Home › Forum › Porscheforum Fotoboek › Porsche Crash Foto’s › Zonder woorden, t is erg genoeg…
- Dit onderwerp bevat 53 reacties, 20 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 12 maanden geleden door wamu001.
-
MakerDiscussie
-
19 december 2008 om 19:04
De porsche was trouwens onlangs op kapaza aangeboden…
Op 31/10 had op de E17 in Zwijndrecht richting Gent een spectaculair ongeval plaats om 11.45u .
Een personenwagen met remorque met daarop een 2e voertuig gingen allen over de kop, dit nadat de aanhangwagen begon te slingeren.
De aanhangwagen met daarop een old-timer Porsche trok daarop de personenwagen mee op zijn kop. De combinatie kwam dwars over de weg te liggen waardoor de 3 rijstroken versperd waren. Verkeer kon enkel nog over de pechstrook voorbij rijden.
De 1e H. Linkeroever kwam terplaatse voor een plas olie en brokstukken/glas op te kuisen.
De Wegpolitie Antwerpen met 2 ploegen voor signalisatie en vaststellingen, Fast met 3 voertuigen voor de takeling en signalisatie.
De besuurder raakte bij het ongeval niet gewond, zijn beide voertuigen daarentegen waren zwaar gehavend.
De Porsche had de man net gekocht en was er mee op weg naar huis, de remorque had hij daarvoor gehuurd.Met dank aanYoni Proost
-
MakerDiscussie
-
Een caravan, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan ten hoogste 750 kg. Een dergelijke aanhangwagen mag altijd door rijbewijs-B-bezitters worden getrokken, met een personenauto.
2 Een caravan waarvan de toegestane maximum massa meer dan 750 kg bedraagt, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
A de toegestane maximum massa van de caravan mag niet meer bedragen dan de ledige massa van de trekkende personenauto;en
B de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkende personenauto plus caravan mag niet meer bedragen dan 3500 kg.Dit betekent dat een bestuurder met alleen een rijbewijs-B een caravan zwaarder dan 750 kg mag trekken, maar dan wel met een zwaarder personenauto. Wanneer een voertuigcombinatie niet voldoet aan de bovenste regels (bijvoorbeeld de toegestane maximum massa van de caravan is hoger dan de ledige massa van de trekauto) is een bestuurder alleen bevoegd een caravan te trekken, indien hij/zij in het bezit is van een rijbewijs-E (in combinatie met rijbewijs-B).
Voor het vaststellen van de rijbewijscategorie is het trekkend voertuig maatgevend.
Daarna volgt de vaststelling van de toegestane maximum massa (ledige massa + laadvermogen) van de aanhangwagen.
Ledige massa + laadvermogen is toegestane maximum massa, vermeld in het kentekenbewijs. Bij personenauto’s is raadpleging van het constructieplaatje onder de motorkap vereist in verband met het vaststellen van de toegestane maximum massa van de personenauto.
Het al of niet zijn voorzien van lading is niet van invloed op de rijbewijscategorie!
Grijs kenteken geld het maximum laadvermogen van de auto ook mee in de optelsom, zie voorbeeld.
Het al of niet zijn voorzien van lading is niet van invloed op de rijbewijscategorie !Trekkend voertuig : ledige massa auto 990 kg
Aanhangwagen : ledige massa + laadvermogen 1150 kg
Oplossing : rijbewijs B + ETrekkend voertuig : ledige massa auto 1241 kg
Aanhangwagen : ledige massa + laadvermogen 1500 kg
Oplossing : rijbewijs B + ETrekkend voertuig : ledige massa auto 1000 kg
Aanhangwagen : ledige massa + laadvermogen 850 kg
Oplossing : rijbewijs BTrekkend voertuig : ledige massa bedrijfsauto (grijskenteken) 1300 kg laadvermogen auto 1200 kg toegestane maximum massa auto 2500 kg.
Aanhangwagen : ledige massa + laadvermogen 1250 kg
Oplossing : rijbewijs B + ETrekkend voertuig : ledige massa bedrijfsauto (grijskenteken) 1620 kg laadvermogen auto 1060 kg toegestane maximum massa auto 2680 kg
Aanhangwagen : ledige massa + laadvermogen 1250 kg
Oplossing : rijbewijs B + ETrekkend voertuig : ledige massa bedrijfsauto (grijskenteken) 1620 kg laadvermogen auto 1060 kg toegestane maximum massa auto 2680 kg
Aanhangwagen : ledige massa + laadvermogen 760 kg
Oplossing : rijbewijs BTrekkend voertuig : ledige massa bedrijfsauto (grijskenteken) 1620 kg laadvermogen auto 1060 kg toegestane maximum massa auto 2680 kg
Aanhangwagen : ledige massa + laadvermogen 850 kg
Oplossing : rijbewijs B + ETrekkend voertuig : ledige massa bedrijfsauto (grijskenteken) 1620 kg laadvermogen auto 1060 kg toegestane maximum massa auto 2680 kg
Aanhangwagen : ledige massa + laadvermogen 1150 kg
Oplossing : rijbewijs B + E
KOGELDRUK van de trekhaakWanneer een combinatie (auto en aanhangwagen) door een controlerende instantie (politie of RVI (rijksverkeersinspectie)) aan de kant gezet wordt, wordt o.a. het gewicht van het geheel bepaald. De caravan wordt dan gewogen onder beide wielen. De som van deze gewichten vormen dan samen het totaal gewicht van de caravan. De caravan blijft tijdens het wegen dus gewoon achter de auto zitten. Wat je dan mist in het geheel is de kogeldruk. Die wordt dus niet gerekend tot het gewicht van de caravan, maar drukt op de trekhaak van de auto en wordt dan bij de weging van de auto meegenomen.
Dat maakt in het hele verhaal niet echt veel uit, want de kogeldruk zal meestal rond de 75 kg zijn.
Maar goed als je een caravan hebt met een beperkt laadvermogen, is het toch weer 75 kg extra belading. Volgens de richtlijnen van justitie schrijft men pas bij een overbelading van 10 % van de caravan / aanhangerhier nog de wettekst
1. Welke aanhangwagen mag ik trekken met mijn voertuig ?
De houder van een rijbewijs categorie B, C of D mag slechts een aanhangwagen van 750 kg (Maximale Toegelaten Massa – MTM) trekken indien hij geen houder is van de overeenkomstige categorie E (zijnde B+E, C+E of D+E) die vereist is voor het trekken van een aanhangwagen waarvan de MTM groter is dan 750 kg.Een uitzondering wordt gemaakt voor categorie B : met een rijbewijs geldig voor categorie B mag men een aanhangwagen van meer dan 750 kg MTM trekken op voorwaarde dat deze MTM de ledige massa van het trekkend voertuig niet overschrijdt en dat de totale MTM van de sleep (= trekker en aanhang-wagen) niet meer is dan 3.500 kg.
De houders van een rijbewijs dat vóór 1989 is afgegeven zijn automatisch houder van de categorie E (B+E voor B, C+E voor C en D+E voor D).
2. [b][u]Welk rijbewijs heb ik nodig om met mijn personenwagen met aanhangwagen waarvan de MTM van het samenstel de 3.500 kg overschrijdt te mogen sturen? Categorie B+E of categorie C?
Het is het trekkende voertuig van het samenstel dat de categorie bepaalt. Een personenwagen behoort tot categorie B. Voor deze combinatie kan dus nooit een categorie C worden geëist. Dit samenstel vereist een rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B+E.[/u][/b]het heeft idd te maken met het max trekgewicht van de wagen
in principe mag je met een be 7499 op de grond hebben totaal gewichtkijk maar naar de mini opleggers staat ergens op internet fantastish beschreven maar vind de link zo niet direkt
[quote=”danny”:33x39pgv]lig er aan wat de auto mag trekken .
met BE mag het samenstel meer dan 3.5 ton zijn.
maar de auto die voorttrekt mag zelf maximaal een MTM hebben van 3.5 t[/quote]U goed informeren “danny” :
Wanneer is het rijbewijs BE vereist:
Wanneer de maximaal toegelaten massa van het samenstel meer dan 3500 KG bedraagt
Wanneer de maximaal toegelaten massa van aanhangwagen hoger ligt dan 750 KG en groter is dan de ledige massa van het trekkend voertuig.
Het rijbewijs van categorie B uitgereikt voor 1 januari 1989 is geldig voor het besturen van een samenstel BE.lig er aan wat de auto mag trekken .
met BE mag het samenstel meer dan 3.5 ton zijn.
maar de auto die voorttrekt mag zelf maximaal een MTM hebben van 3.5 tMet een BE ben je inderdaad niet altijd in orde. ik rijd vrijwel alle dagen met een remorque rond en opgepast want met bijna elke Porsche op de oudjes na ben je te zwaar en moet je een CE hebben. Anders ben je niet verzekerd ed en zul je de kosten die je uitspaarde met al dan nieti emand zijn remorque te lenen dubbel en dik terug betalen aan vadertje staat 😉
[quote=”daniell”:1jlfftg1] … wel gek als je later je wagen van de trailer haalt en merkt dat de achterzijde en het glas van de spiegels vol vliegjes zitten 😀
[/quote] De oplossing hiervoor is : de fietsen recht op de trailer zetten en die Smart achteraan op z’n zijkant leggen….(met de onderzijde naar voren).
Met deze combinatie rij ik naar het zuiden, Smart weegt een 780kg en de aanhanger een 380kg snelheden tot 150km p/u is geen probleem
De Smart z’n motor zit achteraan en daarom is deze positie de beste oplossing, wel gek als je later je wagen van de trailer haalt en merkt dat de achterzijde en het glas van de spiegels vol vliegjes zitten 😀[url=http://imageshack.us:1yfjbn13]
[url=http://g.imageshack.us/img258/sanguli2008004ga6.jpg/1/:1yfjbn13]Onze is terug gekeurd en weegt netto 1975 kg, dus mag 1500 gk laden, en aangezien wij toch meestal gestripte auto’s verplaatsen. 😈 😉
Het is maar voor Timo die heeft alleen B ik heb zelf BE, dus als er zwaardere vrachten zijn doe ik het. 💡
[quote=”cabrio wim”:mj83sznj]
Doe ons daarom zo maar iets, veel comfortabeler en geen BE nodig, B volstaat tot totaal gewicht van 3500 kg.
[/quote]
Oppassen met “zo iets” ; de nieuwe (3.5T) autotransporters zijn met zoveel gadgets en toebehoren dat uiteindelijk maar een gewicht van 7-800 kg mag geladen worden ! De meeste van deze lichte vrachtwagens met een wagen erop zijn altijd overladen. Bij een douane of politiecontrole wil dat zeggen ; uw ganse handel laten staan ! Iemand die regelmatig aan het vroegere Brucargo passeert – of de E19 aansluiting aan de R0 – zal wel weten waarover ik het hier heb (douane of politie volgen en de weegschaal op!).
De oudere modellen (zoals de oude Mercedessen) mogen zo een 1250 a 1350 kg aan. Ik heb er nog eentje in gebruik waar 1385 kg mag op geladen worden. Dit is goed voor een middelgrote wagen. Hij kan natuurlijk veel meer aan, maar dewet…als de auto idd zo geladen is dan vraag je om miserie zeker weten het motorgewicht moet op de trekhaak zitten
Toch wel bij zeggen dat het gewicht op de trekhaak ook niet maximaal mag zijn. Het gaat vooral over een goede gewichtsverdeling! Ken mensen die regelmatig lange tochten maken met een autotrailer, zij gebruiken bij het laden altijd een weegschaal en streven naar een gewicht van 75kg op de kogel. Ik heb het zelf ook één keer meegemaakt dat de trailer begon te slingeren, uw hart gaat op dat moment wel wat harder kloppen!
Gr Bert
Doe ons daarom zo maar iets, veel comfortabeler en geen BE nodig, B volstaat tot totaal gewicht van 3500 kg.
Het is erg voor die man en zeker de Porsche, maar voor 40 Ã 50 cent huur je zoal iets.
[quote=”the body docter”:2ke8yom6]heb gen zin indiscussie hoor ben 20 jaar aktief in de auto sector en honderden zelfs duizenden km met de aanhangwagen gemaakt
[/quote]
Ik 31 jaar en vele duizenden km’s. Het is daarom dat ik zeg dat transport van wagens moeten over gelaten worden aan mensen die er iets van kennen. Er komt heel veel bij kijken ; bevestiging, manier van laden, rijstijl, snelheid, verzekering,… En als je er niets van kent blijf er dan van af, of blijf op uw oprit zodatje niemand anders in gevaar brengt.Anoniem20 december 2008 om 10:12[quote=”the body docter”:cdz39kac]
als de auto idd zo geladen is dan vraag je om miserie zeker weten het motorgewicht moet op de trekhaak zitten[/quote]
Ieder zijn ervaring natuurlijk maar m.i. heeft het vooral met de kwaliteit van de trailer te maken. Ik zet mijne 951 altijd achterwaarts op mijn trailer omdat andersom niet kan (951 ligt te laag). De 951 heeft motor voorin dus het motorgewicht zit niet op de dessel maar wel op de achterkant van de trailer. Toch kan ik op m’n gemak tegen 120 rijden zonder dat de trailer slingert. Dat moest ik niet riskeren met de remork van de Koen en toen stond de wagen zelfs naar voor, dus met de motor op de dessel. Het hangt gewoon van remork tot remork af. En misschien ook van de slijtage (assen en wielen van zo’n remork kunnen nl. serieus afzien) want ik heb ze verleden jaar nieuw gekocht.Wat ook belangrijk is is dat de wagen in het midden van de remork geladen wordt (wielen wagen symmetrisch t.o.v. wielen trailer) om het gewicht zo goed mogelijk te verdelen. Zou best wel eens kunnen dat de wagen van die pechvogel hierboven teveel naar achteren stond. In zo’n geval moet die trailer natuurlijk aan het slingeren gaan.
Eueu… Koen, is niet de bedoeling om je remork af te breken, é. 😉 ‘t Is gewoon wat ik dit jaar heb vastgesteld.
Rij zelf ook regelmatig met de aanhanger, en als je ziet wat er soms rondrijd op de weg 🙄
Goede laadpositie, goed verankeren, juiste trailer en trekkende wagen, word maar al te vaak onderschat.
Mijn eerste gedacht was ook, waarschijnlijk de Porsche zoals elke doorsnee wagen geladen met de voorkant eerst.
Maar ik weet de juiste feiten niet en kan dus niet oordelen over dit specifiek ongeval, maar zoals hier boven reeds geschreven, een trailer goed laden, word te vaak onderschat.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.