Home › Forum › Porsche Talk › Winterbanden beter dan 4×4 met zomerbanden
- Dit onderwerp bevat 29 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 7 maanden geleden door Erwin.
-
MakerDiscussie
-
20 december 2018 om 12:00
Ik hoor wel eens als argument om geen winterbanden te leggen iets in de trant van “met een 4×4 heb ik dat niet nodig”. Fout natuurlijk! Hier wordt nog eens één en ander uitgelegd en getest:
Winter tyres: should I buy them?
What our test demonstrates, though, is that a two-wheel-drive car with winter tyres is much better overall in cold weather than a 4×4 on summer tyres.
-
MakerDiscussie
-
Het is ook geen zwart-wit verhaal. Bij +5°C zal het inderdaad bijzonder weinig uitmaken of het winter of zomerbanden zijn. Mijn winterbanden zijn er al 3 weken af op de Cayman.
Op de 968 heb ik zelfs geen winterbanden. Deze winter heb ik kunnen vermijden om er bij bar weer mee te rijden (omdat er quasi geen winter is geweest) maar vorig jaar heb ik er toch eens een dag met sneeuwval mee gereden. Geen problemen gehad, maar ik reed wel voorzichtig. De banden zijn niet zo breed, dat scheelt. En vorige week was het de zondeval toen ik naar Brussel reed, geen enkel probleem.
onder het motto “Meten is Weten”
De bimmer slaapt nu buiten want geen vrieskoud, geen ramen af te schrapen…
Vanmorgen 4C op dash toen ik in de auto stapte
de TPMS gaf 3C temp voor mijn banden aan. (Bimmercode app en ODB2 en coden maar)Das dus ruim onder de 7C die de zogezegde kritische threshold is om winterbanden te nemen.
Maar goed, starten en karren maar, GAAN MET DE BANAAN!
Na een grote 2 minuten gaf TPMS 9C op de banden (afgezien 1 sensor die samen met de rest 30 seconden later 2e update deed) en nog altijd 5C buiten temp.
Een minuut en half later 16C bij oprit snelweg
nog eens 5 minuten later gewoon mooi 24C op de TPMSEn buiten temp nog altijd gewoon 5C
Om maar mee te geven… banden warmen echt wel op bij gebruik…
Alst vriest staat de mijne binnen , dus ga ik nooit banden hebben die onder de 5C hun rit beginnen.
En op een minuut zitten ze al rond de 7C.Conclusie, je moet gewoon rijden met dat ding…
T ga koud zijn op de Porsche Days , vergeet jullie winterbanden niet !!
Vandaag op het nieuws, warmste 15 februari evah.
Gisteren al met de moto gaan rijden… zat daarstraks imme tshirt een pint te drinken in de zon.
18C in ukkel…
morgen nog warmer voorspeld
en volgende week donderdag op nieuw een power upWinterbanden??? que???
op de boereweggetjes gaat het goed vooruit. de SS Langemark van de Rally van Ieper ken ik op mijn duim en is onderdeel van mijn naar huis rijden.
Nachtvorst.. in de Limburg misschien, maar hier in de Westhoek zal het wel meevallen.
Op droge weg heb ik meer schuif van de winterbanden bij de dag temp
dan ik smorgens schuif heb van mijn zomerbanden bij de ochtend kouToch benieuwd hoe jij op de weg rijdt…
Binnen een week wordt er terug nachtvorst voorspeld :coolness:
winterbanden gaan er hier terug af, shit is getting ridicioulous.
als ik de esp en andere nonsense aan laat blijft da lampje maar branden dus ik zet het af.
Computer is in de war tussen TC en ABS die elk op zijn beurt of tegelijk in een kramp schiet.schuiven in t optrekken
in t remmen
in de bochten weg met beton platen schuif ik op 4 wielen naar buiten toe, het ding weet nie of het wil onder of oversturen..belachelijk weinig grip op een droge weg met die winter banden zever.
en zelfs op rechte baan , snelweg een super vaag gevoel gelijk mijn stuurnaaf nogal los zit.. t spel zwalpt in de wind op snelheid.allez gow, gelijk we hier in de west hoek zeggen.
Onder weg naar de bakker wast wa gladdig, en toen ik op bepaald moment na het perfect rally achtig insturen, 30 meter voor het verlaten kruispuntje handfreign en scheef..
Gans gefickt!, ik kwam 5 meter tekort en stond, voorkant over gracht en achterkant ook, niks tractie en niks beweging..
Beetje saai ezo driften natuurlijk 😛 Niet echt pocoloco stijlMet wat voor en achteruit schuif en krabstyle gefoefel toch aan het kruispunt geraakt en niet echt rally style terug beetje op snelheid gekomen.
Leek het me geen slecht idee om dan toch maar eens mijn winterbanden erop te leggen bij thuiskomst 🙂
Alles, voor vandaag toch We zien nog wel voor de rest van de week wat we doen 😉In Duitsland zijn winterbanden natuurlijk gewoon verplicht “bij winterse omstandigheden”.
Zelf al 2 keer een akkefietje voorgehad met zomerbanden in de winter (1x total loss door in de gracht te schuiven met koprol en 1x schade aan de ophanging door tegen de boord van de weg te slippen) en dus nu mijn lesje geleerd. Al ligt er maar één dag sneeuw, als je de baan op moet met vriesweer ben je beter met winterbanden, punt!
En het is niet de middagtemperatuur die telt, maar die om 7:00!!
Ik kan alleen vanuit mijn ervaring spreken die ik vorig jaar had toen ik op 6 dec. vanuit Dusseldorf naar Mechelen reed en bijna 200km op met sneeuwbedekte en niet geruimde autosnelweg naar huis ben gekomen met de Targa 4, ik reed altijd al (enfin de laatste 20j. met SUV 4×4), en mijn ervaring was dat deze 911 met vierwieltraktie zeer baanvast was, natuurlijk vlieg je met banden in 295/45 formaat niet tegen 140 over de sneeuw, maar aan 80-90 was het geen probleem terwijl ze rechts van mij amper 40-50 reden (no joke) geen moment had ik het gevoel dat de wagen klaar was om uit te breken, het enige waar ik op lette was om geen bruuske bewegingen te moeten uitvoeren, veranderen van spoor op een geleidelijke wijze ging prima, je voelt wel dat je verandert maar je had niet de indruk dat slippen een optie was. Kortom in de winter houd ik mij wat in met winterbanden en sommigen onder ons missen dat denk ik en vinden daarom winterbanden niet top, het extra veiligheidsgevoel is voor mij echter belangrijker dan de snelheid voor zover je daar in Belgie nog iets mee kan …..
@ Stijn Vandamme : ieder zijn gedacht, maar ik spreek uit mijn eigen ervaring en ik vind dat er toch een merkelijk verschil is tussen zomer- en winterbanden. Dit had ik voor het eerst ondervonden met mijn toenmalige BMW (ook achterwielaandrijving) en met winterbanden was deze op natte kasseien in de winter beduidend baanvaster dan met zomerbanden. Van toen af aan was het bij mij elke winter opnieuw de winterbanden erop. En voor elke statistiek die jouw standpunt weergeeft kan ik er een andere vinden (bekijk deze eens) :
https://www.kwik-fit.nl/binaries/content/gallery/kf/autobanden/verschil-zomer-en-winter/verschil-remweg-sneeuw-zomerbanden-winterbanden.jpgNogmaals : ieder zijn eigen mening, en ik kan me idd vinden met het feit dat ieder zijn wagen anders gebruikt (weinig versus veel kilometers in de winter), woon je aan de kust of eerder in heuvelachtig gebied, rij je af en toe naar de Ardennen of niet), maar ik ben 100% voorstander. En het aantal vriesdagen vermelden is totaal zinloos, winterbanden presteren nu eenmaal beter onder de 7 graden dan zomerbanden, het hoeft dus geen negatieve temperatuur te zijn.
nochtans is dat heel makkelijk te reproduceren, je moet gewoon hard genoeg op die rem trappen en als je op alle 4 de wielen geen grip hebt, dan blokkeren ze gewoon alle 4.
zo uitzonderlijk is dat echt niet.
ABS kan niet werken als er geen verschil is tussen de 4 wielen.
maar goed, in t geval van die noodstop, ik weet het niet eens of ABS wel of niet werkte.
want de mercedes duwde zelf de pedaal maximaal in, je voelt niks in die rempedaal.ik weet alleen dat de auto heel zwak remde en bleef voorruit gaan/schuiven.
of dat nu met 4 geblokkeerde wielen was of dat ze alternerend draaiden & stopten, geen idee, er heeft niemand video van genomen.maar alle 4 blokkeren, het kan perfect en het is niet eens zo moeilijk te reproduceren
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.