Werken aan 944 Type 1

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Werken aan 944 Type 1

  • Maker
    Discussie
  • Zoals jullie weten ben ik sinds kort de eigenaar van een P 944 type 1.
    Natuurlijk jeukt het enorm om ermee te kunnen rijden, maar eerst ga ik alles eens goed controleren en oppoetsen.
    Ben geen expert maar wel redelijk handig 😀 dus met de Haynes Manual en YouTube (en natuurlijk jullie hulp 🙂 ) zal het wel lukken.
    Maar daarom dit draadje dus, zodat jullie kunnen volgen, en dat ik hier af en toe wat raad kan vragen aan de specialisten! 😉

    Wat heb ik ondertussen al gedaan:

    – Motorcompartiment gekuist en de motor ontvet. (De pakking van de oliecarter lekt op 3 plaatsen)
    – De wielen eraf gehaald en gepoetst.
    – De voorste remschijven en remblokken vervangen door nieuwe.
    – De achterste moet ik nog doen, maar ik moet eerst het handremsysteem vervangen. De spreidbeugel en de veren waren allemaal volledig verroest. Eentje zelfs gebroken. Dus nu wachten op onderdelen.
    – De zetels eruitgehaald. Bleek dat één bevestigingspunt van de chauffeurszetel afgescheurd is. Dit moet gelast worden, dat kan ik niet zelf. Dus dat zal ik moeten uitgegeven.
    – Interieur eens volledig gestofzuigd. Ik wil het interieur er nog volledig uithalen om dat deftig te kuisen.

    Attachments:
    • WP_001084-2.jpg
    • WP_001115.jpg
    • WP_001116.jpg
15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 119)
  • XXX

      Misschien even de website van Van Kessel raadplegen, die hebben wel wat en meestal vrij eerlijke prijzen.

      http://www.vankesselsportscars.com/uitlaat-systeem/einddempers/?model=12&bouwjaar=1982

        Heb gemerkt dat het tijd wordt voor een nieuwe uitlaat. Ik weet dat er al wat topics over zijn, maar weinig over uitlaat 944.

        Wie heeft wat steken?

        Op RosePassion vallen de prijzen mee van de sportuitlaat. Maar heeft er iemand ervaring mee? En welk merk is dat?

        Wat raden jullie aan?

          Dit weekend toch al wat kunnen doen:

          – remblokken terug ingesmeerd met kopervet.
          – Bezig met het probleem claxon op te lossen: zal slecht contact zijn aan de stuurnaaf. Mij lijkt die trouwens niet 100% te passen. Had die besteld bij QSP maar is niet 100% exact als het origineel. Zal dus zelf moeten aanpassen.
          – De trilling in het stuur heb ik ook gevonden, denk ik. De stuurstang aan het rechterwiel klopt als ik het wiel beweeg. Denk niet dat het de koppeling is maar de stang zelf. Zie foto…
          Stuurstang.png

          Wat denken jullie, kan ik dit verhelpen of moet ik een nieuwe plaatsen?

          De wagen moet ook nog terug de garage in. Er zaten na de laatste vervangingen 2 schroeven los achter de beschermkap van de distributieriem. Gelukkig is die niet geraakt, maar de balansasriem wel. Dominique gaat dit mooi in orde maken. (garantie!) 🙂

            Ondertussen staat hij terug op poten. Telkens als ik tijd heb, kan ik er dan wat aan sleutelen. Hetgeen wat ik deze winter zou willen gedaan hebben:

            – Motorcompartiment mooi oppoetsen
            – Deurpanelen restaureren
            – Remblokken terug met kopervet insmeren (ze piepen wat)
            – Rubberen blokken van de ophanging en stabilisatorstang vervangen
            – de trilling in het stuur wegkrijgen… (als iemand een tip heeft… graag!!!) Heb al even gekeken, en de stuurstang ziet er heel slecht uit. ofwel zit het in het stuurhuis, ofwel in de wielnaaf… tja… kan een beetje overal zijn… :bounce:

            Dus tips zijn zeker welkom! 😀

              zelf sleutelen geeft, als het allemaal lukt, bakken voldoening :applaus:

                Ondertussen is de P terug van de garage. Het is ne halve nieuwe!! 😀

                – Revisie cylinderkop
                – Nieuwe riemen
                – Nieuwe waterpomp
                – Nieuwe bougiekabels
                – Nieuwe dichtingen
                – …

                De motorblok zag er nog heel goed uit, ook de cylinderwanden. Dus dat is goed nieuws. Dit werk samen met de herstelling van de versnellingsbak (in het voorjaar) en de nieuwe koppeling, is heel de aandrijflijn praktisch vernieuwd.

                Begin deze week een heerlijke rit gemaakt naar de Voerstreek. Mooie buurt maar de wegen zijn niet top.

                Eens thuis nog een probleem gehad met de koplampen. Deze klapten niet meer in. Gisteren heb ik daar eens naar gekeken. eerst had ik ze eens manueel terug gezet. En daarna probeerde ik ze terug omhoog te doen met de schakelaar. Dat ging, maar inklappen niet. Ik merkte dat de motor van de lampen wel heel heet werd… kortsluiting? Eerst alles uitgemeten om te zien of het probleem zich bij de schakelaar of de relais bevond, maar dat was niet het geval. Daarna de motor uitgebouwd en uiteen gehaald. Nergens sporen van kortsluiting, enkel één contactje dat vuil was. Alles mooi proper gemaakt, en daarna terug gemonteerd. En warempel… alles werkt weer! 😀

                Hier wat foto’s:

                Lampmotor1.jpg

                Lampmotor3.jpg

                Lampmotor4.jpg

                  Dank en klopt 993! :music:

                    @ Mart,

                    964 heeft geen distributieriem

                      Dank om dit minder slechte nieuws met ons te delen. Da’s toch nog geluk bij een ongeluk!
                      Indien de zuigers/zuigerstangen/krukas bij op de onderdelenlijst zouden staan, dan kreeg je een heel andere rekening voorgeschoteld.

                        Al bij al inderdaad nog meevaller, oef :salut:

                          Het verdict is binnen… 7 van de 8 kleppen krom, zuigers niet geraakt. Gelukkig!

                          De werken zijn begonnen, cylinderkop laten reviseren, nieuwe kleppen, nieuwe distributieriem, …

                          De prijs valt nog mee, maar blijft een kostelijk zaak. Maar dat hoort erbij hé!

                          Hopelijk is hij vlug terug topfit!!!

                            Ik wordt er bijna zenuwachtig van, ik dacht (denk) 964 1993, en bmw 323ti 1997 en jeep cherokee 1998 (ofwel het eigen wagenparkje) dat als daar het riempje of multi V-snaar, poly V-riem (of hoe ze mogen heten) breekt de schades beperkt blijven … :think:

                              Thx, voor de reacties mannen.

                              Nu is het in spanning wachten op het verdict van de garage!

                                Idem meegemaakt Youyou met een top onderhouden BMW 316 ergens begin jaren ’90 : gewoon wachten voor rood licht en ineens pats, met de nodige gevolgschade.

                                  f…ck dat is balen. Heb het ook meegemaakt met een bmw 320. Alle kleppen krom en de coussinets moeten veranderen. Bij mij draaide de motor wel, stond voor rood en plots, amen, riem kapot.

                                15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 119)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.