Home › Forum › Zeverhoekje › Zou het dan toch eindelijk eerlijk(er) worden?
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 7 maanden geleden door
Mushroom.
-
MakerDiscussie
-
21 juli 2018 om 14:57
Slimme kilometerheffing
Er is ook een principe-akkoord over een ‘slimme kilometerheffing’, die de verkeersbelasting vervangt. Daarbij zal het tarief variëren naargelang de plaats en het tijdstip waarop men zijn auto gebruikt. De heffing komt in de plaats van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling (BIV). De concrete uitwerking en invoering wordt wel overgelaten aan de volgende Vlaamse regering.
Volledig artikel vind je HIER
-
MakerDiscussie
-
[quote=”vandamme” post=270158]En toch ga je bedrogen uitkomen denk ik, want dat is gewoon standaard zo als de politiekers iets regelen 😀
[/quote]
Hier zou je wel eens overschot van gelijk kunnen krijgen 😉De tax rechtstreeks op de brandstof zou idd ‘t simpelst zijn, maar zo ver zijn we helaas nog lang niet. Een kilometerteller is *zo* losgetrokken dus daar gaan ze iets moeten op vinden. Dat eventuele “baksken”, dat gaat (in de tijd van tegenwoordig) na 2 dagen reeds gehackt of omzeild zijn.
We gaan het meemaken.En toch ga je bedrogen uitkomen denk ik, want dat is gewoon standaard zo als de politiekers iets regelen 😀
de eenvoudigste manier is nog altijd via de brandstof , vervuiler betaald en verbruikt ook het meeste benzine.
wie een kleine, recente, zuinige auto heeft en een zuinige rijstijl verbruikt ook het minste brandstof.
Dat is de meest eerlijke manier, en vergt geen kastjes, meet apparatuur of niks.En verplicht iedereen die door Belgie rijdt om zijn tank volledig te vullen voor hij terug het land uitrijdt,
dan krijg je van zelf al een belasting voor het verbruik in Belgie zelf…
Maar goed het zou nog beter zijn om het volledig op EU vlak toe te passen, dan zal het pas echt werken.
Geen gedoe meer met elk land die zijn eigen km heffings systeem gaat op poten zettenAl die grote hybrides die ze nu in de markt zetten, die zijn niet zo zuinig als ze zouden moeten zijn.
Omdat ze veel te zwaar zijn en omdat de hybride bijkomende acceleratie oplevert en dus de heftige rijstijl complimenteert.Waarom zijn SUV’s nog altijd zo populair? ze zijn het tegengestelde van wat nodig is om minder uitstoot te hebben.
Zelfs al is het een full EV ding, het moet zijn stroom ergens vandaan halen en zolang er nog gas en kolen en biomass(je maakt me niet wijs dat er geen uitstoot is van biomass) centrales nodig zijn, komt er uitstoot aan te pas.Kleine 2 zitters of zelfs éénzitters, dat hebben we nodig…
Het Lotus principe, less is more.[quote=”vandamme” post=270120]
Slaat dus gewoon nergens op en als je denkt dat het goedkoper zal worden… Ga je ferm bedrogen worden.[/quote]
On the contrary my friend 😉
We weten allemaal dat het is om de kas te spijzen maar dat het in een “groen” tintje gedraaid wordt om ermee weg te komen. De vervuiler betaalt, minder files, minder Co2, etc…Jouw voorbeeld geeft dus perfect aan dat met deze regeling (als ze er ooit door komt) de vervuiler effectief gaat betalen. Een auto met 100pk (of zoveel uitstoot) die elke dag gebruikt wordt vervuilt meer dan een auto met 300pk (of zoveel uitstoot) die maar alle 3 maand eens buiten komt. We tikken al jaren zotte bedragen af aan BIV en VB omdat onze slurpers zo’n slurpers zijn, terwijl ze bijna niet buitenkomen.
‘t Gaat idd op de kap komen van mensen die hun auto nodig hebben. Maar wat is nodig? Voetballertjes rondbrengen in heel België? Dochters naar de manege 50km verderop? Smurfenstickers ruilen met iemand uit Arlon en daar met de leasingbak achter vlammen?
Dan blijven zij over die effectief hun auto nodig hebben, die gaan zich moeten aanpassen: dichter bij hun werk gaan wonen, ander werk zoeken, fietsen, weet ik veel. Er gaat in elk geval minder gereden worden.
Anyway, *als* het er doorkomt is dit iets wat effectief zal zorgen voor minder verkeer. Als ze dan de firmawagens (want die kilometerheffing zal toch op de kap van de firma zijn) nog eens aanpakken rijden we binnenkort zonder files.
Ik ben fan, althans, toch met de hier hoger vermelde bedragen. Waarom ben ik fan? Omdat het MIJ goed uitkomt. Ik heb al jaaaaren zot geld uitgegeven aan allerhande taxen terwijl ik bijna geen kms doe, nu mag een ander eens afdokken.
die simulator geeft mij 9,36 euro per dag voor woon werk
4.8 als ik buiten de spits kan blijvenReken 200 werk dagen gemiddeld is dat 1872€ per jaar en 960€ per jaar.
En das enkel voor het woon werk verhaal hé, al de rest zit er nog niet bij.
Het ding houdt geen rekening met welke auto of welke uitstoot, puur gebruik.Volgens mij is dat al minstens zoveel duurder dan het huidig systeem
Want voor pak weg een BMW 120D zit je daar aan
€ 488,51 jaarlijks en
€ 669,99 éénmalig.Op 4 jaar tijd heb je dan 2623 € betaald, ongeacht je hoeveelheid km’s.
2623€ voor alles vs 5664€ (gemiddeld piek/nonpiek) enkel woon werk rekening rijden..
En die simulatie houdt nog geen rekening met de kost van de techniek om die km heffing te meten.Slaat dus gewoon nergens op en als je denkt dat het goedkoper zal worden… Ga je ferm bedrogen worden.
de nieuwe BIV zal het kaske zijn dat verplicht in elke auto zal moeten worden ingebouwd.
En bij elke wijziging van eigenaar ga je nieuwe registratie mogen doen van t kaske op uw account, en daar gaan ze ook wel iets voor aanrekenen.De kracht van de verandering = je wordt harder genaaid.
de Hobby auto zal misschien iets goekoper worden als je er maar 1 hebt en je die niet al te veel op piek en snelwegen zet. Maar het zal niet opwegen tegen al de extra kosten elders.
oh en het piek gebruik, das allemaal relatief hoor.
Als iedereen plots de normale spits uren vermijd, zal de piek zich gewoon uitbreiden en meer uren in nemen. Zien we nu al met de files.
En wegen ontwijken, lukt ook niet , want als iedereen het doet verlegt het probleem zich naar de B wegen.
Zien we nu ook al met de camions op km heffing.Maar goed , tegen dat ze hun proef gedaan hebben zijn we 5 jaar verder en is er nog altijd niks veranderd natuurlijk.
Wou net nog de 993 te koop zetten, nu toch maar effe wachten.
Ik vermoed dat de prijzen dan weer gaan stijgen.Dan denk ik niet dat ik nog een auto koop (en dus BIV betaal) zolang dit niet in voege is… Goed voor de autoverkoop zal het dus wel niet zijn!
Dat opent weer andere perspectieven.
Je kan dan weer makkelijker meer auto’s in je garage ingeschreven hebben.
En een oldtimer hoeft dan eigenlijk ook niet meer.Waarschijnlijk.
Doch zoals het er nu naar uitziet is ‘t een PAK voordeliger.
Dit is de site waar je de tarieven vindt van het proefproject: Click
Ik heb deze simulatie eens gedaan:en dat komt op 156.25 Euro…
Ik denk niet dat de meeste hier veel meer dan 5k kms doen op een jaar, je mag er nu nog 10k doen, dan is’t 310 Euro. Er mag dan nog een toeslag komen, als ze daar niet TE zot in doen komt het toch een pak goedkoper uit. Bvb een 996 4S inschrijven en 1 jaar rijtaks is 4000 Euro. Voor de rest is’t jaarlijks 2200 Euro aftikken aan tax. Gewoon om in de garage te staan. De enige reden waarom mijn 4S zou verkocht worden is dit.neen … want er zullen wss variabele tarieven gehanteerd worden ifv het vermogen van het voertuig.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.