Zeldzame 924S 160pk targa / servo (!) / airco met historiek, topstaat

Home Forum Porsche Marktplaats Porsche Te Koop Zeldzame 924S 160pk targa / servo (!) / airco met historiek, topstaat

  • Maker
    Discussie
  • Ik heb de voorbije weken heel wat kilometers afgemaald met de 924S. Mede dankzij het Targa dakje, heb ik er zelfs de Spyders voor laten staan :applaus: .
    Vorige (TACB) weekend nog een 600km gebold, zonder problemen, zonder vermoeidheid. Snelle stukken aan 180km/u (Duitsland?) kan je vol vertrouwen lange tijd aanhouden.
    Een prachtbakje. :up:

    Ik heb de wagen sowieso gekocht om eens een 924 te ervaren. Veel mensen, ook een heleboel (zelfverklaarde) Porschisten kijken er op neer gewoon al omdat een 924 de label heeft geen echte Porsche te zijn. Iets waar alle Transaxles tot voor enkele jaren/maanden last van hadden trouwens :what: . Nu als contraire mens neem ik niet zo maar iets aan – never ASSUME, it makes an ASS out of U and ME – ik wou voor mijzelf een oordeel vormen alvorens mij laatdunkend uit te laten over iemand anders zijn Porsche & passie. En ik kan jullie vertellen mijn eigen experiment met de 924S alvast een zeer positieve ervaring was. :driver:
    Enig minpunt en dit is eerder persoonlijk, is het gebrek aan power 💡 . Met 160pk is de wagen niet traag, in tegendeel als lichtgewicht kan ie vlot mee ook als er al eens doorgetrokken wordt, maar diegene die mij kennen weten ook dat ik graag wat extra power heb (als reserve hé) :engeltje: .
    OPM: Ok, in het begin met de gele Spyder heb ik liggen zagen dat ie wat te snel is, maar geloof mij wat extra PK’s dat (ver)went snel. :driver: :happydance:

    En nog even terugkomend op het zogezegde power “tekort”, ik denk dat deze indruk ontstaat omdat je onmiddellijk voelt dat het onderstel van deze 924S duidelijk een pak meer pks aankan :respect2: . Vandaar dat mijn garagist gevraagd had er een turboke (944 turbo vertrekt immers van hetzelfde blok) op te vijzen, in eerste instantie me 220pk :lekker: :lekker: . Met optie op 250-300pk wat voor mij de perfecte sleeper zou zijn 😈 😈 . Hij weigerde onmiddellijk: de wagen was veel te goed & origineel, ik moest hem in ere houden en zo laten en nog een hele litanie :sleep: . Ik was serieus verbaasd aangezien hij zelf altijd de eerste is om wat pks / ophanging upgrades te doen. Echter alvorens ik hem kon overtuigen kwam ik onverwacht een TA tegen welke aan quasi al mijn wensen voldeed, maar hierover later meer :ass: .

    Daarnaast nog een bestelbon van een 991 getekend ….soit, om een lang verhaal kort te maken (haha :censored: ) hierdoor, alsook
    mede wegens plaats tekort, mag de 924S al in de verkoop.

    En dan nu de sales pitch:

    Oei, ik moet hier al onmiddellijk bekennen dat ik zelf ook wat hypocriet :engeltje: 😈 ben geweest, aangezien ik zelf zeer selectief was tijdens mijn zoektocht naar een goede 924 voor mijn ‘experiment’.

    Het moest en zou immers een 924S zijn en geen ‘gewone’, zelfs geen ‘turbo’ of ‘cgt’ want dat waren allemaal 924-jes met het audi 😉 blok (ok, een CGT was mij daarnaast ook te duur hoor :think: ). De S-jes hebben daar en tegen een ‘echte’ Porsche motor, namelijk de 2.5 uit de 944. Om de pikorder niet te erg te verstoren hadden MY 1986-87 nog een toegeknepen versie (150pk), echter vanaf MY 1988 wou Porsche de 924S nog een laatste boost geven en kreeg ie eindelijk de niet–toegeknepen versie met 160pk :respect2: :respekt: . Bijkomend had de S-versie ook de 944 ophanging en remmen waardoor het verschil met de 944 uiteindelijk in het voordeel van de 924S uitsloeg :mrgreen: . Deze had immers een betere aerodynamica en woog een 100kg minder waardoor ie de 944 naar huis reed en qua prestatie aansloot bij de 190pk 944S :mrgreen: :mrgreen: .

    Soit, spijtig genoeg maakte dit de zoektocht er niet eenvoudiger op. Ondanks dat er een 150.000ex van de 924 gebouwd werden, hebber er slechts 2003 ROW exemplaren van de MY1988 924S de fabriek verlaten. M.a.w. mijn kansen slonken al onmiddellijk tot 1 op 75. :wtf:

    Een tweede probleem in mijn queste was het vinden van een goed exemplaar. Meer nog dan bij een 944 en zeker een 911, hebben de meeste 924-jes over de jaren heen wat te weinig TLC gekregen :censored: . Achterstallig onderhoud, versleten interieurs, serieuze roestproblemen, goedkope(re) aftermarket vervangingsonderdelen (dak / stoelen e.d.) het is eerder regel dan uitzondering :censored: :censored: .

    Als er dan plots een roestvrij, low-milage exemplaar met onderhoudsboekje & facturen aangeboden wordt bij een gerespecteerde Porsche handelaar (naar eigen zeggen uit zijn privé-collectie ?), tja dan moet je het risico nemen en de wagen direct kopen, ook al staat ie 750km verder.
    Zeker wanneer hij nog heel wat leuke (en zeldzame) opties heeft zoals servo, targa & airco waardoor dit sowieso al iets beter uitgeruste S-je (S-jes hadden al een betere standaard uitrusting) waarschijnlijk ook nog eens één van de meest comfortabele 924-jes wordt. :driver: :up: Zeker met de betere stoelen en stuur dan de eerste 924-jes.

    Soit, de verkoper garandeerde ons dat de wagen de 750 km trip probleemloos zou verteren en inderdaad deze werd snel en zonder technische problemen afgehaspeld :happydance: . Eens thuisgekomen hebben we de wagen toch maar eens nagelopen en de distributie toch maar vervangen. Ook Targa dak mechanisme werd hersteld, een zweetplekje werd preventief aangepakt en alle vloeistoffen werden voor alle zekerheid vervangen enz. Better save than Sorry.

    Gezien na 28 jaar de witte grotendeels originele lak (80% schat ik) wat vermoeid oogde werd de wagen gronding onderhanden genomen zodanig dat ie er terug fris bij staat. Een kleine 40 uur aan kleien, polieren, sealen enz., ik durf zeggen “hij mag gezien worden”. :coolness: :coolness:

    Staat ie nu 100% perfect? Het scheelt niet veel. In plaats van een dashboardcover heb ik de beginnende scheurtjes laten behandeld tegen verder scheuren. Maar hier kan een mooie cover op indien gewenst. En of de airco werkt, weet ik nog niet. Volgens mijn specialist zou het met hervullen opgelost zijn want er zouden een hele rits nieuwe onderdelen op zitten. Maar gezien dat het een witte is met Targa dak en ik de wagen pas na de zomer mocht ontvangen, heb ik ben ik er nog niet aan toegekomen. :sleep:

    Hij gaat binnenkort op het net voor een 13k euro. Een snelle PF-er mag hem voorlopig nog meenemen 11.000 euro.
    Voor een leuk uitgeruste, relatief zeldzame Porsche in deze staat en met de veel gevraagde historiek erbij, een onklopbaar koopje zou ik zeggen. :first: (zeker in vergelijking met de 914/6 welke ook de enige 914 is met Porsche motor)

    Zoals steeds: foto’s zeggen meer dan woorden.

    1-2.jpg

    2.jpg

    3.jpg

    4.jpg

    5.jpg

    Bij twijfel altijd welkom om eens te komen kijken / testen.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
    • waarschijnlijk een handelaar :hail:

        Amaai

        Gisteren avond nog ne echte “kenner” aan de lijn gehad. Volgens eigen zeggen (zo’n 5 keer) toch :wtf: :wtf:
        Tegen mij nog uitleggen dat hij ook nog een heel zeldzame 944 turbo cabrio had enz. :mrgreen: :engeltje:

        Enkele jaren geleden had hij er ook een gekocht welke beter was (hij kon dit zien door den telefoon blijkbaar) en minder had gekost, dus deze was te duur. :censored:

        Zijne was wel minder uitgerust en was geen MJ 1988 maar dat was voor hem niet belangrijk. :sleep: :sleep:
        Het kwam erop neer dat hij was wel geïnteresseerd in de mijne (kende die mannen :think: ) als ik de prijs aanpaste naar het niveau wat hij betaald had voor den andere een paar jaar geleden.

        Ja gast :ass: :ass: :ass:

          Ook top voor bochtenwerk (met servo toch)
          Ik vind dat die leuk doorhangen als je ze snel neemt en toch blijven vertrouwen geven
          Trouwens ondertussen ook al eens de 200km/u aangetikt, ook dan super stabiel :hail:

          Voor de papershufflers
          Hierbij wat fotos van het papierwerk

          IMG_1540.jpg

          IMG_1541.jpg

          IMG_1544.jpg

          Maw het veel gevraagde boekje een pak aan historiek en het certificate of authenticity …. het zit er allemaal bij :applaus: :applaus:

            Koopje. :lekker:
            Maar heb al een witte … zonder servo noch airco. 😎
            :driver:
            Rijdt idd best goed op de Autobahn.

              Net de 924 na weken van intensief gebruik :driver: nog eens een poetsbeurt gegeven 😀
              Als er nu een Porscheke is waar je goegezind van wordt is het den deze wel :respect2:
              Power probleem stoort mij niet meer, ttz het is op te lossen door hem gewoon in toeren te jagen :happy: :mrgreen:
              Ik reed hem eigenlijk wat verkeerd, beetje zoals een diesel, bij de 968 en Spyders kan dit makkelijk aangezien die koppel met hopen hebben, maar deze 924 moet je wat in hoger in de toeren rijden als het snel moet gaan. :bounce: 💡 :sarcastisch

              Soit, ondertusse is het lekje achter hersteld en dashboard heeft ondertussen zijn afwerkingslaag gekregen :up:
              Trage PF-ers mogen hem meenemen voor 11.500 euro. :coolness:

                Rode 991 zou mooi staan naast een rode 944 turbo cup :drink: (ik ben nietz o’n popcorn fan)

                Succes met de verkoop van de 924S. Mijn vader rijdt momenteel ook in een rond, die we vorig jaar hebben opgeknapt, is echt wel en leuke auto !

                  :applaus:

                    Hoe weet jij da :think: :think: :think: :happy: :happy: :happy:

                      @luc993cabrio

                      Jij eet precies graag popcorn :popcorn:

                        :popcorn: :popcorn: :popcorn:

                          ferm materiaal, kunnen we weer eens bewonderen bij een van de volgende bijeenkomsten, wanneer verwacht je ‘m ?

                            Yep, ne rooie heb ik nog niet gehad 😉

                              Amaai 😯 heb je je zo eentje besteld DST ??

                                IMG_0965.JPG

                                Nog niet de mijne, die komt pas over enkele weken
                                Deze staat in Le Mans

                                  strakke 924S, ook al es eentje gehad van dat jaar.
                                  Rijdt inderdaad echt heel vlot.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.