Welke Porsche = beste prijs/kwaliteit?

Home Forum Porsche Talk Welke Porsche = beste prijs/kwaliteit?

  • Maker
    Discussie

  • Kris Deboeck
    Deelnemer

      Alvast mijn excuses als het onderwerp al ergens anders aan bod kwam, maar ik kan het alvast niet meteen vinden…

      Zoals de titel van de topic het zegt: als we nu even ruimer denken dan de klassieke 911 die het meest geliefd is, met welke Porsche modellen kan je dan nog een echte deal doen mbt prijs/vermogen/kwaliteit verhouding? Ik laat bewust de Boxster buiten beschouwing, omdat ik op zoek ben naar een wagen mét achterbank 😛

      Anyway, het zit dus zo, ik wil graag een Porsche omdat ik gewoon een échte liefhebber ben van het merk, maar ik wil er ook geen massa’s aan uitgeven. Ik denk aan een bedrag onder of rond de 15.000 euro, en als het nog even kan een oldtimer (ouder dan 25 jaar) en dan nog liefst met een stevig vermogen… Niet dat ik veeleisend ben 😕

      Een 911 SC is nog (min of meer) doenbaar voor dat budget, maar ik vraag me af of er geen betere alternatieven zijn in het merk? De 928 V8 vind ik ook erg mooi, maar daar heb ik nog nooit mee gereden, laat staan dat ik er ooit eentje van dichtbij gezien heb… De 944 vind ook nog leuk, maar de 4 cilinders vallen me wat tegen, hoewel een 2.5 turbo snel 300 PK haalt met een chiptuning. De 924 spreekt me dan weer niet echt aan, niet zo gek van het design. De 968 is een leuke mix (qua look) tss de 944 en 928 maar geen idee of dat een betrouwbaar ding is…

      Ik vind het eeeeeeerg moeilijk om de juiste informatie te vinden online, dus doe ik langs deze eg beroep op de kenners!! (want zelf ben ik het allesbehalve)
      Wat raden jullie me aan mét een achterbank(je), betaalbaar, betrouwbaar én toch rijplezier…?

    15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 160)
      • [quote=”bladerunner” post=150238]Als je toch droomt van een SC, misschien eens naar deze gaan kijken? Ken hem ook niet maar kwam hem tegen op Kapaza.

        http://www.kapaza.be/nl/porsche/mooie-porsche-911-sc-3-0-coupe-1981-79558998.htm%5B/quote%5D
        Precies wat wanhopig? “financiële omstandigheden, weinig tijd,…?” Meestal het signaal voor een koopje te doen, wat cash meedoen en voor de koper zijn neus leggen. :coolness:

          Prijs verschil zit hem vooral in de M220/030 welke de zwarte wel heeft
          En de kms (zwarte heeft ook goede historiek)

          Niet door de stoelen dus, welke bij de zwarte eveneens de 381/382 exemplaren waren, enkele jaren terug vervangen door de Sparco’s
          Kan je ook doen bij de blauwe, maar dan verlies je de achterbank.

          Qua vervangen / onderhoud je noemt de belangrijkste zaken dacht ik ( ik ga ervan uit dat de nokkenassen mee nagekeken worden bij bovenvermelde werkzaamheden).

          Bij de blauwe moest de versnellingsbak gereviseerd worden.
          Ik heb ook al gehoord dat bij een 964 de koppeling vervangen werd, maar beiden problemen zijn dacht ik niet structureel zoals bv bij een 964 ( bij mijne 911 sc alsook bij mijne 993 was de koppeling ook weg op respectievelijk 180 k en 130 k kms dus…)

          Daarnaast werd mij verteld dat de M030 ophanging sneller verslijt dan de standaard sportophanging (zoals bij de blauwe). Mogelijks zien ze ook meer circuit en worden dus zwaarder belast. Bij de zwarte zit de M030 er alvast terug nieuw onder (kostte een fortuin 😕 )

          Voor de rest redelijk bulletproof indien (zoals steeds bij een Porsche) goed onderhouden. Dus waarschijnlijk wat kleine ditjes en datjes gerelateerd aan normale slijtage. Voorzie steeds een budget, zo blijft de wagen ook op lange termijn tip top :drink:

            Balans as riem en glijplaatjes nokkenas ketting .

              DST, jij hebt een zwarte en een blauwe. De ene, met achterbank, is doorgaans goedkoper dan de versies met kuipstoelen. Dat heb ik al verschillende keren opgemerkt als ik prijzen bekijk. Als ik naar de aanbieding van jouw twee wagens kijk, zie ik dat (groot) prijsverschil ook 😀

              Op zich maakt het voor mij weinig uit, als ik een gele zou kunnen krijgen aan de gewenste prijs, leuk. Kan dat niet, dan kies ik gewoon een andere kleur. Wat telt is de onderhoudshistoriek en algemene staat van de wagen.

              Als ik het juist voorheb, is het belangrijk dat vooral de distributieriemn waterpomp en variocamketting tijdig vervangen werden. Zijn er eigenlijk nog “typische” zaken die op termijn vervangen dienen te worden?

                Als je toch droomt van een SC, misschien eens naar deze gaan kijken? Ken hem ook niet maar kwam hem tegen op Kapaza.

                http://www.kapaza.be/nl/porsche/mooie-porsche-911-sc-3-0-coupe-1981-79558998.htm

                  Wat bedoel je met “echte” CS ?

                  Als men echt verschil maakt tussen een “echte” CS en een “gewone” CS, is het M220/M030 club sport pakket, welke de wagen uitermate geschikt maakt voor circuit. Qua dagelijks gebruik zal je de limieten waar het verschil duidelijk wordt tussen deze normale CS ophanging en de M220/M030 set up, nomaalgezien niet dikwijls opzoeken.

                  Deze 2 gele, zijn zonder dit M220/M030 pakket en zijn dus net zo echt als de blauwe.
                  Enige verschil zijn de kuipzetels en de ‘flashy’ kleur (welke traditie getrouw snel dof wordt, zie kleurverschil schaaltjes / carrosserie). Voor de rest rijdt de wagen identiek.

                  En misschien ook de kms, maar een wagen met 88 kms op 20 jaar, ofwel periode(s) stilgestaan ofwel …
                  Wat de andere betreft, is het aan de koper om uit te maken of hij een Belgische wagen met duidelijk historiek heeft over 190k kms of een japanse onderhoudshistoriek met 100k kms…

                  Oh ja, en de prijs natuurlijk

                    Ja een gele zal het niet worden vrees ik, is meestal een echte CS en die zijn verschrikkelijk duur…

                      Niet eenvoudig te vinden. Via Mobile.de heb ik er 2 gezien.
                      Edit: en staan allebei in Nl.

                        Het zal uiteraard al de vraagzijn of een CS in het budget zal passen, dus allicht zal het een “gewone” 968 worden… Mijn vrouw is akkoord als het een gele of rode wordt… lol

                        Zo een gele 968 zie ik ook wel zitten 😀

                          Volgens mij altijd stof ❓
                          De kuipen zijn wel slijtgevoeliger ( zijkanten ), hier zie je af en toe exemplaren welke opnieuw overtrokken zijn met leder.

                          Wat mij opviel bij de blauwe CS is dat zelfs na 190.000 km deze stoffen zetels nog absoluut in nieuw staat waren/zijn 😀

                          Ik had dit in ieder geval nog nooit tegen gekomen, zelfs ( of zeker ) niet bij leder.
                          Deze laatste zijn misschien wel makkellijker op te knappen, maar origineel zie je bij leder toch sneller gebruikssporen.

                          Let op: de zetels met code 382/382 zijn bij de meeste CS nog in zeer goede staat, niet alleen bij de mijne :coolness:
                          Ik denk dat Recaro hier gewoon extra goed materiaal gebruikt heeft.
                          Bijkomend voordeel is dat de stof ook lekker aanvoelt en nul komma nul ‘schuift’, altijd wel handig in een snelle bocht. 😈

                          PS: Ik stel mij dus wel de vraag bij zogenaamde exemplaren met half de kms waar de zetels al wel versleten zijn.

                            Alles in beschouwing genomen van wat ik hier lees, is de 968 uiteindelijk mijn beste investering: zal zijn waarde houden, is na een paar jaar oldtimer (waarna waarde zou moeten toenemen). De look is ook een tikje beter dan de 944 en de motor is een 3-liter.

                            De vraag is nu alleen nog welk model… De cabrio is leuk, maar die platte koffer trekt echt op geen bal… Dus de “gewone” of de CS (met achterbank). Wat me wel wat stoort aan de CS, is dat de zetels gewoon in stof zijn, geen leder. Is dat altijd zo?

                              [quote=”python” post=150158]
                              Bij de turbo klaagt men wel eens over het vrij grote turbo gat en wil meer in toeren gejaagd worden om vooruit te komen.[/quote]

                              Die turbo-lag moet toch ook wel te overbruggen vallen op één of andere manier?

                                Ik weet niet of ze allemaal een elektrische kap hebben maar er zijn er wel .

                                Er zijn redelijk wat mensen die voor baan gebruik een S2 boven een turbo prefereren ,de S2 is de 3.0 16v die bekend staat als een soepele motor met wat koppel onderin .
                                Bij de turbo klaagt men wel eens over het vrij grote turbo gat en wil meer in toeren gejaagd worden om vooruit te komen.
                                Voordeel van een turbo is wel dat die makkelijker te tunen valt (prijs/PK verhouding)

                                  :happydance:

                                    [quote=”911cabriog50″ post=150139]van die 928 zou ik dan eerder mijn vingers afhouden[/quote]

                                    die 928 was een grapje :drink:

                                  15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 160)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.