Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Winterprep
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
31 oktober 2019 om 20:55
Eén van die mooie herfstdagen vandaag, misschien wel de laatste. Dus er nog wat kilometerkes op gezet maar ik vraag me nu af : wat doen jullie zoal aan de wagen alvorens hem ‘op stal’ te zetten ?
Bij mij was dat vorig jaar nogal beperkt : oliewissel, oliefilter en voltanken. En zo één keer per maand ofzo aan de batterijlader hangen.
Heeft er iemand een beter lijstje ?
Moeten de banden wat harder opgepompt worden misschien ? -
MakerDiscussie
-
ja hoor maar het is petieterig gedoe allemaal…
Je moet ok de bovenste rocker seals doen, daar kun je niet bij langs onder.
lijkt me best iets te doen als motor eruit ligt..
ruimte om werken en licht….
als je toch een andere bak monteert, goed momentGood thinking Vandamme,
daarom heb ik dit jaar 10w60 gekocht ipv 10w40. Ik had hetzelfde gedacht.
Op zich moet dat voor die rocker seals toch lukken : wiel weghalen, cat weghalen, kleppendeksel weg en dan ben je toch aan de asjes ?
nokkenassen keerringen, zitten aan de uiteinden, niet in ‘t midden.
Zou kunnen de rocker seals zijn op die plek…Maar is best een ferm klusje als je die wil vervangen, voor 3 druppels zou ik het persoonlijk de moeite niet vinden.
Welke olie zit er in?
Als je met een 5 of 10w40 zit kan het helpen om een 10w60 of 15w50 te nemen en met wat goeie wil lost dat het al opIk ben ook zo eens een jaar op zoek geweest naar een olielek.
Met regelmaat een geutje olie ineens op de uitlaat, lekkere rookwolk binnen…
Bleek de afdichting van de nokkenassen te zijn.
Echt een winterwerkje om te vervangen, lullige simmerringen maar gans de motor moet er uit en je moet nog eens ‘special Porsche tools’ hebben ook.
Heb het ineens bij Racing Shop Piessens door Tom laten doen.
Super content.Hij is van 1985, 88K miles en ik denk niet dat die koppen er ooit af zijn geweest. In al het papierwerk toch niets van teruggevonden. Dat zou wel duidelijk geweest zijn neem ik aan.
Maar dat ga ik ook niet doen voor die 3 – 5 lekjes die hij laat na een rit. Daarna stopt het ook, het is niet dat die blijft lekken.nja, dat gaje dan ook niet oplossen door uw klepdeksels aan te spannen.
heeft die motor al ooit een kop revisie gehad?
Zijn de koppen er al ooit van geweest of niet?Van welk jaar is die?
@Vandamme
Is idd niet op de afsluiting kleppendeksel, maar eerder waar die witte pijl staat dat die ‘vettig’ staat. Waar de ‘camshaft housing’ de cylinderkop raakt is dat zeker. Ook op het uiterste einde van het kleppendeksel is hij wat vettig (cirkel).
Boven de return tubes zie ik ook nog vettige plekken. Moeilijk te zien waar alles juist vandaan komt dus alles maar in detail gekuist en foto’s genomen als ‘base case’ en na de volgende rit eens goed kijken waar het lek vandaan komt zeker ? Na gewoon 15 min idle draaien is er nog geen lek te bespeuren.moment sleutel nie nodig , die dingen zijn zo licht gespannen, dat ze toch buiten bereik van normale moment sleutels vallen ( en uiterste min/max bereik op de moment sleutel is toch niet betrouwbaar)
gewoon kleinste ratel of kleine sleutel nemen, en kwart of half draai er bij geven
eerst kwart op de moeren ernaast ne dan half waar het lek zit.
zo trek je het deksel uniform strakker op het lek (en laat je de rest van het deksel gerust waar het niet lekt)Rockerseals , op zich, dat zou lekken in je bougie gaten, of buiten je klepdeksel.. maar niet het klepdeksel zelf..
Welk klepdeksel is het eigenlijk? bovenste of onderste?
ben je zeker dat het op de naad van het klepdeksel is dat ie zeeet en het niet van hoger af komt?Klopt,
nieuwe pakking heb ik al in huis en ook de RS rubber seals voor de assjes van de ‘rockers’. De return tubes zijn vorig jaar reeds vervangen en hebben het probleem niet opgelost.
Het kleppendeskel ‘zweet’ een beetje olie, niet veel maar genoeg om er steeds een karton te moeten onder leggen.Zal ze eerst eens voorzichtig aantrekken met momentsleutel. Eens zien of ik daar aan kan zonder cat te verwijderen.
Frank
als het werkelijk het kleppendeksel is , zou je eens kunnen proberen om de moeren eens een halve draai bij te geven en hoen dat het weg gaa.
heb je niks bij te verliezen want het alternatief is nieuwe pakking.. wat je nadien nog altijd kan doen als het niet lukte.
Ja,
hij staat gewoon thuis, always ready, dus ‘t is niet dat ik er helemaal niet meer mee ga rijden. Als het droog is komt ie inderdaad buiten maar het is toch een feit dat het maar 1x/maand is dat het uitkomt dat het en droog is én dat ik tijd heb, …
En @vandamme : ja de werkjes / improvements gebeuren idd tijdens de winter. Ik heb wel maar een kort lijstje deze winter :
(a) er is nog een heel klein olielekje aan het kleppendeksel achteraan bestuurderszijde dat nog een druppeltje of 3 laat vallen na switchoff. Eens bekijken of we dat nog wegkrijgen en
(b) de staat van de rubber bushings vooraan eens bekijken en zien of we die moeten vervangen (geen historie bekend).Idd, bij droog weer en -10 rij ik ook gewoon rond hoor, strooizout nooit problemen gehad met de oudjes.
Met de 996 wel groene aanslag op de koplampsproeiers.Enkel als er zout op de baan ligt blijf ik binnen, of tenminste, op de boereweggetjes waar geen zout kan liggen.
banden moeten niet harder gepompt worden dan de zomer
maar moeten misschien wel bij gepompt worden om zelfde druk als in de warmere zomer te hebben.Ik rij de mijne het jaar rond, maar doe in de late winter wel mijn groot onderhoud en checkup van alles. alsook upgrades 😛 Ik zeg late winter, beginnende lente, omdat de verse olie dan geen vocht vervuiling /condens opneemt.
Januari is keuring time (vervalt in maart )
De checkup bepaalt wat er nog allemaal nodig is.. is er niks groot dan doen we prullen…
Of upgrades.. offerings to the Porsche gods.. heb dit jaar een nieuwe vlerk besteld voor de mijne..Grotere versie van de standard 987 vleugel
Komt van china, van ene met geweldige reviews op ebay.
carbon carbon, maar toch wel beetje spannend natuurlijk.. het blijft china 😀
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.