Werken aan 944 Type 1

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Werken aan 944 Type 1

  • Maker
    Discussie

  • Pollaris Kurt
    Deelnemer

      Zoals jullie weten ben ik sinds kort de eigenaar van een P 944 type 1.
      Natuurlijk jeukt het enorm om ermee te kunnen rijden, maar eerst ga ik alles eens goed controleren en oppoetsen.
      Ben geen expert maar wel redelijk handig 😀 dus met de Haynes Manual en YouTube (en natuurlijk jullie hulp 🙂 ) zal het wel lukken.
      Maar daarom dit draadje dus, zodat jullie kunnen volgen, en dat ik hier af en toe wat raad kan vragen aan de specialisten! 😉

      Wat heb ik ondertussen al gedaan:

      – Motorcompartiment gekuist en de motor ontvet. (De pakking van de oliecarter lekt op 3 plaatsen)
      – De wielen eraf gehaald en gepoetst.
      – De voorste remschijven en remblokken vervangen door nieuwe.
      – De achterste moet ik nog doen, maar ik moet eerst het handremsysteem vervangen. De spreidbeugel en de veren waren allemaal volledig verroest. Eentje zelfs gebroken. Dus nu wachten op onderdelen.
      – De zetels eruitgehaald. Bleek dat één bevestigingspunt van de chauffeurszetel afgescheurd is. Dit moet gelast worden, dat kan ik niet zelf. Dus dat zal ik moeten uitgegeven.
      – Interieur eens volledig gestofzuigd. Ik wil het interieur er nog volledig uithalen om dat deftig te kuisen.

      Attachments:
      • WP_001084-2.jpg
      • WP_001115.jpg
      • WP_001116.jpg
    15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 119)
      • Voor mij was dat wat chinees, maar google is your friend :

        https://www.youtube.com/watch?v=WvF08aRCfic

          ik veronderstel dat de 968 en 924S er ook zouden mogen tussen staan :coolness:

            An interference engine is one that has insufficient clearance between the valves and pistons if the cam stops turning due to a broken timing belt. The result is usually catastrophic engine failure. Not so with a non-interference engine.

            2.0L 924 Turbo Interference
            2.5L 944 Interference
            2.7L 944 Interference
            3.0L 944 Interference
            4.5L 928 Interference
            4.7L 928 Interference
            5.0L 928 Interference
            5.4L 928 Interference

              Oeps 😳 , excusez mijn onkunde … :wtf:

              Wim

                Wij hebben ooit 2 auto’s (944 type1 en 944 type 2) binnen gehad waarbij dit allebei gebeurd is tijdens het starten, en daar was de schade enkel de kleppen die krom waren.

                Als het met snelheid gebeurd heb je kans dat de zuigers ook schade hebben, maar dat zie je pas als de kop eraf is.


                @Mart
                , ik denk dat je fout zit. 😉
                Je kunt nooit zo snel ontkoppelen als dat de zuigers op en neer gaan.
                En als riem breekt staan kleppen gelijk stil, en zuigers blijven op en neer gaan.

                  Als je distributieriem breekt en je zet hem direct aan de kant, dan hoeft dat toch geen verdere schade op te leveren? Behalve de check of alles waar de riem normaal langs loopt te controleren op speling en slijtage, of preventief te vervangen.

                    Idd de distributieriem zal er wel aan zijn. Ik had hem nochtans nagekeken, en zag er goed uit. En ik was hem van plan te vervangen deze winter, tja… te laat hé.

                    Over twee weken wordt hij open gedaan, en dan zullen we zien wat de schade is. De kleppen zullen er zeker aan zijn, ik hoop dat de cilinderkoppen in orde zijn, anders kan dat hier een zeeeeeeeeer kostelijke zaak worden… :wtf:

                    Wat denken jullie? Hoe groot is de kans dat de cilinderkoppen beschadigd zijn?

                    Op het moment dat het gebeurde, reed ik max 20km/uur. Heeft dat invloed op de schade?

                    Heeft er nog iemand dit voor gehad, en wat was bij jullie de schade?

                    Wim

                      Dat kan dan enkel de hoofdriem zijn, de anders is van de balans assen en aparte riem.
                      Nu we het daar toch over de balansassen hebben, die kun je net zo goed weglaten, loopt de motor net zo netjes als met riem op de balansassen.
                      En als je dan nog een licht vliegwiel steekt, heb je gelijk al een sneller sportbeest. 😉

                        als de rotor niet meedraait is er minstens één van de distributieriemen naar de filistijnen ….

                          Het is al een tijdje geleden dat ik nog gepost hebt, maar heb ondertussen niet veel meer gesleuteld. Wel heel wat zalige kilometers afgelegd!

                          Ook al is het geen sportbeest , het is echt een fun-auto. Hebben begin augustus een 2-daagse roadtrip naar Bouillon gedaan, heerlijk om daar te rijden!

                          Tot zo ver het goede nieuws… Gisteren ging ik even een klein ritje maken en tanken. Maar op de terugweg vertraagde ik even en bij het hernemen pats…. ! Motor sloeg onmiddellijk af. Al bollend aan de kant gezet en geen beweging meer in te krijgen. Startmotor deed het nog wel en de krukas draaide, maar hij slaakte een zeer eng geluid bij het starten.

                          Gezien de stroomverdeler niet mee draait bij het starten, kunnen jullie het al wel raden zeker….. :censored: :bounce: :censored:

                            @wim: idd. Maar begin maar eens te zoeken. Ik had de radio verwijderd en daar klopte van de bedrading ook al niets. Dus zolang alles werkt, en er geen zekeringen doorbranden, laat ik het voorlopig zo. Mss in de lange wintermaanden dat eens goed bekijken.


                            @mcklusky
                            : Bedankt voor het aanbod , maar eigenlijk ben ik geen fan van mijn rode zetels, dus die gaan er ooit uit. Liever de originele volledig zwarte. Dus als je die hebt, of iemand kent die die graag wil ruilen voor mijn rode… Let me know! Thx!

                              @ Goya, ik heb nog een achterbank liggen met de middenbanen in t rood (leder of skai) en de rest in t zwart.

                              Moest het je interesseren hoor ik het wel.

                              Grtz D

                              Wim

                                Denk niet in de electronica, maar ergens in een aansluiting. 💡

                                  Vandaag het opgelegde huiswerk gedaan 😀 :

                                  – Speling op het rechtervoorwiel weggenomen.
                                  – Balansasriem en nokkenasriem iets losser gezet.
                                  – Binnenverlichting herstelt
                                  – Klokje herstelt
                                  – Zekeringen vervangen.

                                  Bij het vervangen van de zekeringen merkte ik dat nr 9 (achteruitrijlichten, pinkers en motortjes spiegels) leeg was. Nochtans werkten die zaken wel. :think:
                                  Dus brave ik neem een nieuwe zekering en plaats die in slot 9, want we willen natuurlijk alles zoveel mogelijk in orde hebben hé!
                                  Ik start de wagen om te controleren of alles werkt, en ja … alles doet het nog steeds…
                                  Maar… toen ik de wagen wilde afleggen, bleef de motor gewoon draaien met de sleutel in mijn hand!!! :bounce:
                                  Toen ik de zekering 9 er terug uithaalde, viel hij stil…
                                  Dus dan laat ik die er maar uit.

                                  Ik heb zo’n vermoeden dat er iets niet klopt in de electronica… 😀

                                    De P is terug van gisteren! Ben zeer tevreden van het resultaat en de werkwijze van de Oldtimerfabriek. Heb nog een hele tijd met Dominique gepraat. Zeer aangename man. Hij heeft me zelfs huiswerk gegeven 😀 Een aantal tips om wat zaken te verbeteren zoals het Targadak, de distributieriem iets losser spannen, speling op rechtervoorwiel wegnemen,…

                                    Hij heeft een nieuwe koppeling geplaatst en het probleem aan het schakelmechanisme verholpen. En man, wat een verschil! Eindelijk heb ik nu 5 versnellingen ! :happydance: Schakelt perfect en geen gekraak en geschuur meer.

                                    Deze morgen de wagen eens uitgebreid onderhanden genomen, volledig in het sop gezet en het interieur nog eens deftig gepoetst. Daarna een lekker ritje gedaan, de PK’tjes ne keer aan het werk gezet. Daar doen we het voor hé! 😀

                                  15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 119)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.