Welke Cayman best geschikt als trackday car ?

Home Forum Porscheforum On Track Trackday Circuit Talk Welke Cayman best geschikt als trackday car ?

  • Maker
    Discussie
  • Beste Porschisten,

    Ik rij als 2de wagen met een Lotus Exige S 2007 die me veel plezier brengt op trackdays.
    Als daily is die auto iets minder geschikt en de Volvo is maar saai om steeds mee rond te tuffen.

    Dus op naar een Porsche Cayman, goede daily met toch ook mogelijkheid om op Zolder en Spa plezier te hebben.
    Ik zoek met budget van 50-60K een 718 met wat opties (sport chrono / velgen / PDK) of een pre-2016 981 S..
    Voor dit budget lijkt me een 718 S maar dan zonder opties ook net haalbaar.
    In Duitsland is wel wat te koop..

    Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn als compromis daily/track, welk type, welke opties zijn de moeite (bvb PASM brengt dat iets ?) etc..

    Alvast dank voor jullie reacties,

    Peter

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
    • Altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen !

      123

        Dan komen we mekaar zeker tegen, want ik doe ook de Discovery.

          Bedankt voor de tip Stijn, net ingeschreven voor Discovery en Parade op zondag.
          We kijken er naar uit en hopen op een zonnige dag !

          123

            je kan ook discovery doen, das 350 voor 2 sessies 30 en 45 minuten..

            Daar kun je 5x 10 minuten in doen 😀

              Verzekering is verwittigd, douanekantoor is geopend, de autokeuring is geboekt alsook een afspraak bij de DIV-antenne, alles op maandag 8 april.. dat wordt veel rondhotsen !

              We gaan zeker naar Spa op 13 of 14 april maar zullen waarsch niet op circuit rijden : 725 EUR voor drie keer 45 min (is eigenlijk 3 x 20 min want langer is mijn concentratie niet meer 100%) vind ik duur… Maar tof event, veel Porsches en activiteiten dat wil ik echt niet missen.

              PS : met Lotus on Track rij ik open pitlane 1 dag in Zandvoort plus 1 dag in Zolder voor 524 EUR.
              Een dag Spa kost 400 EUR deze zomer (uitverkocht – maar ik sta op wachtlijst)

              123

                [quote=”DeePee” post=275592]Klopt niet. Een nederlander die voor een belgische firma in NL werkt mag niet dag in dag uit met belgische platen rijden.
                Of beter gezegd: ofwel alsnog BPM betalen ofwel auto’s leasen in NL met gele kentekens. Weet ik uit eigen ervaring als fleet manager.
                Net zoals de rage om een auto in LUX te leasen om in B rond te rijden properkes ingedijkt werd.[/quote]

                kan nog debatable zijn op vlak van salaris wagen vs bedrijfs voertuig want een be camionneur die voor NL transport firma werkt of een be stielman bij een NL bouwbedrijf, die rijden toch echt wel met NL plakken op hun bedrijfs voertuigen rond hoor.
                en daar valt niks over te zeggen.

                Je maakt me niet wijs dat de Nederlanders speciaal voor een Belg een belgisch filiaal gaan opstarten om een Belg te kunnen aanwerven.
                Lijkt me een EU vrijheid van wonen en werken probleem dat heel makkelijk te forceren is als de lidstaten er lastig over doen.

                Wij hebben bij vorig bedrijf kweenie hoe lang een Saab uit onze NL vestiging bij ons in Gent gebruikt omdat die op overschot was in NL.

                punt blijft, tijdelijk import, 30 dagen , factuur en verzekerd, aanvraag tot Be inschrijving gedaan : Ze hebben geen poot om op te staan als jij na transpport uit DE eens een rondritje wil doen.

                  Hey Volece, proficiat met je mooie Cayman. Heel mooi in het wit. Viercylinder klinkt absoluut niet slecht met sportuitlaat !

                    Klopt niet. Een nederlander die voor een belgische firma in NL werkt mag niet dag in dag uit met belgische platen rijden.
                    Of beter gezegd: ofwel alsnog BPM betalen ofwel auto’s leasen in NL met gele kentekens. Weet ik uit eigen ervaring als fleet manager.
                    Net zoals de rage om een auto in LUX te leasen om in B rond te rijden properkes ingedijkt werd.

                    123

                      de EU directive is ook wel in ‘t frans te krijgen hoor 😀
                      Die Blik op de weg ken ik goed en die flieken zelf zo gaar als iets.

                      Er is geen enkele wet die een Nederlander verbied om met een auto te rijden die in ‘t buitenland is ingeschreven.
                      Er is enkel een wet om eigen auto rond te rijden die niet in NL is in geschreven.
                      Idem als Belgie.

                      Een Nederlander die op de grens woont en in Belgie werkt en firmwagen krijgt, die mag er gewoon mee rijden
                      of omgekeerd een Belg die in hoogstraten woont en voor firma in NL werkt..

                      Als ik als Belg in NL op bezoek ga bij mijne maat.. Dan mag hij echt wel met mijne Porsche eens rijden hoor.
                      en ik met de zijne. Kunnen ze niks over zeggen.
                      of vice versa.

                      Nederlandse belastings dienst erkent het zelfs specifiek voor vrijstelling van BPM
                      “Wilt u met een motorrijtuig met een buitenlands kenteken op de Nederlandse weg rijden? Dan moet u belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.

                      Als u alleen tijdelijk met een motorrijtuig op de Nederlandse weg rijdt, kunt u een vrijstelling van de bpm en mrb krijgen. Met dit formulier kunt u deze vrijstelling melden of een bestaande vrijstelling wijzigen of intrekken. U hoeft de vrijstelling niet te ondertekenen.

                      U kunt alleen vrijstelling krijgen voor een motorrijtuig met een buitenlands kenteken als u in Nederland woont of een onderneming hebt in Nederland. De vrijstelling geldt voor maximaal 2 weken, gerekend vanaf het moment dat het motorrijtuig voor het eerst op de Nederlandse weg komt. U moet de melding doen vóórdat u met het motorrijtuig de Nederlandse weg op gaat.”

                      Die blik op de weg is overigens editie van 10-11 jaar geleden of zo.. ondertussen is dat EU directive er geweest
                      en geratificieerd door zowel NL als BE

                        Er is zoveel onduidelijkheid en elke instantie interpreteert naar zijn/haar goeddunken. Zowel in Belgie als in NL spreken ze mekaar tegen over de tijdelijke duitse platen met rode band.
                        Zo’n toestanden betekent risico. In de geciteerde tekst staat “insurance should be taken out in the country of destination” en daar wringt het schoentje het hardst. Verzekeraars schrijven alleen nog een groene kaart uit op chassisnummer voor duidelijk omschreven doeleinden en dagen. Enkele rit import, rit naar technische keuring en dan houdt het op. Zeker niet voor een zondagsritje naar Francorchamps.
                        Als je risico wil nemen door met zo’n opvallende tijdelijke plaat af te zakken naar de porsche days waar het wemelt van politiecontroles dan moet je dat zeker doen. Je staat zo lang te discussiëren tegen elke waalse flik dat je nooit op tijd daar geraakt en voor de terugreis beter een hotel boekt. Ik zie die franstalige politie al lachen als je hen een engelse tekst in hun pollen duwt.

                        Zo werkt het in NL en in B is het niet beter.

                        123

                          das allemaal goed en wel Rollie, maar EU wetgeving zegt dat het mag, en Belgie heeft die in 2007 geratificieerd voor het rooie export kenteken.

                          https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:C2007/068/04&from=EN

                          4.2. The motor vehicle carries a temporary registration plate

                          Many Member States have put in place a system of temporary registration so that the motor vehicle can be driven for a short period before it obtains final registration or before it leaves the territory. Temporary registration usually takes place in the Member State of origin of the vehicle. However, the Commission takes the view that the general principle of freedom of transit of goods and the directive on registration documents for vehicles entail that the Member State of origin should also accept the use — on its territory — of temporary registration plates and certificates issued by the Member State of destination.

                          The free movement of the motor vehicle carrying a temporary registration plate and certificate may only be impeded for reasons relating to road safety (such as the driving capacities of the driver, his compliance with the local rules of the road or the roadworthiness of the motor vehicle), in case of reasonable suspicion of vehicle theft or when the controlling authorities have reasonable doubts about the validity of the certificate.

                          In practical terms, this means that insurance should be taken out in the country of destination. Such insurance can be offered by insurance undertakings established in the Member State of destination, or established in other Member States which provide services in the Member State of destination based on free provision of services or freedom of establishment.

                          In dit geval staat EU wetgeving boven de Belgische, en
                          Zolang jij kan aantonen dat je niet aan structurele verkeers belasting ontduiking doet
                          (Wat met 30 dagen tijdelijk kenteken, recente factuur en een aanvraag tot inschrijving echt wel obvious is),
                          kunnen ze zich een raap uit trekken in Belgie.

                          Er zijn hopen forums die vol verouderde onzin staan van mensen die maar half weten waarover het gaat
                          De EU wetgeving kun je er zelf op nalezen, en ik kijk graag een link tegemoet met Belgische, wetgeving van na die EU directive, die het tegenspreekt.

                          Ik heb jaren met de EU wetgeving over rijbewijzen in NL gewoond en rond gereden onder de pax stoel, en heb hopen Ollandse Champetters geschoold over het feit dat mijn rijbewijs uit 94 wel degelijk geldig was in periode 2001-2007 ondanks het feit dat NL een 10 jaar geldigheid heeft en omruiling eist.. en ik er sinds 2001 woonde…

                          EU wetgeving zei, beperkingen lidstaat kunnen maar ingaan op het moment dat ik residentie nam in NL, dus was mijn rijbewijs geldig tot 2011.

                          Eerste reactie, nouw mijnheer u bent hier nie tin Belgie met onbeperkte rijbewijsen
                          30 pagina EU papieren in zijn poten met fluo arceringen op de juiste plekken
                          lees die maar eerst eens en laat me maar weten
                          EVENLATER

                          2e reactie , ja, eeuh, nouw ja ,eeuh, dat lijkt me wel even wat complexer dan ik dacht, ik laat het voorlopig even wat het is
                          en euh, ja, we bekijken het wel op kantoor even

                          Doe dat.. ik kan gaan?
                          ja hoor

                          Toedels!

                            Vandamme: in Duitsland heb je 2 soorten transitplaten: kurzeitskenzeichen(gele band) en uberfuhrungskenzeichen(rodeband)
                            De 1e dient voor verplaatsing binnen Dtsl, de 2e voor verplaatsing of overbenging naar buitenland,binnen de EEG.
                            Deze platen hebben een beperkte geldigheid:de rode tot 1 maand,je kan die met verzekering in Duitsland kopen.
                            Je haalt echter de duur van de geldigheid door elkaar met de toelating in Belgie. Het uberfuhrungkenzeichen dient om de wagen uit Dtsl te rijden,wettelijk tot net over de grens,gedoogd wordt tot bij je thuis,naar keuring(wordt aanvaard). Als belgische burger mag je niet met een buitenlands kenteken rondrijden in Belgie
                            Waar ik dat(uit)vindt: er bestaan veel threads op fora hierrond maar ik baseer me vnl op >20 jaar
                            ervaring, de richtlijnen van de parketten en communicatie met plaatselijke politie autoriteiten ,meestal nadat(verzekeringsklanten)mijn advies in de wind sloegen met het adagium: jamaar mijnheer,die plaat is toch 30 dagen geldig.Klopt idd maar de geldigheidsduur staat niet gelijk met
                            de toelatingsmodaliteiten.
                            Ik spreek hier enkel over de import en het overbrengen van een in Dtsl gekocht vtg naar Belgie,
                            als belgische ingezetene, niet over buitenlanders die naar belgie verhuizen en als gevolg hun vtg
                            op termijn in Belgie gaan inschrijven .
                            Je mag dan nog nog art 5 over de tijdelijke inschrijvingen aan boord hebben, het zal je niet helpen,geloof me.
                            Ik zou alvast niet naar de Porsche days gaan met een uberfuhrungkenzeichen met rode band…
                            trouwens de invoerprocedure(douane, invoerkeuring en inschrijving) duurt maar enkele dagen,laat wel je verzekeringsmakelaar tijdig een afspraak maken bij je plaatselijke DIV antenne(opsturen per post duur te lang) want je raakt er enkel nog binnen op afspraak

                              Bijna dezelfde foto 🙂

                              En 4 jaar later….

                                Toch maar asap de invoer, tech keuring en dan kenteken aanvragen.. Indien ik het niet voor 14/03 rondkrijg dan heb ik als vangnet mijn transitplaten. We rijden op 14/03, lijkt me een tof evenement !

                                  Waar is de tijd dat ik mijn Cayman was gaan ophalen in Duitsland (Essen)… is al geleden van 2014…

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.