Diegenen onder jullie die hun Porsche ook in de winter gebruiken, gebruiken jullie winterbanden? Ik heb ooit een kleine schuiver gedaan op sneeuw met de Z4 en sindsdien heb ik winterbanden (met velg) gebruikt. Nooit meer gesukkeld! Vorige winter was dit natuurlijk volstrekt overbodig wegens helemaal geen winter…
Dit is wat mij betreft een éénmalige investering die zichzelf terugbetaalt aan veiligheid en ook omdat de zomerbanden dan niet slijten.
Kennen jullie de eta-beta mbDESIGN 19″ PiUMA met de goedgekeurde banden? Kost maar de helft van een set van Porsche:
Vandaag zijn de winterbanden met hun velgen op mijn 981 Cayman gemonteerd.
De zomervelgen zijn het 20 inch Carrera S model (optie 423) gespoten in platinum zijdeglans (optie XDH):
Porsche stelt winterbanden in 18 en 19 inch ter beschikking. Ik was vastbesloten om ook hier een niet-glanzende donker kleur velg te kiezen omdat je daar minder vuil op ziet en ik ben nu eenmaal niet maniakaal bezig met poetsen… Op een gele auto vind ik zilver velgen er trouwens niet super uitzien. Om esthetische reden wou ik een 19 inch. Maar meerdere mensen raden dit af. En een blik op de tabel met door Porsche goedgekeurde maten leerde me dat sneeuwkettingen enkel op de 18 inch kunnen gemonteerd worden. Van de 18 inch velgen bevalt de BBS SR me het meeste en dan zeker in de afwerking Himalaya Matt Grau, zoals op deze witte Boxster:
De specificaties zijn als volgt:
Vooraan: BBS SR BBS SR himalaya Matt Grau 8,0 x 18 ET50 – SR022
Band: Dunlop 235/45-18 SP Winter Sport 3D MS N0 TL 94V
Achteraan: BBS SR BBS SR himalaya Matt Grau 10,0 x 18 ET41 – SR021
Band: Dunlop 265/45-18 SP Winter Sport 3D MS N0 TL 101V
Ik bestelde meteen de sensoren mee voor de bandendrukcontrole, dan moeten die niet steeds verwisseld worden.
Dat ziet er dan zo uit:
Wegens een slechte ervaring met VDK ben ik overgestapt naar Interband Lokeren. Na mijn mail met de prijsvraag kreeg ik prompt antwoord dat ik de volgende dag offerte zou krijgen. Dat was ook zo en zoals het hoort met vermelding van het juiste type. Een bezoek ter plaatse vooraf gaf mij een goede indruk van organisatie en netheid. Dit alles in tegenstelling met VDK… Dit is dus een aanrader.
Ik heb achteraf een aantal boodschappen gedaan met de wagen zodat ik al een indruk heb omtrent het rijgedrag. Het voelt ietsje minder mes-scherp aan maar voor de rest is het verschil op het eerste gevoel niet gigantisch. De Cayman is niet direct helemaal soft geworden!
In dat geval zou ik 18″ nemen als winterbanden ; ik zie het nut (ok, mss wel esthetisch) niet van duurdere wintervelgen & dito banden die je minder comfort bieden :S
Hier een foto van een 981 Cayman S met de 19″ PiUMA en Pirelli Sottozero winterbanden in het echt. Hierbij is bewezen dat de vorige foto’s met 20″ zomervelgen waren…