Zijspiegel speling

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 Zijspiegel speling

• Maker
    Discussie
  • Deze week wat rondtoeren met den Amethist.
    Bij het in de garage terug stallen wou ik de spiegel aan bestuurderskant inklappen om meer plaats te hebben naast de wagen.
    Maar dat bleek nogal stroef te gaan.
    Daarom wou ik de spiegel maar terugklappen, maar nu staat de spiegel los.
    Niet de spiegelvoet maar aan het scharnierpunt zelf.
    Ik veronderstel dat er een veer of dergelijke niet werkt of zo.
    Moet nu de binnenbekleding eraf of kan het langs de buitenkant opgelost worden?

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • Duidelijk geschreven, :applaus: , kan misschien nog wel eens van pas komen.

Wim

:up: :up: :up:

Met mooie uitleg.

:up:

Been there, done that, maar….ik had dat niet zo goed kunnen uitleggen :first: :first: :first: :respect2: :respect2: :respect2:

IMG_20170303_134749.jpg

Vandaag wat tijd gehad en aan die spiegel begonnen.
            Met wat hulp van YouTube is het dan toch gelukt.
            Effe op een rijtje hoe het diend te gebeuren….Misschien heeft iemand anders er nog wat aan.
            Bovenop de voet van de spiegel onder een rubberen afdekje zit een inbusboutje.
            Dit boutje draai je los tot de spiegel met voet van het deurblad loskomt (opgelet draai niet verder dan wanneer de spiegel loskomt) of het klemmetje waarmee de spiegel vastklemt valt binnen in de deur.
            In het slechtste geval moet je de binnenbekleding verwijderen om aan het klemmetje te geraken (vraag mij niet hoe ik dit weet :bounce: )
            De spiegel hangt dan nog vast aan de stroomdraden…Met spiegelverwarming zijn dat er 5.
            De draden moet je doorknippen anders kan je de bevestigingsbout niet verwijderen ( koppel de minpool eerst los van de accu en markeer dus eerst de kleuren).
            Nu heb je de spiegel los van de wagen.
            Aan de onderkant van de plastic omranding zit een gleufje ( dus niet het ronde gaatje in het aluminium)
            Wanneer je daarin kijkt zie je in het kunststof een vertanding. Die vertanding zit op een kunststoffen schijf
            Met een platte schroevendraaier kan je deze schijf zodanig enkele millimeters naar links verschuiven waardoor de spiegel loskomt van de elektromotor.
            De spiegel hangt dan nog met de verwarmingssysteem vast.
            Onder de spiegel zitten drie 8 MM boutjes waarmee de motor vastzit aan de alu body
            Deze draai je los en je neemt de motor uit de behuizing
            De draden komen dan door de holle bout mee.
            Nu kan je de bout met de brede gleuf losdraaien.
            Bij mij zat deze vast in het aluminium, maar je kan de voet dan ronddraaien ten opzichte van de spiegelbehuizing.
            Als de bout en veer die nu vrijkomt nog goed is, kan je deze goed proper maken en invetten .
            Alles terug in omgekeerde volgorde monteren, en voelen of de spiegel goed klikt in de nokjes van de voet.
            Door de bout vaster te draaien krijg je meer spanning op de veer en zal de spiegel moeilijker over de nokjes komen.
            Kwestie van uitproberen dus.
            Daarna het motortje terug inbouwen en de spiegel opdrukken en terug door het gleufje vast draaien met de vertanding op de ring.
            Let op dat de spiegel mooi in de vier gaatjes ligt voorzien op de ring van het motortje.
            Nu kan je best de draden terug verbinden door ze te solderen ( vergeet niet eerst het rubber op de spiegelvoet te steken of je kan je draden terug losmaken….Vraag ook nu niet hoe ik dit weet :bounce: )
            Beste schuif je eerst krimpkousjes over de aparte draden en dan nog een over het geheel.
            Test nu of de spiegel ( ook de rechter) in alle richtingen beweegt en de verwarming werkt….Contact moet aanstaan.
            Nu kan je de spiegel terug op zijn plaats duwen door eerst de twee onderste nokjes in de gaatjes te steken en dan omhoog duwen en het boutje in de voet vast te draaien.
            Vergeet niet het rubber dopje terug op het boutje te drukken.
            Ik heb er een uurtje aan gewerkt, dus iedereen moet het kunnen.

IMG_20170303_134823.jpg

IMG_20170303_134450.jpg

IMG_20170303_134427.jpg

Bedankt Dirk,

Straks eens proberen of het lukt

Juist hetzelfde voorgehad :bounce:

Kan volledig via de buitenkant carrosserie.

Probleem was dat de draad in de behuizing beschadigd (sleet) was waarschijnlijk ten gevolge van het veelvuldig in-en uitklappen . Zoals je kan zien is die simpele behuizing goud waard ! Gelukkig ergens in occasie kunnen vinden, zelf gespoten , frisse veer en bout erin en me happy :happydance:

Suc6 :up:

IMG_0685.JPG

IMG_0684.JPG

IMG_0683.GIF
                http://www.rosepassion.com/nl/cat/porsche-911-74-89-1987-3-2-g50-coupe-manuele-bak-5-versnellingen/M182/carrosserie/binnen-en-buitenspiegel/B359/buitenspiegel-binnenspiegel-glas-spiegel-knop-spiegel/I1836/spiegelbehuizing-links/P18973

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.