Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 928 › Welke olie gebruiken voor 928S 4,7L 1983
- Dit onderwerp bevat 31 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 11 maanden geleden door
123.
-
MakerDiscussie
-
5 juni 2018 om 10:01
Iemand ervaring met de te gebruiken olie?
15W40? nog op iets speciaals letten? -
MakerDiscussie
-
Dan via een autopart winkel bij jou uit de buurt
Als je bij hen een reeks dichtingen koopt; krijg je vlug 20% kortingik zou voorzichtig zijn met dergelijke zaken op het internette bestellen ; je ziet de afbeelding met Victor Reinz maar voor hetzelfde geld sturen ze je een ander merk dichting op
ik weet wel niet of je rechtstreeks kan kopen bij hen, als particulier
Motor-Parts Belgium
Bergensesteenweg 472, 1600 Sint-Pieters-LeeuwDie hebben Victor Reinz pakkingen in hun gamma
Staat op het to do lijstje. Bezig met mijn “mandje” op te vullen.
Iemand een goed adres waar je Victor Reinz pakkingen kan bestellen (liefst niet Ebay)?Fab
Ik zou zoveel mogelijke pakkingen en oliekeerringen vervangen , nu de motor gedemonteerd is en uit het voertuig
Dan heb je geen mogelijke olielekken voor de komende jarenhttp://www.mobil1.co.in/academy/what.aspx
https://www.castrol.com/en_au/australia/car-engine-oil/engine-oil-types/part-synthetic-oils.html
“Semi synthetic or part synthetic oils are a blend of both mineral and synthetic oils. They provide better performance, protection and fuel economy than mineral oils, but not as good as a full synthetic.”
1 vol syntheet gebruiken is geen garantie dat een blok nooit zal lekken.
Het zal de slijtage van 20 jaar oude seals niet ongedaan maken
Het is geen leak stop productDe discussie van geen FS op een oude motor kwam van oude motoren, vele ouder dan 83 die na 10 jaar op fossiele olie
plots na een olie change met fossiel, op heel korte termijn begonnen te lekken.
Das niet het zelfde als een motor uit 83 die heel zijn leven al FS draait, en na 30 jaar uiteindelijk lekkende keerringen krijgt omdat de keerringen uiteindelijk ook onderhevig zijn aan slijtage
Zie ook #22 Vaak krijg je problemen met seals als je diverse merken olie door mekaar gaat gebruiken, zie punt 3 in mijn originele post.
Omdat de diverse additieven in die diverse merken niet compatibel zijn en zo de seals kapot maken.
Kun je ook hebben op een auto van 3 jaar oud.Dus geen merken en types mengen of veranderen bij elke olie wissel.
3
Half syntheet is geen olie op basis van fossiel
Het is 2 compleet verschillende productie processen, en op het eind mixen ze de 2 , fosiel , met synthetisch.meestal tussen de 1/3 a 2/5 gemixed (synt/fossiel)
De enige reden is voor de goedkoop.
Vol synthetische smeert beter dan fossiele olie, maar is duurder.
Daarom maakte men half syntheet die voor minder prijs goed genoeg is voor wie minder kritische eisen stelt aan zijn olie.Ik denk dat we hier niet gaan willen besparen en het beste willen voor Fabs motor dus de beste smering willen : full synthetisch.
https://www.bikedekho.com/advisory/5-things-to-know-about-semi-synthetic-engine-oils.htm
Toch even een kleine reactie op Vandamme”s uitgebreide theorie over olie :coolness:
Dit komt uit mijn cursus voertuigtechnieken van 1986:
-Minerale olie is zoals de naam al zegt “volledig” gemaakt van olie uit aardolie geraffineerd.
-Half-synthetische olie is olie die op basis van minerale olie door chemische aanpassingen en toevoegingen beter gemaakt is ( periode)
-Vol synthetische olie is volledig gemaakt door chemische processen (kan overigens wel als grondstof aardolie(produkten) hebben.“De reden dat ze het voor oude motoren afraden heeft te maken met pakkingen en seals die kapot gaan en lekken door de additieven in semi of full synthetische olie.
Das echt geen probleem op een 928.”Vandaar de verschillende olielekken van het V8 blok van een 928 🙄 🙄 : zie foto’s en tevens einde reply
minerale(fossiele) olie is nooit op basis van synthetische olie.
het is op basis van olie die geraffineerd wordt.Het is ofwel volledig minerale olie of vol synthetische olie.
half synthetische olie is een blend, voor de goedkoop.Maar als half synthetische kan draaien kun even goed full synthetische nemen.
De reden dat ze het voor oude motoren afraden heeft te maken met pakkingen en seals die kapot gaan en lekken door de additieven in semi of full synthetische olie.
Das echt geen probleem op een 928.Die additieven zijn het geen die de olie “multigrade” maken.
Single grade is hoedanook niet de juiste olie voor een 928, de user manual zegt expliciet , enkel als je niks anders kan vinden mag je single grade in gieten.
Dus fabrieks af, heeft die motor geen probleem met die additieven in de synthetische olie en de 928 kwam fabrieks af met full synthetische multigrade olie.
Het was een modern performant design motor die de laatste technologie van olie en lubricatie gebruikte.. full syntheet dus.Hydraulische klepstoers : full synthetische olie
Porsche heeft enkel maar full synthetisch op hun approved lijst.Voor een motor uit 1983 ,zou ik een minerale olie nemen op basis van synthetische olie of half synthetische motorolie in de volksmond genoemd.
Ben geen voorstander van vol synthetische olie voor klassieke motoren.
Voor een bepaald merk spreek ik me niet uit :je hebt je verschillende meningen hierover en voorkeuren voor bepaalde Premium merkenWat in mijn ogen belangrijker ; omdat je misschien relatief weinig gaat rijden is een olieverversing voor en na de winter aan te raden ,
steeds inclusief filter : maw 2x/ jaar.Rijd je in de winter ook geregeld ,volstaat 1x jaar een wissel
Vergeet niet als een voertuig langere tijd stilstaat neemt de olie een bepaald % vochtigheid uit de lucht op.
[quote=”deepee” post=268436]CLASSIC MULTIGRADE 15W-40 en ververs elke 20000 km/ 12 maanden[/quote]
20 000 vind ik wat veel voor een auto uit de jaren 80
in de jaren 70/80 was de olie ververs interval om de 7500 a 10000 km afhankelijk van het type auto
Die Long Life toestanden van 30 000 km zijn goed voor de lease bak, maar ik vervang VEEL vaker mijn olie.
Mijn Cayman doet 5000 op een bak olie ivm IMS preventie
Dus 2 keer per jaar vers goud. en olie filter inspectie.Een 928 zou ik zeker niet meer dan 10 000 doen.. zeker een oudere motor die niet elke dag gereden wordt, die zal rapper roet in de olie krijgen..Wat nefast is voor je hydraulische klep stoters.
Iedereen daar een eigen mening over, elk merk elk forum heeft eindeloze discussies over welke olie beter is dan de andere
De vaak voorkomende argumenten zijn
1
Zit daar nog een katalysator op of niet?
Zoniet kun je wat meer specifieke olie met hogere ZDDP gaan nemen.
smeert beter ivm fosfor inhoud, zeggen ze.Maar als je wel een katalysator hebt is ZDDP niet zo goed voor de kat
Persoonlijk zou ik me hier niet al te veel van aantrekken, en gewoon een kwaliteits olie nemen, en vaak verversen.. Ik pak mobile one omdat Porsche die gebruikt en approved.
en dan zullen er zijn die zeggen dat het bucht is.
To each his own.. ik ververs zodanig vaak dat het beestje niks te klagen heeft. verbruikt 0L/5000 km2
Wat betreft de 5w40 of 10w50 of 0w30A
Ons klimaat is niet zodanig koud, en ik vermoed dat je hem wel binnen parkeert, en niet de veel winter in de sneeuw gaat rijden.
Dan is die koude waarde niet zo kritisch.. of het nu een 10 of een 15 is.. zal de wereld van verschil niet maken.
Het is geen daily die veel koude starts voor de kiezen krijgt en buitenslaapt..B
2e waarde is wat de olie bij warme motor doet.
En dan is de vraag, is hij gereviseerd met nieuwe ringen en seals of niet?
Hou ouder de motor , hoe meer olie verbruik je krijgt met de dunner vloeiende olie.
verbruikt hij te veel olie met 10w40 eens proberen met 10w50.3
Eens je een merk van olie hebt, zoveel mogelijk daarbij blijven, geen 10w40 shell gebruiken, en dan 10w50 mobil one erop, om een voorbeeld te geven.Mobil 1™ High Mileage 10W-40 heeft hogere ZZP, is geen B merk en zal denk ik all-round wel prima zijn voor je 928S,
10w50 voor als je veel richting ‘t zuiden van Frankrijk gaat of als hij niet gereviseerd is en wat veel olie verbruikt
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.