Zonder woorden, t is erg genoeg…

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche Crash Foto’s Zonder woorden, t is erg genoeg…

  • Maker
    Discussie
  • De porsche was trouwens onlangs op kapaza aangeboden…





    Op 31/10 had op de E17 in Zwijndrecht richting Gent een spectaculair ongeval plaats om 11.45u .
    Een personenwagen met remorque met daarop een 2e voertuig gingen allen over de kop, dit nadat de aanhangwagen begon te slingeren.
    De aanhangwagen met daarop een old-timer Porsche trok daarop de personenwagen mee op zijn kop. De combinatie kwam dwars over de weg te liggen waardoor de 3 rijstroken versperd waren. Verkeer kon enkel nog over de pechstrook voorbij rijden.
    De 1e H. Linkeroever kwam terplaatse voor een plas olie en brokstukken/glas op te kuisen.
    De Wegpolitie Antwerpen met 2 ploegen voor signalisatie en vaststellingen, Fast met 3 voertuigen voor de takeling en signalisatie.
    De besuurder raakte bij het ongeval niet gewond, zijn beide voertuigen daarentegen waren zwaar gehavend.
    De Porsche had de man net gekocht en was er mee op weg naar huis, de remorque had hij daarvoor gehuurd.

    Met dank aanYoni Proost

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 53)
    • De trekhaak is idd ook belangrijk en die vermelding was ik idd vergeten .
      De basistrekhaak die ze overal zetten is NIET voorzien voor een trailer met lading . Daarvoor moet je een ander en duurder exemplaar laten steken .
      Als je een wagen hebt waar er al eentje onder zit is deze niet voorzien voor de zware last maar voor het meest gebruikte (kleine remork of caravan) .

        minimumboete zal rond de 500 euro zijn.
        zijn er nog zaken niet in orde bij dezelfde controle kunnen deze samengevoegd worden tot een boete van max 2500 euro.

        heel veel zaken hiervoor aangehaald kloppen inderdaad:
        beter 10 minuten langer laden en iets trager rijden.

        misschien iets wat velen over het hoofd zien:
        voor welk trekgewicht is de trekhaak op deze volvo gekeurd?
        je ziet inderdaad wat passeren op de weg, en soms naast de weg… 😕

          Sinds 1998 verandert zie ik .
          Daarvor was het idd aleen toegelaten als je die stabilisator (of zoals zij het noemen anti slinger koppeling) had .
          Ik vraag me wel af of een butenlander dan met zijn combinatie naar een duitse keuring moet / mag .
          Een keuring is land gebonden .
          Er zijn Duitse wagens die zonder problemen door hun keuring (ASU en TüV) komen en hier er totaal niet door zouden geraken ( denk aan bvb wagens met motor en ophangingsombouwen) en toch op de Belgische straten mogen daar ze er hier niets aan kunnen / mogen doen .

          Anoniem

            Ik heb het gesnapt. Zal voortaan maar wat trager rijden… 🙄

              Hier wat meer uitleg over de 100km/u voor een trailer of caravan.
              Denk dat ik in 2009 eens naar de keuring in Duitsland rij.

              http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Tempo100.htm

              Anoniem

                Kennis van mij is zo in Duitsland gestopt geweest en moest direkt 800 € betalen, de eigenaar van de combinatie die naast hem lag te slapen mocht hetzelfde bedrag neertellen omdat ook hij geen E had en hij een ander zonder E rijbewijs met zijn auto + aanhanger liet rijden.
                (Ook doorrijden mocht niet meer. )

                  Komt naar mijn weten voor de politierechtbank, kan een serieus gepeperde rekening worden!!

                    Is hier soms iemand op de hoogte van de prijs/boete die je moet betalen indien je met een combinatie rijdt voor B+E en je bezit maar een B mijn voorval is dat een van mijn werknemers vorige week in een politiecontrole is belandt met deze combinatie, hij heeft me toen opgebelt omdat ik wel over de juiste papieren beschik en hij mocht absoluut niet verder rijden, ik heb nu net de pro-justitia aangekregen maar nog geen vermelding van toeslag??

                      Dan zal ik daar eens op moeten letten want die kan ik me niet herinneren .
                      Ikzelf heb in Duitsland nooit problemen gehad met de caravan en toch regelmatig “Polizei” tegen gekomen .
                      Volgende week moet ik toch bijna 2000km door Duitsland rijden .
                      Als ik eentje tegenkom zal ik een fotootje maken 😉

                        Zou kunnen Koen, maar ik zie op de Duitse trailers steeds een Sticker in de vorm van het bord van de maximumsnelheid, met de vermelding 100. Op deze sticker staat ook een stempel die vrij officiëel toont.

                          Ik pendelde steeds tussen 90 en 100 en heb al een paar keer geluk gehad .
                          Laatste keer nog de flikken naast me gehad toen we van Zandvoort terug kwamen .
                          Na +/- 5 km naast me te hebben gereden vervolgden ze hun weg .
                          En idd zoals gezegd , al is de trailer leeg en dus onder de 750kg moet je het B+E rijbewijs bezitten .
                          Ik ken er een paar die de pech hadden zo tegengehouden te zijn geweest .
                          Dat België 120 was toegestaan onder de 3500kg wist ikzelf niet . Ik dacht dat met een geremde trailer ook maar 90 was toegestaan en met stabilisator 100 (zoals in NL en D).
                          Ik had deze op mijn caravans .
                          Dit zal misschien zijn wat je bedoeld Paul .

                          Anoniem

                              België en Frankrijk zijn de enigste landen bij mijn weten waar je met een aanhanger 120 en 130 mag rijden.

                              De meeste landen is het 80. In Duitsland kan je blijkbaar wel een keuring krijgen zodat je een sticker van 100 krijgt.

                              Vermits ik regelmatig met de trailer in Duitsland rij, zou ik hier eens goed navraag achter moeten doen, of weet hier iemand daar wat meer over?

                              Anoniem

                                [quote=”911-lover”:1k79vt1u]… en toen voelde je idd dat bij snelheden boven de 100 (wat je sowieso niet mag rijden) er kans op slingeren ging ontstaan .

                                …En natuurlijk is bij alles boven 750kg het aangepaste rijbewijs nodig en je zou verschieten hoeveel dit NIET hebben . Zelfs met een lege autotrailer rijden die onder dat gewicht zit ben je strafbaar .[/quote]

                                Is dat echt waar ? Ik dacht dat je eveneens 120 mocht rijden.
                                Niet dat ik een heilig engeltje ben dat altijd zeer correct de wetten respecteert :mrgreen: :mrgreen: maar ‘t zou wel dom zijn om tegen 120 de flikken ermee gaan voorbij te steken… 🙄 Moet ik eens goed navragen want dan zal ik inderdaad moeten beginnen “dimmen”… 😡

                                Ditto inzake rijden met een lege trailer. Als die onder de 750 kg weegt dan dacht ik nochtans dat iemand met een RB “B” die wel mocht trekken…

                                  Hier zijn een paar punten van mensen die idd kloppen naar mijn ervaring (ook meerdere tienduizenden kilometers met een trailer en wagen erop gereden .

                                  De wagen moet naar mijn inzien wel met het zwaarste punt (motor) naar de dissel geladen zijn . Ik heb ooit uit noodzaak eentje andersom erop moeten zetten en dat verschil was zeer duidelijk voelbaar .
                                  De kwaliteit en ouderdom van de trailer heeft er ook mee te maken .
                                  Het is logisch dat een remork van één jaar oud effectiever en beter zal zijn dan eentje van 30 jaar oud .
                                  Een 911 van 30 jaar (al is die perfect) reageert anders dan eentje van één jaar) 😉
                                  Mijn trailer was 10 jaar geleden ook anders in reageren dan de laatste jaren .
                                  Dan is de trekker zeer belangrijk . Elke wagen mag maar een maximum aan gewicht trekken en dat is zeker niet zonder reden .
                                  Bij de Omega zaten we net wel/net niet aan de grens . Deze mocht 1800 kilo trekken doch als je het gewicht van de (pude dus zware) trailer + de racewagen telde zat je er net over . Was de tank gevuld , de jerrycans erin en het rek met reservewielen erop zat je een paar honderd kilo’s erover en toen voelde je idd dat bij snelheden boven de 100 (wat je sowieso niet mag rijden) er kans op slingeren ging ontstaan .
                                  Ikzelf reed steeds aan 90 en heb dus nooit een probleem gehad .
                                  Het enigste was dat ik vroeger moest vertrekken en langer onderweg was .
                                  Ik heb één keer een flink sligerende trailer gehad bij terugkomst van Francorchamps (door stirbuien lag de snelweg tussen klaverblad Lummen en Zolder blank van het water (rechter gedeelte) .De vrachtwagen voor me vloog ineens naar links , plette daarbij bijna een wagen die links van hem reed tegen de vangrail en ik zat ineens in een zwembad 👿 .
                                  Doch als je weet waar je mee bezig bent en wat ervaring hebt kan je juist handelen en ik (de BMW 525TDS) hebben dit perfect kunnen opvangen .
                                  Spanbanden vind ik juist WEL zeer belangrijk . Vroeger gebruikte ik die ook niet , maar het verschil tussen wel en niet is zeer duidelijk merkbaar .Zonder de spanbanden kan de wagen (en ik heb het meegemaakt en sindsdien gebruikte ik ze) een eigen leven gaan leiden door oa de banden en ophanging van de wagen op de trailer die een eigen leven gaan leiden bij bochtige of slechtere wegen . Bij ouder wagen zeer erg , bij racewagens natuurlijk minder .
                                  En natuurlijk is bij alles boven 750kg het aangepaste rijbewijs nodig en je zou verschieten hoeveel dit NIET hebben . Zelfs met een lege autotrailer rijden die onder dat gewicht zit ben je strafbaar .

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 53)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.