zijn allemaal anders oud geworden.
                    De ophanging is relatief basic vergeleken met de nieuwere Porsches
                    Performantie is toch ook wel een ander niveau (das geen diss, is gewoon zo)

Dus hoe kan Porsche N goedkeuring goed zijn voor al die variaties..
                    Ik zou toch durven een 7J erop leggen , early off set geeft dan diepere velg, staat mooi op een 911.

225/50 moet gewoon passen als hij nu al reed met 225/60 op een 15 inch
                    je wint al 10mm op de rand.

Achterkant verlagen is hoedan ook niet zo mooi vind ik op oudjes
                    Ze staan mooi met een klein beetje rake (neus naar beneden)

de 205/225 achter zal gebalanceerder doen aanvoelen.
                    iets meer neutraal onderstuur
                    iets minder snel lift overstuur (classic 911:IKILLYOU)

Op de mijne had ik idd 205/205, en ik heb op dag 1 ontdekt wat die lift oversteer allemaal doet.
                    Reed in rotterdam in een bekende rechter bocht.. ik denk ik ga 90 doen en niet dom doen op dag 1
                    was vergeten dat het mph was en geen kph.. en mid bocht inhouden was bananas.
                    herinnerde me dat verhaal van never lift in the turn.. te laat.. ding ging, tegen gestuurd en loud pedal gemashed… ben er goed uit gekomen maar de meerijder sloeg bleek uit.

iets gemompeld van , awel ja je mag nie liften ee met een 911, mor tis wel spannend eh
                    *stilte*

0

Thanks en goede redenering. Zal waarschijnlijk op veilig spelen dan en 6Jx16 velgen voor en achter nemen, met 205/55×16 banden. Heb gezien dat Michelin banden heeft N-goedgekeurd in die maat (Michelin Pilot Exalto 2), zal mogelijks die nemen.

0
                      123

los van alle homologatie (weet niet of ze dat nog checken voor eentje van 76).

Of je velg 15 of 16 is , maakt niks uit voor de breedte
                        Je kan voor smaller dan achter steken, dat helpt met het rij/stuur gedrag als je iets meer rubber steekt waar je iets meer gewicht hebt zitten…

Wat van belang is, is de breedte van je velg
                        Als je die weet kun je kijken wat de maximale breedte band is die je kan steken

6J breed
                        min 175
                        ideaal 185 or 195
                        maximaal 205

7,0
                        min 195
                        ideaal 205 or 215
                        max 225

En maximaal is goed hoor dat wil niet zeggen dat het op ‘t randje of een compromis is

7J zal idd krap zitten, hangt beetje af van je koetswerk, mogelijks zijn de fenders al gerold (doen amerikanen vaak),

maar de hoogte van je band kan er ook oplossing bieden
                        Als je nu 225/60 hebt in 381mm(15 inch) + 225*0.60 * 2 = 651 band hoogte
                        dan is 225/50 in R16 406 (16 inch) + 225*0.5*2= 631 mm hoogte..
                        215/50 R16 621+
                        Als die 15 inch 225/60 dus nu maar net past, zal die 16 inch 225 brede band 10mm beter passen.
                        16 inch 215 past 15 mm beter

Uiteraard wil je niet te dun gaan, laag profiel kills driver comfort op bv kasseien

0
                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.