Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › winterbanden
- Dit onderwerp bevat 16 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren geleden door bertroex.
-
MakerDiscussie
-
14 november 2009 om 18:43
Heeft er iemand advies ivm winterbanden op 17 inch velgen ?
vooraan 7 en achteraan 8,5 inch breed.Er zitten 10 jaar oude michelin alpin sport op 205/50 en 255/40 respectievelijk voor- en achteraan.
Ik wil ze vervangen omdat ze nogal wat schuifpartijen veroorzaken wegens verharding van de rubber… -
MakerDiscussie
-
Porsche heeft net de winterbanden test uitgebracht die goedgekeurd is voor de modellen voor de 993.
Ik zie helaas geen Michelins erbij staan, maar ja. Toch maar goed om te weten…
Keep it safe,
Bert
Klopt Koen wat je schrijft, is hetzelfde als mijn bovenstaande post, alleen iets uitgebreider.
En ik weet ook veel van de Duitse regelgeving, zusje woont daar al 25 jaar, is met zo ene getrouwd. 😉
Maar is in Duitsland niet verplicht zoals je schrijft, maar als het gaat sneeuwen op dat moment, zegt de regelgeving daar dat het voertuig aangepast moet zijn aan de winterse omstandigheden.Let wel dat zijn Duitse verzekeringen , dit heeft NIETS met mijn Belgische verzekering te maken die me wel zal uitbetalen , al rijdt ik in de sneeuw ZONDER winterbanden en , maar ik moet natuurlijk wel in mijn recht zijn .
Mits je Allrisk verzekerd bent. 😉
Dan kan ik je vertellen dat “De winterbandenplicht” een wetsvoorstel is geweest dat enorm opgeblazen is (vooral met de steun van bandenleveranciers) maar dat zelfs een Duitser NIET verplicht is winterbanden te steken . Dit is een Urban Legend (ik ben erg goed bekend met de duitse wetgeving en het rijlen en zeilen daar)
Verzekeringstechnisch hebben de verzekeringen natuurlijk een vette kluif en een excuus om onder de term “winterbanden” onder hun claims uit te komen en de bestuurder voor zijn eigen schade te laten opdraaien .
Let wel dat zijn Duitse verzekeringen , dit heeft NIETS met mijn Belgische verzekering te maken die me wel zal uitbetalen , al rijdt ik in de sneeuw ZONDER winterbanden en , maar ik moet natuurlijk wel in mijn recht zijn .
Net hetzelfde met een richtsnelheid op de snelwegen van 130km/u . Je bent niet verpolcht van 130 te rijden , maar gebeurd er iets met hogere snelheid en wordt er bewezen dat deze snelheid reden is van het ongeval ben je de klos . Maar is de snelheid niet de oorzaak maar duidelijk een andere zaak zal je recht in je schoenen staan , al reed je bvb 170km/u .Misschien bij jullie in België niet, maar zal iets anders vertellen.
Als je naar Duitsland rijdt, en de weersomstandigheden zijn goed en droog, ben je niet verplicht om op winter banden te rijden.
Maar als het op dat moment gaat sneeuwen en je krijgt op dat moment een aanrijding, kan ik je nu vertellen dat je aan het kortste eind trekt. 💡
Je moet je n.l aanpassen aan de wetten van het land waar je met de auto naar toe of op vakantie gaat.[size=60:ckhym4dk]En kan je vertellen dat dit met kleine letters in onze polis vermeld staat[/size]
Dan een reactie op je schrijven:
Uw vrouw is vergoed geweest in het kader van een conventie nl ‘onschuldig slachtoffer’ wat wil dat zeggen: als twee maatschappijen vechten om de aansprakelijkheid maar er is een derde partij nl de mazda die er niks aan kan doen moet 1 va nde twee maatschappijen (meestal van het aanrijdende voertuig) de mazda betalen en achteraf gaan die twee andere maatschappijen dan verder betwisten zo zit het in elkaar en da heeft echt niks met winterbanden te maken.
Opel en Mazda waren bij dezelfde maatschappij verzekerd en allebei Nederlanders die in België reden, VW was Belgische bestuurder, en toch is mijn vrouw die als enigste vrij gesproken van schuld, terwijl ze wel laatste auto reed, wat je in mijn verhaal kunt lezen, dus was dit voor mij de reden, kan het mis hebben, maar maak niet uit.
Wij zijn vergoed. 😀 wink:En als je alles over autoschade wilt weten, mag je ons ook even bellen. 😉
wat betreft dat ongeval da heeft niks met de winterbanden te maken hoor geloof me vrij – ik doe zelf autoschade beheer bij een grote maatschappij. Dat heeft alles te maken met het feit dat de VW de controle is verloren over het voertuig. Uw vrouw is vergoed geweest in het kader van een conventie nl ‘onschuldig slachtoffer’ wat wil dat zeggen: als twee maatschappijen vechten om de aansprakelijkheid maar er is een derde partij nl de mazda die er niks aan kan doen moet 1 va nde twee maatschappijen (meestal van het aanrijdende voertuig) de mazda betalen en achteraf gaan die twee andere maatschappijen dan verder betwisten zo zit het in elkaar en da heeft echt niks met winterbanden te maken. Waar staat er ergens in uw contract dat je winterbanden moet gebruiken? neen dus – waar staat het ergens in de verkeerswet? neen dus geloof me heeft er niks mee te maken – wie info wil aangaande een autoschadegeval mag me altijd een pb sturen help je graag verder
Ik heb nog een super goede Quattro te koop .
Perfect voor de winter [size=50:i53aacop](en andere seizoenen)[/size] 😈 😉[quote=”cabrio wim”:3qac87p2]Misschien wel, maar denk dat de meeste er niet mee durven met naar buiten te komen. 😈 😉 [/quote]
ni durven , ik moet wel , kheb maar 1 voertuig om op mij n werk te geraken , mor de winterbanden staan al klaar voor de winterperiode 😉Misschien wel, maar denk dat de meeste er niet mee durven met naar buiten te komen. 😈 😉
Bij lucht gekoelde Porsche’s worden de achterbanden (aandrijfwielen) constant opgewarmd.
😆 😈 😆
Nog even een kleine toelichting op de winterbanden, en dit is dus echt gebeurt.
Vorig jaar zondag 7 december sneeuwde het zeer goed, en alle wegen waren wit in België, mijn vrouw was onderweg vanuit Kontich naar huis.
Op de expresweg reden voor haar en Opel en een VW , maar bij de afslag Hulst ging het mis met de Golf.
Schade aan de Mazda van mijn vrouw en Opel, zoals jullie weten betwist iedereen dat het zijn of haar schuld is/was.
Maar om een lang verhaal kort te maken, mijn vrouw is als enige in het gelijk gesteld door beide verzekeringen, en de reden daarvan was dat ze met deze auto op winterbanden reed, en zo voorbereid was op deze omstandigheden.
Dus binnen 14 dagen was het geld van de Belgische tegenpartij op onze rekening gestort. 8)
Dus met winterbanden heb je dus ook weer voordeel als er iets gebeurd.Ik ben een dagelijkse Porsche rijder en wissel al jaren mijn zomerbanden met winterbanden. Er bestaat nog bij vele mensen de misvatting dat deze banden voor sneeuw zijn of als je gaat skieën. Niets is minder waar.
Los van het feit dat deze banden in Duitsland en Oostenrijk verplicht zijn in bepaalde periodes hebben ze wel degelijk hun functie. De grip is zowieso fenomenaal t.o.v. de zomerbanden op een Porsche bij slecht weer. Winterbanden blijven ook zacht vanaf 10° hetgeen niet het geval is bij zomerbanden.
Het is de investering waard vind ik, de periode dat je de winterbanden gebruikt blijven je zomerbanden gespaard. Bij mij is dat steeds van eind Oktober tot begin of half April.
Er is al veel gezegd en geschreven over winterbanden. Juist daardoor is de verwarring toegenomen en zijn er nogal wat fabeltjes zoals hieronder toegelicht.
[size=85:1s9dbvsz]Winterbanden zijn vooral voor sneeuw bedoeld. ONJUIST !
Op regendagen zijn winterbanden behoorlijk effectiever en veiliger dan zomerbanden: bij 80 km per uur is de remweg van een auto met winterbanden gemiddeld op 34 meter, 6 meter minder dan een auto met zomerbanden. Op sneeuw is het verschil bij een noodstop met 50 km per uur 31 meter (63 tegenover 32 meter).Winterbanden slijten sneller. ONJUIST !
Bij lagetemperaturen slijten winterbanden minder snel dan zomerbanden.Met winterbanden heb je geen sneeuwkettingen nodig. ONJUIST !
Sowieso zul je met winterbanden makkelijker vooruit komen in de sneeuw, waar je met zomerbanden blijft staan. In de diepe sneeuw geven sneeuwkettingen op de aandrijfwielen toch een extra veiligheid.Winterbanden maken meer lawaai. ONJUIST !
Dat was 10 jaar geleden zo, nu zijn ze zelfs stiller dan zomerbanden.Winterbanden zijn duurder. JUIST !
Een set winterbanden kost gemiddeld 10% meer dan zomerbanden.Een 4X4 heeft geen winterbanden nodig. ONJUIST !
Een vierwielaangedreven wagen heeft meer tractie op vlak terrein en bij bergop rijden. Bij het remmen en zeker bij het afdalen heeft de 4X4 aandrijving geen enkel nut en zal de terreinwagen door z’n zwaarder gewicht een langere remweg hebben en minder stuurvast zijn. Winterbanden zijn dus geen luxe.Twee winterbanden volstaan. ONJUIST !
Winterbanden op de aangedreven wielen alleen zijn niet voldoende. Dan heb je meer tractie voor- of achteraan, maar de wagen zal veel sneller uitbreken door het onevenwicht. Dat is ronduit gevaarlijk.Winterbanden slijten eerder tijdens zomerse temperaturen. JUIST !
De meeste winterbanden slijten sneller bij hoge zomerse temperaturen dan de meeste zomerbanden.[/size]Ik geloof zeer zeker dat het een hele verbetering is bij sneeuw en ijs , maar we hebben dat hier zo weinig dat ik het niet inzie die investering te doen .
Bij zulk weer (ook fel regenweer) ben ik de voorzichtigste chauffeur die er is .
Ik zit dan met gezonde angst en ga zeker gen grenzen zoeken .[quote=”cabrio wim”:381w9ur0]
Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op droog wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd of nat wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.
‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber. Uit de resultaten van de remproef komt naar voren dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw en nat wegdek beduidend korter is.
[/quote]
Ik heb deze reportage dstijds op TV gezien . Was naar aanleiding van de “verplichting” van winterbanden in duitsland . Deze reportage heeft in duitsland veel discussies veroorzaakt .
Winterbanden bestaan deels uit in rubber gegoten hightech. In België en Luxemburg zijn twee keer zo veel automobilisten bereid jaarlijks de banden te laten verwisselen als in Nederland, waar gebrek aan sneeuw en heuvels veel autobezitters doet afhaken. Ook de relatief warme winters van de laatste jaren doen de omzet geen goed. Zo rapporteerde fabrikant Amtel-Vredestein onlangs dat de marge van de onderneming onder druk staat door de veel lagere verkoop van winterbanden. De theorie achter de grenswaarde is dat het rubber bij lage temperaturen harder wordt. Hierdoor neemt de grip op het wegdek af en wordt de remweg langer. Winterbanden worden gemaakt van een zachtere rubbermelange en bieden onder koude omstandigheden een betere grip. Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op droog wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd of nat wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.
‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber. Uit de resultaten van de remproef komt naar voren dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw en nat wegdek beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter, en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.Bij een proefrit op het Adac-testcircuit vallen bij 13 graden Celsius op een vochtige weg de verschillen tussen winter- en zomerbanden nauwelijks op.
Even een stukje van testen opgehaald, dus je ziet dat het een en ander wel een rol speelt, maar zou zeggen, haal je eigen voordeel eruit. 😉
Als je de gewone banden van de quattro op dezelfde condities (sneeuw) gaat testen, en dan daarna met de winter banden er onder.
Zou je toch gaan schrikken Koen. 💡
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.