Home › Forum › Porscheforum On Track › Trackday Technical Tips & Tricks › Zelfklevende nummerplaat
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 2 maanden geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
Anoniem3 november 2019 om 19:43Weet niet of dit juiste plaats is op het forum, maar heeft iemand ervaring met zelfklevende nummerplaten?
Blijkbaar mag dit officieel niet en kan je afgekeurd worden. Dit zou in bepaalde keuringscentra gedoogd worden, iemand ervaring mee? -
MakerDiscussie
-
Das eigenlijk niet de juiste plek voor een nummerplak,
hij moet met 4 vijzen op de auto hangen, deugelijk op een ondersteunend oppervlakDan moet je hem op of boven de bumper hangen, tussen de bumper rozetten bv.
zo
of zo
volgens mij is die niet correct bevestigd als hij “hangt” onder je bumper, met enkel bevesting aan bovenste punten en een paar cm boven de grond
”
Art. 29.
De kentekenplaat wordt achteraan het voertuig aangebracht, hetzij in het midden, hetzij aan de linkerzijde. Als de bouwer van het voertuig daarvoor een plaats heeft voorbestemd, wordt daarvan gebruikgemaakt.
De kentekenplaat en haar reproductie moeten zich bovendien in een nagenoeg verticaal vlak loodrecht op het symmetrievlak van het voertuig bevinden en wel met hun bovenrand op hoogstens twee meter boven de grond en hiermee evenwijdig.Zij worden stevig aan het voertuig vastgemaakt. Zij blijven ten alle tijde zichtbaar en overdag bij helder weer leesbaar op een afstand van tenminste veertig meter (40).
Deze leesafstand wordt terug gebracht op tenminste 30 meter voor kentekenplaten of reproducties die kleiner zijn dan het Europees formaat voor autoplaten (520 mm x 110 mm) en tot 20 meter voor kentekenplaten voor motorfietsen.
Ter info: De plaatsing en marges (Richtlijn 93/94 EEG) van de nummerplaat bij 2 of 3 wielige motorvoertuigen in onbeladen toestand: (nvdr)”
Alse ze je daarvoor willen afkeuren, denk ik dat ze dat kunnen omdat het ding te laag hangt
en bij impact achterover kan plooien wat dus probleem is voor leesbaarheid.Anoniem6 november 2019 om 03:09Mijn probleem met de normale nummerplaat is dat de actuele bevestiginspunten ervan dusdanig laag zijn dat de nummerplaat vrij laag hangt, waardoor die snel tegen de grond kom.
Dus om efkens naar de keuring te gaan, zou dit nu geen probleem zijn, maar bvb op een bolle kasseiweg kan dit wel al een probleem zijn. De metalen nummerplaat die eronder hing was immers ook al geplooid.
Daarom leek me een zelfklever wel een interessant alternatief.En waarom zou je met een klever willen rondrijden, als je toch al een normale plaat hebt moeten bevestigen voor de keuring?
Simpel genoeg: het is ongewoon onwettig,
MB van 23/07/2001:
Art. 16. § 4. De reproductie van de kentekenplaat die voldoet aan de bepalingen van dit besluit dient eveneens te voldoen aan volgende vereisten :
1° de reproductie is vervaardigd uit één enkele aluminiumplaat van het type EN 1050A of 1200/H42, conform de norm EN-485 en met een dikte tussen 0,95 en 1,25 millimeter, of uit een acrylaatplaat van minimum 3,00 millimeter. De hoeken van de platen zijn afgerond : de straal van deze afrondingen bedraagt 10 + 2 millimeter.
Elke hoek van de plaat is voorzien een gat, met een diameter van 6 mm en met het middelpunt op 12 mm van de buitenranden van de plaat voor de reproducties van de kentekenplaten bedoeld in hoofdstuk III en met een diameter van 5 mm en met het middelpunt op 9 mm van de buitenranden van de plaat voor de reproducties van de kentekenplaten bedoeld in hoofdstuk IV;
2° de dragende plaat dient achteraan voorzien te zijn van een identificatieteken van de plaatfabrikant;
3° de reproductie is voorzien van een retroreflecterende film van klasse 1, rechtstreeks gelamineerd of vastgehecht op de totale oppervlakte van de dragende plaat, waarvan de minimale retroreflectiecoefficiënt moet overeenstemmen met de gegevens in tabel 1 van bijlage 3 van dit besluit. De trichromatische coördinaten van de witte, blauwe en gele kleur zijn begrepen binnen de grenzen van de zone bepaald door de coördinaten aangeduid in tabel 2 van bijlage 3 van dit besluit. De kleuren hebben minstens de aangeduide minimale luminantiefactor en de identieke RAL code van de overeenstemmende kentekenplaat;
4° de retroreflecterende film dient voorzien te zijn van een kleurloos identificatieteken van de filmfabrikant evenals de referentie van de afkondigingsdatum van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen.
5° de tekens van het opschrift hebben de vorm en afmetingen zoals bepaald in bijlage 1 voor de reproducties van de kentekenplaten bedoeld in hoofdstuk III. De onderlinge horizontale afstand tussen het middelpunt van elk teken bedraagt 50 millimeter. De tekens van het opschrift hebben de vorm en afmetingen zoals bepaald in bijlage 2 voor de reproducties van de kentekenplaten bedoeld in hoofdstuk IV. De onderlinge horizontale afstand tussen het middelpunt van elk teken bedraagt 39,2 millimeter. De verticale afstand tot de boven- en onderrand van de plaat dient gelijk te zijn.
6° in het geval van een aluminiumplaat dient het opschrift en de boord in een reliëf van minimum 1,15 mm ten opzichte van de grond van de dragende plaat gestanst te zijn.
7° de fabrikant van de reproductie dient ISO 9001-2008 gecertificeerd te zijn;Vorige maand aan den lijve ondervonden in keuring Zwijnaarde : ge wordt afgekeurd met een zelfklever.
Het is te zeggen : ik heb mijn groene kaart gekregen, maar die is maar 3 maanden geldig, genoeg om je in regel te stellen en terug te laten herkeuren. That sucks …
Soit, een normaal plak erop gevezen (boven de zelfklever, daar zitten nu 2 kleine gaatjes in), en 8,5 € later een groene kaart voor een volledig jaar gekregen. Thuis het normaal plak er weer af gevezen en in de kast tot volgend jaar …
Ik moet er wel bij vertellen dat het niet zo’n mini-zelfklever is, maar een klever die slechts net iets kleiner is dan een normaal plak. Wellicht daarom ook nog nooit de verkeerde flik tegen gekomen….Op de letter van de wet keuren ze de nummerplaat die er moet zijn, die moet conform de wetgeving zijn.
Als gij daar nog een sticker naast heb liggen maakt in principe geen fluit uit.
Maar je wekt wel hun aandacht, het zijn geen uils, en als ik keurder zou zijn en ik zie zoiets, dan ga ik er niet minder lastig van worden…Nogmaals, er is bitter weinig discussie hierover, het mag niet.
En gelijk wie kan hier gelijk wat vertellen , het mag nog altijd niet.
Elke fliek kan u er voor stoppen en een winnend lotto ticketje voor uitschrijven, want het mag nie.Ja er zijn er die zo rondrijden, maar over hun boetes gaan zij geen reclame maken.. en of gij evenveel of minder sjans hebt kan niemand voorspellen
Anoniem3 november 2019 om 21:07Had ook al gedacht om voor de keuring een gewone plaat er op te hangen, maar in het gewone verkeer die dan eraf te halen en dan met de klever te rijden. Maar wat als je naar de keuring met zowel een gewone plaat én een klever op je auto?
Nee het mag niet
ja sommige kijken er over als ze bv schroef koppen op de plaat denken te zien en er dus niet goed op letten.Enige manier om zeker te zijn is
Ofwel gewone plak op hangen voor de keuring
Ofwel te laten keuren en dan ga je het zeker wel weten of je sjans hebt of niet.Valt weinig meer over te zeggen…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.