Home › Forum › Porsche Talk › zoveelste 911 speciale editie voor verzamelaars
- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 16 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 6 maanden geleden door Erwin.
-
MakerDiscussie
-
3 mei 2017 om 12:54
Nu alle exemplaren van de Porsche 911 R zijn uitverkocht, swingen de prijzen voor een tweedehandsexemplaar de pan uit. Porsche overweegt om andermaal een model maken volgens hetzelfde recept.
De foto’s die onze fotografen hebben geschoten, tonen een Porsche 911 GT3 zonder achtervleugel. De 4.0 liter grote atmosferische flat six motor wordt hier aan een manuele versnellingsbak gekoppeld en er komen ook nog enkele esthetische wijzigingen. Dat is voldoende om er een nieuw verzamelobject voor Porsche-puristen van te maken!
Laat ons hopen dat Porsche een grotere oplage voorziet dan bij de 911 R. Zo kan de constructeur meer klanten bedienen en voorkomt men het spel van speculanten. De 911 R werd immers verkocht voor iets minder dan 200.000 € maar na amper enkele maanden wordt hij al aangeboden voor meer dan één miljoen. -
MakerDiscussie
-
Niet enkel de Mercedes-AMG One kan aanspraak maken op de motor van een F1-wagen, Deze Porsche 911 Turbo van de experts van Lanzante behoort dezelfde eer!
De Britse specialist is normaal gesproken vooral bezig met McLarens, maar deze 930 Turbo ligt niet al te ver buiten hun comfortzone.
De 1,5 liter-V6 turbo komt namelijk uit de F1-wagens van McLaren uit 1985, een motor die in werkelijkheid door… Porsche is gebouwd!
En om die motor te testen, plaatste Porsche hem in een 911 Turbo. Nu hij terug in de Duitse sportwagen zit gemonteerd, is de cirkel weer rond.In de McLarens MP4/2B van die tijd ontwikkelde de V6 ongeveer 1.000 pk! Om de aandrijflijn betrouwbaarder en meer bruikbaar te maken op de openbare weg, heeft Lanzante het vermogen ingeperkt tot iets meer dan 500 pk. De rode zone ligt wel nog op 9.000 toeren en de topsnelheid bedraagt net geen 320 km/u!
De motor is, net als in de F1-wagens van die tijd, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. En er is, net als toen, geen tractiecontrole aanwezig. Puur rijden, dus! Dankzij het gebruik van moderne materialen zoals koolstofvezel, heeft Lanzante 200 kg kunnen besparen ten opzichte van een gewone 930 Turbo. Daarmee flirt deze bolide van meer dan 500 pk met een gewicht van amper een ton!In de jaren ’80 was de F1 nog niet zo gereguleerd als nu, waardoor de constructeurs en teams nog tientallen motoren per seizoen gebruikten. Lanzante heeft de hand kunnen leggen op 11 van deze Porsche-motoren, waardoor er evenveel exemplaren van deze quasi unieke 911 Turbo gebouwd kunnen worden. Het exemplaar dat je hier kan zien, gebruikt de motor van Niki Lauda tijdens de GP van Frankrijk 1985! Een race die hij helaas niet wist uit te rijden.Hoe dan ook zal Lanzante elk van deze 11 911 Turbo’s volledig naar wens aankleden.
Je moet echter wel minstens een miljoen euro voor op tafel leggen om een exemplaar te kunnen bemachtigen. Een project om U tegen te zeggen!
Er komt eerst NOG één laatste smaakje.
Ja, naast de Carrera, Carrera 4, Carrera S, Carrera 4S, Carrera GTS, Carrera 4 GTS, Turbo, Turbo S (en die modellen kunnen allemaal ook nog eens als Cabrio), Sport Classic, Targa 4, Targa 4S, Targa 4 GTS, GT3, GT3 Touring, GT3 RS én Dakar ziet Porsche ruimte voor nóg een model: de 911 ST.
Volgens Spike Ferestein wordt dit model op 8 juni onthuld. Dat vertelde hij in de Spike’s Car Radio-podcast aan Porsche-verzamelaar en komediant Jerry Seinfeld. Die datum is niet toevallig gekozen. Dat is namelijk de 75e verjaardag van het feit dat de naam Porsche op een auto staat. De eerste Porsche, de 356 Roadster, werd op 8 juni 1948 geregistreerd. Een 911 Roadster (Speedster hebben we ook nog niet…) zo een logische hoedtik zijn, maar het wordt dus de 911 ST.
De verwachting is dat het de ideale 911 is zoals de puristen hem graag willen. De basis is een eenvoudige handgeschakelde 911 Carrera T, maar dan met de motor uit de 911 GT3. Dus een 510 pk sterke atmosferische zescilinder in plaats van de biturbo boxer.
De deuren en voorklep zullen van carbon zijn. De 911 ST wordt namelijk ook heel erg licht. Sterker nog, het zal de lichtste 911 van alle 992-modellen zijn. Het recept klinkt een beetje als de Porsche 911 R (991), een auto die uiteindelijk de 911 GT3 Touring werd.
De 911 ST zal hoogstwaarschijnlijk in beperkte aantallen worden gebouwd. Het zal ons ook niets verbazen dat de gehele productie verkocht is of dat dat het geval gaat zijn wanneer het model onthuld gaat worden.
Wat moet je weten over de Carrera T?
Een zoveelste variant van de Porsche 911. Met iets minder spitstechnologie, iets minder kilo’s en iets betere prestaties.
Een lager gewicht, een manuele versnellingsbak met korte(re) verhoudingen en (enkel) achterwielaandrijving met een mechanisch sperdifferentieel, dat zijn de belangrijkste ingrediënten van de T-variant van de 911 Carrera. Vergelijkbaar met de toen ook uitgepuurde 911 T uit 1968, of evengoed met een recente ‘special’ als de R.
In het geval van die T of voluit Touring blijft het vermogen met 370 pk relatief beperkt. Er worden kilo’s uitgespaard door de dunnere zij- en achteruit(en), de deurklinken langs binnen zijn vervangen door lussen. Weg is ook de achterbank, net als een deel van het isolatiemateriaal. De klant er zelfs voor kiezen het Porsche Communication Management… weg te laten. Totale winst, in vergelijking met een 911 Carrera: 20 kilo. Wat hem een tiende van een seconde sneller maakt op de 0 tot 100 km/u-spurt.
Er zijn natuurlijk nog wat meer verschillen. De beschikbare kleuren bijvoorbeeld (Racing Yellow, Guards Red, Lava Orange, GT Silver…), het GT Sport-stuur, de kortere versnellingspook met rood schakelpatroon en de sportstoelen. Verder zijn er ook nog een aparte spoilerlip, grijze spiegelkappen en de 20-duimsvelgen van de Carrera S. Net als een lichtjes anders gevormde motorklap en dubbele Sport-uitlaatpijpen.
Maar je kiest zo’n T natuurlijk ook voor de exclusiviteit. Zo is hij met 111.053,80 euro wel aanzienlijk duurder. Een auto voor puristen, bedacht door slimme marketeers… Een PDK kan ook nog, dan kost de 911 Carrera T 115.361,40 euro. Je krijgt voor die prijzen dan ook nog een met 20 mm verlaagde ophanging en een ‘lichter’ Sport Chrono Package mee. Vierwielsturing kan ook, maar dat kost extra. Het zijn trouwens allemaal snufjes die je niet kan bestellen voor de gewone Carrera.
Staat er ergens ook een sticker op met:
“My other car is a 918 Spyder”:happy:
Wet je er meer over, dan? Op Rennlist is er al een lang topic over dit. De “Touring Package” zou de winge delete hebben maar met nog wat andere zaken. En verkrijgbaar met manuele of PDK bak naar keuze. Veel speculatie denk ik. Er is best wel interesse voor. Maar de meeste willen wel achterzeteltjes hebben en dat lijkt niet het geval te zijn…
Ik heb het topic niet helemaal kunnen lezen maar is het geen nieuw model, het blijft gewoon een GT3 waarbij je de optie zal kunnen selecteren “zonder achtervleugel”. Erg prijzige optie ook :wtf:
Porsche Plans Crackdown on GT-Car Speculators and Flippers
Like many of the world’s most desirable cars, Porsche’s GT models attract the interest of buyers who are more keen to buy them as investments than for driving pleasure. But now the automaker says it is planning to crack down on those who have been betting on the rising value of some of its rarer GT variants and flipping them for profit.
“I personally like to see my cars being used. That’s what we build them for. They are just too good to be left to stand and collect dust,” Andreas Preuninger, Porsche’s head of GT road-car development, told us at the launch of the 2018 911 GT3. “I don’t like this business of people buying our cars to make money on them. That was never our intention. The purpose of limiting a car is not for it to gain value. We don’t want to be laying money on each car’s roof when they run out of the factory.”
Preuninger admitted that the decision to offer a manual transmission in the new GT3 has upset some buyers of the manual-only 911R, who fear their cars will lose some of the exclusivity that has propelled their values skyward.
“When I said we’re not a hedge fund, I’m talking to those people who are yelling at us for offering the manual transmission similar to the R,” he said. “But if there are people wanting to buy cars like that, then as a company we should try to fulfill that, to meet that demand.”
While it’s hard to prevent buyers from selling cars for a profit, Preuninger said that doing so will mean such a customer is far less likely to be able to buy one of Porsche’s limited-production GT specials in the future.
“We are monitoring very closely who is flipping cars,” he said. “We do not build too many cars and we know most of our customers well—we like to have a name for every car before we build it.
“If you’re flipping cars, then I think it’s understandable that you won’t get on the list for the next car if we have more demand than supply,” Preuninger concluded. “It’s not a punishment but a strategy: to supply the cars to the customers who will really use them. I think that’s just fair.”
bron: http://blog.caranddriver.com/porsche-plans-crackdown-on-gt-car-speculators-and-flippers/
@ bollocks … meer dan gelijk heb je ! Ik ken wel veel mensen van allerlei slag door mijn beroep en mijn ervaring is ( meestal ) dat er veel mensen zich te kort doen voor alleen maar de schone schijn. Jawel ,mooie wagen ,of zelfs twee op de oprit. Maar reizen , restaurantje doen of eens feesten als de beesten zit er niet in. Gelimiteerde items zijn voor die mensen de must, nu ze doen maar …die moeten er ook zijn . Maar hoe ongelukkig hun blik als ze merken dat 2 huizen verder er een nog duurdere of zeldzamer item word gekocht…
Klopt Vincent, dat denk ik ook dikwijls…. beroepshalve hele dag op de baan, en dan zie je wel wat bolides voorbijkomen, soms doet het me dromen, maar meestal denk ik vlak erna aan de buren van vroeger; links van ons eentje met een Mercedes 500SEL, rechts van ons eentje met een 2PK ….. Bij die linkse buur (zonder politieke bijbedoelingen) zijn we nooit moeten gaan, niet om te bbq-en, niet voor een aperitiefje, zelfs niet om een pint te drinken (was allemaal te duur, alle dagen boterhammen met confituur of ballekesvlees). Bij de rechtse buur, daar gingen we maandelijks wel eens binnen om een glas te drinken of een hapje te eten, langs de achterdeur…. en omgekeerd. Hetgeen me het meeste doet lachen na die gedachte is de herinnering aan die grote sticker achteraan op die geit: “De mijne is betaald!”
Iedereen is vrij om te doen en te laten (of te kopen) wat hij wil, maar persoonlijk heb ik iets tegen die dikke nekken en omhoog gevallen typekes die dan vanuit de hoogte op je neer kijken omdat jij geen wagen hebt van ettelijke 10 en 100 duizenden € auto….
Ik gun het ze, jaloezie is een rare beest, maar het is geen huisdier van mij….ik ben tevreden met wat ik heb, en ik weet dat het betaald is. :drink:Voila niets aan toe te voegen en zo is het. Je koopt wat je zelf graag ziet en welk bedrag je ervoor over hebt. Voor mij hoeft geen gelimiteerde reeks. Ik blijf wel dromen van een 991.2 met een persoonlijke upgrade. Ik zie regelmatig een kennis met zijn porsche. Kleur zwart zoals dertien in een dozijn. Maar met gewijzigde ophanging andere velgen onder. Nog steeds duizendmaal mooier dan een nieuwer model. En het blijft exclusief en heeft zelfs wat exotisch. Maar tegen dat ik de centen heb en het ook van de wederhelft er aan zal mogen spenderen zal het al een 992 of zelfs 993 zijn. En tegen dan zijn er misschien weer heel andere wagens om van te dromen. Maar ik treur daar niet om. Ik zal wel eens omkijken als een bolide mij passeert. En ik troost mij dan met de gedachte dat ik de rekeningen en leasing niet moet betalen.
Wijlen mijn moeder zei altijd “ne mens, die zit toch raar in mekaar”… awel moeder … bekanst just. Ne Porscherijden zit nog raarder in mekaar, en die boys in Zuffenhausen die hebben dat goed door en die mensen die verdienen hune kost daarmee en doen niemand kwaad. Als iedereen zo was zou de wereld toch schoon zijn niet.
Nu wat zelfreflectie : die Targa 991, zelf een weekendje meegekregen van Porsche Milano, super auto en bij 120 km op de autobaan inderdaad een windegeluid … verdomme toch. En toch blijf ik verliefd op die auto. Moest het iets anders zijn dan P … ik maakte ze met de grond gelijk. Met P neen, ietwat storend maar eigenlijk rond het Gardameer ga je niet zo snel rijden en dan is dat zo erg niet… ik vond mezelf belachelijk bij mijn eigen redenering maar ik vind die auto zo schoon… Toen viel Zuid Amerika in de bus en was de discussie plotseling helemaal afgelopen, maar anders had ik misschien nu deze zomer met een auto rondgereden die bij 120 km/h onaangenaam was … maar toch zou ik content geweest zijn.
Mijn 964, interieur is gebouwd door Porsche exclusive … met hout in het interieur. Jullie mogen hier op het forum daar nu nog verbolgen over zijn… in mijn ogen past dat plaatje perfect…
Mijn 997 4S cabrio … dikke banden, dikke kont ,,, kost eigenlijk in verzekering en taksen veel te veel, maar TOTMBO is daar heel content mee. Ze pakt die mee bij het afhalen van de kids op school, ne keer naar de winkel en die vinden dat allemaal plezant. Awel, dan zullen we die maar houden zeker… .
Ne mens content maken… daar kan je geld mee verdienen en dat hebben ze bij Porsche goed begrepen, en volgens mij is daar niks mis mee.
Probleem is dat in Europa de mensen niet meer weten wat content zijn is. Voor mij moet elke jongeling verplicht 12 maanden van huis op haar/zijn 17 jaar. De wereld in. Zuid Amerika, Asia, Rusland … dan weten ze dat er nog veel mensen zijn die grotere problemen hebben dan … snel internet, Iphone 5 6 of 7… . Het zou het zeurpiet gehalte ietwat naar beneden brengen,
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.