Home › Forum › Zeverhoekje › Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 10 maanden geleden door Jan Danckaers.
-
MakerDiscussie
-
17 januari 2014 om 12:30
Even over onze overheden, het wegenstelsel en alle soorten autootjes …
Als je alle wegenbelasting in de brandstofprijzen verwerkt dan is dat toch het eerlijkste systeem wat je kunt bedenken. De vervuiler betaalt, de soort brandstof en het aantal gereden kilometers bepalen de vervuiling en daar mag je voor aan geslagen worden. Grote motoren verbruiken meer dan kleinere. Oudere motoren gebruiken meer dan nieuwere. Kost qua bemensing bij de belastingdienst/overheid ook het minste als het systeem zo simpel is.
Of ben ik nou simpel … :ass:
Daar hoef je toch niet voor gestudeerd te hebben? :drink:
-
MakerDiscussie
-
Ondertussen al gebeld….en er was een vergissing gebeurtop de dienst….
Ze hadden niet gemerkt dat de wegentaks en inschrijvingstaks in één keer was betaald. 🙄
Dus houden ze het terug te betalen bedrag gewoon achter.
maar om daar nu een berichtje over te sturen…. :bounce:[quote=”993″ post=156021][quote=”rsporsche” post=155965]Bij inschrijving moet je ook niet direct betalen, terugbetaling zal niet veel langer duren.[/quote]
Huh….nu toch al bijna 3 maanden….[/quote]
Hier idem, heb het snel even gecheckt, brief dateert van 28/11/2013, maar nog niets gezien op mijn rekening hoor.
Nochtans staat er zwart op wit:
Deze teruggave zal binnen een termijn van maximum twee maanden worden uitbetaald …Dus ze hebben nog wel even 😉
En om te dubbelchecken: voor het betalen van de verkeersbelasting heb je eveneens 2 maand 🙂 Dus 993 heeft ergens wel gelijk.
Precies, het verhaal is milieu, de feiten zakken vullen …
Categorie elektronisch en aardgas, dat zijn natuurlijk ook vervuilende brandstoffen. De productie van stroom komt voor dacht ik zo maar 85% (of meer) van kolencentrales en kernenergie, das lekker fris voor het milieu. Zelfs biobrandstoffen kosten meer dan ze opleveren. Zoveel landbouwgrond hebben we niet ter beschikking. Dan kunnen we lekker goedkoop rijden maar kost een broodje of een pak melk zomaar 10 euro per stuk … :think: … en zit de helft van de wereld dus zonder eten.
En die elektrische auto’s (hybride), men koopt ze in NL met belastingvoordeel, en vervolgens rijden ze gewoon op benzine. Om elektrische auto’s te promoten, nou ja, zou je een tijdje een voordeel kunnen gunnen (maar niet 100% gratis tuurlijk, is veel te gek). En vervolgens, of eigenlijk nu al, zou je de vervuiling van de productie van elektriciteit terug moeten zien in de aanschafprijs van een hybride. Een vervuilaanschaf taks (in NL, zoiets als bpm op nieuwe wagens).
Aardgas geen bijkomende kosten? We verwachten aardbevingen 4.1 in Noord Nederland, dus zal al wel snel 6.6 worden. Mensen durven niet eens meer te gaan slapen. Wat als je garage op je P stort? Of de slaapkamer op de kinderen, … of de bezemkast op je vrouw … 😯
[quote=”rsporsche” post=155965]Bij inschrijving moet je ook niet direct betalen, terugbetaling zal niet veel langer duren.[/quote]
Huh….nu toch al bijna 3 maanden….
Bedoel je dat bij OVLD de belastingen zakken? Dan heb je toch niet goed opgelet de laatste 15 jaar. :loser: :sarcastisch
(Niet aan jou alleen persoonlijk gericht.) P & P niet door elkaar klutsen aub. P voor *porsche hier en verder raad ik Politics.be aan. :coolness:
Maar je hebt gelijk dat de nieuwe regeling niet echt helemaal logisch is. Wel ff opletten, als ze de belasting logischer maken, kan het betekenen dat de oldtimers of zelfs gewoon ingeschreven sportwagens ouder dan 25 jaar ineens wel wat meer betalen … Je weet toch dat de goden je geven wat je vraagt, als ze je willen straffen? 😕
Algemeen vind ik dat “groene” belastingen hier bij ons hooguit voor een deel groen zijn en voor de rest op om het even welke manier en dus op om het even welke ongroene basis geld in het laatje moeten brengen. Het zou beter zijn de 2 te scheiden. Een eerlijke groene belasting moet (zo vlug mogelijk) niets opbrengen, want dient om het gedrag te veranderen. En een wegenbelasting betalen om de wegen te onderhouden, daar kan ik heel goed mee leven. Maar dan wil ik wel waar voor mijn geld(*) en niet ieder jaar(sic) een band kapot rijden op de autosnelweg (E411) of de (N-)gewestwegen. :censored:
Wie zit er in de Vlaamse Regering : CD&V, NVA (jawel !) en SP-A : dus stem dan volgende keer op iemand anders hé !
Kijk eens in Holland wat autorijden daar kost aan belastingen, etc (BPM systeem) da’s nog wat anders dan hier. Ook oldtimers in Belgie moeten zeker niet klagen ! En waarom komen de Hollanders hier tanken ? Maar ze hebben wel goed onderhouden wegen hé !Wat ik erger vind is de abnormale bevoordeling van diesels door hun zogezegd milieuvriendelijkere karakter omwille van het feit dat taksen hier enkel op CO2 bepaald worden, terwijl men heel goed weet dat wat er voor de rest uit de uitlaat van een diesel komt veel ongezonder is dan bij benzine. Om het nog niet te hebben over het gebrek aan beleid voor promotie van elektrische autos en autos op aardgas : in Belgie rijden er dan ook maar +/- 700 autos op aardgas en zijn er maar +/-12 tankstations. In Nederland zijn er ruim 100 tankstations en meer dan 5000 autos op aardgas…..
Ik rijd al +/- 12 jaar LPG en ben nu op zoek naar een “nieuwe” tweedehands voor dagelijks gebruik. Ik word bijna verplicht om een diesel te kopen, want in de categorie die ik zoek (grotere break) zijn nog amper benzines, laat staan LPG autos te vinden….
mmmm ja ik zie wel de logica, maar t systeem wordt door onze huichelende politiekers sluw naar hun hand gezet. Het gegeven dat auto’s vervuilen (grote motoren meer dan kleine, oudere nieuwe etc etc) is al langer bekend. Men schonk er geen aandacht aan maar met de groene jongens, crisistijden en vooral stinkend dure staatsapparaten en verkwistende opeenvolgende regeringen kwam daar verandering in. Men weet vooral maar al te goed dat iedereen z’n auto nodig heeft en daar wordt dus leuk op ingespeeld : wie herinnert er zich nog de dieseltaks van de jaren negentig. Dieselke kopen? = helft meer belasting betalen dan zelfde benzinemotor qua inhoud….Waarom : België is een dieselend volkje dusssss : rinkel rinkel ging de kasse van de staat. En de belasting op inbedrijfstelling? Joepie nog een leuk belastingske… voor wat is dat nodig?? Je hebt met je wagen nog geen kilometer afgelegd en je betaalt voor sommige modellekes al vlug enkele duizende eurokes.
Ik werk regelmatig met politiekers en ik kots vaak van hun ideeëngoed en de manier waarop ze t aan de man brengen. Spijtig genoeg is er maar weinig om dit verzuild landje ernstig van koers te doen veranderen. Waar staat het trouwens met zaakje omtrent de belastingstechnieken van ons geliefd ACW….een belangenorganisatie heet dat, die toevallig wat verkozenen teweegbrengt. Vreemd toch allemaal hoe sommige zaken zichzelf oplossen in stilte. Probeer t zelf maar eens met je eigen belastingsfiche. Begin maar al te blijten, daar is nog geen belasting op.
Uiteraard kan het erger…
Bij inschrijving moet je ook niet direct betalen, terugbetaling zal niet veel langer duren.
Euh Mart, dit is België he…. Alles is hier moeilijk. 😀
Bovendien moeten ze toch echt wel zeker zijn dat ze er het maximum uithalen. Nen euro laten liggen daar zouden ze pas écht van wakker liggen.Of gewoon de wegentaks en verzekering aan de gereden km aanpassen.
Heeft de carpass meteen een dubbele functie.
waarom moet ik voor twee Porsches wegentaks betalen….Ik kan maar met één tegelijk de baan op hoor.
Btw….vandaag gebeld waar mijn geld blijft van meneerken taks.
Direct betalen bij inshrijving, maar uitbetalen bij uitschrijving ….ho, maar……klopt in grote lijnen, maar belastingen zijn net als wetgeving, dingen en regels die langzaam groeien en bijgestuurd worden tot het onontwarbaar kluwen dat ze nu zijn.
Zo’n superhoge brandstofprijs moet je ook voor een hele grote regio vastleggen, anders gaat iedereen elders tanken en stort het systeem in.
Je zal ook al snel uitzonderingen moeten maken voor bepaalde categorieën en je loopt de taxen mis van mensen met een indrukwekkend rijklaar wagenpark die amper kilometers rijden.
En wat doe je bv met elektrische wagens?
Ik ben voor zo’n idee gewonnen, maar in de praktijk wordt het aartsmoeilijk.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.