Winterbanden beter dan 4×4 met zomerbanden

Home Forum Porsche Talk Winterbanden beter dan 4×4 met zomerbanden

  • Maker
    Discussie
  • Ik hoor wel eens als argument om geen winterbanden te leggen iets in de trant van “met een 4×4 heb ik dat niet nodig”. Fout natuurlijk! Hier wordt nog eens één en ander uitgelegd en getest:

    Winter tyres: should I buy them?

    What our test demonstrates, though, is that a two-wheel-drive car with winter tyres is much better overall in cold weather than a 4×4 on summer tyres.

14 reacties aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
    • remwegverkortend heb ik nooit beweerd.
      de ABS module rekent zo’n 20 maal per seconde. de hoeveelheid toegelaten wielslip is verschillend van de sturende as tov de aangedreven achteras net zoals de remkrachtverdeling verschillend is tss voor- en achteras.
      tel daarbij het verschil in werkelijke gewichtsverdeling en grip op de 4 wielen en je krijgt een theoretische kans op gelijktijdige blokkering van 4 wielen zonder ingrijpen van het abs systeem die kleiner is dan het winnen van het groot lot bij de nationale (k)loterij.

      123

        Deepee, ABS is geen remwegverkortend systeem.
        In tegendeel. het verlengt net de remweg.
        Het moet je stuur controle geven tijdens het remmen, en dat gaat ten koste van enkele meters remweg.

        bovendien werkt het op de snelheids sensoren van je wielen.
        meet verschil tussen elk wiel

        Als er geen verschil is (4 geblokeerde wielen bv) werkt ABS nooit.

        In dit geval werkte er wel iets anders : de automatische rem assistent met radar.. Dus ik remde, en het ding remde zelf zo hard mogelijk. Ik kon niet te veel of te weinig remmen, de computer nam over.
        En het volstond dus niet.

        Maar aan de kern was het mijn eigen fout, naar huis rijden, stress & vermoeidheid.. laaghangende zon.. gehaast, de dicht en plots ging de boel voor me dicht.

        Ik had ruimte, maar niet genoeg. halve tot 1 meter te kort.

        Het was een zonnige warme maart dag, al dagen droog
        En die winterbanden doen niks voor je remweg op zo een omstandigheden.

          [quote=”vandamme” post=273791]…noodstop, en die banden remden gewoon slecht. Auto schoof gewoon op alle 4 de banden door… [/quote]
          geen of slecht werkende ABS dan?

          123

            de water pumpers nog meer want er zit een radiator voorin die uitblaast op de voorwielen 😀

              Luchtgekoelde elfjes hebben opgewarmde banden, omdat de koellucht er langs komt.

              123

                7 graden is zogezegd het punt waar Winterbande beter zijn dan Zomer banden.
                ok, maar dat wil niet zeggen dat zomer banden bij lager dan 7 ineens compleet waardeloos worden.. bij 5 heb je nog altijd een bruikbare band.

                Gemiddelde temperaturen voor België op jaar basis :

                Rem afstanden voor sneeuw, allweather en winterbanden op droog, nat of sneeuw
                Data van Continental :

                En zeg me nu eens, Hoe vaak sneeuwt het hier in Vlaanderen ook al weer???

                Dus Sneeuwbanden geven je een 50% kortere remweg in een omstandigheid die maar 1% van de tijd voorvalt.
                En geven de rest van de tijd 20% langer remweg tov Zomerbanden en 5% langer dan all weathers. op droog weg dek

                en 10% langer op zomer in de natte, en 4% langer dan all weathers.

                Dan moet je daar toch echt uit concluderen dat je echt niet de juiste band hebt voor Belgische winters. En tenzij je veel in DE zit, of 3-4 keers per winter gaat Skieën… heb je er niks aan.

                Afgezien van December & Januari zie ik er echt het nut niet van.. En nu zijn we December en nog altijd geen nut van gezien… tis begot 3 keers een beetje koud geweest in de morgen.

                Ive

                  Bij mijn bmw x5 ondervond ik dat de all-seizoen banden betere grip hadden dan de winterbanden

                  123

                    Ons bedrijf , eind oktober winterbanden, eind maart Zomerbanden…
                    Dan rij je gewoon het grootste tijd van die winter met banden die echt niet optimaal zijn voor de weersomstandigheden.

                    Ik heb al met winterbanden in Maart een lichte kop-staart gehad omdat ze gewoon niet goed remmen als het 5-10 graden en droog en zonnig is. Laagstaande zon, vermoeid te laat gezien, noodstop, en die banden remden gewoon slecht. Auto schoof gewoon op alle 4 de banden door.
                    minimale schade, een kusje.
                    Ik weet zeker dat ik met zomer of all-weathers die stop had gemaakt zonder schade.

                    Winterbanden hebben lamellen en die zijn nefast voor je remafstand om droog wegdek.. zelfs op een matig nat wegdek.

                    Punt blijft, Belgie en zeker Vlaanderen is een zee klimaat. Het is hier structureel niet koud genoeg om met winterbanden te rijden. Zie lijstje met vriesdagen.
                    Gemiddelde is 10 vriesdagen over 100 jaar of zo
                    een koude winter 14 vriesdagen
                    een normale winter 7 vriesdagen
                    een zachte winter 1 2 of geen vriesdagen

                    Dat zijn geen winters gelijk in Siberie hé.

                    Die lamellen zijn er echt teveel aan. We zitten hier niet in Duitsland of Oostenrijk.
                    Bovendien is het in Belgie is meestal van kop tot teen met zout gestrooid,

                    All weather banden zijn dan hoedanook beter voor de Belgische winter die eerder nat dan besneeuwd is.

                    En ik zei niet dat Rene niet kan rijden, ik zei gewoon dat als je kan rijden, dat je ook op zomerbanden een vriesdag kan overleven.. en de paar wegen die dan niet gestrooid zijn..
                    Daar kun je als goeie chauffeur ook wel inschatten en je snelheid aanpassen aan de omstandigheden.
                    Persoonlijk vind ik het wel eens plezant op de boerenbaantjes als er eens wat minder grip is..
                    tis dan dat je op tragere snelheid eens je reflexen kan trainen, en dan heb je later als je op hoge snelheid eens een schuiver hebt nut aan.. muscle memory.

                    Het nadeel van de winterbanden bij warmer weer is in Belgie groter dan het voordeel bij kouder weer.
                    Tenzij je elke week het weer bericht bekijkt, en in je eigen garage je wielen omwisselt volgens Frank Debooser zijn projecties heb je niks aan winterbanden omdat je de grootste tijd van de winter eigenlijk de verkeerde band hebt…

                    Ze remmen niet goed, en geven vager stuurgevoel op droog wegdek.Die lamellen dus.

                      [quote=”Krokodile” post=273789]René kan rijden hoor Stijn. :D[/quote] :happydance: 😉

                      Wat de huidige winter betreft is het qua temperatuur en sneeuw niet echt typisch te noemen maar dat weet je niet op voorhand en als het plots keert en je glijdt op je zomerbanden in de sneeuw tegen een boom kan je natuurlijk achteraf zeggen “fuck had ik maar winterbanden” 😀

                      wat ook niet wegneemt dat je met een winterband nog altijd een zachtere compound hebt en meer profiel waarbij je in winterse omstandigheden (hoeft daarom geen -5graden en 10cm sneeuw te zijn maar 0-5 graden en veel meer regen) beter af bent met een winterband.

                      maar elk zijn gedacht natuurlijk :up: ik rij ook het liefst op zomerbanden maar in de winter, in mijn geval, best op winterbanden.

                        René kan rijden hoor Stijn. 😀

                        123

                          Waarom zijn we over winterbanden bezig als het 10 graden is buiten?

                          Winterbanden zijn voor landen waar je veel en echt winter hebt. Belgie hoort daar niet bij.
                          Voor die luizige vriesdagen die we in Belgie hebben
                          Winter van 13-14 = 0 vriesdagen
                          Winter van 14-15 = 3 vriesdagen
                          Winter van 15-16 = 1 vriesdagen
                          Winter van 16-17 = 4 vriesdagen
                          Winter van 17-18 = 6 vriesdagen

                          Ik heb liever mijn gewone banden met voldoende mm’s.
                          Die remmen beter op een droog wegdek, en remmen gelijkaardig op een nat wegdek

                          En die paar keers dat het dan echt een paar dagen een beetje sneeuwt, goh.. ik overleef het wel. Er is nog altijd zoiets als “kunnen rijden”.

                          All Season banden zijn in Belgie meer dan goed genoeg.

                            Objectief gezien zijn winterbanden beter in de winter, en zomerbanden beter in de zomer, is ook logisch, maar tis te nuanceren idd!

                            mensen die maar 10.000km per jaar doen of minder opt gemak ga ik idd all seasons aanraden zodat ze met een goede band rijden het ganse jaar door.

                            Ik doe met mijn daily 40 à 50.000km per jaar, en altijd volle petrol en 880Nm dus met een all season ben ik niets want ik ben te veeleisend van de grip, en met een zomerband ben ik in de winter nog minder.

                            met mijn welgemeende excuses, maar mensen die zeggen dat je met een zomerband evenveel grip hebt in de winter als met een winterband, die mensen weten dat een band rond en zwart is met een gat in, maar daar stopt de kennis ook.

                              Ik volg jullie, maar wij rijden wel wat kilometers in de winter met de Cayman. Dus omdat wij onze zomermaanden minder snel moeten vervangen is de investering in winterbanden eigenlijk nihil, op de kosten voor de wissel en de stockage na dan.

                                Winterbanden zijn voor would be testpiloten. Wij zweren bij de ouderwetse all season’s. Te meer onze oude P’tjes en andere zelden buiten komen in de winter. It’s all about business, denken wij !

                              14 reacties aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.