Welke olie gebruiken voor 928S 4,7L 1983

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 Welke olie gebruiken voor 928S 4,7L 1983

  • Maker
    Discussie
  • Iemand ervaring met de te gebruiken olie?
    15W40? nog op iets speciaals letten?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
  • 123

      bijlages moeten foto’s zijn
      je kan niet gelijk wel bestand hier aanhangen.

      Wel beetje korte uitspraak om te zeggen dat W60 slecht is omdat porsche oils are junk
      Er zijn nog andere merken die W60 maken, het is geen Porsche only verhaal.

      Feit is dat W60 gewoon warmer kan worden dan W40
      en dat luchtkoelers warmer lopen dan waterpompers.

      Als het volgens hem van een 60 naar een 40 opbreekt, dan heb je nog altijd geen slechtere olie dan als je met een 40 was begonnen…

      Hij lijkt meer te zeggen dat je kwaliteits olie moet pakken ipv Porsche brand olie..

        food for thought…sommigen zijn niet akkoord dat die 10W-60 goede olie is voor onze luchtgekoelde 3.2’s…

        Om Charles Navarro van LN Engineering te quoten:

        “The fact of the matter is that the Porsche oils are pure junk and a 10w60 is not correct for an aircooled Porsche anyways. The broad viscosity spread makes it sheer out of grade very quick. Driven Oils had it tested using SWRI labs (does ASTM testing for the OEMs) and it failed the test, sheering to a 40 wt. Pure junk. All marketing – cool bottle though!

        If your engine is running hotter that it needs a 60 wt, you have other problems. Just because the oil can theoretically handle higher temperatures doesn’t mean that is ok for your engine.

        A synthetic is only as good as it’s base stock and additives. If you have a good base stock with crappy additives, it’s crappy oil. If you have crappy oil with good additives, it’s still a crappy oil. 🙂

        ik krijg 2 documenten ‘ter bewijs’ die ik ontvangen heb van Mr. Navarro, helaas niet als bijlage erbij…ik druk op de knop ‘bijlagen’ maar er gebeurt niks…

        123

          idd, die bestonden nog niet in de jaren 80

          En ik denk idd niet dat er er 10W60 half synthetisch bestaat.
          heeft ook geen nut, het is een specialistische olie, wie dat koopt gaat niet voor de goeie koop

          en half syntheet is per definitie voor de goeiekoop vergeleken met full syntheet

          W60 is geen 50% beter dan W40 hoor, versta me niet verkeerd
          naar mate het warmer wordt komen ze allemaal dichter bij mekaar

          maar W60 zal gewoon “iets” beter zijn op hogere temp dan W40

          60 staat hier niet op , maar je ziet wat ik bedoel, de 50 zit op 110C op zelfde viscositeit als ze 40 aan 100C

          De motor zal dus olie hebben die minder rap afbreekt door de hogere temperaturen
          en die langer goed blijft en bij hogere temperaturen beter zal smeren.

          Bij een water koeler zijn de temperaturen lager, de temp range waarin de motor werkt is veel kleiner en stabieler dan de lucht koelers.

            Hey Vandamme,

            en het feit dat Porsche die 10W40 of 15W40 voorschreef toen (bij productie), was gewoon omdat een W60 nog niet bestond ?
            maar nu het technisch haalbaar is om een W60 te maken, is dit gewoon hét wonderproduct voor onze oudjes ?

            en 10W60 is altijd full synthetic ?

            123

              xxW40 is eigenlijk een beetje aan de lage kant voor een 3.2 911
              Een 911 wordt veel warmer dan een water gekoelde motor, veel groter bereik en dus ben je beter gediend met hoger bereik in je olie.

              W40 vloeit als een SAE40 bij 100C

              Hou rekening mee dat een lucht gekoelde motor deels ook olie gekoeld is. de olie dient ook voor de koeling.

              Als ik me goed herinner gaat de thermostaat op de 3.2 nog maar op 90C open , voor een water gekoelde motor zou dat al ruim bedrijfstemperatuur zijn. Voor een luchtkoeler begint het dan nog maar net warm te worden. bedrijfs temp zit eerder rond de 100-110
              Maar op bepaalde locaties van de motor veel warmer dan die 100C je W40 zal bv op 120 uitkomen, daalt de viscositeit van de 40 veel te snel.. 50 of 60 hebben dan meer marge..

              Porsche zelf raad de 20w50 voor de < liter luchtkoelers 10w60 voor de > 3 liters aan

              Hoe je het ook bekijkt, Luchtkoelers hebben warmere olie
              Hogere temp : SAE60 zal beter zijn voor je luchtkoeler SAE40

              En ook hier, het stuk voor de W , de waarde voor koude motor is minder belangerijk voor niet daily drivers in ons gematigd klimaat.

              15W40 is goed tot -15C, wie gaat er dan met zijn oldtimer nog op straat parkeren?? de meeste halen hem zelfs dan al niet meer uit de warme garage waar het niet eens vriest.

                Ik gebruik Swepco 306 15W-40 in mijn 11-je (1988 3.2) wegens hoge ZDDP gehalte

                indien interesse laat maar weten, ik geraak daar nogal makkelijk aan en was toch net van plan om bij te bestellen

                  [quote=”ZUFF-718″ post=268488]oei , ik zie nu pas alle antwoorden verschijnen , enkele minuten geleden niet :D[/quote]

                  Hier hetzelfde voorgehad, ineens berichten die ertussen komen.

                    [quote=”wing” post=268489]Zuff zie post #268485 :coolness:[/quote]

                    klopt als een bus , enkel ik zag deze post niet verschijnen minuten geleden , enkel bij het uitloggen en opnieuw inloggen ❗

                      Shell : 22,14€/5L
                      Total : 17,00€/5L
                      Mobil : 25,52€/L

                      besteld bij autobandenmarkt.be >>> 2 x 5L Schell Helix HX5 15W-40 44,28€ incl BTW en verzending

                      6-06-20189-16-16.jpg

                        Zuff zie post #268485 :coolness:

                          oei , ik zie nu pas alle antwoorden verschijnen , enkele minuten geleden niet 😀

                            we waren aan het schrijven over Viktor Reinz pakkingen te bestellen , niet over olie

                            123

                              ik denk niet dat er daar veel verschil in zal zitten.
                              tis allemaal heel subjectief.

                              op een 928 zou ik dan zelf Shell pakken, omdat ze destijds Shell kregen in de fabriek.
                              En dan past het bij eventuele oude stickertjes die nog op je auto plakken 😀

                              En in mijn garage maakt het dan ook makkelijk uit mekaar te houden met de Mobile 0W40 die ik voor mijn Cayman hebt.

                              Maar je hoort het al, dat zijn allemaal geen wetenschappelijke argumenten meer.
                              Het zijn alle 3 geen pruts bedrijven, die olie zal wel voldoende kwalitatief zijn.

                              Shell zal denk ik goekoper zijn dan Total en al zeker dan Mobil.

                                Welke heeft jullie voorkeur :

                                6-06-20188-56-01.jpg

                                123
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.