Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › Yellow Submarine – it’s a Spyder
- Dit onderwerp bevat 81 reacties, 36 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 maanden, 2 weken geleden door Dr. Polish.
-
Dankuwel allemaal!
Zoals eerder gemeld geilde ik al jaren op een GT4, ik huurde er zelfs één voor een volle dag in 2017 om te weten wat dat gaf. Voor dagelijks werkgebruik vond ik de 981 GT4 te luid en de koppeling te hard. Ondertussen is de fiscaliteit in 2020 van die aard dat het zinloos is om een sportieve Porsche als werkinstrument te gebruiken. En als we dan toch beperkt zijn tot pleziergebruik, dan gaat er op autovlak helemaal niets boven een GT-Porsche.
Ik had dus in januari 2019 een voorschot overgemaakt voor een dan nog hypothetische GT4, liefst in Lizard groen. Bij de introductie in juni bleek Lizard geen optie te zijn. En een gele GT4? Dat vond ik toch maar weer wat veel op oude oude gelijken, Racing Yellow was namelijk dé introductiekleur van de 981 GT4.
Maar toen bleek de nieuwe 718 Spyder voor het eerst over alle wapens van de GT4 te beschikken, dus ook de GT-suspensie. En die geile diffuser achteraan, yummie! Mijn wissel in 2014 van roadster Z4 naar coupé Cayman was mede ingegeven doordat mijn vrouw open rijden niet leuk vond. Die vrouw is er vandoor, dus niets stond de keuze voor de Spyder in de weg.
Qua opties koos ik voor de full carbon kuipen, ook iets waarvan de ex zei dat ik voortaan alleen zou mogen rijden als ik die koos… :engeltje:
De standaard koetswerk-kleurige (dus gele) sierlijsten vind ik maar niets tenzij bij een soberder kleurkeuze (Gentian, Zilver..) maar ik kon gratis voor leder kiezen. Ook het stuur en pook kon ik gratis van alcantara omturnen naar leder. Ik ben een muziekliefhebber dus koos ik de Bose audio upgrade. Geen navi, maar wel Apple CarPlay (werkt prima, Waze inbegrepen). Sportchrono is standaard maar ik opteerde wel om het klokje in geel uit te voeren, het enige accent in het zwarte interieur. Ik negeerde de raad van de verkoper toen die aandrong op automatische ipv manuele airco. Een duur grapje dat overbodig is op een auto die je open hoort te rijden is mijn idee! Mijn Spyder heeft bovendien geen parkeersensoren en geen achteruitrijcamera. Het zijn lelijke rondsels en mijn 968 had ook geen sensoren, nooit gemist. In de tijd van Roger De Vlaming bestond dat ook niet! Echte mannen kunnen zonder! :driver:De “Yellow Submarine” carbon dorpels vond ik wel een leuke folie…
Achteraan liet ik de typebenaming “Spyder” achterwege omdat er 718 voor staat. 718 is 4 cilinder. De velgen zijn standaard zilver, wat heel fout is op een gele auto. Dus was de optie titanium of zwarte satijnlak. Titanium had ik al eerder gehad en zwart doet de rode GT-remklauwen beter uitkomen. Qua koplampen opteerde ik voor basis Xenon want de rest (pdls of LED) is zéér duur en draagt niets bij tot het rijplezier. Bovendien vermeed ik zo de lelijke koplampsproeiers.
O ja, een GT4 of Spyder heeft ook niet de optie “lift” op de voortrein. Verkeersdrempels vallen goed mee, maar bij het verlaten van een dorpsplein heb ik toch even de lip aan de grond gehad. Daar kan ik wel mee leven.
Ik dacht het is een prachtige januari zondag dus we trekken er op uit met de Spyder. Vriendin Patti vond Wissant en Cap Blanc / Griz Nez wel leuk dus wij weg. Labrador Fee wou ook een aandenken voor haar fotoboek maar daarna gingen we op weg.
Even voorbij Kortrijk de snelweg af, de kap naar beneden en langs binnen via St Omer, meer moet dat niet zijn op de laatste vakantiedag.
Aan de overkant zagen we de krijtrotsen van Engeland, hopelijk raken we daar dit jaar!
Regen was af en toe ons deel maar dat hoort erbij en is geen reden om de Spyder op stal te laten.
De Spyder is zoals verwacht: een heel intense ervaring. De wagen “leeft” constant ttz hij lijkt altijd wakker en gereed om de weg aan te vallen.
Het geluid is een pak intenser dan mijn 2,7 Cayman met Carnewal GT uitlaat. Ik (en Patti) vinden het alvast perfect luid genoeg, in tegenstelling tot wat half YouTube poneert. Wie meer volume wil, zal vast niet de bedoeling hebben om er dagenlange ritten mee te maken. De vorige GT4 was echt vermoeiend op dat vlak. Het geluid doet me vreemd genoeg wat aan de 964 denken, heel speciaal. Er is dan ook veel mechanisch geluid in de mix. Heerlijk.
Minpunten tot nu, na 630 km: de remmen piepen en de kap is zo strak gespannen dat de haak dikwijls naast het “gat” grijpt, tenzij je met twee de kap helpt aanduwen.. ik neem aan dat dit wel betert na een tijd.
Maar wat een auto!
Yellow sub , prachtig nieuw speelgoed , have big fun with it :driver: :driver:
[quote=”Yellow Submarine” post=279482]Dankuwel allemaal!
Mijn wissel in 2014 van roadster Z4 naar coupé Cayman was mede ingegeven doordat mijn vrouw open rijden niet leuk vond. Die vrouw is er vandoor, dus niets stond de keuze voor de Spyder in de weg.[/quote]
Ik wist niet dat vrouwen (veel) invloed hebben (hadden ) bij het kiezen van een Porsche 😀 😀Hangt van de dame in kwestie af welke invloed ze op me heeft. Ik hoef echt geen ja-knikker aan mijn zijde, dat zou me niet boeien. Ook Patti is héél boeiend op dat vlak. Ik heb haar echt moeten overtuigen dat de gele Porsche die er aan kwam van mij geen patser maakte maar dat het een instrument voor levensvreugde is en een ticket naar een inclusieve club van gelijkgestemde vrienden. Sportscars Together!
Enfin, ik moet zeggen dat ik na 17 jaar Z3+Z4 dacht dat ik ook zelf wat was uitgekeken op het open rijden. Maar geregeld mistte ik het wel, de wind en de geur-sensatie wanneer je door de natuur rijdt.
Eentje van het interieur ontbrak nog. All black, behalve het klokje.
Over de configuratie is goed nagedacht geweest!
Congrats!!Veel succes met deze prachtige spyder. Ik hoop om uw bevindingen hier verder te mogen volgen . Bedankt alvast.
Proficiat YellowSub ! Ik heb nog maar 1 spyder in het echt gezien, een zilvergrijs exemplaar, was totaal underwhelmed. Gaat vermoedelijk anders zijn wanneer ik jouw gele de eerste keer zal zien.
Remmen die piepen is normaal. Mijn masjientje kwam af fabriek met Pagid blokken, kans is groot dat dat op uw Spyder ook zo is. Schijn eens met een zaklamp op de blokken en backing plate, bij mij stond daar pagid geschreven. Pagids piepen bij straatgebruik.Je zou ze natuurlijk ook kunnen inrijden via de pagid breakin procedure, dan kan soelaas brengen …
zoals ze in Gent zeggen: vree wijs machien…
topaankoop en het wachten waard tot 4 januari hé -)
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.