zoektocht 944 S2 of 968

Home Forum Porsche Marktplaats Porsche Gezocht zoektocht 944 S2 of 968

  • Maker
    Discussie
  • Hey

    ik overweeg om een 944S2 of 968 te kopen als “speelgoed” voor mezelf. Was eerst op zoek naar een cabrio oldtimer a la TR6 of iets dergelijks tot ik in de mot had dat je voor hetzelfde geld een dergelijke porsches zou kunnen kopen. Eerst zat daartussen nog een neiging van geen oldtimer te kiezen en voor een 996 te gaan – de voordeligste 911… je weet wel. Tot ik snapte hoeveel het zou kosten aan inschrijving en taxen. Dat is voor mij toch wel net te veel van’t goede voor een wagen die ik niet elke dag zal gebruiken.

    Gek genoeg zal het mijn eerste eigen wagen ooit worden, daar ik altijd met een bedrijfswagen reed… 😀

    Anyway, mijn grootste probleem is eigenlijk een gekend probleem denk ik, ik ben zelf niet echt een mechanieker ofzo, laat staan dat ik al veel met krachtiger auto’s heb gereden. Laatst eens kennis gemaakt met de 924 van een kennis via via, maar dat is toch nog een pak minder straf qua motor.

    Wat moet ik doen, buiten de gekende strategie van de verkoper uithoren, zien hoeveel hij er zelf van weet en of hij/zij goed voor de auto heeft gezorgd, boekjes nakijken, de bekende pijnpunten etc dat kan ik allemaal wel zoeken op het web. Maar .. tijdens een testrit heb ik geen referentie. Is gezond boerenverstand genoeg? Ik weet wel een en ander van wat te lezen enzo maar zou het bvb nuttig zijn om iemand te zoeken die me kan bijstaan in zo een bezoek aan een verkoper?

    Ik heb al gelezen over de zin en onzin van een PPI, al zeker met oudere autos. Als er toch mensen zijn die daar in geloven, welke garages zijn goed gereputeerd als het aankomt op nazicht van classic cars (een Panamera kunnen ze overal wel aan de computer hangen, een 968 ofzo, kans bestaat dat er mechaniciens rondlopen die nog nooit een transaxle hebben nagekeken bij wijze van spreken…)

    Elk advies wordt zeer geapprecieerd 🙂

    Aja, iemand antwoordde op mijn eerste voorstellingspost dat ik best een 944 S2 zou kiezen en de rest wel later zou volgen. Waarom zou dat zijn? Voornaamste reden dat ik kan bedenken: meer spare parts, aftermarket, community dan 968 gezien het lager aantal auto’s geproduceerd.. Maar dat lijkt me nu ook net een voordeel qua waarde – misschien wil ik ooit wel die wagen verkopen en een modernere 911 aankopen in x jaar tijd?… 😀

4 reacties aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
    • Fuz,

      dat wordt een leuke zoektocht !

      The chase is leuk maar dan begint het echte werk natuurlijk.

      eerst en vooral moet je voor ogen houden dat indien je zelf geen sleutelaar bent of niet bij de bron werkt het altijd wel een duit zal kosten in onderhoud.
      Zelfs indien je een duurder exemplaar aanschaft en je bent wat kritisch komen er altijd nog zaken boven water die je geld zullen kosten achteraf.

      S2 of 968 ?

      Rijden is redelijk vergelijkend, bij de 968 voel je wel dat het nog iets moderner is.
      De keuze tussen deze 2 zou voor mij dus enkel uitzicht zijn en dat is persoonlijk.
      Indien je voor 968 opteert moet je eentje hebben van voor 31/12/1992, deze valt dan onder het oldtimer tarief kwa biv & wegentaks.

      Als je zelf er weinig van weet en/of geen technieker bent zou ik op zijn minst iemand meenemen die wel technische kennis heeft van auto’s, de specifieke pijnpunten van een bepaald model kan je altijd online vinden en vooraf bespreken met de persoon in kwestie die je meeneemt.

      968 zal je sneller vinden met lagere km-standen maar deze zijn natuurlijk ook duurder.

      Een relatief goede S2 vind je momenteel tussen de 15-20k€, zowel in coupé als cabrio.
      Daar bedoel ik dan mee; kmstand rond of onder de 200000, boekjes en onderhoudsfacturen erbij en optisch goed tot zeer goed.
      Hou er rekening mee dat je geen bang mag hebben om over de landsgrenzen te kijken, dan word het aanbod groter.

      één van de belangrijkste zaken bij de 2 modellen die je vernoemd is historie van de riemen en dergelijke.
      De kettingspanner en geleider pads word wel is vergeten bij de 16v modellen.

      Als je een nette vind waar de prijs redelijk van is maar waar er geen sluitend bewijs is dat die zaken gebeurd zijn mag je al snel €3k+ ofzo rekenen voor alles terug up to date te maken en de motor vooraan droog te zetten.

      Je hebt natuurlijk niet de 6 cilinder boxer grom maar daar staat dan wel tegenover dat je een wagen hebt met 50/50 gewichtsverhouding.
      Voor de rest, schitterende rijdersauto’s die je niet teleur zullen stellen als het exemplaar in kwestie technisch goed is.

      tot zover mijn persoonlijke ervaring.

      Ik hoop dat je snel een leuk exemplaar vind, transaxles zijn nu eenmaal de max :up:

        Best fuz, die opmerking over de 944 was van mij. De reactie was nogal kort omdat ik op restaurant zat toen ik je post vrijgaf en toch iets wou zeggen.
        Met de rest volgt later, bedoelde ik dat het wellicht niet alleen bij de 944 zou blijven eens je door het Porsche virus gebeten bent. Ik heb een zelf een 944 S2 cabrio staan waarvan het de bedoeling was om hem helemaal inorde te zetten. Stukje voor stukje lukt dat wel een rijden doet die zowiezo.
        De S2 heeft (op de turbo na) de krachtigste motor van alle 944/924 modellen maar het is wel een 4 cilinder in lijn. Deze rijdt wel anders dan de gekende 6 cilinder boxer die je terug kan vinden in de 911 en Boxster/Cayman familie. Ik heb het geluk van ook nog een 981 Boxster S te hebben die een dikke 100pk meer heeft dan de 944 maar ik rijd met beiden graag. Het is alleen helemaal anders rijden.
        De 968 is een “doorontwikkeling” van de 944 en heeft dezelfde motor maar met meer vermogen en rijdt ook iets beter naar het schijnt. Alleen is die duurder in aankoop doordat het model ook niet zo lang gebouwd is (kleiner aanbod). En je gaat moeten opletten of hij al ingeschreven werd als oldtimer of niet alhoewel ik niet weet of er nu nog een verschil is op vlak van de biv en verkeersbelasting als je hem niet als oldtimer kan inschrijven. Kan je wel nagaan via google.
        Vandaar mij suggestie van de 944 te nemen als starter en dan kan je volgend jaar nog een boxster/cayman bijkopen. 😆 Bij mij en enkele anderen hier op het forum ging het omgekeerd.

          Suc6 met de zoektocht !!!

            Je maakt vooraf je huiswerk en weet wat je niet wil; da’s al een heel goed begin.
            Praat eens over je plannen met Luc Caluwaerts uit Tremelo om je evt te laten bijstaan bij een aankoop en PPI.
            De persoon die je een 944s2 aanraadt is een beetje biased als ik weet wat er in zijn garage staat :-] maar in het algemeen zijn de twee modellen die je overweegt het meest doorontwikkeld qua motor, design, …
            En tot slot verzint voor ge aan het porsche hoofdstuk begint. Het is een besmettelijk virus dat je zal blijven achtervolgen. Je koopt er eentje en voor je het weet begin je al te denken/dromen over een volgende.
            Succes met je zoektocht! Je kan ook daaraan veel plezier hebben. Some say: the chase is better than the catch!

          4 reacties aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.