Welke banden zijn nu het meest geschikt

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Welke banden zijn nu het meest geschikt

  • Maker
    Discussie

  • XXX

      Ben van plan om tegen het voorjaar mijn banden te vervangen op mijn Targa van ’84. Ik heb de indruk dat mijn bandne verhard zijn van ‘t stilstaan. Wat is nu de beste keuze om dagelijks te genieten van mijn wagen en toch genoeg grip te hebben om zonder angsten 😕 de bocht in te gaan. Want dat is tegenwoordig spannend, grip vooraan is wel kompleet zoek… misschien eigen aan deze auto.

      Alvast bedankt!

    8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • XXX

        Hey 911_NL, bedankt voor de verduidelijking. Ik heb nog nooit 20 jaar met banden toegekomen. Het zal dan wel kloppen dat mijn P dik 10 jaar heeft stil gestaan. Ik denk dat ik mij eens goed gaan amuseren met het resterende rubber en voor de Potenza SO2 ga gaan zoals me hier aangeraden wordt. Bedankt collega’s.

          [quote=”Peter_Targa_84″ post=88502]Achteraan TOYO 600 F1 – 225/50ZR16, DOT CX8J 1A5342
          Vooraan GOODYEAR Eagle GS-D – 205/55ZR16, DOT NEOF 2J72 142Als ik naar de laatste cijfers kijk in de DOT code dan zijn beide banden van 1942?!? Da’s ne straffe..[/quote]

          Als die laatste 3 cijfertjes als het ware in de band gedrukt zijn (als een stempeltje) – dan heb je banden van week 34 en week 14 … jaartal 92 ..

          1992 = 2
          1999 = 9
          2000 = 00
          2001 = 01
          Etc.

          Voor verse banden is het dus 11 of 12 op het einde … 12 zal je nog niet tegen komen – en als dat wel zo is 0112 😉

            Ik heb achteraan Continentals en vooraan Pirelli P Zero Rosso Asimmetrico’s (of zoiets). En ik weet dat dat niet aan te raden is twee verschillende merken te monteren, maar ben wel tevreden van beiden. Meer dan van de toyo’s die er voorheen onder zaten (bij nat weer gewoon geen grip, waren geen 888’s).

            Ook qua duurzaamheid ok, heb er al 2 trackdays mee gedaan en geen al te grote sleet. 🙂

            XXX

              Ha, de DOT code,wacht even hé want dat wordt wat informatie op een hoop.
              Achteraan TOYO 600 F1 – 225/50ZR16, DOT CX8J 1A5342
              Vooraan GOODYEAR Eagle GS-D – 205/55ZR16, DOT NEOF 2J72 142
              Als ik naar de laatste cijfers kijk in de DOT code dan zijn beide banden van 1942?!? Da’s ne straffe.
              Op de site van Bridgestone kwam ik op de Potenza S02 via een keuzemenu waar mijn Porsche van 1984 nog kon gekozen worden, tof hé. En ze nu nog aan een goede prijs vinden…

              Wim

                Ik hield het ook altijd bij Bridgestone SP02 N3 banden op de Porsche.

                Anoniem

                  Ik heb de yokohama advan onder mijn BMW 335d.
                  Deze banden komen zeker onder mijn Porsche als deze moeten vervangen worden.
                  Die supersportieve banden slijten wel sneller maar nu heb jij nog genoeg profiel op een te oude band en dat is ook zonde. In de regen is het inderdaad iets minder goed.
                  Ik had op de BMW eerst Continental Sport Contact, deze banden gaven meer grip in de regen maar het verschil is minimaal bij sportief rijden. Als je rustig rijd daarentegen voel je meer grip denk je dan, echter eenmaal iets te snel heb je ook niks grip meer.
                  Ik rij dan eigenlijk liever op een band die bij rustig rijden ook al laat voelen dat het glad en nat is.
                  Wel in gedachte houden dat de banden niet onder de -10 gr°C mogen komen, dan gaan ze stuk.
                  Dus je zal uw auto binnen moeten stallen in de winter en er niet mee rijden onder de 0°C.

                  Op mijn Porsche heb ik nu Bridgestone SP02 banden waar ik ook tevreden van ben, zelfs in de regen.
                  De Porsche is natuurlijk niet te vergelijken met de BMW maar ik denk dat de bridgestone meer grip heeft tov de Continental. Echter bij volle belasting en schakelen van 1 naar 2 en soms zelf 2 naar 3 voel ik wielspin als ik op volle turbo boost zit.

                    ook ik zou de Conti Sport contact voorstellen als een super all-round band ook op Porsche!

                    de Toyo 888 kan je ook naar Yokohama gaan denk ik.

                    ik heb geen ervaring met de Toyo, maar de Yokohama was SUPER op droog, maar zeer weinig grip op nat, wat wel positief was, hij gaf ook op nat zeer goede feedback,
                    maw hij schuift ind e regen, maar je voelt het en kan het opvangen…

                    Toyo, zoals gezegd, geen ervaring, maar lijkt me zelfde soort te zijn, zachte band met super presaties op droog,

                      Kijk even naar de DOT code van je banden … een 3 of 4 cijferig getal dat de productieperiode van die band aan geeft …

                      2501 is bijvoorbeeld een band van week 25 uit 2001 – en daarmee erg oud … heb je een 3 cijferig getal … dan zijn ze zelfs van voor het millenium 😕

                      0212 is bijv. van week 2 uit 2012

                      Prijs-Kwaliteit is de Continental Sport Contact een goede band … ben je een wat sportievere rijder en rij je hoofdzakelijk een paar Km per jaar bij droog weer, dan kan je ook de Toyo 888 nemen :driver:

                    8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.