Zonder stroboscoop

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Zonder stroboscoop

  • Maker
    Discussie
  • Had een olielek.
    Kwam tot het vermoeden dat dat zat aan een knelfitting van een olieleiding, juist achter de stroomverdeler (911 SC van 1983).
    Stroomverdeler er uit gehaald, fitting aangespannen (op het eerste zicht lijkt het olielek inderdaad opgelost, maar heb misschien nog niet lang genoeg getest). Maar nu moet de stroomverdeler weer juist worden afgesteld. Had tweedehands een stroboscoop op de hand kunnen tikken, maar ben daar blijkbaar aan bedrogen: doet het niet.
    Maar ik zie wel dat op 5° voor het bovenste dode punt voor de eerste cilinder de rotor op de stroomverdeler heel exact wijst naar de inkerving van de stroomverdelere die aangeeft dat dan de eerste bougie stroom krijgt. Kan er dan nog wel iets verkeerds zijn aan die afstelling? Is een stroboscoop dan wel nog nodig? Want als ik onder aansturing van een stroboscoop eventueel nog aan de stroomverdeler zou draaien, dan wijst de rotor niet meer naar die aanduiding op 5° voor het BDP…???

2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
    • Merkteken is idd maar een indicatie zoals wim al zegt .
      Als je geen stroboscoop lamp ter beschikking hebt kan je om een basis afstelling te verkrijgen gebruik maken van een testlampje.
      -Verdraai met de hand je motor zodat het 5°VBDP merkteken gelijk ligt met de inkeping in het koelerbehuizing
      -Sluit het alligator klemmetje van het testlampje aan de MIN van je bobine.
      -Hou het andere uiteinde van het testlampje tegen een massa punt (gelijk waar in je motorruimte)
      -Zet het contact op van je wagen (zonder te starten !)
      -Zet de 8M moer los van je delco en verdraai hem zodanig (links /rechts)zodat je het punt vind waardat het testlampje net aangaat .
      -Draai de moer van de delco terug vast.
      -Je hebt nu een vrij goede basis afstelling van het vaste onstekings tijdstip.
      -Best achteraf nog eens controleren met de stroboscoop lamp om na te gaan of je vervroeging bij 5000rpm het doet .

      Wim

        Stroboscoop is wel nodig hoor voor de fijn afstelling.
        Inkeping op rotorhuis is een indicatie voor afstelling op eerst cilinder. 💡

        Dus een niet perfecte afgestelde Porsche motor kan net een te vroege of te late vonk geven wat dus resulteert in geen optimaal vermogen of verbranding van uw motor.

      2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.