Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › zekeringendilemma
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 8 maanden geleden door Wim.
-
MakerDiscussie
-
19 maart 2012 om 23:43
Heeft er iemand ervaring met problemen met de zekering 4 bij de 3,2 modeljaar 86?
Er zat geen zekering in toen ik hem kocht, als ik er een zekering in steek band die direct door op het moment dat ik het contact aan zet.
Zaken die ik reeds gemerkt heb die niet werken zijn: cruse control, klokje, binnenverlichting, verlichting in de kofferruimte en achter mistlicht.Iemand een idee waar ik best begin te zoeken?
-
MakerDiscussie
-
De Porsche bijbel van Morgan eens aanschaffen, dit boek s werkelijk uniek. 💡
Ik heb ook het complete werkplaats handboek op de computer staan, en als je zelf wilt sleutelen zijn deze beide een must.
bestaat er geen handleiding( werkplaatsboek)elektrisch of één mechanisch van een 911 ❓
waar zou je zo iets kunnen kopen.
zit ook met een elc probleem van de ruiten.
de zekering springt wanneer ik de ruit open wil doen.
moet ook bij zeggen dat het voordien wel goed deed.@Toivi, de manual al ingezien? ➡ http://www.cannell.co.uk staan ze ook van de 928
Ik weet niet veel van een 928, maar denk dat je ook gewoon bij de bron moet beginnen (binnen verlichting) te meten, en zo de draden via kleur moet volgen tot je ergens stroom hebt.
heb een gelijkaardig probleem
ivb met de interieur verlichting kan nergens terug vinden op welke zekering dit zit
hoe ga ik best te werk ?mijn wagen is een 928 gts van 93
Alvast bedankt voor de hele resem tips. Ik hoop dat ik dit weekend een beetje tijd heb om deze 1 voor 1 na te checken.
Er staan inderdaad ook voor-mistalampen gemonteers en deze werken. (er is trouwens geen aparte schakelaar te vinden voor het achterste mistlicht…) en de remlichten doen het ook. Ik denk wel dat er voor de remlichten een extra draadje werd getrokken op een heel on-professionele manier maar dit draadje moet ik wel nog even nachecken.
Ik zal beginnen met het controleren van de contactpunten en eventuele breuken of slijtages van de draden en zo verder 1 voor 1 de tips afwerken. Hopelijk einde van de week een (positieve) stand van zaken.(ondertussen zijn natuurlijk verdere tips of ervaringen steeds welkom)
In verband met die schakelaars; meestal worden deze massacontacten ook gebruikt om detectie van opening door te geven bij een alarminstallatie !
Misschien door de jaren terug verwijderd, wat meestal gewoon knip-knip-knip betekend. In mijn P. was de elektriciteit zo slecht en was er zo hard geknoeid dat ik de meeste kabels heb hertrokken om zeker te zijn.
Veel succes met de zoektocht !Geert.
Bij mij (3.2 ’87) werkte de binnenverlichting, handschoenkastverlichting, en kofferverlichting ook niet. Ik heb gewoon alle drukknopjes gedemonteerd, lichtjes de contacten opgestuurd en teruggeplaatst en alles werkte. Het was gewoon oxidatie door de jaren heen.
Kijk eens achter de mat in de motor ruimte, misschien ligt daar net als toen bij mij een stroomkabeltje achter, en was door motorkap steeds op en dicht te doen door geschuurd en maakte sluiting. (was bij mij hetzelfde probleem als wat jij omschrijft)
Ik heb er mij toen ook wezenloos achter gezocht, en dacht ook dat er met mijn bedrading geknoeid was, wat achteraf niet waar was.
Dus misschien heb jij net als ik al een draadboom liggen van een ’87er, en dus klopt je stroom schema ook niet meer van de 3.2.Mocht dat het probleem niet zijn, begin dan een met de kofferbak schakelaar te demonteren.
Daar maakt hij vaak sluiting tegen het metaal van de kofferklep, omdat de isolatie van schakelaar weg is.Maakt die geen sluiting dan beginnen bij aansluiting in motorruimte van binnen verlichting, liggen links en rechts 2 connectors met 2 draden, maak die eens los, en kijk dan of de zekering nog springt.
Springt deze niet meer, kunnen het de schakeling van de binnen verlichting zelf zijn, werkt deze goed denk ik dat de draden door de A stijl ergens contact met de carrosserie maken.Zal een zoekwerk worden, en neem een multimeter om alles door te meten op begin en einde, met de stand op Ohm, en piepje.
Ik vermoed dat er veel met de elektriciteit van de wagen geknoeid is
Dat vermoedde ik al en daarom schreef ik ook:
Natuurlijk is er dikke kans dat in zo’n oudje e.e.a. gewisseld is qua bedrading in de loop der jaren en dan kan het een lekker zoekplaatje worden.
Je kunt dan helaas niet meer op de schema’s vertrouwen en je zal stuk voor stuk iedere zekering en draadboom moeten controleren of nieuwe bedrading naast de bestaande aanleggen. Dit zal de snelste oplossing zijn voor je problemen.
Uiteraard kan er dan nog kortsluiting ontstaan door een defect onderdeel zoals bijvoorbeeld de cruisecontrole. Slaat de zekering niet door als je de cruise controle ontkoppeld hebt dan weet je in ieder geval dat de bedrading OK is maar waarschijnlijk de Cruise controle zelf defect 💡
Met deze manual ben ik dus begonnen maar nog niet echt ver geraakt.
Ik heb ook gezien dat de remlichten er op staan en heb eens extra na gekeken maar deze werken dus nog… extra dilemma dus
Ik vermoed dat er veel met de elektriciteit van de wagen geknoeid ischeck zeker even de bekabeling van je mistlichten, heb al eens hetzelfde probleem tegengekomen bij een 3.2, kabel van het mistlicht was doorgesmolten omdat hij tegen de uitlaat zat…
Misschien dat onderstaand linkje kan helpen 💡
Volgens dit schema is (Paneel 1) nummer 4 zekering van de cruisecontrole, maar ook van je remlichten 😕 Dus check even je remlichten of die werken
EDIT: (Paneel 1)Nummer 1 zekering is van je klokje, binnenverlichting, verlichting in de kofferruimte, maar ook van de Radio 💡 En paneel 2 nummer 8 zekering van je mistlampen. Als je voor ook mistlampen hebt controleer die ook even op de werking.
Natuurlijk is er dikke kans dat in zo’n oudje e.e.a. gewisseld is qua bedrading in de loop der jaren en dan kan het een lekker zoekplaatje worden.
Succes
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.