- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door .
-
Discussie
-
25 juli 2015 om 23:37
Iedereen kent de Porsche 917, maar in dezelfde tijd bouwde Porsche ook nog andere lange-afstandsracers – zoals deze vederlichte en gedrongen 908 die binnenkort onder de hamer gaat.
De 908 ontstond onder auspiciën van de inmiddels gevallen VAG-Godfather Ferdiand Piëch. Het ontwerp was purpose built, speciaal om bochtige races als de Targa Florio en op de Nurburgring te winnen. Kort gesteld: Porsche had de 917 voor Le Mans, en de 908 voor circuits waar meer wendbaarheid en minder rauwe snelheid gewenst was.
13 exemplaren geproduceerd: Oorspronkelijk lag er een 2.990 cc luchtgekoelde 8-cilinder boxer met 370 pk en 365 Nm in de 908, met een topsnelheid (afhankelijk van de gearing) van rond de 290 km/u. In latere versies waren de atmosferische motoren door nieuwe regelgeving vervangen door 2,1 liter turbo zescilinders met 500+ pk. Als we ons niet vergissen gaat het hier om een 908/3 chassis (nummer 011), dat later een 908/4-ombouw kreeg. De aanbieder heeft de details echter nog niet openbaar gemaakt.
Al met al woog de hele 908 met zijn open cockpit niet meer dan 540 kg (!), wat naast de kunst van het weglaten mede te danken was aan een titanium spaceframe dat slechts 22 kg woog, en koetswerk dat slechts 11,5 kg in de schaal legde.
Bring money: Twee jaar geleden ging er een eveneens een 908 onder de hamer, maar deze bleef steken op biedingen van iets over de 1 miljoen euro, mede omdat het model geen racing pedigree had. Deze 908 heeft dat wel, en dus ligt de verwachte opbrengst op minimaal 3,5 miljoen euro.
Op 12 september gaat de Porsche in Goodwood onder de hamer.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.