Welke Porsche = beste prijs/kwaliteit?

Home Forum Porsche Talk Welke Porsche = beste prijs/kwaliteit?

  • Maker
    Discussie
  • Alvast mijn excuses als het onderwerp al ergens anders aan bod kwam, maar ik kan het alvast niet meteen vinden…

    Zoals de titel van de topic het zegt: als we nu even ruimer denken dan de klassieke 911 die het meest geliefd is, met welke Porsche modellen kan je dan nog een echte deal doen mbt prijs/vermogen/kwaliteit verhouding? Ik laat bewust de Boxster buiten beschouwing, omdat ik op zoek ben naar een wagen mét achterbank 😛

    Anyway, het zit dus zo, ik wil graag een Porsche omdat ik gewoon een échte liefhebber ben van het merk, maar ik wil er ook geen massa’s aan uitgeven. Ik denk aan een bedrag onder of rond de 15.000 euro, en als het nog even kan een oldtimer (ouder dan 25 jaar) en dan nog liefst met een stevig vermogen… Niet dat ik veeleisend ben 😕

    Een 911 SC is nog (min of meer) doenbaar voor dat budget, maar ik vraag me af of er geen betere alternatieven zijn in het merk? De 928 V8 vind ik ook erg mooi, maar daar heb ik nog nooit mee gereden, laat staan dat ik er ooit eentje van dichtbij gezien heb… De 944 vind ook nog leuk, maar de 4 cilinders vallen me wat tegen, hoewel een 2.5 turbo snel 300 PK haalt met een chiptuning. De 924 spreekt me dan weer niet echt aan, niet zo gek van het design. De 968 is een leuke mix (qua look) tss de 944 en 928 maar geen idee of dat een betrouwbaar ding is…

    Ik vind het eeeeeeerg moeilijk om de juiste informatie te vinden online, dus doe ik langs deze eg beroep op de kenners!! (want zelf ben ik het allesbehalve)
    Wat raden jullie me aan mét een achterbank(je), betaalbaar, betrouwbaar én toch rijplezier…?

15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 160)
    • de testritjes zullen het wel uitwijzen 😀

        Ik meen hoger gelezen te hebben dat een 928 niet duurder is in onderhoud als elke andere P. en dat het verbruik zelfs minder is dan een 996 MK2… dus doen zou ik zeggen. :up: Moraal van het verhaal: volg in de eertste plaats je verstand, de rest volgt vanzelf. 😉

          Mocht een Boxster een optie zijn, was de keuze al gemaakt 🙂
          Krijg ik helaas niet aan de vrouw verkocht 🙂

            Oud spreekwoord: kiezen is verliezen…. 😕

            Onthou dat een oldie veel charmes heeft, maar, afgezien van de aankoopprijs, mogelijk voor financiële verrassingen kan zorgen. Een motorrevisie kan aardig oplopen in de €.€€€,€€
            Het verbruik van een 928 zou me ook wat afschrikken. Alles hangt af van wat je met de auto wil gaan doen.
            Onze boxster wordt tijdens de zomermaanden zo veel mogelijk gebruikt, enkel niet voor woon-werk.
            Dat laatste omdat ik de wagen niet graag op een openbare parking (onder bomen) achter laat.

              Nu doe ik niks en ben ik het nog geweest!? :wtf:

              Ga er eens mee rijden B_P. 😉 Je gaat zelf wel merken wat het beste bij je past…
              En als het verbruik een probleem is -> LPI… :engeltje:

                lol, play nice boys ruzie

                Het is toch moeilijk kiezen tussen een 944, 968 en 928…
                Lichte voorkeur voor de 928 maar de onderhoudskosten en verbruik schrikken me wat af…

                  Wat is een “normale” prijs? Zeker voor een 13 in een dozijn wagen waarvan de prijzen soms onder de 15k gaan! 😯
                  Dat uw wagen (veronderstel ik) goed onderhouden is, dat is bijzaak. Ze zien enkel de $$$. 😉
                  Een P voor weinig, daar dromen ze van. 8)

                  Als je dan naar de oldtimers gaat, en zeker naar de transaxle modellen, dan ga je een heel ander publiek aanspreken. Want hoeveel van die bandentrappers/opkopers/dromers die in de 996 markt zitten, kijkt naar een 924, 944, 968? Dat zijn in hun ogen geen P’s. 😉

                    Tja Wes, mooie theorie. Leg eens uit hoe ik mijn huidige eerst kwijt kan geraken aan een “normale” prijs ? Je kan beter verder sparen, zeker nu het (bijna) ganse gamma redelijk geprijsd kan aangeschaft worden.

                      [quote=”python” post=149813][quote=”bccars” post=149808]Mag ik de zaak eens omdraaien ? Welke wil je, los van je budget ?
                      Spaar dan gewoon efkes verder tot je je droomwagen kan kopen ipv geld weg te smijten aan een tussenoplossing ![/quote]
                      +1 Wijze raad !
                      Alle vernoemde modellen hier zijn op zich prachtige wagens maar het model waar je van droomde zal altijd blijven spoken in je gedachten :think:[/quote]

                      Met deze meningen ben ik het niet eens. Waarom zou het weggegooid geld zijn?
                      Een P heeft toch nog wel enige restwaarde bij verkoop, niet? 🙄
                      Hij kan nu een wagen kopen, ondertussen verder sparen voor zijn “droom” ( als hij in tussentijd niet bekeerd is 😈 ).
                      En de wagen weer verkopen bij de volgende aankoop.
                      Heeft hij ondertussen wel van een P genoten. 😉

                        Zet die 924 CGT maar uit je hoofd voor 15k. 😉 Doe die prijs maar x2… 🙁

                        Een 968CS is in feite een lichtgewicht 968, gemaakt om de 968 beter te doen verkopen aangezien de wagen toen niet zo’n succes was. Deze kon je spartaans houden (kuipstoeltjes, geen airco, geen radio, geen achterbank,…) maar kon je ook aankleden zoals je zelf wou. Beide hadden dezelfde motor, 4 in lijn 3.0 met zo’n 240 paardjes. In totaal zijn er maar een 1200 CSen gemaakt waarvan de spartaanse het meest gewild en dus ook het duurste zijn. Als je bedenkt hoeveel CSen er ondertussen gesloopt zijn, in het decor gevlogen zijn (al dan niet op circuits),… 🙄 Dan kun je je wel inbeelden hoe zeldzaam deze aan het worden zijn. 😉 Je kunt dus nooit een miskoop doen met een goed onderhouden 968CS. :up:

                          idd een CS je teveel dus te koop
                          Langs de andere kant, als ik niet overtuigd was van hun kwaliteiten had ik er zeker geen bijgekocht 8)
                          Ik hou er zeker 1ne :mrgreen:

                          Verschillen zie ook:

                          http://www.porsche968uk.co.uk/968-model-differences.htm
                          http://www.porsche968uk.co.uk/porsche-968-club-sport.htm

                          Voor mij persoonlijk: strakkere ophanging (ook zonder M030, welke eerder compromisloos is, je mag ze gerust beide even komen proeven) en dus ook lagere zwaarte punt, stuurt zeer strak ( echt wel een lekker stuurtje trouwens), minder gewicht (achterbank is bij de blauwe uitneembaar en dan zit je terug aan de 100 kg verschil en blijkbaar voel je dit wel) en ja wat minder soundproofing, dus idd wat meer belevenis

                          het zijn toch de kleine dingen welke het verschilmaken, denk ik
                          = overall just a very well balanced car, feels just right ‘=> moeilijk anders te omschrijven dan ‘wagen past als een handschoen’, in feite een grote kart

                          Ik had al overal gelezen dat het een van de meest onderschatte wagens was voor dat ik ermee gereden had maar het was toch echt wel een aangename verrassing, makkelijk bruikbaar, zelfs in file, maar vooral zeer geruststellend/zelfzeker wanneer (te) hard gaat.

                          Ik ben fan :respekt:

                            [quote=”bccars” post=149808]Mag ik de zaak eens omdraaien ? Welke wil je, los van je budget ?
                            Spaar dan gewoon efkes verder tot je je droomwagen kan kopen ipv geld weg te smijten aan een tussenoplossing ![/quote]
                            +1 Wijze raad !
                            Alle vernoemde modellen hier zijn op zich prachtige wagens maar het model waar je van droomde zal altijd blijven spoken in je gedachten :think:

                              @Bccars: Als ik vandaag een 968 CS op de kop kan tikken en kan onderhouden, dan kan ik daarnaast nog steeds sparen om de wagen met een meerbudget voor een 911 in te ruilen. Met de Z4 zal sowieso minder gereden worden wanneer de kleine er is, als ik een achterbank heb, kan ik toch nog van een leuke wagen genieten. Ik begrijp het wel hoor, de puristen zullen vrijwel altijd een 911 aanraden, maar ik ben ervan overtuigd dat de GT-types van Porsche minstens zoveel rijplezier kunnen geven. En als puntje bij paaltje komt is het toch nog altijd een stuk speelgoed voor het weekend…


                              @DST
                              : daar heb je een punt en je bent tevens een goede verkoper van de 968 :-p
                              Effe een andere vraag: wat is exact het verschil tss een 968CS en een 968 als ze allebei een achterbank hebben?

                              In ieder geval: 924 carrera GT, 944 S2 of Turbo en 968 (CS) is wat ik zowat onthoud als advies…

                                25 jaar / oldtimer is vooral belangrijk voor wegentax ( biv? )
                                bij een 968 is deze beperkt tot een 700 euro +- de helft van de tax voor een 3.6, of op 5 jaar tijd zo’n 3.5k euro
                                Lijkt mij te verantwoorden, maar ieder maakt natuurlijk zijn eigen rekening.

                                Qua verzekering zal dit weinig verschil maken (toch als 2de wagen)

                                Keuring is voor oldtimer wel wat makkelijker, maar als je de *porsche wil rijden zoals hij bedoelt is, …. wil je dus niet op beknibbelen
                                CO2 gewijs blijven de 968-jes makkelijk onder de grens (indien niet heb je een ander probleem 🙁 )

                                Bij 944 moet je wel extra goed uitkijken. Als ik het forum zowat volg, is het blijkbaar wat moeilijke een gaaf exemplaar te vinden.
                                Bij Wolfs (Eijsden) staan er momenteel (enkele weken geleden toch) een opgekuiste Turbo, alsook een nette S2 cabrio. Geen koopjes, maar leek mij wel waar voor je geld.

                                  Mag ik de zaak eens omdraaien ? Welke wil je, los van je budget ?
                                  Spaar dan gewoon efkes verder tot je je droomwagen kan kopen ipv geld weg te smijten aan een tussenoplossing !

                                15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 160)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.