Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › X51 – motortuning
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 10 maanden geleden door porschky.
-
MakerDiscussie
-
7 april 2008 om 02:56
Hey,
Wat zijn de meningen omtrent optie X51?
Navraag bij Carrera motors omtrent de prijs leverde mij enkel het “dat zou ik toch eigenlijk niet aanraden” op, omdat “het de moeite niet waard is”.Tja, ‘k zou dan wel van 320 naar 345pk gaan. Een S zit daar maar 6pk boven. DAT is nu eens de moeite niet 😛
(ik weet wel dat je voor de meerprijs wel een leuk aantal extra’s erbij hebt 😉 )Welke invloed mag ik verwachten op het verbruik? Zit daar nu wel of geen sportuitlaat bij, bij X51 en uiteindelijk wat is de prijs?
Bedankt! 😀
-
MakerDiscussie
-
inderdaad, die 725i’s waren uitgerust met een 2.5 liter van 150 pk. Waren zeer zeldzame wagens, was oorspronkelijk een bestelling van één of ander Oostblokland die ze wou als ceremoniële staatswagens, ongeveer een 25 stuks. Doch die bestelling werd geannuleerd! De Belgische invoerder heeft die dan echter allen opgekocht, omdat die fiscaal voor ons toen zeer interessant waren, want we spreken toen nog van de tijd van de ‘luxetax’ van 8% BTW die extra geheven werd op luxewagens boven een bepaald vermogen, en die 725i bleef er net onder, terwijl de 728i er al net boven zat, en dus 33% BTW aan zijn doos had….
Ik heb zeer weinig naslagwerken gevonden waar die 725i’s in gestaan hebben. En heb nadien een 732i gehad van hetzelfde jaar, doch met automaat… en door de aangepaste versnellingsbakverhoudingen van die 725i gaf die bijna een even vinnige indruk in gewoon verkeer als die 732i, was dus best wel een aangename auto…
Koen,
Die motoren hadden idd 150pk voor de 2.5. Dezelfde motor zat ook in de E28 van m’n zus haar vriend die ze bij hem thuis hadden. (Was vroeger al goede vriend van mij, vandaar 😉 ) Was er eentje van ’84. Was ook m’n eerste ervaring met BMW en dat zal me altijd bij blijven! Hoh, zalig was dat in die tijd, als het eens “saai was op een fuif” dan gingen we maar eens een toerke doen met de BMW. Dat geluid, die geur vanbinnen, die power (150pk is véél aan 19 jaar 😛 lol:
Enfin, mega off-topic maar soit 😀
Hadden die 2.5 geen 170PK ?
Ik heb wel geen 7’s gereden maar 3’s
De 2.3 had 150PK , de 2.5 170 .
Ook deze waren van ongeveer hetzelfde jaar (1985)een kompressor kan de indruk geven van nerveuzer te rijden, omdat die gekende responstijd (de ‘turbolag’) er niet is! De kompressor reageert gewoonweg veel allerter op de bewegingen van het gaspedaal omdat die zijn eigen aandrijving heeft, daar waar de turbo een stijging in de flow van uitlaatgassen nodig heeft om zijn turbine sneller te laten draaien… en dat duurt inderdaad een fractie van een seconde… Ook de reden waarom zoveeeel Turborijders (met de monoturbo’s) zich laten verrassen hebben bij het uitaccelereren uit een bocht; men geeft gas, er lijkt op het eerste zicht niet zo veel te gebeuren, en op het moment dat men nog wat meer geeft, komt opeens al de kracht van de turbo in… en BINGO; hallo decor…
Het verbruik zal inderdaad altijd wat hoger liggen, al beweren sommige vakmensen dat dit soms evenzeer te danken is aan de meer sportieve rijstijl die men dan soms hanteert, omdat het ‘plezant’ is om die powerrush te voelen inkomen… De waarheid zal waarschijnlijk vaak een combinatie van beiden zijn… In principe doet de turbo of kompressor niks anders dan meer lucht (en dus zuurstof) in de verbrandingskamer jagen, en zoals we natuurlijk allemaal nog weten van uit onze fysikalessen: hoe meer zuustrof, hoe heviger de verbranding/ontploffing. Op zich doet dat het verbruik niet stijgen, maar om er voor te zorgen dat er dan ook genoeg brandstof is om te laten ontploffen, worden die motoren inderdaad vaak wat ‘rijker’ afgesteld… en dat kan het verbruik uiteraard enkel maar doen stijgen… Maar persoonlijk denk ik ook wel dat die rijstijl wel een rol zal meespelen… Een vriend van me kan met zijn 694 Turbo 3.3 bij een kalme rijstijl ook rond de 11 liter blijven, doch op circuit gaat het naar de 56 liter! (wat trouwens geen record is bij Porsche; de Cayenne Turbo S haalde vorig jaar bij Auto Motor und Sport de ‘kroon’ binnen bij volgastesten met een verbruik van 72 liter/100 km… woepsie…)
Heel knap zijn wagentjes als de VW Golf GT; een luizige 1.4 liter met zowel een kompressor als een turbo! 170 PK voor een 1.4 liter!!! Waar is de tijd dat mijn BMW 725i van ’84 (een zeer zeldzaam model!!) met zijn 2.5 liter 6-cyl 150 PK haalde, en dat dit heel respectabele waarden waren? We worden oud… 🙂
[quote=”jokke”:2zdglc0e][quote=”torig”:2zdglc0e]10 000 ?? 😯
‘k Dacht dat het de helft was 😆10.000 is ook het verschil tss de nieuwprijs van een 997 en 997 S.[/quote][/quote]
Dat is onderhevig aan de opties die je configureert.
Ik had vorig jaar een Cayman in elkaar gebokst bij Carrera Motors.
Uiteindelijk werd het verschil van ~10000 tussen cayman en cayman S een verschil van ~6000 EUR, omdat je bepaalde opties dan ‘goedkoper’ krijgt (je upgrade naar 19″ velgen kost je de helft, bijvoorbeeld…).En ‘k heb mijn 996 Carrera 4 net gekocht, dus kan niet meer naar S gaan hé 😉
torign[quote]10 000 ?? 😯
‘k Dacht dat het de helft was 😆10.000 is ook het verschil tss de nieuwprijs van een 997 en 997 S.
10 000 ?? 😯
‘k Dacht dat het de helft was 😆Sowieso moet je van goede thuis zijn om alle paardjes daadwerkelijk te benutten, maar dat zal bij het verschil tussen niet-S en S ook reeds zo zijn vermoed ik.
Ivm die kompressor. Dat klinkt wel interessant, maar tegen welke “meerkost” aan verbruik. Uiteindelijk gaat het mijn daily driver zijn en als hij zo zenuwachtig wordt dat hij nauwelijks rijdbaar is, of de helft meer gaat verbruiken …. dan had ik beter een turbo gekocht, lijkt me 😕
Bedankt voor je zeer goede uitleg ; ook dit folietje schrap ik dan maar van de lijst.
Blijft er enkel nog nieuwe velgen op die lijst staan, en indien hij ontbreekt (wat ik nu niet zeker weet) kijken of PASM nadien ingebouwd kan worden.de meeste tijdschriften vinden dat 10.000 euro (!!) betalen voor een dergelijke kleine vermogenswinst inderdaad er over is. Voor ongeveer net dat geld kan je een zelfs kompressor laten installeren, die veel meer vermogens- en koppelwinst geeft, maar die je nadien wel mooi weer kan afhalen, en op een andere wagen steken! vergeet ook niet dat die powersurplusjes vaak ook slechts bij een hoger toerental komen, dus leuk voor op de Duistse zeersnelwegen, bij ons vaak een bijkomende frustratie. Het tijdschrift Flatsix heeft reeds meermaals betere acceleratiecijfers laten optekenen met standaardwagens dan met de door Porsche zelf getunede motoren… iets wat men ook vaak met de Turbo en Turbo S versies zag. Slechts vanaf snelheden boven de 160 was de getunede beter… 🙄 Dus mijn advies: dat geld kan je aan veeeeel leukere dingen uitgeven, die ook de herverkoopbaarheid nadien veel gunstiger gaan beïnvloeden dan dit. Voor de meeste mensen gaat de ‘normale’ al meer dan snel genoeg… ik zou zelfs graag eens willen zien hoeveel klanten die deze optie nemen zelfs de kunde en vaardigheid bezitten om het onderste uit de kan te halen bij een standaardversie! 🙄
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.